Esalonarea la plata in forma simplificata este un mecanism rapid prin care antreprenorii pot restructura pe termen scurt (maximum 12 luni) plata unor obligatii fiscale restante administrate de organul fiscal central, fara constituirea de garantii si pe baza unei documentatii minimaliste. Regimul juridic este stabilit in Codul de procedura fiscala, art. 209^1–209^14, si in Procedura ANAF aprobata prin OPANAF nr. 1.767/2021, actualizata substantial prin OPANAF nr. 597/2025 (in vigoare din 13 mai 2025). Aceste acte stabilesc ce datorii pot fi esalonate, cine poate aplica, cum se mentine valabilitatea si ce documente sunt necesare, respectiv diferentele fata de esalonarea „clasica”.
Ce obligatii fiscale pot fi esalonate
In forma simplificata se pot esalona obligatii fiscale principale si accesorii administrate de organul fiscal central care sunt restante si au o vechime de cel mult 12 luni anterioare datei depunerii cererii, neinregistrand stingeri pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
In practica, aceasta include frecvent impozitul pe profit, impozitul pe constructii („taxa pe stalp”), diverse impozite si taxe administrate de ANAF, cu exceptiile prevazute de lege, pe care le vom detalia in sectiunea urmatoare.
Dobanda aplicabila pe perioada esalonarii este 0,02% pe zi; penalitatea de intarziere (distincta de dobanda) este 0,01% pe zi, conform Codului de procedura fiscala.
Pentru a ancora in concret, o societate S.A. care are de plata impozit pe profit si impozit pe constructii poate include aceste obligatii in esalonarea simplificata daca sunt restante si nu intra in categoriile excluse de lege. Esalonarea poate cumula mai multe impozite intr-o singura cerere, cu conditia ca toate sa indeplineasca cerintele legale de eligibilitate.
ANAF nu iarta neatentia!
Afla direct ce urmareste institutia si ce trebuie sa stii!
Cine NU beneficiaza de esalonare simplificata
a) obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol sau potrivit cap. I din OUG nr. 181/2020, care si-a pierdut valabilitatea, precum si obligatiile fiscale care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii unei esalonari acordate in temeiul OUG nr. 181/2020;
b) obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167 (compensare), in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
d) obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ;
e) obligatiile fiscale admise la masa credala, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolventei;
f) obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse ori resurse de stat sau gestionate de stat;
g) debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar;
h) obligatiile fiscale care reprezinta accize;
i) impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa (art. 7 pct. 47 Cod fiscal);
j) taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc.
Esalonarea simplificata vs esalonarea clasica
Esalonarea simplificata este conceputa pentru a rezolva rapid problemele de cash-flow pe termen scurt. Durata maxima este de 12 luni si nu este nevoie de garantii. Conditia de baza este ca obligatiile sa fie restante si sa aiba o vechime de cel mult 12 luni la data cererii.
Procedura este rapida si simpla: contribuabilul depune cererea D7, de obicei prin SPV, iar ANAF emite din oficiu certificatul de atestare fiscala. Cererea este solutionata in termen de 5 zile lucratoare prin decizie de aprobare sau respingere. Nu se cer documente suplimentare.
Pe parcursul derularii esalonarii, decizia poate fi modificata o singura data pentru a include si alte obligatii, insa perioada aprobata initial nu se prelungeste. Dobanda aplicabila este de 0,02% pe zi de intarziere, iar pentru ratele neplatite se aplica o penalitate de 5%.
Cea mai importanta conditie pentru mentinerea valabilitatii este ca toate obligatiile curente sa fie declarate si achitate la termen. Legea permite totusi ca acestea sa fie platite sau depuse pana la data de 25 a lunii urmatoare scadentei legale. Daca exista deja o esalonare clasica in derulare, nu mai poate fi accesata varianta simplificata.
Esalonarea clasica este destinata situatiilor unde este nevoie de un plan pe termen mai lung. Daca nu se constituie garantii, durata maxima este de 6 luni. Cu garantii insa, perioada poate ajunge pana la 60 de luni.
Cererea se face prin formularul D8 si trebuie insotita de documentatia prevazuta de OPANAF nr. 90/2016. Termenul de solutionare este de 15 zile pentru esalonarile fara garantii si de 60 de zile pentru cele cu garantii.
Garantiile acceptate pot fi diverse: un depozit in Trezoreria Statului, o scrisoare de garantie bancara sau polita de asigurare, ori un sechestru asigurator pe bunurile societatii. Ele trebuie sa acopere sumele esalonate, dobanzile aferente si un procent suplimentar de pana la 16%, calculat in functie de durata planului aprobat.
Decizia de esalonare clasica poate fi modificata o singura data pe an calendaristic. Si aici se aplica dobanda de intarziere de 0,02% pe zi, iar pentru ratele neplatite se percepe o penalitate de 5%. Avantajul major este ca, la final, daca graficul este respectat integral, penalitatile si, dupa caz, pana la 50% din dobanzi pot fi anulate total sau partial.
Conditii de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata
Esalonarea la plata ramane valabila doar in urmatoarele situatii:
(1) Declararea si plata obligatiilor curente
Esalonarea la plata ramane valabila doar daca toate obligatiile fiscale cu termene ulterioare comunicarii deciziei sunt declarate si achitate la timp. Legea ofera o perioada de gratie: acestea pot fi depuse sau platite pana pe 25 a lunii urmatoare scadentei. Art. 209^4, Cod de procedura fiscala: „Esalonarea la plata isi mentine valabilitatea si daca aceste obligatii sunt declarate si/sau achitate pana la data de 25 a lunii urmatoare scadentei prevazute de lege incliusiv”.
