de Alexandra Popescu
07 Aug. 2014
2444
Fiecare proprietar de afaceri a auzit zicala "clientul are intotdeauna dreptate". Aceasta este adevarata atat timp cat clientii stiu ce vor, insa nu inseamna ca intotdeauna vei fi capabil sa le oferi ceea ce isi doresc.
De exemplu, daca un client intra intr-un McDonald`s si cere o tunsoare, asta nu inseamna ca i se si ofera. Poate ca exemplul nu este exact cel potrivit, insa iti poti face o idee privind aceasta situatie.
Clientii pot crede ca le oferi un serviciu cand nu o faci. Atunci cand ei intreaba despre tunsori in loc de hamburgeri, trebuie sa te acomodezi sa spui "nu" unei cereri pe care nu o poti executa. Asta este, de fapt, prima greseala pe care majoritatea antreprenorilor la inceput de drum o fac: accepta orice. Daca incerci sa te acomodezi cu fiecare cerinta a unui consumator, atunci risti ca afacerea ta sa nu aiba o identitate clara. Ceea ce este rau atat pentru tine, cat si pentru clienti.
In continuare sunt prezentate 2 situatii in care trebuie sa spui "nu":
1. Spunand "nu" poate fi exact miscarea potrivita
Cand consumatorii intreaba despre ceva ce compania ta nu ofera. Daca nu oferi acel lucru, inseamna ca furnizarea acelui produs ori nu are sens pentru compania ta, ori nu este in zona de expertiza a firmei. Acestea sunt motive bune pentru a spune "nu".
Cand consumatorul intreaba despre ceva ce nu este esential. O anumita aplicatie sau o caracteristica a unui produs pot fi importante pentru ei, dar tu trebuie sa decizi daca alegi sa o oferi este bine pentru compania ta.
Cand clientii doresc sa plateasca intr-un mod diferit. Nu micsora pretul pentru clientii tai. In cazul in care acestia ridica constant problema preturilor, fa o cercetare de piata si afla daca reducerea acestora va functiona.
Adevarate motive pentru a spune "nu". Daca ai anumiti clienti care te imping in mod persistent sa faci un pas mare intr-o anumita directie, vei avea nevoie sa ii elimini. Dar trebuie sa iti pui cateva intrebari:
- Vor un produs mai bun decat ceea ce ai?
- Exista si alti clienti asemenea lor?
Daca raspunsul este pozitiv, atunci ar trebui sa aduci o schimbare produsului tau.
Insa iti poti pierde concentrarea in unele cazuri, iar acest lucru inseamna si pierderea clientilor. Pierderea concentrarii este si o problema de branding a companiei, iar echipa poate deveni confuza. Sa spui "da" fiecarui client inseamna o schimbare de directie care le face munca mai grea angajatilor tai. Nu este usor sa refuzi un client, insa este mai bine sa pierzi unul decat sa abandonezi afacerea ta. Ai nevoie sa spui "nu" corect.
2. Spune "nu" corect
Analizeaza cererea clientului. Arata-i ca intelegi ceea ce iti cere si de ce. Prin acest gest ii arati ca iti pasa.
Spune-i clientului de ce acel lucru nu ar trebui sa fie o prioritate de top pentru el sau de ce nu este o prioritate de top pentru tine – explica-i ce este o prioritate de top. Acea persoana va fi de acord cu decizia ta si iti va respecta compania pentru onestitate. Spune-i, de asemenea, ca ii vei analiza cererea. Astfel il vei mentine atent in cazul in care compania ta va dori vreodata sa ofere ceea ce a solicitat.
Recomanda-i clientului alt furnizor. Aceasta metoda te va ajuta sa insufli incredere si sa mentii o relatie pozitiva cu clientii dupa ce le-ai spus "nu". In cazul in care acea cerere este importanta pentru el, ii oferi sansa sa primeasca ce si-a dorit.
Sursa: entrepreneur.com
Tags: afaceriantreprenoriclientibrandingsfaturi antreprenoristart-upmanagement