de Florin Amariei
03 Dec. 2018
8156
Romania a sarbatorit 100 de ani de la Marea Unire din 1918, asadar consideram ca ar fi bine sa cunoastem cativa oameni de afaceri care au contribuit intr-o masura mai mica sau mai mare la faurirea mediului de business din Romania, inca din secolul 18.
Probabil unul dintre cei mai celebri romani antreprenori vechi este Manuc Bei sau Emanuel Marzaian. Hanul lui Manuc, unde astazi functioneaza o cafea francizata din SUA si alte localuri care atrag tot felul de turisti, a fost deschis in anul 1808 de un om de afaceri armean. Numele de Manuc Bei l-a dobandit in urma influentei turcesti, intrucat s-a nascut in 1769 in Imperiul Otoman, la Rusciuc, unde astazi este orasul bulgar Ruse. A facut parte dintr-o familie de negustori, iar ucenicia si-a petrecut-o la Iasi. Multi il considera parintele afacerilor HoReCa din Capitala. Un lucru este clar: Emanuel Marzaian a inteles potentialul Bucurestiului de a fi un nod comercial si a profitat de acest lucru.
George Assan a fost antreprenorul care a facut trecerea de la afacerile bazate pe agricultura si comert la businessul bazar pe industrie sustinuta de tehnologie pentru prelucrare. Stiti, banuim, ca este renumit pentru Moara lui Assan. George Assan a devenit cunoscut in Capitala dupa Revolutia de la 1848. A deschis impreuna cu Ioan Martinovici un magazin de produse lux pe Lipscani, care a fost cunoscuta sub acest nume datorita numerosilor comercianti veniti din Leipzig, Germania. In 1853 deschide Moara lui Assan, unde adusese un motor cu aburi de la Viena. La scurt timp dupa, renunta la comertul cu produsele de lux si se dedica industriei producatoare de uleiuri, lacuri, sapun si vopsele. In 1865 si-a separat afacerile de cele ale asociatului sau de pana atunci, Martinovici, iar un an mai tarziu George Assan a murit. Afacerile sale au fost continuate cu succes de vaduva lui, Alexandrina, si apoi de baietii sai, Bazil si Gheorghe Assan. Bazil Assan a fost la randul sau un iscusit antreprenor, dar si un inginer priceput. La fel ca tatal sau, Bazil Assan a fost un pionier al modernizarii societatii romanesti: a fost explorator arctic, primul roman care a facut ocolul Pamantului, in 1900 a fost primul posesor de automobil din Bucuresti, iar in 1904 a contribuit la infiintarea Automobil Clubul Roman (ACR), fiind primul presedinte al acestuia. Din pacate, in prezent Moara lui Assan, parte a patrimoniului industrial bucurestean, situata in zona Obor - bd. Stefan cel Mare, a cazut in paragina.
Luca Oancea (1859-1916) si Costache Oancea (1856-1935). Fratii Luca si Costache Oancea proveneau dintr-o familie de mocani din Sacele, judetul Brasov. Pastorii din Ardeal calatoreau in transhumanta pe intreg teritoriul Romaniei de azi. Asa au ajuns mocanii din Imperiul Habsburgic pana in Dobrogea, stapanita de Imperiul Otoman. In ultimul sfert de secol XIX, Luca si Costache Oancea au profitat de evolutiile istorice de atunci, legate de independenta Romaniei si de obtinerea Dobrogei de Nord. Fratii Oancea au dezvoltat afaceri prospere in agricultura, comert (pe Dunare) si morarit mecanizat (cu motoare cu aburi).
Un moldovean cunoscut care a avut un simt crescut pentru afaceri a fost Nicolae Malaxa. De loc din Husi, Vaslui acesta a beneficiat de educatie aleasa la vremea aceea. Acest lucru s-a datorat in mare parte datorita faptului ca s-a nascut intr-o familie instarita, boiereasca. A absolvit Politehnica de la Karlsruhe din Germania si in 1921 isi deschide in Bucuresti un atelier de reparare a locomotivelor, vagoanelor si a altor vehicule de cale ferata. In 1927, in Halta Titan, a deschis o uzina de locomotve si vagoane, de mare anvergura. De la bun inceput, inginerul roman instruit in Germania a importat de acolo echipament de productie de ultima ora si a adus 180 de lucratori nemti, cu contracte de 6 luni -1 an. Incet, incet, munctorii romani au prins meserie de la germani, iar Malaxa a renuntat la expatii care aveau salarii mari si a ramas cu romanii. Uzina Malaxa s-a dezvoltat ca un conglomerat puternic, capabil sa produca tot ce avea nevoie Romania in materie de masini, inclusiv militare, mai intai cu tehnologie sub licenta straina Ganz (Germania) si Renault (Franta), pentru ca apoi sa dezvolte tehnologii romanesti viabile. In 1945, uzinele Malaxa au dezvoltat, la Resita, un model romanesc de autoturism, dar proiectul nu a putut continua. Marele industrias roman are si o parte intunecata. Isoricii si jurnalistii vremii au consemnat relatiile sale de coruptie cu politicienii de atunci, care i-au asigurat contracte cu statul. Malaxa a finantat mai toate partidele, inclusiv pe legionari, dar si pe comunisti. Aceste miscari l-au ajutat sa supravietuiasca in apele tulburi din preajma celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Comunistii i-au nationalizat afacerile, devenind Uzinele 23 August, actuala Faur SA, dar l-au lasat sa-si scoata din tara sume importante, pe care le-a depus in banci americane. Malaxa a putut astfel sa fuga in SUA, dar aici vechile sale legaturi cu legionarii i-au adus marginalizarea si nu a putut sa-si dezvolte afaceri. A murit la New Jersey, in 1965. Dupa 1990, in Romania, mostentitorii industriasului Nicolae Malaxa au primit despagubiri de peste 260 de milioane de euro de la statul roman.
Max Auschnitt a fost rivalul direct al lui Nicolae Malaxa, insa in ciuda numele cu rezonanta germana si el a fost tot din Moldova. Nascut in nord-estul Galatiului, a studiat la Viena si a fost administrator al Uzinelor de Fier si Domeniilor resita, cea mai mare compania din Romania interbelica. Din pacate, a fost chinuit de regimul Antonescu si a reusit sa fuga impreuna cu o parte din banii sai in SUA, unde a si murit in 1959.
Francisc Neuman, Blaziu Guban, Florin Talpes si Mariuca Talpes, Dan Sucu, Daniel Dines, Marius Tirca, Radu Apostolescu, Dan Teodosescu si Bogdan Vlad sunt alte nume importante pentru mediul de afaceri romanesc primar pe care ar trebui sa le stie un om de afaceri contemporan.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: antreprenori celebrioameni de afaceri romaniafaceri romania interbelica