de Florin Amariei
20 Iun. 2019
2190
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritioiu, spune ca "biserica se chinuie de 2000 de ani sa ne indrepte, dar fara sa ai si o bata nu ii corectezi pe oameni" in timp ce arata utilitatea amenzilor si contradictia cu preventia.
Comportamentul oamenilor si al companiilor nu poate fi corectat numai cu vorba buna si, astfel, trebuie sa existe sanctiuni severe, a declarat miercuri presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, referitor la legatura stransa dintre sanctiuni si preventie din practica Consiliului Concurentei.
Acesta a argumentat ca Biserica se chinuie in zadar de 2.000 de ani sa ii faca pe oameni mai buni, deoarece nu apeleaza la sanctiuni.
"Eu nu vad o separatie clara intre sanctiune si preventie, eu le vad ca doua fete ale aceleiasi monede. Nu cred ca poti sa faci preventie daca oamenii nu constientizeaza riscurile la care se expun. Altfel e predica. Si, cu tot respectul meu pentru Biserica, se chinuie de 2.000 de ani sa ne indrepte, sa ne faca oameni mai buni, dar numai cu vorba buna si fara sa ai si o bata nu corectezi comportamentul oamenilor. Si atunci cred ca trebuie sa existe sanctiuni severe, ca oamenii sa fie atentionati, sa constientizeze ca exista niste riscuri", a raspuns Bogdan Chiritoiu, chestionat cu privire la practica curenta a Consiliului Concurentei privind acordarea de amenzi.
Acesta a explicat ca acordarea de sanctiuni are un efect suplimentar important prin publicarea lor, prin presa, in societate.
"E adevarat ca trebuie sa si afle, deci trebuie si informati, astfel ca abordarea noastra e sa dam sanctiuni care trebuie sa fie descurajatoare si sa batem toba cat de mult putem ca sa se afle despre aceste sanctiuni. Deci cred ca asa pot sa mearga lucrurile, si folosim mult mass-media. Acum, in cazul companiilor mari, cred ca nu este atat de dificil. Vorbim, la UNSAR, in general de companii multinationale, aici nu cred ca era un deficit de cunoastere a legii pentru companii de asigurari europene sau globale. Daca vorbim de companii mai mici, da, acolo pot sa vad sa fie un deficit de cunoastere pe care sa incercam sa il suplinim. Dar cum il suplinim? Prin mass-media, facem tot felul de intruniri la nivel judetean, mergem cat reusim noi, de cateva ori pe an. Prin Camerele de Comert mai incercam sa ajungem la companii, as vrea mai mult prin asociatiile lor de business", a completat presedintele Consiliului Concurentei, conform Agerpres.
El a subliniat ca nu a gasit un echilibru intre nevoia de a stopa asocierile de firme sa se transforme in carteluri si pericolul de a speria companiile sa se fereasca de asociere.
"Mai ales nu vreau ca experiente gen UNSAR, investigam companiile din ARB, (...) undeva trebuie sa-i asistam pe oamenii astia sa-si imbunatateasca practicile lor fara sa cream un climat in care companiile spun 'e mai sigur pentru noi sa nu participam la asociatii'. Deci trebuie sa ne asiguram ca intr-adevar asociatiile nu sunt o pepiniera de carteluri, nu sunt un facilitator al cartelurilor, ca de asta am sanctionat UNSAR, pana la urma, fara sa ajungem acolo incat sa para un comportament mai rational sa nu participi la asociatii. Cum gasim echilibrul acesta nu stiu exact, dar sugestiile voastre sunt binevenite", a afirmat Bogdan Chiritoiu.
Acesta a repetat ca, in viziunea lui, preventia nu poate fi separata de amenzi, insa a subliniat ca institutia pe care o conduce incearca sa determine companiile sa se conformeze legii.
"Deci nu poti sa separi preventia de amenzi. In acelasi timp, incercam sa ducem comportamentul companiilor spre conformare, preventie, daca o companie are un program de respectare a regulilor de concurenta ii dam o reducere a sanctiunii, iar in felul acesta cream un stimulent financiar pentru companii sa aiba genul acesta de programe. Acum am inceput sa recompensam companiile si daca au programe de training pentru cei din ecosistemul lor - clientii sau furnizorii or mai mici - tocmai pe ideea ca ne e greu sa ajungem la companiile astea mai mici, si atunci o companie mare, de care depinde viata companiilor mai mici, e mai convingatoare, ajunge mai usor la ei decat am ajunge noi sau Camerele de Comert.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: presedinteconsiliul concurenteiamenzibatabogdan chiritoiu