de Bianca Tila
08 Iul. 2024
426
Daca esti la inceput de drum in antreprenoriat cu siguranta te-ai intrebat ce alte posibilitati de finantare ai la indemana pentru a-ti dezvolta afaceream, dincolo de suportul familiei, al rudelor sau al prietenilor. Una dintre modalitatile prin care poti accesa fonduri alternative pentru afacerea ta este crowdfunding-ul. Aflam in cele ce urmeaza ce platforme de crowdfunding exista in Romania, cum functioneaza o campanie de crowdfunding si ce avantaje aduce cu sine o astfel de campanie.
Ce inseamna crowdfunding
Crowdfunding este un termen format din imbinarea cuvintelor in limba engle crowd (multime) si funding (finantare). Traducand acest termen ''obtinem finantare din partea unei comunitati''. In acest fel, prin crowdfunding, un business poate apela la un grup de persoane sau investitori pentru a primi capital de care are nevoie in vederea dezvoltarii sau lansarii unei afaceri.
Mai simplu, crowdfunding-ul reprezinta utilizarea unor sume mici de capital de la un numar mare de persoane pentru finantarea unei afaceri. Acest instrument foloseste accesibilitatea retelelor sociale si a site-urilor web specializate pentru a reuni investitorii si antreprenorii care au nevoie de finantare.
In alta ordine de idei, crowdfunding-ul este o modalitate prin care companiile si persoanele fizice pot strange capital de la un grup mare de investitori care pot alege dintre sute de proiecte. Exista insa restrictii cu privire la cine are permisiunea de a finanta o noua afacere si cat de mult are voie sa contribuie.
Ce sunt platformele de crowdfunding
Ne-am lamurit, crowdfunding-ul este o metoda de strangere de capital prin efortul colectiv al unor investitori in scopul finantarii unor proiecte.
Acest proces se poate realiza cu ajutorul platformelor online care servesc drept canal de comunicare intre antreprenori si persoanele care doresc sa investeasca in anumite proiecte.
Platforme de crowdfunding din Romania
Crowdfunding este o metoda simpla de finantare la doar un click distanta. Acestea fiind spune, iti las mai jos o lista de platforme de crowdfunding din Romania.
SeedBlink
SeedBlink este o platforma de investitii pentru start-up-uri, care ofera verificare, instrumente de diversificare a portofoliului si o retea puternica de investitori. Pe aceasta platforma, gama larga de investitori ofera nenumarate oportunitati (investitori privati, institutionali si corporativi).
De asemenea, platforma urmareste progresul companiilor si se asigura ca investitorii sunt inclusi in urmatoarea runda de investitii daca afacerea are succes.
Platforma a fosat lansata in 2020 de patru directori seniori cu experienta in tehnologie, finante si antreprenoriat. In plus, SeedBlink este solutia all-in-one pentru gestionarea capitalului propriu si finantare.
Startarium
Startarium este o platforma dedicata antreprenorilor din Romania, care sprijina cu resurse si consultanta cresterea companiilor. De asemenea, platforma gratuita ofera o baza solida de mentori, consultanti, organizatii si investitori romani de la care poti invata sau obtine finantare.
Stock.estate
Stock.estate a fost lansata in acest an si este o platforma de investitii crowdlending specializata in identificarea, verificarea si facilitarea finantarii proiectelor imobiliare. Misiunea acesteia este de a oferi capital rapid si usor pentru dezvoltatori si oportunitati imobiliare pentru investitori.
Platforme internationale de crowdfunding
Unele site-uri de crowdfunding atrag sute de mii de oameni care spera sa creze sau sa sprijine urmatorul lucru important din vietile lor. In acest sens, iti las mai jos cateva platforme internationale de crowdfunding.
GoFundMe
GoFundMe este cea mai mare platforma de crowdfunding, fiind lansata in 2010. Site-ul a reusit sa stranga peste 25 de miliarde de dolari prin intermediul a peste 20 de milioane de donatori.
De asemenea, este cel mai popular site pentru persoanele care doresc sa se recupereze dupa o cheltuiala medicala sau un dezastru, precum un incendiu.
Kickstarter
Kickstarter a fost lansata in 2009 si a finantat cu succes aproape 250.000 de proiecte, cu peste 7,6 miliarde de dolari. Kickstarter se numara printre cele mai populare site-uri de crowdfunding pentru companiile aspirante.
