Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Oportunitati de afaceri: Home delivery ? produse diverse la domiciliu

de Andrei Panait, Mihai Balescu 10 Dec. 2007 16877
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

 Atunci cand nu aveti timp de pierdut cu statul la coada prin magazine sau cand, dintr-un motiv sau altul, va aflati in imposibilitatea de a iesi din casa, efectuarea cumparaturilor devine o problema care va da multe batai de cap.



O solutie convenabila pentru astfel de situatii este apelarea la serviciile unei firme specializate pe livrarea de diferite marfuri la domiciliu. Astfel, pe baza unor comenzi telefonice, puteti alege o gama diversa de produse alimentare sau non-alimentare, de la oua, lapte, ulei, faina, apa minerala, pana la servetele, ghivece pentru flori sau deodorante de interior.

Tara de origine a acestei afaceri este S.U.A., care reprezinta paradisul serviciilor la domiciliu. Fie ca este vorba despre pizza, imbracaminte sau alimente, “home delivery” se impune din ce in ce mai mult, in tot mai multe domenii. Dupa cele mai recente aprecieri, peste 3.000 de intreprinzatori s-au specializat in acest nou tip de serviciu, adesea fiind vorba de mici firme. Mai ales femeile demareaza o astfel de afacere.

“Traficul intens din Bucuresti este un factor de risc!”

“Casa de comenzi” este o idee la care F.S. s-a gandit inca de acum cativa ani, dar pe care nu a putut sa o puna in practica decat relativ recent, din cauza lipsei unui buget corespunzator. Ca sa incepi o afacere in acest domeniu ai nevoie in primul rand de o echipa, de infrastructura si nu in ultimul rand de un autoturism cu care sa transporti marfa. F. S. si-a creat un avantaj inca de la inceput, deoarece comenzile se fac prin intermediul unui site.

„Cheia afacerii este site-ul in sine, el e prezentarea noastra.” Acesta este motivul pentru care investitia initiala pentru a incepe afacerea a fost minima. Dotarile tehnice existau de la o alta afacere, echipa care a creat softul pentru pagina web a fost selectata dintre angajatii care activau deja in cadrul firmei, infrastructura exista si ea.

Nu s-a mai pus nici problema spatiului, pe de o parte pentru ca un birou exista deja si, pe de alta parte, pentru ca, dupa cum spune F.S., “noi vindem prin Internet, acela e spatiul nostru, acolo avem noi vitrina. Acesta este marele avantaj aici.” In vitrina virtuala sunt prezente toate produsele pe care le gasesti in comert, de la alimente de baza, la bauturi (alcoolice sau nealcoolice) si de la cosmetice si dulciuri la produse nealimentare, cum ar fi produse de papetarie sau chiar becuri.

Ca orice magazin care se respecta, si acesta are oferte speciale. Urmatorii pasi au fost crearea popriu-zisa a site-ului, apoi optimizarea si promovarea lui pe Internet.

Primii clienti au venit in momentul in care site-ul a devenit functional, a fost si o perioada propice – Sarbatorile de iarna – si agitatia era mare, toata lumea avea cumparaturi de facut. De aceasta perioada se leaga si o amintire care il impresioneaza si acum pe intreprinzator.

„M-a impresionat cineva care dorea un brad de Craciun si era in imposibilitatea de a se deplasa, lucru care chiar m-a facut sa simt intr-adevar ca l-am ajutat. In rest, totul devine rutina, din momentul in care ai primii clienti si citesti pe fata lor ca sunt multumiti, totul e bine, munca e frumoasa, alergi, aduci...”

Aprovizionarea este unul dintre cei mai importanti factori de succes. Este destul de greoaie, dar trebuie rezolvata foarte bine. Important este sa te aprovizionezi din centre civilizate, gen cash & carry, care sa garanteze calitatea produsului.

Conteaza mult si seriozitatea clientului: “Ne-am confruntat si cu situatii in care ne-am dus sa livram marfa si nu era nimeni la adresa respectiva. Exista un procent de risc in acest sens, dar se poate trece peste el, trebuie insa sa-l iei in calcul”, spune F.S.. “O alta problema este traficul intens din Bucuresti, care ne omoara. Pentru a putea fi punctual, trebuie sa tii cont si de asta. Noi livram in maximum 24 de ore de la comanda, de cele mai multe ori chiar in aceeasi zi, dar ne luam aceasta marja de siguranta.”

