de Florin Amariei
29 Sep. 2021
1936
O analiza efectuata de specialistii eToro releva ca magazinele de imbracaminte, incaltaminte si accesorii vor avea probleme de sarbatori. Stocurile s-ar putea sa nu fie suficiente.
"In sezonul sarbatorilor de iarna am putea avea nevoie de magia lui Mos Craciun pentru a vedea rafturile magazinelor pline. Imbracamintea si incaltamintea, in special, ar putea avea stocuri limitate din cauza problemelor de productie si transport. Iar aceasta este o problema globala care va afecta si Romania. Nike (NKE) a tras un semnal de alarma privind intarzierile de livrari dupa inchiderea fabricilor sale din Vietnam din cauza pandemiei de Covid. Marca a pierdut deja peste 10 saptamani de productie din cauza lockdown-urilor. Iar situatia este departe de a fi rezolvata. Fabricile Nike din Vietnam au fost inchise din iulie, redeschiderea acestora fiind asteptata la inceputul lunii octombrie. Nike spune ca va fi nevoie de 'cateva luni' pentru ca productia sa ajunga la capacitate maxima. Chiar daca productia va fi reluata, problemele de transport reprezinta o amenintare serioasa pentru aprovizionarea in perioada sarbatorilor. Timpii si costurile de expediere au continuat sa se inrautateasca pe parcursul pandemiei. Pretul containerelor de transport maritim a crescut, in timp ce porturile raman congestionate pe toata Coasta de vest a SUA. Nike se asteapta in mod normal ca produsele sa ajunga de la fabricile sale in 40 de zile, dar acum timpii de tranzit au crescut la 80 de zile", explica un analist.
Conform specialistului, problemele de transport maritim ale Nike sunt impartasite si de alte companii care au incercat proactiv sa le rezolve - American Eagle Outfitters (AEO), The Range, dar si Walmart.
Astfel, retailerul American Eagle Outfitters a investit recent in consolidarea lantului sau de aprovizionare, iar la sfarsitul lunii august a acestui an a achizitionat AirTerra, un start-up de transport si logistica cu sediul in Seattle, care are mai putin de un an de existenta.
"Aceasta este cea de-a treia achizitie pe care American Eagle a facut-o in istoria sa de 44 de ani. Celelalte doua - Todd Snyder si Tailgate Clothing - au fost marci de imbracaminte. In timpul teleconferintei privind rezultatele financiare, compania a atribuit o mare parte din veniturile record ale trimestrului - peste 1 miliard de dolari, o crestere de 35% fata de trimestrul trecut - acestei investitii, deoarece a reusit sa reduca timpul de aprovizionare cu o saptamana si jumatate. Alte masuri pentru a ocoli problemele legate de lantul de aprovizionare au inclus cresterea productiei mai devreme decat in mod normal si diversificarea porturilor din care preia produsele, in loc sa se bazeze doar pe portul Los Angeles", noteaza sursa citata.
La randul sau, Walmart, cel mai mare comerciant traditional din lume, este o alta mare companie care a investit direct in transportul maritim, in loc sa expedieze prin intermediul unui serviciu tert.
"Nike ar putea urma exemplul Walmart si ar putea incerca sa-si dezvolte propria companie de transport de marfa. Dar inchiderea fabricilor este o provocare mult mai dificil de ocolit. Dimensiunea afacerii Nike (37 de miliarde de dolari, in 2020) inseamna ca este necesara o productie rapida pentru a satisface cererea. Cea mai probabila solutie ar putea fi raspandirea productiei sale in mai multe tari. Dar acest lucru necesita timp. In momentul de fata, 80% din fabricile de incaltaminte ale companiei se afla in Asia de Sud. Din cauza acestei situatii, Nike si-a redus asteptarile pentru anul fiscal 2022, dezamagind investitorii si inregistrand o scadere a pretului actiunilor sale, de la 159,98, cu mai mult de 10 dolari", mentioneaza sursa citata.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: magazineimbracaminteincaltaminteprobleme magazine sarbatori