De obicei, afacerile folosesc aceasta platforma pentru a strange capital si a ajunge la un public mai larg. Spre deosebire de GoFundMe, Kickstarter poate fi utilizat doar pentru a crea proiecte care pot fi partajate cu altii.
Kickstarter nu poate fi folosit pentru a strange fonduri pentru a dona unei organizatii caritabile sau unei cauza. In acest sens, proiectele nu pot oferi stimulente precum capitalul propriu, partajarea veniturilor sau oportunitatilor de investitii.
Indiegogo
Indiegogo a inceput ca un site de crowdfunding concentrat initial pe strangerea banilor pentru filme independente, dar a ajuns sa accepte proiecte din orice categorie la un an dupa lansarea din 2008.
In prezent, Indiegogo este vazuta ca o platforma mai putin stricta si mai flexibila decat Kickstarter, avand in vedere ca ofera sustinatorilor control asupra modului de actiune. Kickstarter elibereaza fonduri numai dupa ce campania si-a atins obiectvul de finantare, in timp ce Indiegogo permite finantare proportionala sau timp de asteptare pentru atingerea tintei.
WhyDonate
WhyDonate este cea mai mare platforma europeana de crowdfunding, cu peste 1.000.000 de vizitatori si 700.000 de donatori. In plus, platforma are functii premium ce nu includ taxe suplimentare si pot fi accesate gratuit. Site-ul mentine o transparenta totala a platilor si ofera o interfata usor de utilizat.
Branding-ul personalizat va ajuta la costruirea campaniei prin care puteti strange fonduri. De asemenea, puteti obtine continut pentru colectori de fonduri, formulare de donatii si e-mail-uri. Platforma percepe un comision de tranzactie de 1,9% + 0,25% euro.
GoGetFunding
GoGetFunding are sediul in Marea Britanie si a fost lansata in 2011. Platforma de crowdfunding permite toate tipurile de strangere de fonduri, de la proiecte personale la proiecte creative si actiuni caritabile.
De asemenea, le permite sa isi valorifice raza de actiune globala. Interfata este usor de folosit, avand in vedere ca o campanie se poate crea in mai putin de cinci minute.
In ciuda faptului ca structura comisioanelor este transparenta, acestea pot fi ridicate in comparatie cu alte platforme. In conditiile in care mai multe campanii se desfasoara simultan, concurenta ridicata poate face dificila atingerea obiectivului de finantare.
In ceea ce priveste optiunile de plata, acestea sunt limitate, toate taxele sunt colectate de PayPal, Stripe sau prin intermediul portofelelor electronice ale acestora.
GoGetFunding nu percepe taxa de inscriere, insa la fiecare tranzactie se retrage un comision de 4%.
MightyCause
Mightcause a fost lansata in 2007 si ofera numeroase servicii, precum asistenta pe tot parcusrul anului, marketing si CRM pentru simplificarea proceselor de strangere de fonduri.
Platforma de crowdfunding permite organizatiilor non-profit sa isi inceapa campaniile de strangere de fonduri pentru Romania la orice scara, oferind instrumente excelente de gestionare a donatorilor, masuratori si rapoarte detaliate alaturi de un widget de donatii pentru site-ul respectiv.
Totusi, nu toate campaniile au succes. In functie de diversi factori, precum calitatea campaniei, eforturile de marketing sau implicarea donatorilor, campania se poate dovedi un real esec. Tarifele plaformei justifica caracteristicile pe care le ofera. Mai exact, platforma ofera urmatoarele planuri:
- Planul Essentials - 59 dolari/luna
- Planul avansat - 99 dolari/luna
- 0,95% + 29 centi rata medie de procesare
- 1,99% + 49 centi rata de procesare fixa (PayPal)
JustGiving
JustGiving este o alta platforma pe care o puteti folosi in Romania. Aceasta a fost infiintata in anul 2000, jucand un rol esential in sprijinirea persoanelor fizice si a organizatiilor non-profit in strangerea de fonduri pentru o gama larga de actiuni caritabile, inclusiv pentu sanatate, educatie, ajutor in caz de dezastre si multe altele.
In ceea ce priveste interfata, aceasta este simpla si cuprinde oportunitati diverse de finantare, procesarea eficienta a donatiilor si analiza datelor. Functia din urma diferentiaza JustGiving de celelalte platforme.
