de Andrioae Ruxandra
16 Mai. 2014
10548
In ultima perioada, literatura romana s-a dezvoltat cum a putut: au aparut autori ca ciupercile dupa ploaie. Majoritatea dintre ei au publicat la edituri relativ cunoscute, altii la edituri de "apartament". O editura de top reprezinta "the big fish", iar un scriitor la inceput de drum nu va ajunge vreodata sa-i calce pragul. Literatura nu este o afacere, pentru ca nu presupune niciun venit. In schimb, implica o investitie spirituala si psihica, si de cele mai multe ori, cum este cazul in Romania, si una financiara considerabila.
Oricat de talentat ai fi, intotdeauna va exista cineva in umbra care te va intreba daca vrei sa mergi mai departe, iar tu, aflat sub impulsul afirmarii si al tineretii, vei da din cap si vei spune ca esti in stare de orice sa-ti vezi cartea in librarii.
In alte tari din Europa, literatura devine o afacere si scriitorii isi fac treaba cu burta plina. Sunt recunoscuti si premiati pe masura. Nu raman datori nimanui, pentru ca au talent si nu jignesc pe nimeni daca refuza ofertele unor agenti de carte. La noi nu exista agenti de carte, nu exista de fapt o piata de carte care sa promoveze cum trebuie un scriitor. Unii nu sunt promovati deloc, pentru ca refuza sa plece capul in fata editurilor. De obicei, relatiile dintre editor si scriitor sunt de genul celor parintesti-drastice si daca scriitorul face un pas gresit, editorul ii va intoarce spatele. Asta in cazul in care scriitorul nu este un tip care are o casa cu sapte etaje.
Sa observam insa cum procedeaza americanii in ceea ce priveste publicarea unei carti, ca poate asa invatam si noi cate ceva.
Sunt oameni care stiu ceea ce vor sa devina (cand cresc) si au nevoie de ajutor pentru ca visurile lor sa se concretizeze. Chiar daca te regasesti in aceasta categorie sau daca ai deja resursele necesare, doar ca nu esti prea lamurit cum sta treaba cu publicatul, sugestiile urmatoare te vor aduce in postura de a deveni un potential scriitor recunoscut purtator de talent nativ. (Optimisti americanii astia, nu-i asa?)
Sugestia nr. 1: Gandeste-te la ceea ce iti place sa citesti
Cauti carti, reviste, bloguri, piese de teatru, poezie sau articole de ziar? Optiunile de a fi informat in ceea ce priveste scrisul sunt nenumarate; oricum, daca ti-ai stabilit genul literar pe care il vei promova, inseamna ca ai inceput bine. Exista sanse sa captezi mintile cititorilor.
Un ghid ajutator pentru scriitorii in devenire de toate varstele este "Piata de scriitori" (writersmarket.com). Acest ghid impotriva esecului ilustreaza modul in care anonimii, datorita cantitatii de instructiuni ajutatoare, vor intra in afacere semnand contracte cu agenti de carte si ajungand pe mainile cui trebuie.
Pentru a te apropia de aceasta cale nu este implicat nici binele, nici raul. Geniile au fost nascute pentru a sparge tiparele. Unii oameni prefera sa identifice mai intai trendurile actuale ca apoi sa treaca la actiune. Altii prefera sa scrie ce le trece prin cap si ceea ce le place - asta inseamna ca transmit din ei insisi, pana cand intalnesc pe cineva a carui parere este "minunata".
Sugestia nr. 2: Gandeste-te mult si incepe cu putin
Nimeni nu spune ca prima ta tentativa trebuie sa fie de talie nationala - cel putin nu inca. In schimb, gandeste local. Daca iti plac revistele si ziarele, stabileste o intrevedere cu editorul sef al unei publicatii locale. Provoaca-l/provoac-o sau arata-i talentul tau scriitoricesc. Revistele sau ziarele adora articolele scrise de un talent din aceeasi zona geografica la fel cum prefera subiectele de interes public, orice subiect legat de muzica, mancare, experiente din copilarie sau chiar o poveste fictionala scrisa de un strain fara reputatie.
Alta optiune ar fi sa cauti in presa mica si in revistele literare. "Poets & Writers" (pw.org) contine o lista vasta cu ambele. Nu numai ca iti spun ceea ce vrei sa afli, ei merg atat de departe incat te determina pe tine sa afli cand vor ei. Este dificil sa fii mai potrivit decat asta.
Sugestia nr. 3: Ia legatura cu oameni-cheie
Writersdigest.com reprezinta o cale de a patrunde in presa virtuala cu scriitori si editori, care vor fi bucurosi sa-ti dea sfaturi ajutatoare si sa te indrume in directia potrivita, chiar daca ai nevoie de idei sau intalniri literare.
Fiind in zona literara, exista taxe care trebuie platite pentru a avea acces la conferinte. Mai mult, poti sa-ti alegi scopul in functie de oamenii pe care vrei sa-i intalnesti. Vrei sa participi la workshop-uri si sa fii criticat de amicii scriitori sau sa sari peste masa rotunda si sa patrunzi in hatisurile editurilor, agentilor sau ale celor care publica? Este alegerea ta. Prin urmare, optiunile pentru conventii si scopurile pe care ele le servesc sunt la fel de numeroase ca scriitorii care au fost publicati.
Si daca iti doresti foarte mult sa devii urmatorul Stephen King, aminteste-ti vechiul proverb: Pasarile negre cu o pana tind sa se adune - mai ales in cazul uniunilor scriitorilor. Pentru scriitorii de horror, intra pe horror.org. Pentru asociatiile SF sau fantasy, exista sfwa.org. Nu conteaza inclinatiile tale livresti, exista o uniune care te asteapta.
Sugestia nr. 4: Nu-ti fie teama sa pornesti singur la drum
Substraturile interne si externe ale auto-publicarii sunt prea exagerate pentru scopul acestui articol, nu mai vorbim despre trendurile actuale care sunt notabile. Da, poti publica o carte. Si mai bine, poti fi cel mai bine vandut - pe cont propriu. Site-uri precum createspace.com si lulu.com ajuta scriitorii sa-si publice textele intr-un timp scurt pentru o suma rezonabila. In timp ce ei nu ofera marketingul specific marilor edituri, partea buna este ca drepturile tale de autor vor fi de 70%.
In cele din urma - sau poate in primul rand - trebuie sa ai incredere in tine. Esti menit sa fii scriitor, indiferent de cat de mari sau mici sunt asteptarile tale. Exerseaza-ti mana, citeste operele altor autori si asigura-te ca inteligenta ta este reflectata intr-o gramatica perfecta si cu o punctuatie pe masura. Sa faci mai putin decat ceea ce-ti propui va deveni o avalansa de pietre in capul tau.
Sursa: income.com
Tags: afaceriscriitoredituriinvestitiesfaturi