de Bianca Tila
28 Aug. 2024
477
O analiza SWOT sau matricea SWOT consta in evaluarea unor factori interni si externi care influenteaza traseul companiei in prezent si in viitor. De asemenea, este o tehnica de planificare strategica care va pune afacerea intr-o alta perspectiva folosind urmatoarele lentile: puncte forte, puncte slabe, oportunitati si amenintari.
Utilizarea analizei ajuta antreprenorii sa identifice modurile in care businessul lor se poate imbunatati si maximiza oportunitatile, determinand in acelasi timp factorii negativi care ar putea impiedica sansele de succes.
La o simpla citire, analiza SWOT poate parea simpla si inutila, insa aceasta permite evaluari impartiale asupra companiei sau brandului, pozitionarii pe piata si noului proiect pe care il ganditi. Orice aspect ce necesita planificare strategica, interna sau externa, poate avea cadrul SWOT aplicat. In plus, analiza ajuta la evitarea erorilor inutile din cauza lipsei de perspectiva.
Ce este analiza SWOT
Analiza SWOT este un instrument de management strategic al firmei utilizat pentru identificarea È™i clasificarea factorilor care influenteaza deja sau pot influenta in viitor activitatea organizatiei. Acestia pot fi la randul lor împartiti în factori cu impact pozitiv sau negativ asupra firmei, interni sau externi.
Analiza SWOT este o tehnica de planificare strategica care aduce la lumina instrumente de evaluare. Identificarea punctelor forte, punctelor slabe, oportunitatilor si amenintarilor conduce la analizarea pe fapte, perspective noi si idei noi.
De asemenea, analiza SWOT extrage surse de informatii interne (puncte forte, puncte slabe) si forte externe care pot avea impact incontrolabil asupra deciziilor (oportunitati, amenintari).
Cel mai bine, aceasta analiza functioneaza atunci cand diversele grupuri sau voci din cadrul companiei sunt libere sa furnizeze date realiste, mai degraba decat mesaje prescrise.
Rezultatele unei analize SWOT sunt sintetizate pentru a sprijini un singur obiectiv sau o decizie cu care se confrunta businessul.
Ce inseamna SWOT
Numele instrumentului „Analiza SWOT” vine de la acronimul: puncte tari (Strengths), puncte slabe sau vulnerabilitati (Weaknesses), oportunitati (Opportunities) si amenintari (Threats).
Analiza SWOT model
O analiza SWOT clasica va contine 4 grupe de factori. De regula, factorii se impart in 4 cadrane, cei cu impact pozitiv in stanga si cei cu impact potential negativ in dreapta.
De asemenea, se considera ca punctele tari si punctele slabe sunt factori interni ai organizatiei in timp ce oportunitatile si amenintarile provin din mediul extern firmei. Un model simplu de diagrama SWOT poate fi urmatorul:
Analiza SWOT a unei firme exemplu
Elementele analizei SWOT
Analiza SWOT ia in considerare atat factorii externi firmei, cat si interni care pot interfera cu activitatea si interesele organizatiei.
In mod ideal ar trebui sa se tina cont de toti acesti factori chiar daca in anumite momente sau la anumite nivele nu toti par sa influenteze structura si organizarea interna a firmei sau rezultatele economice. Realitatea ne-o dovedeste insa ca toti au influenta lor, uneori mai mult chiar decat ne-am putea imagina.
S (Strengths) - punctele tari ale unei firme
Punctele tari ale unei firme indica caracteristicile care fac posibila atigerea obiectivelor. Mai exact, ma refer la activitatile care sunt benefice afacerii, lucrurile care merg in directia buna, avantajele si elementele care aduc plus valoare in fata concurentilor de pe piata. In analiza SWOT, punctele tari subliniaza aspectele pozitive de care trebuie sa se mandreasca afacerea.
Puncte forte - exemple:
- personal instruit
- procese si strategii bine definite
- unicitatea produselor/serviciilor
- flexibilitatea
In analiza SWOT a firmei, punctele forte descriu la ce exceleaza compania si ce o separa de concurenta - o marca puternica, baza de clienti loiali, un bilant solid, tehnologia unica.
