de Bianca Tila
06 Nov. 2024
100
Tribunalul General din cadrul Curtii de Justitie a Uniunii Europene a respins actiunea inaintata de Wizz Air referitoare la un ajutor acordat de Romania companiei aeriene nationale TAROM pentru compensarea pagubelor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 si a decis ca ajutorul, care se ridica la aproape doua milioane de euro, este compatibil cu piata interna, potrivit unui comunicat de presa al CJUE.
Romania a notificat Comisiei un ajutor individual de aproape doua milioane de euro, sub forma unei majorari de capital, destinat companiei aeriene romane TAROM.
Ajutorul este finantat din bugetul general al Romaniei si urmareste sa despagubeasca TAROM pentru pagubele suferite pe 14 rute internationale specifice in perioada cuprinsa intre 1 iulie si 31 decembrie 2020, din cauza restrictiilor de calatorie legate de pandemia de COVID-19.
La data de 29 aprilie 2022, Comisia a considerat ca ajutorul este compatibil cu piata interna, in temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) TFUE, fara a deschide o precedura oficiala de investigare.
Compania aeriana concurenta Wizz Air a contestat aceasta decizie in fata Tribunalului Uniunii Europene, care astazi i-a respins actiunea.
Ajutoarele compenseaza pagubele cauzate de evenimente extraordinare, precum pandemia de COVID-19. Acestea sunt autorizate si ca masura in cauza urmarea sa compenseze TAROM pentru paguble pe care le-ar fi suferit intre 1 iulie si 31 decembrie 2020 ca urmare a restrictiilor de calatorie in vigoare in acea perioada legate de aceasta pandemie, aminteste Tribunalul.
Autoritatea a confirmat ca a fost evaluata in mod corect de catre Comisie proportionalitatea ajutorului acordat companiei TAROM. In plus, masura in cauza nu se afla la originea unei supracompensari.
Tribunalul a considerat ca forul comunitar a calculat cu precizie si pe baza unui scenariu contrafactual adecvat pierderile suferite de TAROM cauzate in mod direct de restrictiile de calatorie si ca a verificat cu acuratete ca TAROM luase masuri rezonabile pentru a limita pagubele in acea perioada, se arata in comunicatul CJUE.
Tribunalul a respins in egala masura argumentele Wizz Air potrivit carora Comisia nu ar fi luat in considerare ajutorul pentru salvare acordat anterior companiei TAROM in temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE si potrivit carora Comisia ar fi subestimat avantajul concurential obtinut de TAROM.
Ajutorul anterior si masura in cauza sunt destinate si nu acopera aceleasi costuri. In plus, Comisia nu este obligata sa ia in considerare un eventual avantaj de care TAROM ar fi beneficiat in mod indirect, precum avantajul concurential invocat de Wizz Air, se mai arata in motivarea Tribunalului General.
TAROM are o istorie vasta, fiind infiintata in anul 1954. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, membra a Aliantei Skyteam din 25 iunie 2010.
TAROM detine o flota de 18 aeronave si are in portofoliul sau un numar de 70 de destinatii operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii sai code share.
TAROM este memebra a Asociatiei Internationale a Transporturilor Aeriene din anul 1993.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: taromwizz aircjuetribunalul general