de Florin Amariei
11 Apr. 2019
5196
Analiza unei afaceri este necesara atunci cand iti doresti sa afli care sunt nevoile pe care trebuie sa le acoperi cu produsele sau/si serviciile tale si care sunt solutiile la problemele pe care deja le intampini sau le poti intampina in viitor.
Sunt disponibile mai multe tehnici de analiza a afacerilor, insa un analist bun de afaceri (sau un antreprenor doritor de a-si evalua activitatea si de a prospecta viitoare oportunitati) le va folosi pe urmatoarele.
PESTLE
Este folosita pentru a analiza mediul extern si a factorilor care pot influenta o organizatie. Acronimul este pastrat din limba engleza, insa in romana PESTLE inseamna:
Politic - ce se intampla la nivel national si local cu mediul politic? cine are cea mai mare influenta?
Economic - care va fi impactul la nivel local sau national? putem obtine anumite avantaje in urma investitiei?
Sociologic - ce mentalitati preexistente pot afecta misiunea companiei?
Tehnologic - ne limiteaza tehnologia in vreun fel sau ne ajuta?
Juridic - cum ne afecteaza legislatia nationala si mondiala?
Mediu - exista probleme cu mediul inconjurator? poate afacerea fi responsabila de viitoare situatii nefaste?
SWOT
Tehnica aceasta se utilizeaza cand avem nevoie de ajutor pentru a determina activitatile de interes in zone de putere si unde par a fi oportunitati bune, poate prea bune. Totodata, se indentifica pericolele si vulnerabilitatile interne si externe.
Puncte forte - ce avantaje avem acum? ce se face bine?
Puncte slabe - ce putem imbunantati? ce se face rau?
Oportunitati - ce variante de imbunatatire sau noi afaceri avem?
Amenintari - ce obstacole intalnim si cum depasim concurenta?
Heptaliza
Se foloseste adesea pentru afacerile tinere care necesita o analiza in profunzime. Analistul va cerceta sapte categorii importante:
Oportunitate de piata
Produs/solutie
Plan de executie
Mecanisme financiare
Capitalul uman
Profit potential
Marja de siguranta
MOST
Un proiect separat in cadrul companiei poate fi analizat folosind aceasta regula. Avem patru atribute:
Misiunea
Obiective
Strategii
Tactici
CATWOE
Include sase caracteristici importante care trebuie privite cu atentie:
Clienti - cine beneficiaza de ceea ce ofer eu si cati pot fi interesati?
Actori - cine e implicat in tot procesul de realizare a afacerii?
Proces de transformare - exista o situatie care poate afecta procesele desfasurate sau unele sisteme?
Perspectiva globala - ce impact putem avea si pana unde ne putem extinde intr-un anumit interval de timp?
Proprietari - cine va face ancheta necesara si cine sau ce va fi obiectul anchetei?
Constrangeri de mediu - exista constrangeri si limitari care pot avea un anumit impact asupra succesului?
Cele sase palarii ale lui Bono
Este cel mai adesea folosita la sedinte unde e nevoie de creativitate. Folosind aceasta tehnica se incurajeaza gandirea mult mai rapida.
Alb: fapte pure si logica multa.
Verde: creativitate.
Galben: optimism.
Negru: negativ.
Rosu: emotional.
Albastru: rece.
MoSCoW
O firma isi poate da seama folosind aceasta metoda de care sunt prioritatile reale intr-o anumita situatie. Aceasta cuprinde:
Obligatoriu de facut
Trebuie facut
Poate fi facut
De dorit pe viitor
SCRS
Analiza de afaceri va trebui sa vina de la strategia de afaceri la nivel inalt pana la solutie, prin starea existenta in prezent in companie. SCRS solicita urmatoarele discutii:
Strategie
Starea actuala
Cerinte
Solutie
Atentie! Toate dezbaterile si discutiile trebuie facute intr-un cadru profesionist, dar prietenos. O analiza nu se face de frica sau cu presiune, ci vine in ajutorul tau ca antreprenor pentru a lua deciziile potrivite.
Succes!
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: analizaafacerimetode