Pentru ca activitatea sa mearga din plin, este nevoie de doua tipuri de angajati: cei cu un grad inalt de educatie, platiti pe masura, care au in sarcina optimizarea si mentinerea site-ului si cei care livreaza marfa. Pentru acestia din urma conditiile sunt urmatoarele: sa aiba permis de conducere, sa fie prezentabili, sa stie sa vorbeasca cu clientul , sa transporte marfa in bune conditii si sa stie sa scrie o factura.

Site-ul a fost pana acum promovat pe internet, prin discutiile cu clientii celeilalte afaceri si prin pliante, in limita bugetului. “Ar fi buna si o promovare in presa, dar nu avem bugetul necesar” spune F.S., care crede ca, pentru realizarea unui mediu de afaceri performant la noi in tara, “e nevoie de oameni putin nebuni, asa ca noi.”

O astfel de afacere poate fi demarata si fara a avea un site internet, adica un magazin virtual. Exista firme care activeaza pe aceasta piata doar pe baza de reclama prin pliante in care isi prezinta oferta. Mai devreme sau mai tarziu, un intreprinzator din domeniu trebuie sa isi creeze insa, si un astfel de magazin virtual, pentru ca astfel totul devine mult mai usor.

[pagina_noua]

„Clienti foarte buni sunt firmele, familiile cu copii mici si persoanele in varsta!”

De profesie inginer, M.S. a cantarit mult ideea infiintarii unei case de comenzi prin telefon, iar in cele din urma s-a decis sa inceapa o astfel de activitate ca o completare la afacerea de comert pe care o avea in derulare.

“Ideea mi-a venit acum cinci ani, in timpul unei vizite la un prieten in America. Mi s-a parut ceva extraordinar acolo ca dimineata sa-ti bata cineva la usa si sa te imbie cu gogosi calde, suc natural si ziarul din ziua respectiva, mai ales ca in tara nu reuseam sa mananc mai nimic la micul dejun din cauza lipsei de timp”, explica M.S.

Intors in Romania, s-a gandit sa valorifice aceasta oportunitate intr-o formula potrivita mediului economic romanesc. “La inceput, am practicat doar o activitate de comert, iar ulterior am abordat clientii mai importanti, care cumparau mult din magazinele mele. I-am intrebat daca nu ar fi interesati sa le aduc eu produsele necesare la domiciliu si ei au fost deosebit de incantati.”

Incepand cu ora 9.00 dimineata, sosesc primele comenzi prin telefon: “Maine am o petrecere, puteti sa-mi trimiteti cinci baxuri de Coca-Cola, doua baxuri de apa minerala, zece baxuri de snacks-uri?”, “Doresc 40 de baxuri de apa minerala si sase baxuri de cafea de 500 g Jacobs decofeinizata. Puteti sa trimiteti apa minerala imediat?”, “As dori doua sticle de “Untdelemn de la Bunica”, un pachet de gris de grau tip 500, o punga de Ariel verde de 3,6 kg…”

M.S. si echipa lui noteaza dorintele celor care telefoneaza, apoi calculeaza valoarea marfurilor cerute si in cateva minute ii suna inapoi pe clienti pentru confirmarea comenzii primite. De obicei, produsele pleaca spre destinatie imediat, exceptie facand cazurile in care cumparatorul specifica in comanda un anumit termen.

Intotdeauna pe teren merg doi angajati, pentru a se ajuta la caratul marfurilor si pentru a evita situatiile neplacute care pot aparea din cauza traficului sau a zonelor periferice. Daca este o comanda mai mica, se foloseste o Dacie papuc, daca sunt mai multe comenzi cumulate, produsele se transporta cu un Renault Kangoo.

La livrare, plata se face fie cash, fie prin ordin de plata (in cazul firmelor). Fiecare cumparator are o fisa personala introdusa in baza de date a firmei, astfel incat aprovizionarea cu produse sa se poata face cat mai eficient.

“De obicei, persoanele juridice comanda cam aceleasi lucruri la intervale fixe de timp, asa ca am inceput sa le cunoastem si stim ce alternative sa le propunem in cazul in care sunt nehotarate sau nu avem pe stoc sortimentul cerut”, precizeaza intreprinzatorul. “De aceea, deseori comenzile lor vin si prin fax. Cu persoanele fizice este ceva mai dificil, deoarece foarte rar stiu cu exactitate ce vor; ele sunt mai pretentioase, mai susceptibile si considera ca e mult mai bine daca cumpara ele singure.”

Noutatea unui astfel de serviciu pe piata romaneasca a insemnat atat lipsa unei concurente puternice, cat si efortul de a-i obisnui pe oameni cu ideea livrarii de produse la domiciliu, pe baza de comanda, iar acest lucru a necesitat timp.

