de Idei de afaceri
19 Iun. 2024
607
In etapele de inceput din existenta firmei, probabil ai facut totul singur. Pe masura ce firma se dezvolta, probabil te vei obisnui sa dai de lucru si altora, tinand totusi firma in frau.
Acum s-ar putea sa te afli in faza in care, cu tot sprijinul suplimentar, ziua nu are ore suficiente, iar lucrurile incep sa mearga prost. Aceasta este etapa care, in opinia majoritatii intreprinderilor, este cel mai greu de gestionat. In acest punct exista o tranzitie suplimentara pe care trebuie sa o parcurgi; altfel, dezvoltarea ta este condamnata la esec.
Trebuie sa faci pasul catre o structura prin care poti sa delegi activitati.
Odata realizat acest lucru, vei descoperi ca nu mai faci efectiv niciunul din lucrurile pe care obisnuiai sa le faci. In schimb, te vei baza pe ceilalti sa le faca, iar sarcina ta va fi sa supraveghezi, sa conduci, sa remediezi problemele, sa inspiri si, cand este necesar, sa ii sprijini pe cei care fac munca reala. Sa abordam mai detaliat aceste etape si sa vedem ce inseamna pentru tine.
Etapa 1: fondarea
- Personal sau contractori: putini sau niciunul.
- Sarcinile altor persoane: minime si de subordonare, supervizate integral de tine.
- Sarcinile tale: tot ce implica importanta si responsabilitate.
- Controlul tau asupra sarcinilor celorlalti: total.
- Zona ta de concentrare: obtinerea comenzilor, onorarea comenzilor, colectarea platilor.
- Structura: circulara, tu esti punctul central, iar ceilalti converg catre tine.
Etapa a 2-a: dezvoltarea
- Personal sau contractori: 5 pana la 50 (aproximativ).
- Sarcinile altor persoane: specializate, dar totusi sub controlul tau fie direct, fie printr-un supervizor.
- Sarcinile tale: inca purtand intreaga responsabilitate si cerandu-le celorlalti sa faca lucrurile cum spui tu.
- Controlul tau asupra sarcinilor celorlalti: variabil – limitat in unele cazuri la o privire de ansamblu, total in altele.
- Zona ta de concentrare: obtinerea comenzilor, onorarea comenzilor, colectarea platilor, gestionarea personalului.
- Structura: piramidala, cu tine in varf, pe pozitie ferma.
Etapa a 3-a: delegarea
- Personal sau contractori: de la circa 50 pana la ordinul miilor.
- Sarcinile altor persoane: specializate, aducandu-si aportul lor infim la marele angrenaj.
- Sarcinile tale: in continuare purtand intreaga responsabilitate, dar neputand sa conduci direct forta de munca. Acum functionezi integral prin manageri sau supervizori.
- Controlul tau asupra sarcinilor celorlalti: foarte variabil – redus cu referire la detaliile banale, dar mai ridicat in cazul provocarilor cu care se confrunta managerii subordonati.
- Zona ta de concentrare: mediul de afaceri, relatiile cu clientii si furnizorii-cheie, cultura companiei, gestionarea si dezvoltarea managerilor.
- Structura: organigrama traditionala sau, in unele cazuri, o diagrama de sisteme software (spatiul este insuficient aici pentru a intra in detalii, dar daca stii jargonul, vei recunoaste termenul; daca nu, nu este important).
In termenii acestei discutii, etapa a 3-a este cea mai importanta, intrucat schiteaza noul tau rol. Este evident foarte diferita de etapa 1si a 2-a; deci abilitatile si calitatile dobandite numai in acele etape nu sunt suficiente pentru a-ti permite sa faci din aceasta noua activitate un succes
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: management afaceremanagement businessetapele organizarii unei afacerietape organizare