Sunteti meticulos, pretentios si preocupat de control? Sunteti mai atras de operatiuni decat de strategie? Credeti ca delegarea este importanta, dar ca la urma urmelor sunteti ultimul responsabil? Daca ati raspuns afirmativ la una din aceste trei intrebari, sunteti probabil un micromanager. Iar daca doriti sa deveniti un adevarat lider, va trebui sa adoptati un nou mod de a va conduce trupele.
De ce ezitati sa delegati? Va temeti ca angajatii nu vor respecta termenele ori calitatea muncii nu va fi la inaltime? Sau va preocupa faptul ca nu va vor informa la momentul potrivit in legatura cu schimbarile sau cu intarzierile posibile? Banuiti ca nu vor adopta logica dumneavoastra?
Toate aceste ingrijorari au un temei, dar daca nu va schimbati, compania dumneavoastra nu va putea creste, pentru ca, in cele din urma, trebuie sa fiti capabil sa va conduceti angajatii astfel incat asemenea probleme sa nu apara.
Pentru a reusi acest lucru va trebui sa reveniti mereu la cei trei factori fundamentali: "Ce", "Pentru ce" si "Cine".
1. Puneti accentul pe obiective
Liderul isi orienteaza sedintele de lucru cu echipa punand accent pe factorul "ce", adica pe sarcinile de realizat, mai degraba decat pe maniera de a face (factorul "cum"). Pentru a lasa acest factor "cum" la latitudinea angajatilor, liderul trebuie sa explice cu precizie obiectivele de atins atunci cand deleaga o sarcina. El poate propune alternative, dar mai ales le da posibilitatea angajatilor sa decida sau sa faca alegeri cu privire la modul de a atinge obiectivele fixate. Valoarea adaugata nu este in modul exact de a face un lucru, ci mai curand in viziune, in obiective, in identificarea rolurilor si a responsabilitatilor, ca si in criteriile de respectat. Liderul trebuie deci sa structureze bine activitatea, sa dea asteptari clare si sa raspunda nevoilor angajatilor fara a-i controla sau fara a face munca in locul lor.
2. Informati pentru a da sens
Explicarea factorului "pentru ce" echipei sale ii permite managerului sa arate coerenta intre sarcinile angajatilor si obiectivele organizatiei. Liderul comunica mai mult: el comunica sarcina de indeplinit, dar si ratiunea din spatele cerintei, importanta sarcinii, legatura cu obiectivele, regulile, asteptarile. Liderul isi impartaseste de asemenea experienta, observatiiile sale, precum si aspectele pro si contra pe care le observa.
3. Estimati-va angajatii pentru a-i motiva
Liderul abordeaza factorul "cine" investind timp si energie cu angajatii sai. Prezenta lui printre ei este esentiala pentru a-i sustine, a-i forma si a-i dezvolta. El este deci atent la talentele si la potentialul resurselor sale. In scopul de a le delega sarcini care sa-i motiveze si pe care ei vor sti sa le duca la bun sfarsit, liderul este in ascultarea intereselor acestora. De asemenea, el ia in seama punctele de vedere ale angajatilor si sugestiile lor. Daca raspunsurile pe care le obtine nu sunt perfecte, liderul va realiza in schimb ca va putea gasi mai multe raspunsuri excelente consultandu-si "trupele" mai des.
Tags: managementleadershipmicromanagerobiectivecomunicaremotivatie