“Firmele reprezinta in jur de 80% din totalul de cumparatori pe baza de comanda telefonica: birouri notariale, banci, policlinici, cabinete medicale, restaurante, hoteluri – acestia formeaza majoritatea clientilor nostri”, explica M.S. “Restul sunt persoanele straine, deja obisnuite cu aceste servicii, directorii reprezentantelor firmelor din strainatate, oamenii cu venituri mari si mai putin cei cu venituri medii. ”Persoanele foarte ocupate, care au slujbe bine platite, iar seara, tarziu, cand ajung acasa, nu mai au nici timpul, nici dispozitia necesara pentru a face cumparaturi, reprezinta principala categorie din randul careia se pot atrage clientii.

M.S. spune ca deseori angajatii firmelor cliente fac cumparaturi in interesul propriu. “Primim multe comenzi din partea persoanelor juridice, la care se ataseaza si comenzi personale ale angajatilor. De exemplu, firma X are nevoie de 40 de baxuri de apa minerala si 15 baxuri de hartie igienica, iar doamna Cati de la firma respectiva doreste un deodorant de camera si un spray antistatic, doamna Ioana vrea un pachet de lavete umede, iar nu mai stiu cine comanda o punga de detergent si doua ghivece mari pentru flori. Pentru noi e foarte usor sa onoram aceste comenzi, deoarece le trimitem pe toate in acelasi loc.”

De asemenea, o clientela cu potential mare pentru aceasta afacere este reprezentata de familiile care au copii mici, ce nu pot fi lasati nesupravegheati, si de persoanele in varsta. Ambele categorii se deplaseaza foarte greu la cumparaturi, cu atat mai putin la marile centre comerciale din afara oraselor.

M.S. face eforturi pentru ca preturile lui sa fie cat mai mici si clientii sa aiba astfel un motiv in plus pentru a apela la serviciile sale. Preturile practicate sunt cu aproximativ 10% mai mari decat cele practicate in retelele “Metro”. In plus, clientii fideli beneficiaza de o cartela de membru prin care li se acorda din partea firmei o reducere de 5% sau chiar 10%, astfel incat ei castiga timp si nu platesc aproape nimic in plus fata de cazul in care s-ar fi deplasat in afara orasului.

Odata cu preluarea comenzilor, angajatii firmei efectueaza si un studiu de piata. “Eu aflu de la angajati in ce zona stau clientii, unde lucreaza, ce le place sa cumpere, ce varsta au, cati copii au, ce prefera acestia si multe alte lucruri care ma ajuta sa le recomand produsele potrivite.” M.S. le recomanda clientilor noi sa treaca pe la magazin, sa vada oferta de produse existenta si sa cunoasca personalul. “Oamenii – mai ales cei cu venituri mici – sunt foarte speriati si nu agreeaza ideea sa deschida usa unui necunoscut. De aceea, ei trebuie sa fie familiarizati dinainte cu personalul care livreaza marfurile la domiciliu si sa capete incredere.”

Rigiditatea clientilor nu este singura dificultate care apare pe parcursul desfasurarii unei astfel de afaceri. Datorita scaderii puterii de cumparare a populatiei, volumul vanzarilor poate fi in descrestere, astfel ca se impune adoptarea de strategii menite sa capteze cat mai multi clienti. Ca urmare, M.S. a hotarat sa onoreze prompt orice comanda primita, indiferent daca valoarea ei este de 20 de lei sau de 5.000 de lei.

“Multumirea clientilor este deosebit de importanta pentru mine si pentru firma, in general, asa ca onorarea cererilor se face in cel mai scurt timp posibil. Va dau un exemplu: zilele trecute ni s-a solicitat o cantitate de 10 baxuri de cafea Jacobs, iar pe stoc nu aveam decat doua baxuri. Am livrat cele doua baxuri de cafea imediat, iar pe celelalte opt le-am dus mai tarziu. Am facut doua drumuri cu masina, dar am multumit un client care va apela la noi si data urmatoare cand va avea nevoie si care, cu siguranta, va vorbi si altora despre calitatea serviciilor pe care le prestam.”

[pagina_noua]

Ideea cu serviciul de livrare a produselor la domiciliu, pe baza de comanda telefonica, se bazeaza foarte mult pe incredere. Asadar, cea mai eficienta metoda de promovare este calitatea serviciului in sine, deoarece un client multumit va aduce cu siguranta cel putin inca unul.