(2) Respectarea graficului de rate
Ratele stabilite prin decizia de esalonare trebuie achitate la termenele prevazute. Pentru fiecare rata neachitata la termen se aplica penalitatea legala de 5%. In cazul in care conditiile nu sunt respectate, ANAF emite decizie de pierdere a valabilitatii esalonarii.
(3) Includerea obligatiilor suplimentare
Daca apar obligatii fiscale noi, acestea pot fi introduse in grafic prin modificarea deciziei. Legea permite insa doar o singura modificare pe durata unei esalonari, si perioada aprobata initial nu se prelungeste.
(4) Situatia penalitatilor de nedeclarare
Pe perioada esalonarii se acorda amanare la plata penalitatilor de nedeclarare stabilite prin decizii de impunere. Aceste penalitati pot fi reduse cu pana la 75% daca esalonarea este dusa la bun sfarsit. In caz contrar, ele redevin integral datorate.
(5) Garantiile constituite
In cazul esalonarilor clasice, garantiile trebuie sa fie mentinute pe toata perioada valabilitatii. Ele trebuie sa acopere atat sumele esalonate si dobanzile, cat si un procent suplimentar (pana la 16%). Daca garantiile nu mai sunt valabile sau suficiente, esalonarea risca sa fie pierduta.
(6) Debitori fara bunuri in proprietate
Pentru contribuabilii care nu detin bunuri pentru constituirea de garantii, durata maxima a esalonarii este limitata la 6 luni. In plus, primele trei rate trebuie sa acopere cel putin 10% din obligatiile esalonate.
(7) Numarul de cereri de modificare
Regulile actuale prevad un plafon: se poate depune o singura cerere de modificare sau mentinere a esalonarii intr-un an calendaristic. Aceasta limitare se aplica indiferent de tipul esalonarii (clasica sau simplificata).
Documente pentru esalonarea la plata
Noutatile din 2025 (OPANAF nr. 597/2025) simplifica si digitalizeaza procedurile, aliniind esalonarile clasica si simplificata. Cererea trebuie sa contina:
a) datele de identificare ale debitorului: denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon, adresa de e-mail, precum si datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;
b) perioada pentru care se solicita esalonarea la plata, exprimata in luni;
c) justificarea starii de dificultate generate de lipsa temporara de disponibilitati banesti si cauzele acesteia;
d) data si semnatura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului.
Nu se mai solicita declaratii pe propria raspundere privind insolventa/dizolvare si nici seturi stufoase de documente financiare.
Pentru persoanele juridice, la cererea de acordare a esalonarilor la plata se anexeaza si:
a) copia ultimei balante de verificare sau registrul-jurnal de incasari si plati, dupa caz;
b) programul de restructurare sau de redresare financiara semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va contine si capacitatea financiara de plata, respectiv argumentarea posibilitatii platilor pe perioada solicitata la esalonare.
Pentru forma simplificata, cererea standard este D7, iar pentru forma clasica D8 (ambele disponibile in SPV si pe site-ul ANAF). Termenul orientativ de solutionare este cel din procedurile aplicabile (pentru simplificata, in practica, analiza este accelerata fata de clasica).
Regula negativa importanta: nu se acorda esalonari pentru sumele confiscate si nici pentru echivalentul in bani al bunurilor considerate produs al unei infractiuni, conform procedurilor ANAF in vigoare.
In plus, potrivit OPANAF nr. 90/2016 (procedura clasica), pentru debitorii fara bunuri in proprietate, durata maxima este 6 luni, iar primele 3 rate trebuie sa acopere cel putin 10% din sumele esalonate, urmand apoi plata proportionala pana la final.
Intrebari frecvente despre esalonarea simplificata
In continuare vom raspunde la cateva intrebari despre esalonarea simplificata intalnite des.
Daca ai o esalonare in curs, mai poti accesa o alta esalonare?
Nu concomitent. In mod curent, nu se aproba doua esalonari active in paralel pentru acelasi debitor. Daca apar datorii suplimentare, solutia legala este modificarea deciziei de esalonare existente, prin includerea noilor obligatii in acelasi grafic, in conditiile art. 209^5:
(1) Pe perioada de valabilitate a esalonarii, decizia de esalonare la plata poate fi modificata la cererea debitorului prin includerea in esalonare a urmatoarelor obligatii fiscale cuprinse in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal:
a) obligatiile fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata,
b) obligatiile fiscale exigibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, prevazute la art. 20910 alin. (2), cu exceptia sumelor de natura celor prevazute la art. 2094 alin. (1) lit. j).
Retineti ca, de regula, se poate depune o singura cerere de modificare pe durata esalonarii, cu exceptiile prevazute de acelasi articol.
Cererea de esalonare poate fi depusa in avans?
Nu. Esalonarea se acorda numai pentru obligatii restante, deci cererea nu se depune inainte de scadenta. Pentru a cumula mai multe impozite in aceeasi cerere, depunerea se face dupa implinirea celei mai tarzii scadente pe care doriti sa o includeti, respectand regula vechimii de maximum 12 luni la data cererii.