Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stabilirea obiectivelor SMART

de Idei de afaceri 25 Iun. 2024 162
Stabilirea obiectivelor SMART
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

SMART – acest acronim care spune multe oamenilor de afaceri atat in Romania, cat si in intreaga lume (smart in engleza = destept) ne poate ajuta atat in propriul management al timpului, in managementul proiectelor pe care le administram, in setarea obiectivelor ce tin de viata personala, cat si pentru cele ce tin de viata profesionala.

Prima oara acest concept a aparut intr-un articol scis de George Duran, Arthur Miller si James Cunningham in anul 1981. De la ce vine SMART si de ce ne ajuta in planificarea si indeplinirea obiectivelor noastre? Este foarte simplu. Haideti sa vedem de la ce vine acest acronim in primul rand
 
S – Specific
 
M – Masurabil
 
A – Abordabil
 
R – Relevant
 
T – Incadrat in timp
 
De ce obiectivul nostru trebuie sa fie specific? Pentru ca trebuie sa stim cu claritate ce anume tintim sa atingem, cum vom ajunge acolo, cand vom ajunge acolo si unde este acest „acolo“. Netinand cont de acestea ne putem „pierde“ pe drumul ce duce la atingerea obiectivului nostru sau ca obiectivul fixat nu este neaparat unul ce trebuie atins.
 
Trebuie sa stim exact ceea ce dorim sa obtinem de la proiectul nostru, vizand rezultate concrete ale acestuia. Diferenta intre un obiectiv concret si unul general poate porni de la urmatorul exemplu:
 
Obiectiv general: „Trebuie sa marim profitul firmei!“
 
Obiectiv concret: „Trebuie sa marim profitul firmei cu 15%!“
 
Intrebarile pe care trebuie sa ni le punem inainte de a spune ca un obiectiv este specific sunt: „cine?“, „ce?“, „cand?“, „cum?“.
 
Pe langa faptul ca un obiectiv trebuie sa fie specific, el trebuie sa fie si masurabil. Acesta trebuie sa permita masurarea cu exactitate a faptului ca a fost atins sau nu. Trebuie sa il putem monitoriza tot timpul pentru a vedea in ce masura este atins.
 
In exemplul dat anterior putem observa clar ca din obiectivul general nu putem realiza niciodata daca l-am atins sau nu din cauza faptului ca nu este masurabil. In acelasi timp, in cazul obiectivului concret putem analiza situatia oricand. „Profitul firmei a crescut cu 5%, deci pentru a ne atinge obiectivul mai avem inca 10%“.
 
Pentru a vedea daca obiectivul este masurabil, puneti-va urmatoarele intrebari: „Cat de mult?“, „Cat de multi?“?
 
Atunci cand va stabiliti un obiectiv aveti grija ca acesta sa fie mai ales abordabil. Cand spun abordabil ma refer la faptul ca acesta trebuie sa fie realizabil, ca poate fi intr-adevar atins. Trebuie sa luati in considerare faptul ca proiectul poate fi atins in conditiile lui, trebuie tinut cont de resursele pe care le aveti la dispozitie etc. 
 
Obiectivul pe care vi-l propuneti trebuie sa aiba un impact asupra vietii, a organizatiei, a proiectului dumneavoastra.
 
Obiectivul trebuie sa fie relevant. In exemplul dat mai sus, relevanta obiectivului este logica. Ne dorim cresterea profitului firmei cu 15% pentru a dispune de mai multi bani pentru: cresterea salariilor, investirea lor in alte proiecte etc.

In final, dar nu in ultimul rand, obiectivul pe care il stabilim trebuie sa fie incadrat in timp. Degeaba mi-am propus cresterea profitului cu 15% daca nu am spus pana cand trebuie indeplinit acest obiectiv. Acest obiectiv trebuie sa aiba o perioada limita.

Corect ar fi: „Cresterea profitului cu 15% pana la sfarsitul anului“. Pentru aceasta puneti-va intrebarile: „Cand?“, „Pana cand?“, „In ce perioada?“.
 


Idei de afaceride Idei de afaceri
Redactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.

Tags: smartobiective smartantreprenor

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

9 lucruri pe care orice antreprenor aflat la inceput de drum ar trebui sa le stie

de Bianca Tila
03 Iun 2024
Conducerea propriei afaceri vine cu mari beneficii, precum libertatea, controlul si recompensele financiare. Nu mai punem la calcul indeplinirea unui...

Carti de business. Recomandarile antreprenorilor de top pentru 2023

de Bianca Tila
22 Iun 2023
Lumea afacerilor este int-o continua miscare, iar informatiile se schimba intr-un ritm accelerat. Startegiile de marketing, managementul echipei si...

Greselile marilor antreprenori

de Idei de afaceri
08 Feb 2023
Cand iti asumi un risc, esti predispus greselilor. De fapt, cei mai de succes oameni au esuat in mod repetat, pana cand au gasit solutia salvatoare....

Calitatile unui antreprenor

de Idei de afaceri
14 Iun 2024
Ce bine ar fi ca un antreprenor sa aiba doar calitatile urmatoare, pentru a nu da gres cu startup-ul sau. Iata care sunt calitatile tale de...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








[x]