de Idei de afaceri
28 Mai. 2024
326
Unii antreprenori irosesc timpul vorbind despre cum functioneaza produsul sau serviciul lor, spune William C. De Temple, fondator al grupului de investitii Maximixe Angel Investments Orlando Inc. "Oamenii cumpara SOLUTII pentru PROBLEMELE LOR", spune acesta.
Nu reusesti sa-i explici investitorului caror probleme se adreseaza afacerea ta
"Nu-mi explica detaliat cum actioneaza un fertilizator. Spune-mi cum va contribui acesta la "sanatatea" peluzei mele". "Daca nu intelegi sau nu poti explica natura problemelor pe care le rezolvi si de ce ar trebui sa dea clientii bani pe produsul tau, atunci nu vom investi in companie", spune Kyle Harris, director al grupului de angel investors Liquidity Works din New York.
Harris prezinta trei intrebari la care ar trebui sa raspunzi, cand vii cu planul afacerii tale: Cine sunt cei mai buni clienti ai tai? Cati bani vor castiga ei, prin achizitionarea produsului tau (vor face economie?) Cati bani vei obtine tu din vanzarea acestui produs?
Furnizezi prea multe statistici
Antreprenorii folosesc des statistici pentru a-si prezenta afacerea. In timp ce unele cifre - precum vanzarile si profiturile - sunt importante in vederea stabilirii parcursului afacerii, altele sunt inutile, spune Silva.
Abandoneaza expunerea "pas cu pas" a cifrelor afacerii tale. "Fii succint. Pastreaza detaliile cuprinzatoare pentru mai tarziu". Pentru a atrage interesul investitorului, prezinta-ti afacerea ca pe o poveste. "Daca vinzi un produs destinat orbilor, nu le vorbi despre dificultatile generate de handicapul lor. In schimb, spune-le ceva de genul "Imaginati-va cum ar fi ca o persoana draga dumneavoastra sa orbeasca maine...", ne sfatuieste investitorul Paul Silva.
Estimarile referitoare la vanzari sunt exagerate
Estimarile initiale privind vanzarile nu-i impresioneaza pe investitori sau ii impresioneaza in foarte mica masura. Acestea trebuie sustinute de un istoric actual al vanzarilor, spune De Temple. Pe masura ce afacerea avanseaza, veniturile variaza, preturile si pietele fluctueaza si estimarile initiale devin "apa de ploaie".
Pentru a oferi ceva in schimbul unor prognoze financiare pe termen lung, vorbeste-le investitorilor despre beneficiile oferite clientilor. Alteori, esti prea "atasat" de planul tau de afaceri.
Unii investitori "vad rosu in fata ochilor", atunci cand antreprenorii nu sunt dispusi sa negocieze asupra planului de afaceri, sa gandeasca dincolo de acesta. Sa spunem ca produci un instrument de masura a electricitatii si, potrivit planului de business, vrei sa-l vinzi clientilor la un pret fix.
Acestia vor insa sa-l inchirieze la un pret mai mic. Tu le spui ca nu exista aceasta posibilitate. Investitorii nu vor fi foarte incantati.
Solutia? Fii deschis la noi oportunitati. Daca apar noi modalitati de impachetare sau vanzare a produsului/serviciului tau, nu ezita sa faci bani. Flexibilitatea este un element foarte important in afaceri. Care este scopul tau? Sa transformi produsul intr-unul dorit de toata lumea, care sa elimine concurenta.
De asemenea, tinzi sa te angajezi in discutii despre actionariat. Este normal sa le explici investitorilor cum sta treaba cu participatiile in compania ta, dar nu purta aceasta discutie la pitch-ul initial, spune Silva. "Seamana cu un abtibild lipit pe o masina". "Daca pretul este prea mare, nici macar nu vorbesti cu vanzatorul. Pur si simplu mergi mai departe".
Daca un investitor intreaba cum sta treaba cu participatiile in companie, raspunde-i simplu: "suntem flexibili". Scopul pitch-ului este edificarea unei relatii de business cu investitorul. Acesta trebuie sa se "indragosteasca" de ideea ta de afaceri.
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: finantareantreprenorstartupafacereinceput in afacere