de Bianca Tila
28 Oct. 2024
59
Cumparaturile online au condus la inchiderea multor magazine fizice, punand sub semnul intrebarii viitorul mall-urilor. Totusi, in Europa exista semnale ca magazinele fizice sunt din nou la moda.
O analiza Reuters arata ca magazinele fizice au un rol important in stimularea vanzarilor online.
Retailerii europeni investesc in magazinele fizice pentru stimularea vanzarilor online si a celor offline, in conditiile in care se confrunta cu o concurenta sporita din partea gigantilor de comert electronic, precum Shein.
Retailerii europeni vor sa profite de revenirea apetitului oamenilor pentru mersul la magazin, dupa ce s-au incheiat restrictiile introduse in perioada pandemiei.
Datele furnizate de Euromonitor, companie de cercetare de piata, arata ca numarul total de magazine din Europa este in scadere usoara, de la 4,92 milioane in 2022, pana la 4,90 milioane in 2023. Suprafata totala de vanzare a magazinelor, masurata in metri patrati, a inregistrat cresteri cu aproape 1% si prognozele arata ca ar urma sa se majoreze cu 2,7% in 2028, fata de 2022.
Retailerii au remarcat ca este dificil sa si pastreze clientii fara o anumita forma de contact direct cu ei, spune Thomas Joekel, manager de portofoliu la Union Investment, care detine actiuni la LVMH si Adidas. "Asta este mai usor de facut daca ai un magazin fizic si nu doar comert electronic. In cazul e-commerce poti doar sa vezi o poza dar nu poti sa simti, nu poti mirosi, nu poti sa vorbesti cu cineva asa ca este mult mai dificil sa fii optimist sau entuziasmat despre o marca", spune Thomas Joekel.
Retailerii de articole sportive au inregistrat o cerere crescuta pentru produse precum incaltaminte pentru alergare, pe masura ce oamenii au inceput sa profite de posibilitatea de a iesi afara din casa dupa pandemie.
Decathlon, retailer francez de articole sportive, a deschis 80 de magazine in acest an, conform directorului global responsabil de relatia cu clientii Celine Del Genes. Acest fapt duce numarul total de outlet-uri la aproximativ 1,700 la nivel global.
Cisalfa, retailer italian care vinde articole sportive (ghete de fotbal Nike, tricouri Under Armour) in aproximativ 160 de magazine din Italia, vrea sa deschisa sau sa modernizeze aproximativ 10 magazine in acest an. Compania s-a extins si in Germania cu 75 de magazine, odata cu recenta achizitie a SportScheck, care i-a adus 25 de magazine la reteaua sa din tara.
Adam Cochrane, analist Deutsche Bank, estimeaza ca existenta unui magazin fizic poate creste vanzarile online cu 10% pana la 20% intr-o zona care acopera o calatorie de 20 de minute in jurul magazinului, pentru ca majoritatea clientilor prefera o abordare de tip multi-channel.
"Sunt dovezi concrete, in ambele sensuri, ca deschiderea unui magazin creste vanzarile online in apropierea magazinului. Si, invers, daca inchizi un magazin exista dovezi ca nu recuperezi complet toate acele vanzari, fie online, fie prin transferul catre un alt magazin", a precizat Adam Cochrane.
Decathlon are hub-uri dedicate repararii sau inchirierii de echipamente in zonele unde clientii pot prcatica sporturi. "Magazinele au elemente noi precum showroom-uri sau statii de descoperire care integreaza elemente fizice si digitale, pentru a facilita explorarea, analiza si compararea produselor", a spus Celine Del Genes.
La un mall din Roma, Decathlon a amplsat doua mese de tenis in apropiere de intrarea in magazin unde oamenii pot juca gratuit tenis de masa.
Proprietarul marcii Zara, Inditex, ofera camere de proba pentru grupuri, unde mai multi prieteni pot proba haine. Camerele de proba au si ecrane astfel ca acestia pot solicita personalului articole de diferite marimi sau stiluri.
Retailerul online Zalando are deja 15 magazine fizice (in Germania) si un altul este construit in prezent la Freiburg. La fel ca si alti retaileri, Zalando se lupta cu o concurenta in crestere din partea grupului chinez Shein. Acest retailer online, cu sediul la Singapore, a adoptat o strategie conform careia deschide magazine in orasele din Europa si Marea Britanie, care se inchid insa dupa cateva zile.
In acest sens, expertii din industrie spun ca cei care cumpara prefera atingerea umana si comoditatea oferite de faptul ca pot achizitiona imediat un articol dintr-un magazin online. "Unii oameni vor doar sa cumpere un tricou si sa mearga la o petrecere sau la scoala. Daca trebuie sa astepti doua saptamani pentru asta, este mult prea mult", spune Thomas Joekel.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: magazin fiziceuroparetailer