Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Lucru in echipa sau "fiecare pentru el"?
S-a tot scris despre ECHIPA care se formeaza la locul de munca – acea minunata notiune cu privire la oameni lucrand cu bucurie impreuna si avand drept rezultat o productivitate sporita, spre binele firmei si al lor.
Criptomonede Ghid practic pentru incepatori Cultura castravetelui anti-diabet 3 culturi profitabile - Goji Merisoare Aronia
Tot ceea ce le trebuie: un alt fel de instruire, niste exercitii de sudare a colectivului (team building) si o serie de obiective comune.
Dar chiar asa stau lucrurile? Chiar te poti astepta ca o mana de oameni sa se arunce intr-o atmosfera de echipa si sa “infloreasca” glorios? Tocmai in aceasta lume competitiva, in care a umbla cu dedesubturi pentru a-ti intari pozitia si a-ti castiga promovarea e ceva la fel de obisnuit ca drumul spre locul de munca? E vorba aici de incredere. Ganditi-va: cat de bine va cunoasteti colegii de munca si cata incredere aveti in ei?
In cazul relatiilor personale, increderea se poate dezvolta in functie de vechimea relatiei, de reactia instinctiva trezita de persoana in cauza, de felul cum a reactionat cand am avut nevoie de ea. Practic, ii alegem pe cei cu care ne petrecem timpul liber (prietenii), cautand o atmosfera relaxata, lipsita de rivalitati si amenintari.
Dar nu-i putem alege pe cei cu care lucram zilnic. Si – sa recunoastem – cele mai multe locuri de munca sunt departe de a fi lipsite de animozitati intre angajati. Prin urmare, cum poti incuraja increderea intr-un cadru in care nu tu ai ales participantii, iar nivelul stresului este ridicat? Haideti sa aruncam o privire asupra catorva calitati importante ale membrilor unei echipe de succes:
Maturitatea. Cel care apartine unei echipe trebuie sa fie suficient de matur pentru a face diferenta intre parerea echipei fata de o idee a lui si parerea echipei fata de el, ca persoana. De asemenea, isi poate mentine parerea buna despre sine chiar cand ceilalti sunt in dezacord cu el si nici nu devine isteric, parandu-i-se ca echipa vrea “sa-l termine”.
Recunoasterea meritelor celorlalti. Nu este un lucru pe care am fost obisnuiti sa-l acceptam la locul de munca. Pornind de pe bancile scolii si trecand prin mai multe locuri de munca, am fost recompensati pentru performantele personale si nu pentru realizarile grupului. Multor oameni le este greu sa recunoasca faptul ca reusita si avansarea lor sunt – fie si partial – meritul celorlalti. Adesea, unii nu cred ca si colegii lor fac o munca serioasa ori de calitate.
Interdependenta. Suntem invatati sa fim intotdeauna cu ochii in patru, foarte atenti la ceilalti, pentru ca oricand acestia ne pot lasa de izbeliste. Cu alte cuvinte, o atitudine de genul “E mai bine sa nu depinzi de nimeni”, care nu are insa cum sa duca la formarea si functionarea unei echipe.
Totusi, studiile au aratat ca doua (sau trei, sau patru, sau cinci) capete sunt mai bune decat unul singur. Interdependenta este extrem de importanta pentru bunul mers al unei echipe, fiindca nici un membru al ei nu valoreaza cat intreaga echipa.
Gestionarea starii conflictuale. Membrii unei echipe isi dau seama ca este cu mult mai bine sa se ocupe din vreme de un conflict, atunci cand sta sa izbucneasca, decat sa-l lase sa se “umfle” odata cu trecerea timpului. Putin disconfort resimtit acum este acceptabil fata de o izbucnire de mai tarziu. Increderea nu poate inflori intr-o atmosfera ostila. Intr-o echipa, fiecare membru vine cu un stil diferit de a controla starea conflictuala.
Este foarte important sa se stabileasca niste reguli de baza pentru grup si cel mai important lucru va fi sa se tina sub control toate disputele intr-un mod cat se poate de prompt. De fapt, lipsa unui acord de pareri este o componenta naturala si sanatoasa a procesului de constituire a echipei, daca este controlata asa cum se cuvine.
Comunicarea. Iata piatra de temelie a oricarei actiuni reusite, incluzand formarea unei echipe. Desi este usor sa recunosti o comunicare sincera, deschisa, e greu sa o intemeiezi. Intr-o echipa fiecare ar trebui incurajat sa vorbeasca deschis – intr-un mod constructiv – si fara sa-i atace pe colegi, deoarece fiecare vine cu propriul sau stil de a comunica. Increderea va creste mai repede daca fiecare simte ca echipa este un forum pentru a-si dezvolta ideile si o fereastra pentru a vedea gandurile celorlalti.
Increderea in capacitatea de a depasi obstacolele. Atitudinea pozitiva este cruciala pentru succesul unei echipe. Adesea, echipele se formeaza tocmai pentru a depasi obstacole si a rezolva probleme. Trebuie sa existe o incredere reciproca in cadrul colectivului. Cine nu crede in notiunea de echipa va declansa o stare negativa in ceilalti si asta va “sapa” eficienta actiunilor.
Asumarea riscurilor. Toate notiunile discutate pana acum implica si asumarea unui risc oarecare. Oamenii se pot impotrivi celor care risca, fie prin natura lor, fie datorita unor experiente trecute. Pentru unii, asumarea riscurilor este dificila, existand teama sa nu le fie furate ideile. Succesul si bunul mers al unei echipe consta in obisnuinta fiecarui membru de a-si asuma un anume risc, pentru a lasa loc increderii sa se dezvolte.
Interesul pentru buna functionare a echipei. Daca lipseste macar un singur “fir”, intreg “manunchiul” va avea de suferit. Altfel spus, daca cineva isi vede strict de ale lui, e posibil ca in scurt timp si alti membri ai echipei sa procedeze la fel. Toti trebuie sa fie incredintati ca vin la lucru gata pregatiti si concentrati asupra problemelor de rezolvat.
In sfarsit, adevaratii lideri de echipa vor acorda
mai multa atentie faptelor si mai putina spuselor. Nu poti cladi incredere si buna reputatie numai facand planuri. Sa nu uitam ca a consolida increderea si structura unei echipe inseamna foarte mult, atat pentru fiecare individ in parte, cat si pentru binele intregii firme.
Articole conexe
Consiliul Concurentei a amendat cu 4,9 milioane de lei companii de pe piata echipamentelor de protectie
de Bianca Tila271.000 de locuri de munca, pierdute de la inceperea pandemiei
de Florin AmarieiCum sa-ti motivezi echipa de angajati de la distanta: nu inceta sa faci proiectii pentru revenirea la programul normal
de Idei de afaceriCoronavirus. Ce locuri de munca se cauta acum
de Florin AmarieiAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit