Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lista documente punct de lucru restaurant

Lista documente punct de lucru restaurant

Deschiderea unui restaurant nu inseamna doar inchirierea sau amenajarea unui spatiu si angajarea de personal. Din punct de vedere legal si fiscal, functionarea unei unitati de alimentatie publica presupune existenta unui set complex de autorizatii, avize si documente obligatorii, care trebuie obtinute inca dinainte de deschiderea oficiala si apoi pastrate permanent la punctul de lucru, in forma actualizata. In plus, legislatia fiscala si contabila impune reguli clare privind obligatiile declarative ale societatii in raport cu punctul de lucru, mai ales in ceea ce priveste inregistrarea fiscala si declararea impozitelor salariale. In practica, multe restaurante se confrunta cu dificultati in fata organelor de control, tocmai din cauza ca nu au la punctul de lucru toate documentele obligatorii sau nu inteleg cand trebuie sa declare fiscal punctul de lucru. De aceea, acest articol isi propune sa ofere o explicatie detaliata, a ceea ce presupune organizarea documentatiei necesare pentru functionarea legala a unui restaurant si a obligatiilor declarative legate de punctul de lucru.

Ce documente trebuie sa fie obligatorii la punctul de lucru al restaurantului?

Un restaurant trebuie sa fie pregatit pentru controale din partea mai multor institutii: Registrul Comertului, ANAF, Primarie, ANSVSA (Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor), ANPC (Protectia Consumatorului), ITM (Inspectia Muncii), ISU (Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta) si Garda de Mediu. Fiecare institutie verifica aspecte diferite, dar toate solicita documente obligatorii care trebuie sa existe la punctul de lucru.
 
 
1. Documente generale
 
Aceste documente confirma existenta legala a societatii si inregistrarea acesteia din punct de vedere fiscal:
 
Certificatul de inregistrare la Registrul Comertului – documentul care atesta ca firma este infiintata si functioneaza legal.
 
Actul constitutiv – trebuie sa prevada codul CAEN corect pentru activitatea de restaurant (5610 – Restaurante).
 
Codul unic de inregistrare fiscala (CUI) – reprezinta dovada ca firma este inregistrata la ANAF.
 
Registrul Unic de Control – document obligatoriu care trebuie prezent la punctul de lucru; fiecare institutie de control are obligatia sa isi noteze interventia aici.
 
Dovada inregistrarii ca platitor de TVA (daca societatea este platitoare de TVA) - certificat emis de ANAF.
 
Certificatul de clasificare pentru restaurant – emis de Ministerul Turismului si care stabileste categoria restaurantului (de exemplu, 1 stea, 2 stele etc.).
 
Autorizatia pentru casa de marcat fiscala si Registrul de bani personali – registru recomandat in practica, in care angajatii declara sumele personale aflate asupra lor pentru a evita suspiciuni in cazul controalelor ANAF.
 
 
Ti-a facut ITM-ul munca grea?
Am gasit solutia pentru fise de post Horeca care te scapa de amenzi
Intra pe fisedepost-horeca.legislatiamuncii.ro si gaseste modele profesionale gata redactate!
 
 
 
 
2. Documente specifice activitatii de alimentatie publica
 
Intrucat un restaurant lucreaza cu produse alimentare, sunt obligatorii documente care tin de sanatatea publica si siguranta alimentara:
 
Aviz sanitar-veterinar (DSVSA) – emis de Directia Sanitar Veterinara, care atesta ca unitatea respecta conditiile de igiena si siguranta alimentara. Trebuie reinnoit periodic.
 
Autorizatia de functionare pentru alimentatie publica – emisa de Primarie, fara de care restaurantul nu poate functiona.
 
Aviz pentru comercializarea bauturilor alcoolice – obligatoriu daca se vand bauturi alcoolice.
 
Buletine de analiza a apei – efectuate periodic pentru a demonstra ca apa folosita este potabila.
 
Certificate de calibrare/verificare pentru echipamente – pentru cantare si alte echipamente de masurare.
 
Planuri HACCP si registrul de trasabilitate – documente obligatorii prin care se demonstreaza ca unitatea respecta normele de siguranta alimentara si poate urmari traseul fiecarui produs.
 
 
3. Documente privind personalul
 
Orice control ITM sau DSVSA va verifica dosarele de personal si pregatirea angajatilor. Documentele necesare sunt:
 
Contracte individuale de munca (CIM) inregistrate in Revisal.
 
