Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Principalii indicatori financiari de urmarit intr-o afacere

de Bianca Tila 15 Mai. 2024 305
Principalii indicatori financiari de urmarit intr-o afacere
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Situatia companiei poate fi monitorizata cu ajutorul indicatorilor financiari. Acestia arata cat de bine funtioneaza afacerea, care sunt problemele si care sunt perspectivele de viitor. Indicatorii economico-financiari sunt instrumente care contribuie activ la luarea deciziilor necesare derularii activitatii unei afaceri.

Pentru o analiza interna a afacerii, acesti indicatori constituie o piesa importanta din intreg ansamblul. Indicatorii financiari arata performantele sau problemele afacerii si ajuta la stabilirea planurilor pe urmatorul an.
 
In plus, indicatorii sunt de ajutor in ceea ce priveste o comparatie cu celelalte companii din sectorul unde activati.
 
Indicatorii economico-financiari ai unei afaceri sunt numiti si indicatori cheie de performanta - KPI = key performance indicators - sau indicatori de sucess - KSI = key success indicators. Acestia sunt intrumente pentru masurarea si urmarirea progresului si performantei afacerii. 
 
In general, acesti indicatori sunt reprezentati de o serie de cifre obtinute din toate extrasele de cont, rapoartele contabile si alte documente care reflecta situatia economica a companiei.
 

Indicatori financiari

 
Indicatorii financiari se impart in mai multe tipuri:
 
- indicatori de lichiditate
- indicatori de risc
- indicatori de activitate
- indicatori de profitabilitate
- indicatori de solvabilitate
 

Indicatori de lichiditate

 
Capacitatea unei companii de a-si onora obligatiile se observa din gradul de lichiditate, prin transformarea activelor curente, precum stocurile, creantele sau investitiile in numerar.
 
O companie este considerata una lichida atunci cand genereaza suficient de mult cash pentru a-si onora platile exigibile. In majoritatea cazurilor, afacerile sunt inchise din cauza unei crize de cash care nu permite cresterea si activitatea zilnica.
 
Lichiditate generala = Active circulare/Datorii curente
 
Lichiditate imediata = Active circulante, stocuri/ Datorii curente
 
Rata capacitatii de plata = Casa si conturi bancare + investitii pe termen scurt/ Datorii curente
 
Acoperirea cheltuielilor zilnice = Cash + investitii pe termen scurt + creante /Cheltuieli medii zilnice
 
Ciclul de conversie a numerarului = Durata de rotatie a stocurilor + durata de rotatie a debitelor - clienti - durata de rotatie a creditelor - furnizor
 
Indicatorii de lichiditate ajuta la managerierea situatiei din firma si prevenirea situatiilor neprevazute care pot afecta definitiv afacerea.
 

Indicatori de risc

 
Indicatorii de risc masoara capacitatea entitatii de a contracta obligatii de finantare a operatiunilor si investigatiilor sale. De asemenea, acestia se ocupa si cu acoperirea propriului capital, evaluand capacitatea firmei de a-si indeplini obligatiile cu ajutorul capitalului propriu.
 
Printre acesti indicatori de indatorare se numara:
 
Gradul de acoperire al dobanzilor = Profit inainte de plata dobanzilor si a impozitului pe profit (EBIT) / Cheltuieli cu dobanda
 
Rata de indatorare globala = Datorii totale / Active totale
 
Levierul = Datorii totale / Active totale
 
Rata solvabilitatii generale = Active totale / Datorii curente
 

Indicatori de activitate

 
Indicatorii de activitate sau de eficienta se ocupa cu masurarea capacitatii firmei de a-si gestiona resursele. Acestia evalueaza modul in care au fost realizate operatiunile de productie si performanta resurselor folosite in timpul procesului de realizare a valorii adaugate. 
 
Indicatorii de activitate se concentreaza pe relatia dintre materiile prime si produsele finale, in principal.
 
Printre acesti indicatori se numara:
 
- situatia stocurilor 
- rotatia stocurilor - costul vanzarilor/stocul mediu
- rotatia debitelor - cifra de afaceri/ soldul mediu al clientilor
- rotatia creditelor - furnizorii
- durata de rotatie a stocurilor - stocul mediu/ costul vanzarilor *365 zile
- durata de rotatie a debitelor - sold mediu/cifra de afaceri *365 zile
- durata de rotatie a creditelor - sold mediu furnizori/achizitii de bunuri *365 zile
 

Indicatori de profitabilitate

 
Capacitatea firmei de a se mentine in timp este masurata de indicatorii de profitabilitate. Acestia se ocupa cu eficienta pe care afacerea o are in gestionarea costurilor, cheltuielilor si transformarea lor in profit.
 
Printre indicatorii de profitabilitate amintim:
 
- marja de profit - aici exista diferite marje de profit utilizate pentru masurarea profitabilitatii unei companii la diferite niveluri de cost, inclusiv marja bruta, marja operationala, marja inainte de impozitare si marja profitului net
 
- rentabilitatea activelor - venitul net impartit la activele totale
 
- rentabilitatea capitalului propriu - venitul net impartit la capitalul propriu al actionarilor
 
- rata profitului net - profit net/cifra de afaceri
 
- rata profitului operational - EBIT/cifra de afaceri
 

Indicatori de solvabilitate

 
Ratele de solvabilitate masoara capacitatea unei companii de a-si indeplini obligatiile financiare totale. In acest sens, solvabilitatea se refera la capacitatea generala a unei afaceri de a-si plati obligatiile si de a continua operatiunile comerciale. 
 
O afacere trebuie sa aiba mai multe active totale decat datorii totale pentru a fi solvabila si mai multe active curente decat datorii curente pentru a fi lichida.
 
In ceea ce priveste raportul de solvabilitate, acesta este calculat prin  impartirea venitului net si a depunerii unei companii la pasivele pe termen scurt si pe termen lung. In acest fel, calculul arata daca venitul net al unei companii este in masura sa acopere datoriile totale.
 


Bianca Tila de Bianca Tila
Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.

Tags: indicatori financiariindicatori de solvabilitateindicatori de profitabilitateindicatori de activitateindicatori de riscindicatori de lichiditatevenit netcheltuieliksikpikey performance indicatorskey success indicators

Urmareste-ne pe Google News


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]