Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum poti fi remunerat ca administrator al unei firme

Cum poti fi remunerat ca administrator al unei firme

Administratorul este persoana care are puterea legala de a conduce si reprezenta o firma in relatia cu tertii, cu institutiile publice si cu partenerii de afaceri. Practic, administratorul raspunde de buna functionare a societatii, de respectarea legii si de deciziile operationale importante. Aceasta functie poate fi exercitata fie de un asociat al firmei, fie de o persoana terta, numita prin act constitutiv sau prin hotarare a Adunarii Generale a Actionarilor (AGA). Dar cum este platit un administrator pentru activitatea sa? In Romania, exista doua cai principale: fie printr-un contract de mandat (contract de administrare/management), fie printr-un contract individual de munca. Ambele au regimuri fiscale diferite, dar foarte importante, intrucat pot schimba nivelul taxelor datorate si modul de raportare catre autoritati.

Reglementari cheie despre remunerarea administratorilor

Remunerarea administratorilor este reglementata in principal de: 
  • Legea nr. 31/1990 privind societatile, care stabileste cadrul general pentru organizarea si functionarea societatilor comerciale;
  • Codul fiscal, care stabileste cum se taxeaza sumele incasate;
  • Actul constitutiv al firmei, care poate prevedea reguli suplimentare cu privire la plata administratorilor;
 
Deciziile AGA, prin care se aproba efectiv cuantumul remuneratiei si criteriile de performanta.
 
 
Politica de remunerare a administratorilor are cateva obiective clare:
  • motivarea membrilor Consiliului de Administratie si directorilor cu contract de mandat sa continue/ vizeze dezvoltarea pe termen lung si succesul companiei;
  • existenta unei relatii bine definite intre performanta si remunerare;
  • stabilirea indemnizatiei fixe tinand cont de conditiile pietei muncii si de dimensiunea activitatii desfasurate de societate ;
  • stabilirea componentei variabile pe baza unor indicatori de performanta financiari si nefinanciari negociati si aprobati de adunarea generala a actionarilor, in cazul administratorilor, si de catre Consiliul de administratie, in cazul directorilor cu contract de mandat.
 
Un element important este ca remuneratia trebuie mentionata explicit in contractul de mandat sau in hotararea AGA. Daca administratorul nu este remunerat, aceasta decizie trebuie consemnata in documentele societatii.
 
 
Esti administrator si nu stii ce taxe sau riscuri ai in fata Fiscului?
Afla cum sa eviti greselile costisitoare!
Gaseste raspunsuri clare pe raspundere.fisc.ro
 

Remunerarea administratorilor din Romania

In Romania, administratorul este de obicei remunerat pe baza unui contract de mandat. Potrivit art. 76 alin. (2) lit. o) din Codul fiscal, aceste venituri sunt asimilate salariilor. Textul legal precizeaza:
 
"Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor: (...)
o) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie".
 
Cu alte cuvinte, chiar daca administratorul nu are contract de munca, sumele primite se taxeaza exact ca un salariu.
 
Taxele datorate pentru remuneratia administratorului sunt urmatoarele:
  • impozit pe venit 10%, aplicat la indemnizatia bruta;
  • contributia de asigurari sociale (CAS) 25%, destinata pensiei;
  • contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) 10%, pentru accesul la servicii medicale;
  • contributia asiguratorie pentru munca (CAM) 2,25%, suportata de societate, care merge la bugetul general consolidat.
 
Cine plateste aceste taxe? Spre deosebire de alte forme de venit (dividende, PFA, chirii), unde persoana fizica are obligatii fiscale directe, aici societatea este cea care calculeaza, retine si vireaza impozitele si contributiile. Administratorul nu trebuie sa depuna declaratia unica pentru aceste venituri.
 
Cum se declara? Toate aceste obligatii se raporteaza prin formularul D112, acelasi formular folosit si pentru salariatii obisnuiti. Termenul este data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile.
 
O diferenta importanta apare daca administratorul are contract de munca. In acest caz, salariul sau nu poate fi sub salariul minim pe economie, conform art. 160 alin. (3) si (4) din Codul Muncii, care stabileste:
 
"(3) Salariul de baza minim brut reprezinta suma minima la care are dreptul salariatul pentru munca prestata, stabilit prin act normativ sau prin contractul colectiv de munca aplicabil, conform prevederilor art. 162 alin. (1).
 
(4) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta suma stabilita anual prin hotarare a Guvernului, in conditiile art. 164, corespunzatoare programului normal de munca, in scopul imbunatatirii conditiilor de trai si de munca, in special a gradului de adecvare a salariului minim, in vederea asigurarii unui nivel de trai decent."
 
Daca insa administratorul are doar contract de mandat, remuneratia se stabileste liber, prin acordul partilor, fara sa fie conditionata de salariul minim.

Remunerarea administratorilor din UE

Situatia administratorilor nerezidenti este mai complexa, deoarece intra in joc si legislatia europeana, dar si conventiile de evitare a dublei impuneri.
 
Conform art. 81 alin. (1) Cod fiscal:
 
"Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri."
 
Astfel, chiar si pentru un nerezident, firma din Romania trebuie sa declare veniturile si sa retina impozitele, cu respectarea conventiilor internationale.
 
Un aspect esential este formularul A1, reglementat prin Regulamentul (CE) nr. 883/2004. Acest document arata unde trebuie platite contributiile sociale:
  • daca administratorul prezinta A1 emis de autoritatile din tara de rezidenta, contributiile sociale se platesc acolo, nu in Romania;
  • daca nu are acest document, atunci se aplica legislatia romana si societatea va calcula CAS, CASS si CAM.
 
In plus, pentru a putea plati administratorului nerezident, firma din Romania trebuie sa obtina pentru acesta un cod de identificare fiscala (CIF personal), conform Codului de procedura fiscala. Documentele necesare includ contractul de mandat si copia pasaportului sau actului de identitate.

Cumul de contracte (administrator si salariat). Taxe si declaratii

O situatie frecventa este aceea in care administratorul unei firme are atat contract de mandat, cat si contract individual de munca.
 
In cazul unui SRL, legea permite cumulul celor doua calitati. Administratorul poate fi, de exemplu, director economic prin contract de munca si, in acelasi timp, administrator prin contract de mandat.
 
In cazul unui SA (societate pe actiuni), acest cumul este interzis.
 
Remuneratia primita pe baza contractului de mandat este considerata venit asimilat salariului, potrivit art. 76 alin. (2) lit. o) Cod fiscal, iar societatea are obligatia de a o include in statul de plata.
 
Conform art. 146 Cod fiscal:
 
"(1) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor."
 
Conform art. 168 Cod fiscal:
 
"(1) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor."

 
Ce taxe se platesc pentru contractul de mandat?
  • CAS 25%;
  • CASS 10%;
  • impozit pe venit 10%;
  • CAM 2,25%, suportata de societate.
 
Cum se declara?
 
Veniturile si contributiile se includ in D112, exact ca salariile;
 
Nu se depune Declaratia unica, intrucat impozitele sunt retinute la sursa;
 
Declaratia 700 nu este necesara, pentru ca nu e vorba de un nou vector fiscal distinct, ci de venituri salariale raportate in D112.
 
In practica, daca doi administratori ai unui SRL au atat contracte de munca, cat si contracte de mandat, societatea trebuie sa tina evidenta separata pentru fiecare forma de remuneratie, dar toate veniturile se declara centralizat in formularul 112.


Idei de afaceride Idei de afaceri
Redactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.

Tags: administratoradunarea generala a actionarilorremuneraretaxe

Urmareste-ne pe Google News

Ghiduri practice


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2025








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]