Dosarele de personal complete.
 
Fisele de instruire PSI si SSM (protectia muncii).
 
Certificate medicale de aptitudine – emise de medicina muncii, care atesta ca angajatii sunt apti pentru lucrul in alimentatie publica.
 
Atestate de absolvire a cursului de igiena – obligatorii pentru angajatii care manipuleaza alimente.
 
Declaratii GDPR daca se colecteaza date cu caracter personal.
 
 
4. Documente privind protectia muncii si securitatea la incendiu
 
Pentru ca restaurantul este un spatiu deschis publicului, legislatia este stricta:
 
Planul de prevenire si protectie – intocmit de un specialist SSM.
 
Aviz ISU pentru securitatea la incendiu.
 
Registrul de instruire in caz de incendiu – semnat de toti angajatii.
 
Planuri de evacuare afisate vizibil in sali si spatiile comune.
 
Documente ISCIR pentru instalatii si verificari electrice.
 
 
5. Documente pentru ANPC
 
Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor poate cere:
 
Registrul de reclamatii - obligatoriu pentru controalele ANPC
 
Politica de retur - daca sunt produse returnabile.
 
Etichetele produselor conforme cu legislatia.
 
 
6. Documente contabile si fiscale
 
Din punct de vedere fiscal, la punctul de lucru trebuie pastrate:
 
Facturi, chitante, bonuri fiscale - arhivate corespunzator electronic si fizic de preferat
 
Registre contabile: registrul jurnal, registrul de evidenta fiscala, registrul inventar - obligatoriu pentru evidenta contabila
 
Declaratii fiscale - D100, D112, D300, D394 etc.
 
Bilanturi contabile anuale.
 
Contracte comerciale (leasing, prestari servicii, furnizori) - in functie de activitatile desfasurate.
 
 
7. Documente privind mediul si deseurile
 
Orice unitate care produce deseuri (ulei alimentar uzat, ambalaje, resturi alimentare) are obligatii legale:
 
Contract cu o firma autorizata pentru eliminarea deseurilor.
 
Registrul de evidenta a deseurilor, obligatoriu conform legislatiei de mediu.
 
 
8. Documente suplimentare
 
Contracte de mentenanta pentru echipamente.
 
Documente ISCIR pentru instalatii.
 
Aviz GDPR pentru camerele de supraveghere video.

Obligatii declarative in cazul punctului de lucru

Obligatiile declarative nu sunt intotdeauna clare pentru antreprenori, deoarece legislatia diferentiaza in functie de numarul de angajati de la punctul de lucru.
 
Conform art. 32 alin. (7) din Legea 273/2006:
 
"(7) Orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, institutia publica si institutia publica locala, care are organizata o entitate, cu sau fara personalitate juridica, la alta adresa decat sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizeaza venituri din salarii, are obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati (...)".
 
Aceasta prevedere inseamna ca:
 
Daca punctul de lucru are mai putin de 5 angajati, nu exista obligatia inregistrarii fiscale distincte. Toate declaratiile (D100, D112, D300, D394, bilanturile contabile) se depun pe codul fiscal al societatii, folosind adresa sediului social.
 
Daca punctul de lucru are minimum 5 angajati, atunci acesta trebuie inregistrat fiscal separat, ca sediu secundar, prin formularul 060 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru sediile secundare", conform OPANAF 1699/2021.
 
In baza formularului 060, ANAF atribuie punctului de lucru un cod de identificare fiscala distinct, care se utilizeaza doar pentru declararea si plata impozitului pe salarii aferent angajatilor de la acel punct de lucru.
 
Astfel, in declaratia 112, angajatii punctului de lucru vor fi raportati separat, iar societatea va trebui sa faca un ordin de plata distinct pentru impozitul pe salarii, folosind CUI-ul punctului de lucru.

 
Important de retinut:
  • TVA-ul (D300), declaratia informativa (D394), impozitul pe profit (D101) si bilanturile contabile se depun numai pe CUI-ul central al societatii, indiferent de punctele de lucru.
  • Punctul de lucru este tratat distinct doar pentru obligatiile legate de salarii, atunci cand se depaseste pragul de 5 angajati.


Idei de afaceride Idei de afaceri
Redactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.

Tags: lista documenterestaurantafacerepunct de lucru

Urmareste-ne pe Google News

Ghiduri practice


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2025








[x]