Unii militanti ar putea fi nevoiti sa urmeze un proces lung de verificare a organizatiilor caritabile. Popularitatea acestei platforme este un punct principal pentru concurenta ridicata intre companii.
JustGiving percepe:
- Taxa de platforma - voluntara
- Taxa Gift Aid 5% + 1,9% + 20p
- Taxa de procesare a platilor (sau 2,90% +20 p pentru monede)
Cum functioneaza o campanie de crowdfunding
Accesul si strangerea de capital reprezinta cheia cresterii oricarei companii. Pentru corporatiile mai mari si consacrate, strangerea banilor poate avea un drum mai usor, asumandu-si datorii suplimentare de la creditorii sai.
Totusi, unele companii pot intampina obstacole care sa le intarzie cresterea. Acest fapt este valabil in special afacerilor existente si start-up-urilor.
Crowdfunding-ul a creat posibilitatea antreprenorilor de a strage sute de mii sau milioane de dolari de la oricine are bani de investit. Instrumentul ofera un forum pentru oricine are o idee de a o prezenta in fata investitorilor in asteptare.
Daca este sa vorbim istoric, prima instanta de crowdfunding a fost inregistrata in 1997, cand un grup muzical din Regatul Unit a strans bani pentru un turneu de concerte de la fani. ArtistShare a fost primul site de crowdfunding si s-a lansat la trei ani distanta. In prezent, crowdfunding-ul este vazut ca o sursa cheie pentru companii pentru a strange capital.
Multe proiecte de crowdfunding se bazeaza pe recompense. Acest lucru subliniaza investitorilor ca pot participa la lansarea unui nou produs sau pot primi un cadou pentru investitia lor. De exemplu, producatorul unui sapun poate trimite un baton gratuit fiecarui investitor. Jocurile video au devenit o investitie populara in crowdfunding pentru jucatori, mai ales ca acestia primesc copii in avans ale jocului drept recompensa.
Tipuri de crowdfunding
Cele mai traditionale doua utilizari ale termenului reflecta tipul de crowdfunding facut de start-up-urile care doresc sa aduca un produs sau serviciu in lume si de catre indivi care s-au confruntat cu un anumit tip de urgenta.
Multe persoane afectate de un dezastru natural, de cheltuieli medicale sau de un alt eveniment tragic au primit o suma de ajutor financiar la care nu ar fi avut acces fara platformele de crowdfunding.
Unele platforme de crowdfunding, precum Patreon si Substack, au extins raza de finantare participativa pentru a oferi o modalitate pentru oamenii creativi, inclusiv artisti, scriitori, muzicieni sau influenceri, de a-si sustine munca creativa primind o sursa constanta de venit.
In acest sens, putem enumera patru tipuri de crowdfunding:
- donatii prin crowdfunding
- imprumut de crowdfunding
- actiuni de crowdfunding
- recompensa de crowdfunding
Avantajele si dezavantajele campaniilor de crowdfunding
Avantajele campaniilor de crowdfunding
Pentru o companie sau un individ, cel mai mare avantaj al unei campanii de crowdfunding este capacitatea de a oferi acces unui grup mai mare si mai divers de investitori/sustinatori. Odata ce prezenta in online este consacrata, platformele de crowdfunding sunt o modalitate excelenta de a creste audienta si de a primi finantarea de care au nevoie.
Crowdfunding-ul bazat pe actiuni este in crestere, avand in vedere ca permite companiilor sa stranga bani fara a renunta la controlul investitorilor de capital de risc. In unele cazuri, ofera investitorilor posibilitatea de a castiga o pozitie de capital in cadrul actiunii.
Pe scurt, avantajele crowdfunding-ului sunt:
- este o modalitate buna de a interactiona cu potentialii consumatori
- are capacitatea de a evalua opinia publica cu privire la produsul companiei
Dezavantajele campaniei de crowdfunding
Cand vorbim de dezavantajele unei campanii de crowfunding, ne gandim la prejudiciile aduse persoanei fizice sau reputatia companiei cauzate de "recursul" la crowdfunding, taxele asociate site-ului de crowdfunding.
Altfel spus, crowdfunding-ul poate afecta reputatia afacerii voastre. In plus, riscati ca finantarea promisa sa fie returnata investitorilor daca obiectivul de finantare nu este atins.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: crowdfundingplatforme de crowdfundingcampanie de crowdfundingavantaje crowdfunding