de Ideideafaceri.ro
26 Iul. 2019
2449
Desi ANAF este intotdeauna interesat cu precadere de autoturismele inmatriculate pe firma, nu ar trebui ca acest lucru sa ne ingrijoreze. Important e ca actele sa fie in regula si sa nu existe abateri de la legile in vigoare.
In principiu, lucrurile ar fi trebuit sa fie foarte simple: orice masina cumparata pe firma este un bun al firmei, la fel ca orice alt echipament sau utilaj, ca urmare toate cheltuielile pe care le implica utilizarea ei – combustibil, piese de schimb, inspectii tehnice periodice, impozit anual, RCA, rovigneta etc. – sunt deductibile integral. Logic, nu? Ei bine, legiuitorul a gandit altfel.
Asadar, la achizitia si folosirea autoturismelor de catre societatile comerciale, cheltuielile si TVA-ul vor fi deduse, dupa cum urmeaza:
1. Daca face parte din una din urmatoarele categorii: Urgente, paza, curierat, Agenti de vanzare, Transport de persoane, taxi, Prestari de servicii cu plata sau inchiriere sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea totala, celelalte cheltuieli (intretinere, reparatii, etc), toate si TVA – total.
2. Daca nu se incadreaza la 1. dar e folosit exclusiv in activitatile societatii si se intocmeste foaie de parcurs sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea de pana la 1500 lei/luna, cu intretinerea, reparatii 100% (de leasing, impozit, asigurari, combustibil, chirii, diferenta curs valutar, etc.) si TVA aferent achizitiilor, importului, leasing-ului pana la 100% si cheltuielile de intretinere si reparatii 100%.
3. Daca nu se incadreaza la 1. si 2., deci nu o folosesc exclusiv pentru activitatea societatii si am sau nu foaie de parcurs (nu este obligatorie), sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea in cuantum de 1500 lei/luna, cu intretinerea, reparatia, impozit, asigurari, combustibil, chirii, diferenta curs valutar 50%, TVA – aferent cumpararii, ratei de leasing, valorii reziduale a leasing-ului, inchirieri, achizitii intracomunitare in valoare de 50% si TVA aferent cheltuielilor de intretinere, combustibil si reparatii in cuantum de 50%.
Avem, asadar, un cadru legal stufos, multe neclaritati si multe greseli de interpretare si aplicare a prevederilor legislative! Si mai ales un stres permanent in randul contabililor, dat fiind ca deducerile incorecte, odata identificate de ANAF, atrag nu numai amenzi, ci si corectii retroactive ale impozitului pe profit, TVA-ului sau impozitului pe salarii, insotite de tot sirul aferent de dobanzi si penalitati.
Este vorba despre un
produs editorial de top, un produs ajuns deja la a 5 editie si care in fiecare an a fost extrem de apreciat de clienti, gratie mai multor factori:
-
este permanent actualizat la virgula, in perfecta concordanta cu legislatia in vigoare;
-
identifica principalele situatii in care deducerile sunt aplicate gresit de catre contabili;
-
ofera solutii si explicatii foarte clare, argumentate impecabil cu temeiuri legale;
-
abunda in exemple practice, excelente pentru intelegerea subiectului expus;
-
este un produs complet, redactat intr-un stil usor de urmarit.
Retineti aceste 3 aspecte importante!
1. Atentie la cheltuielile pe care le deduceti!
Pot fi deduse doar acele cheltuieli direct atribuibile unui vechicul, precum: cheltuieli de reparatii, intretinere, cu lubrifiantii, cu piese de schimb, inclusiv cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului. Daca anumite cheltuieli nu sunt direct atribuibile unui anumit vechicul, deducerea lor e gresita.
2. Ce inseamna „folosirea in scopul activitatii economice a unui vehicul”?
Sintagma cuprinde, nu in mod exclusiv: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.
3. Pregatiti din timp toate documentele justificative!
Conform legislatiei in vigoare, este obligatoriu ca dvs., persoana impozabila, sa faceti dovada ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii integrale. Ca urmare, pregatiti si pastrati la indemana toate documentele care arata acest lucru (aici intra chiar si fisele de post ale angajatilor care folosesc autovehiculele).
Informatii detaliate despre aceste aspecte si multe altele gasiti in
lucrare.
Tags: autoturismefirma2019deduceretvaamortizare