de Florin Amariei
26 Ian. 2021
2716
DAC6 a fost transpusa in legislatia din Romania si deja se aplica, asadar aceasta noua si importanta grija fiscala devine urgenta. Primul termen limita este 31.01.2021!
Desi DAC6 poate fi privit ca un act care introduce un formular in plus, directiva transpusa deja in legislatia nationala prin OG nr. 5/2020 este importanta si, in anumite cazuri, chiar periculoasa!
In 2021, firmele au de depus trei rapoarte.
Primul raport, cel mai simplu dintre ele, trebuie depus pana la data de 31.01.2021. In acesta trebuie incluse aranjamentele din semestrul doi al anului 2020.
Al doilea raport, cel mai complicat dintre ele, trebuie depus pana la data de 28.02.2021. Documentul trebuie sa contina toate aranjamentele din iulie 2019 - iunie 2020.
Al treilea raport, cel mai actual dintre ele, trebuie neaparat transmis in termen de 30 de zile de la implementarea concreta a DAC6.
Important! Pentru fiecare raport trebuie folosit documentul special pregatit de ANAF in acest sens.
DAC6 se adreseaza intermediarilor, asadar obligatia de raportare este a intermediarului (contabil, consultant fiscal, avocat, notar) sau a contribuabilului (firma in sine). Intotdeauna, insa, contribuabilii trebuie sa controleze ce informatii sunt raportate despre tranzactiile lor!
Desi directiva se adreseaza intermediarilor, adevarata tinta o reprezinta contribuabilii – beneficiari ai aranjamentelor in cauza. Se rescrie parteneriatul dintre clientul contribuabil si intermediarul sau fiscal (contabil, consultant fiscal, avocat, notar). Vor creste costurile de conformare ( re-verificarea tranzactiilor, prin alocarea unei echipe dedicate sau prin externalizarea procesului). Noile informatii vor duce la (re)incadrarea contribuabilului intr-un profil de risc – consecinte in relatia cu administratia fiscala, dar si in ce priveste imaginea fiscala receptata de terti.
DAC6 - control si sanctiuni
Odata cu inceperea controalelor ANAF pe acest subiect (programate, se pare, pentru mijloc de martie), documentarea tuturor aranjamentelor trebuie prezentata la cererea inspectorilor. Acest lucru este valabil atat pentru aranjamentele raportate, cat si cele neraportate. La un control fiscal nu se poate spune: nu am nimic de raportat! Trebuie facuta dovada ca nu este nimic de raportat.
Amenzile sunt extrem de mari: intre 20.000 RON – 100.000 RON pentru fiecare aranjament care nu este raportat sau este raportat cu intarziere.
In plus, exista riscul ca un control fiscal sa analizeze cu prioritate tranzactiile neraportate din perspectiva reincadrarii acestora sau al legislatiei privind spalarea banilor. Cum se traduce acest lucru: amenda pentru neraportare DAC6 + amenda pentru spalarea banilor. Practic, sume care pot ramane in firma ar ajunge la bugetul de stat.
DAC6 suna ca fiind ceva simplu, insa introduce extrem de multa munca. Procesul de identificare a aranjamentelor transfrontaliere este laborios, iar documentarea corespunzatoare presupune obtinerea de documente si informatii nu doar de la nivelul contribuabilului, dar si de la alte societati din grup.
Nu uita! Fiecare companie trebuie sa se pregateasca pentru raportarea DAC6 prin actiuni specifice! Chiar daca nu au tranzactii de raportat, societatile nu pot spune inspectorilor fiscali: “Nu am nimic de raportat!". Trebuie sa demonstreze acest lucru! Asta inseamna ca trebuie alcatuita o lista cu toate tranzactiile, trebuie evaluate care sunt raportabile, trebuie discutat cu intermendiarii, care trebuie verificati ca raporteaza corect.
DAC6 - informatii, ghid si formulare utile
DAC6 – Ce, unde si cum raportam la ANAF este lucrarea UNICA dedicata acum de specialistii Rentrop&Straton rezolvarii acestei situatii presante privind completarea corecta si raportarea in termen util a DAC6! Va ofera:
-
raspuns la toate semnele de intrebare pe care le aveti;
-
ajutor profesionist la rezolvarea concreta a obligatiilor ce va revin;
-
siguranta 100% a deciziilor dvs.;
-
eficienta actiunilor dvs.;
-
protectie impotriva erorilor de raportare, a intarzierilor, ori a amenzilor ce va pot aduce la sapa de lemn!
Experientele anterioare inregistrate la schimbarea sau aparitia unei noi reglementari legislative ne demonstreaza ca, intodeauna, probabilitatea aparitiei unor greseli tinde catastrofal catre 1 (valoare maxima care reflecta posibilitatea producerii evenimentului).
Este momentul aprig speculat de inspectorii ANAF! Recolta de amenzi este bogata! Fiindca… ati gresit, sunteti bun de plata!
Este absolut normal ca sub presiunea timpului limitat, a noutatii reglementarii, a asimilarii greoaie si a represaliilor impuse pentru incalcarea unei legi proaspat emise, sa apara multe erori de aplicare a legii!
Eliminati din start acest risc!
Lucrarea DAC6 – Ce, unde si cum raportam la ANAF va ofera acum raspunsurile specialistilor acreditati pe acesta tema. Informatiile din lucrare acopera toate situatiile care pot aparea in procesul de completare si transmitere catre ANAF a raportarilor privind tranzactiile transfrontaliere.
Aflati:
-
cine are obligatia raportarii;
-
care sunt termenele de raportare in care trebuie sa va incadrati;
-
unde se raportati;
-
care este formularul oficial;
-
ce informatii trebuie sa raportati ( tipurile de optimizari fiscale raportabile, dar si chiar intentii de implemntare ale unor proiecte de aranjamente fiscale transfrontalier chiar daca acestea nu se vor materializa vreodata!);
-
cum evitati raportarea multipla;
-
la ce sa fiti atenti;
-
cum va pregatiti pentru raportare;
-
ce amenzi sunt prevazute in lege pentru nerespectarea acesteia;
-
exemple, cazuri practice, solutii agreate.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: dac6raportari dac6afaceri dac6raportari anaf dac6