M.S. considera ca si oferta foarte variata este un factor de succes in atragerea de noi cumparatori. “Trebuie sa am in permanenta trei-patru sortimente din acelasi produs, pentru a-i oferi clientului variante, deoarece nu ma pot baza pe furnizori. Am avut deseori surprize de genul “S-a defectat utilajul de impachetare” sau “N-am primit inca transportul din strainatate”, asa ca incerc sa ma bazez cat de mult pot pe fortele proprii.

De exemplu, am avut o comanda de un pachet de gris si doua sticle de ulei. N-aveam gris pe stoc, comanda era mica, dar ca sa nu pierd clientul care suna pentru prima data, am trimis un angajat sa cumpere gris din piata si l-am vandut la acelasi pret.”

O alta modalitate eficienta de promovare a unei case de comenzi este distribuirea de cataloage cuprinzatoare. Astfel, pentru a capata raspunsuri la eventualele intrebari, clientul nu trebuie decat sa consulte un astfel de catalog, in care se afla cele mai reprezentative produse, cu preturile notate alaturat. “Din 5.000 de produse, 1.000 si ceva se vand foarte bine, pe care eu le numesc produse campioane”, precizeaza M.S.

“Ca urmare, in catalog vor fi incluse aceste produse campioane, cu o prezentare corespunzatoare, deoarece multi romani nu stiu ce cumpara. Problemele cu care se confrunta zi de zi ii fac mai insensibili la reclame, astfel ca in multe cazuri ei nu stiu ca detergentul Ariel verde este pentru spalare automata, iar cel albastru este pentru spalare manuala, nu stiu ca sapunul Rex este doar pentru rufe, nu stiu ca samponul Head & Shoulders este antimatreata doar daca este folosit zilnic si multe altele. Atat timp cat oamenii nu cunosc bine produsele, bineinteles ca nu ii apreciaza calitatea si nu sunt multumiti. Iar nemultumirea lor se rasfrange asupra serviciilor noastre.”

In cazul in care va decideti sa publicati un astfel de catalog, este bine sa colaborati cu o tipografie mica, care lucreaza si tiraje de 5.000 de exemplare, de exemplu. Prezentarea produselor nu este utila daca nu precizati alaturat si pretul de comercializare. M.S. a conceput un catalog cu o aparitie bilunara intr-un tiraj de 6.000 de exemplare si spera ca aceasta modalitate de promovare sa fie intr-adevar eficienta, deoarece anuntul din “Pagini Aurii” i-a adus intr-un an de zile nu mai mult de 10 clienti.

“O casa de comenzi se bazeaza foarte mult pe livrarea de produse alimentare”, este de parere M.S. Dar, nu numai alimentele sau produsele de uz casnic se potrivesc pentru livrarea la domiciliu. Exista numeroase exemple in strainatate de livrare la domiciliu pe baza de comanda a articolelor de imbracaminte, a hranei pentru caini sau pentru pisici, a fructelor si legumelor proaspete.

Oportunitatile sunt numeroase, iar imaginatia intreprinzatorilor nu are limita. Pe de alta parte, oferta unei case de comenzi poate fi foarte bine completata de un serviciu de catering. “E foarte convenabil sa asiguri masa de pranz pentru 500 de angajati ai unei intreprinderi”, afirma M.S. “Stii exact care este comanda, cand trebuie s-o livrezi si ai si siguranta unui contract de lunga durata. Eu am avut cereri de acest gen, dar nu am reusit sa gasesc niste colaboratori care sa pregateasca mancarea.”

 



Tags: afaceriafaceremagazin

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Europa redescopera magazinele fizice

de Bianca Tila
28 Oct 2024
Cumparaturile online au condus la inchiderea multor magazine fizice, punand sub semnul intrebarii viitorul mall-urilor. Totusi, in Europa exista...

De ce spalatoria auto self-service este o idee buna de afacere

de Idei de afaceri
01 Mar 2024
Spalatoriile auto self-service reprezinta o oportunitate foarte interesanta de afacere. Afla ce avantaje aduce aceasta optiune, cum sa iti calculezi...

Cum sa alegi cea mai buna platforma pentru magazinul tau online

de Bianca Tila
07 Iun 2024
Alegerea unei platforme pentru magazinul tau online o putem asocia cu fundatia casei. Daca aceasta nu este construita corespunzator, atunci casa se...

Afaceri in domeniul fast-food. Clientela asigurata 7 zile din 7

de Idei de afaceri
28 Aug 2023
Amplasamentul accesibil, preparatele gustoase si preturile convenabile fac din restaurante o destinatie foarte populara pentru milioane de clienti...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Descarca GRATUIT
"Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim"
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]