W (Weaknesses) - puncte slabe sau vulnerabilitati
In completarea acestui punct trebuie sa fim realisti si sa notam elementele vulnerabile ale afacerii. Aceste aspecte se refera la influenta negativa asupra productivitatii firmei si la cele care impiedica buna functionare a obiectivelor stabilite.
Putem nota in analiza SWOT urmatoarele exemple de puncte slabe:
- lipsa unei strategii pe termen lung
- biocratia - consuma timp
- lipsa activitatilor de control si monitorizare
In plus punctele slabe impiedica o companie sa functioneze la nivelul optim. Sunt sectoare in care afacerea trebuie sa se imbunatateasca pentru a ramane competitiva - o marca slaba, cifra de afaceri mai mare decat media, niveluri ridicate de indatorare, lipsa de capital.
O (Opportunities) - oportunitati
In acest punct, oportunitatile se concentreaza pe tendintele favorabile date de mediul extern si nu numai. Oportunitatile analizei SWOT pot veni in beneficiul companiei pentru a-si atinge obiectivele setate.
Analiza SWOT - exemple de oportunitati:
- o noua piata de desfacere
- dezvoltarea unui produs/serviciu
- noi clienti
- noi parteneri
- servicii/produse introduse recent care sunt inovative
Oportunitatile se concretizeaza prin factori externi care ar putea aduce afacerii un avantaj competitiv. De exemplu, daca o tara isi reduce taxele, un producator de masini isi poate exporta masinile pe o noua piata, crescand vanzarile si cota de piata.
T (Threats) - amenintari
La fel ca la oportunitati, ne axam pe factorii externi, insa de aceasta data, pe cei care influenteaza negativ, pe cei care creeaza daune si impiedica cresterea businessului. Amenintarile intra in categoria de riscuri.
Analiza SWOT a unei firme - exemplu de amenintari:
- rezistenta la schimbare
- fluctuatia de personal
- furnizori unici pentru materii prime critice
- lipsa de personal calificat/specializat
Amenintarile se refera la factorii care au potential de a dauna afacerii. Putem lua ca exemplu, o seceta. Aceasta este o amenintare pentru o companie producatoare de cereale, avand in vedere ca distruge sau reduce randamentul recoltei. Alte amenintari pot fi cresterea costurilor pentru materiale, cresterea concurentei sau oferta redusa de forta de munca.
Cand este recomandat sa utilizezi o analiza SWOT
La aceasta intrebare o sa-ti raspund simplu, in cateva puncte. Analiza SWOT iti aduce o imagine complexa a situatiei in care se afla afacerea ta, dar si unde se poate incadra in viitor in functie de amenintarile si oportunitatile care se afla pe masa.
• In primele faze ale planificarii strategice a firmei
• In momentele in care se analizeaza noi directii de dezvoltare
• Cand trebuie luate decizii importante de restructurare
• In analiza evolutiei unui proiect sau program in derulare
• La start-up-ul unei firme noi, insa nu e suficient doar SWOT
De asemenea, o afacere trebuie tratata la modul cel mai serios, iar antreprenorul trebuie sa fie ancorat in realitate. Fondatorul trebuie sa uite de ideile sclipitoare de la inceput si de visurile, poate nerealiste, pentru a concepe o afacere de succes. In acest sens, intrebarile pe care trebuie sa ni le punem realist sunt:
• Ce avantaje competitive avem?
• Ce arii/domenii sufera in momentul actual?
• Ce putem imbunatati?
• Ce trebuie sa evitam sa facem in continuare deoarece nu e benefic pentru firma?
De ce este importanta analiza SWOT pentru o afacere
Desi putem fi tentati sa credem ca analiza SWOT este o simpla enumerare a punctelor forte, slabe, a oportunitatilor si a amenintarilor, aceasta aduce la lumina un alt unghi din care iti poti vizualiza afacerea.
Analiza SWOT va ofera sansa de a visa si de a va face griji
Procesul in sine este strategic, avand in vedere ca va ofera oportunitatea de a explora riscurile potentiale si posibilitatile interesante care va stau in fata. Analiza este un instrument util mai ales ca va da ocazia de a visa cu ochii deschisi, de a evolua si a va face griji inainte de a actiona. Perspectivele antreprenroiale se schimba pe masura ce creati foaia de parcurs pentru initiativa businessului.
