de Julian Manescu
28 Apr. 2014
2420
Cat datoreaza clientul ospatarului sau barmanului? Care sunt produsele cu cea mai mare vanzare? Care este stocul de marfa, cu intrarile si iesirile aferente? Care sunt intervalele orare cu cea mai mica vanzare? Sistemul pe care il vei alege sa faca toate aceste "investigatii" pentru tine depinde strict de tipul si dimensiunea afacerii tale.
Ce sistem de preluare comenzi alegi pentru localul tau este, intr-adevar, una dintre intrebarile la care trebuie sa gasesti cat mai curand raspunsul potrivit daca ai o afacere in alimentatie publica.
Trebuie sa recunosc faptul ca eu am descoperit deja raspunsul si sunt foarte incantat de rezultat, dar nu te voi influenta spunandu-ti pentru ce am optat personal. Te las sa analizezi si sa alegi propria ta varianta.
Iata cateva posibilitati de luare a comenzilor practicate in localurile de la noi din tara, cu avantajele si dezavantajele fiecareia:
Comanda prin "viu grai":
• Avantaj> de vreme ce ospatarul ia astfel comanda, tot ce trebuie sa faca este sa ceara verbal bautura, sa o duca clientului si, apoi, sa incaseze banii. Ca si rapiditate este avantajos, doar daca este o locatie in care NU se merge pe rulaj!
• Dezavantaj> dar ce te faci daca vrei sa afli cat mai exact stocul, marfa vanduta si banii incasati?! Cu siguranta va trebui sa instalezi camera de supraveghere in dreptul casei si nu numai pentru a descuraja furtul.
• Dezavantaj> ce faci daca ospatarul uita sau incurca comanda? Timpul pierdut cu refacerea ei sau, mai grav, lamurirea problemelor aparute, ar trebui sa te determine sa investesti intr-un sistem profesional de preluare a comenzilor.
Comanda pe carnetel:
• Avantaj> toate problemele vor disparea odata ce comanda va fi scrisa. Organizarea si controlul sunt astfel mult mai bune.
• Avantaj> investitia este mult mai mica decat in cea a unui sistem profesional de luare a comenzilor.
• Dezavantaj> pentru mesele mari, se pierde timp in luarea comenzii, mai ales ca nu se poate trimite rapid si in acelasi timp catre bar si bucatarie. O comanda intarziata inseamna in acest domeniu un client nemultumit… Unde mai pui ca daca si barmanul sau bucatarul vor fi nevoiti sa isi scrie comanda pe propriul carnetel (cum am vazut ca se mai practica), cand vor mai manca si bea clientii?!
Comanda printr-un sistem informatic:
• Avantaj> este cel mai eficient si asigura cea mai buna, clara si precisa comunicare a tuturor "departamentelor" implicate – sala, bar si bucatarie.
• Avantaj> clientului i se preia si i se livreaza rapid comanda, iar daca optezi si pentru un sistem profesional de scoatere a notelor de plata, acesta nu va mai astepta deloc.
• Avantaj> ai cea mai sigura statistica referitoare la vanzare (totala, pe un anumit produs, pe o anumita categorie de produse, stocuri, intrari, iesiri, niruri, rapoarte, z-uri, x-uri, etc), tipuri de clienti (in functie de categoriile introduce in baza de date, poti afla ce varste, sex, ocupatie au clientii tai), interval orar slab, promotii, etc.
• Dezavantaj> investitia intr-un astfel de sistem este mai costisitoare, insa, acest dezavantaj se va transforma intr-un avantaj odata cu amortizarea.
• Dezavantaj> de fiecare data cand vor fi probleme care tin de furnizorul de electricitate (pana de curent, reparatii in zona etc), sistemul va avea de suferit.
Incearca sa vizualizezi toate cele trei variante pe care ti le-am propus in acest articol, intr-una dintre cele mai aglomerate ore de activitate. Care crezi ca ti s-ar potrivi cel mai bine, dar mai ales care ar fi cea mai eficienta?
Gandeste-te la ce vanzare te astepti sa faci (intr-o saptamana, luna sau intr-un an, in functie de perspectivele pe care ti le-ai fixat), la cat de expeditivi iti doresti sa fie angajatii tai, ce vei servi (mancare si/sau bautura), la cat de sigura iti doresti sa fie aceasta afacere (cu totii ne dorim cat mai putine "incertitudini" intre vanzari si cheltuieli).
Toate aceste amanunte iti vor oferi raspunsul cel mai bun si calea pe care o vei urma!
Tags: afacerilocalsfaturi afaceriantreprenori