de Florin Amariei
29 Mai. 2020
1682
Noutatile din Legea RCA sunt de interes pentru toti proprietarii si ar trebui ca progresul sa fie urmarit, transmite COTAR. Sunt peste 500.000 de locuri la mijloc.
Transportatorii rutieri sustin ideea ca intentia Parlamentului Romaniei de a aduce modificari Legii RCA ar avea la baza grija fata de consumator, cand "de fapt se va modifica legea astfel incat pagubitul sa primeasca in mod direct o suma de bani calculata de catre asigurator, in caz de dauna, fara ca pagubitul sa cunoasca valoarea reala a costului de reparatie a autovehiculului sau avariat".
"Practic, daca asiguratorul va calcula o paguba de 1.000 de lei, iar la service vor fi cheltuieli cu reparatiile de 4.000 de lei, pagubitul va primi suma stabilita de asigurator si va fi nevoit sa plateasca reparatia din banii proprii, desi plateste asigurare. Asiguratorii doresc sa profite in mod legal de lipsa de informare a pagubitilor RCA cu privire la solutiile tehnice necesare repararii autovehiculului si a valorilor reale de reparatie, pe care consumatorii nu au de unde sa le cunoasca atunci cand accepta si semneaza oferta subevaluata de despagubire din partea firmelor de asigurari. Toti proprietarii de autovehicule pot fi afectati de propunerea de modificare a Legii RCA venita din partea UNSAR, impotriva consumatorului. Parlamentul Romaniei trebuie sa aiba in vedere faptul ca 8 milioane de proprietari de autovehicule vor fi afectati, precum si o industrie care reprezinta 15% din PIB-ul Romaniei si care asigura salariile a peste 500.000 de cetateni", explica Vasile Stefanescu, presedinte COTAR.
Conform datelor Confederatiei, in Romania, exista peste 100.000 de procese cu asiguratorii, care pierd intr-o pondere de peste 90%.
"In acest moment, pe rolul instantelor de judecata din Romania sunt peste 100.000 de procese cu asiguratorii, acestia pierzand in procent de peste 90%. Daca propunerile UNSAR de modificare legislativa ar fi adoptate, pagubitii RCA ar primi doar 30 - 35% din valoarea reala a despagubirii, iar firmele de asigurari ar face un profit suplimentar de peste 500 de milioane de euro pe an. Pagubitii RCA nu ar avea nicio alta cale de atac, pentru ca asiguratorii se vor spala pe maini si vor invoca prevederile acestei noi legi RCA pe care Parlamentul Romaniei ar putea-o vota, in necunostinta de cauza", noteaza reprezentantii COTAR.
Potrivit sursei citate, cei care lanseaza propunerile de modificare a legii "sunt aceiasi care au fost amendati cu 53 de milioane de euro in decembrie 2018 de catre Consiliul Concurentei, pentru coordonarea comportamentelor pe piata in vederea majorarii tarifelor RCA".
"(...) Au inregistrat, in ultimii trei ani, 44.274 reclamatii la adresa pietei de asigurari catre ASF. Doar firma Euroins - membra de seama UNSAR a inregistrat, in luna februarie a acestui an, 1.586 reclamatii. In tot acest timp, ASF a dat mai multe avertismente decat sanctiuni pietei de asigurari, iar valoarea amenzilor aplicate de catre ASF, in ultimii trei ani (2.307.500 lei), este mai mica decat valoarea sumelor recuperate de catre cei 662 de consumatori, in ultimii 3 ani, prin intermediul SalFin (2.828.040 lei)", mentioneaza Confederatia.
Datele centralizate de COTAR arata ca, din anul 2016 pana in anul 2020, un numar de 735 de consumatori - persoane fizice au apelat la procedura SalFin. reclamand abuzuri ale firmelor de asigurari, acestia primind initial despagubiri in valoare cumulata de 1.300.979 lei, iar dupa recalcularea realizata de catre conciliatorii SalFin, au castigat 4.129.019 lei, de peste trei ori mai multi bani decat despagubirea initiala.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: modificarilegea rcacotarasigurare