de Florin Amariei
14 Feb. 2020
4688
Intr-o scrisoare adresata actionarilor companiei Amazon, fondatorul si CEO-ul Jeff Bezos spune ca este nevoie de o combinatie de factori care sa le asigure succesul, pentru a se ridica la nivelul asteptarilor clientilor.
In scrisoarea adresata actionarilor, unul dintre cele trei documente publicate pe site-ul Amazon, Jeff Bezos aminteste despre toate reusitele companiei din acest an si pozitionarea sa in diferite clasamente ale preferintelor clientilor. In acelasi timp, el mentioneaza ca au avut si esecuri care i-au costat multi bani, motiv pentru care impartaseste cu ei sapte „elemente esentiale despre ceea ce am invatat (pana acum) cu privire la standardele inalte din cadrul unei organizatii” in aceasta epoca a „imputernicirii clientilor”.
In primul rand, el se intreaba daca standardele inalte sunt intrinseci sau pot fi invatate. Oamenii „se pricep destul de bine la invatarea unor standarde ridicate doar prin expunere. Standardele ridicate sunt contagioase”, continua el.
Despre Bezos se spune ca poseda cunostinte cel putin de baza in fiecare aspect al afacerii pe care o conduce, pentru a putea supraveghea buna desfasurare a lucrurilor. Posibil si datorita acestui fapt el spune ca „trebuie sa inveti standardele inalte in mod separat, pentru fiecare zona de interes”. El impartaseste din experienta proprie, de la inceputurile companiei, atunci cand avea standarde inalte pe zona de inventie, asistenta clientilor si pe angajare. Dar recunoaste ca nu avea acelasi nivel atunci cand trebuia sa inspecteze lucrurile si sa rezolve problemele, asa ca a fost nevoit sa invete. Mai important decat atat, el spune ca a invatat de la colegii lui, care i-au fost profesori in diverse domenii.
In aceeasi ordine de idei, Bezos spune ca, mai intai, trebuie sa recunoasteti cum arata lucrurile bine facute, apoi trebuie sa aveti asteptari realiste pentru cat de greu va fi sa le indepliniti.
Convingerile irealiste asupra scopului, care sunt adesea ascunse si nespuse, continua el, „ucid standardele inalte”. Asta inseamna ca, pentru a atinge standarde inalte pe cont propriu sau in cadrul unei echipe trebuie sa formati si sa comunicati in mod proactiv convingeri realiste despre cat de grea va fi o sarcina. Daca aveti asteptari prea mari, este probabil sa renuntati prea devreme, daca nu s-au adeverit.
„Noi nu facem prezentari PowerPoint (sau orice alta prezentare pe diapozitive) la Amazon, ci scriem memo-uri de 6 pagini structurate in mod narativ si citim unul in tacere, la inceputul fiecarei intalniri”, spune Bezos. Cele mai bune lucrari sunt impartasite cu colegii, carora li se cere sa le imbunatateasca, sa le dea deoparte pentru cateva zile, iar apoi sa le editeze din nou, cu mintea limpede.
Atunci cand face referire la abilitati, Jeff Bezos spune ca „antrenorul de fotbal nu trebuie sa poata arunca mingea, iar un regizor de film nu trebuie sa aiba joc actoricesc, dar ambii trebuie sa recunoasca standardele inalte pentru acele lucruri”.
In cele din urma, el face un rezumat al beneficiilor pe care le au standardele inalte, mentionand ca „o cultura a standardelor inalte este o protectie a tuturor lucrurilor „invizibile”, dar esentiale, care se desfasoara in fiecare companie”. Mai exact, munca facuta atunci cand nimeni nu se uita, iar s-o faci bine inseamna sa fii un profesionist.
El isi incheie adresarea prin a anunta ca, la 13 ani de la lansare, Amazon a depasit 100 de milioane de membri Prime la nivel global. In 2017, Amazon a expediat mai mult de cinci miliarde de produse Prime si a avut mai multi membri noi ca oricand.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: jeff bezosreguli de baza afaceresucces in afaceri