Atunci cand sunt pe masa punctele slabe si amenintarile, puteti aborda orice provocari, elaborand strategii privind modul de atenuare a acestor riscuri. Punctele forte si oportunitatile pot fi punctul de inspiratie pentru idei inovatie si te pot ajuta sa visezi mare.
Analiza SWOT va obliga sa definiti variabilele
Inainte de toate, faceti un inventar al tuturor activelor si blocajelor afacerii voastre. Procesul va va ajuta sa dezvoltati strategii spre valorificarea punctelor forte si oportunitatilor, abordand si atenuand impactul punctelor slabe si amenintarilor.
Analiza va aduce o intelegere cuprinzatoare a situatiei actuale, astfel incat sa creati o foaie de parcurs specifica si eficienta. Cu ajutorul analizei SWOT veti fi bine echipat pentru a lua decizii bune, a aloca resurse in mod eficient si a stabili obiective realiste.
Analiza SWOT va permite sa luati in calcul factori de atenuare
Pe masura ce identificati punctele slabe, veti putea sa va imbunatatiti sansele de succes. Factorii de atenuare va permit alocarea resurselor in mod intelept si luarea deciziilor informate care sa conduca la cresterea durabila.
Cu analiza SWOT bine pusa la punct puteti face fata provocarilor, profitand de oportunitatile din fata voastra.
Analiza SWOT va ajuta sa pastrati o schema
Pe masura ce afacerea creste si lucrurile se schimba, puteti elimina vechile puncte si sa faceti completari. Aveti ocazia de a va uita in urma, unde erati localizat in piata si unde sunteti acum. De asemenea, puteti privi spre viitor, analiza SWOT dand aceasta ocazie pe termen lung.
Analiza serveste si ca o istorie tangibila a progresului si ofera un punct de referinta pentru deciziile viitoare. Cu fiecare actualizare, analiza devine un document viu care va ghideaza gandirea strategica si va ajuta sa ramaneti adaptabil intr-un peisaj de afaceri in continua schimbare.
De asemenea, mentinand aceasta schema de-a lungul timpului, promovati o cultura a imbunatatirii continue si motivati echipa sa ia decizii bazate pe date.
Exemple analiza SWOT
Drept exemplu putem lua un magazin de haine local. Acesta ar putea fi cunoscut in vecinatatea sa, dar ar putea dura timp pentru a-si construi o prezenta online sau a-si vinde produsele online. In acest sens, trebuie sa tinem cont ca unele punte forte si oportunitati ar putea fi legate de factori fizici, in timp ce punctele slabe si amenintarile pot fi legate de situatia online.
Puncte tari
- concurenta locala minima
- incredere din partea clientilor si a vecinilor
- preturi accesibile
Puncte slabe
- prezenta slaba in social media
- fara comenzi online
- stiluri si accesorii invechite
Oportunitati
- marketing in social media
- un magazin online ar putea creste veniturile
- locatia noastra ar putea atrage un nou trafic pietonal
Amenintari
- recenzii online proaste
- concurenti online
- ar putea pierde trafic pietonal din cauza modei invechite
Ce poti face cu rezultatele analizei SWOT
Realizarea unei analize SWOT da inceputul unei etape de explorare. Dupa executarea constatarilor puteti urma punctele de mai jos pentru o interpretare eficienta.
Profita de punctele forte
Dupa executarea analizei SWOT incercati sa va folositi de punctele forte pentru a urmari oportunitatile. Daca ne uitam la exemplul de mai sus, putem vedea cum preturile accesibile reprezinta o propunere de valoare. De asemenea, puteti sa va subliniati preturile accesibile pe retelele sociale sau sa lansati un magazin online.
Abordati punctele slabe
La exemplul de mai sus, unul dintre punctele slabe este prezenta redusa in social media. Pentru atenuarea acestui aspect, puteti sa va angajati un consultant de social media pentru a va imbunatati strategia.
Nu neglijati amenintarile
Adesea, amenintarile sunt factori exteni care nu pot fi controlati, asa ca cel mai bine este sa monitorizati amenintarile identificate. Analiza SWOT le subliniaza pentru a va face constienti de impactul acestora asupra afacerii.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: analiza swotanaliza swot modelanaliza swot a unei firmeelementele analizei swot