Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Oportunitati de afaceri - Turismul rural
In 1972, Ministerul Turismului a emis Ordinul nr.297, care a stat la baza demararii activitatii de turism rural in Romania.
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala
Cultura castravetelui anti-diabet
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Au fost selectate atunci 118 localitati, reprezentative pentru specificul romanesc, care au fost introduse cu titlu experimental in circuitul turistic. Peste doi ani insa, Decretul 225/1974 a interzis cazarea turistilor straini in locuintele particulare si astfel elanul proaspatului agroturism romanesc s-a stins.
Dintre cele 118 localitati, cateva au primit totusi permisiunea de a gazdui grupuri de turisti straini, cu titlu de exceptie (Leresti, Rucar, Sibiel, Murighiol si Crisan). Dupa 1989, acest domeniu a fost legiferat prin Legea nr.145/1994, care a pus ordine intr-un sector economic care pana la acel moment era guvernat dupa reguli stabilite la nivel regional.
Agroturismul in Romania reprezinta o sansa mai ales pentru localnici care, tinand cont de criza din sectorul agricol, sunt dispusi sa incerce o noua activitate utilizand, pentru cresterea rentabilitatii, infrastructura de care deja dispun.
Dar la fel de adevarat este ca agroturismul poate reprezenta o buna ocazie de a face o afacere si pentru cei care, obositi de ritmurile stresante ale vietii la oras si dornici de a face o schimbare, pot fi interesati de ideea de a se muta la tara, impreuna cu propria familie, pentru a lucra pamantul si a oferi ospitalitate turistilor.
Exista mai multe motive care pot determina o hotarare in acest sens. Astfel:
• Piata este in plina expansiune. Numarul turistilor care viziteaza fermele existente si care, dupa o vacanta chiar scurta petrecuta intr-o gospodarie agroturistica, doresc sa revina sau sa viziteze si alte ferme este in continua crestere;
• Investitiile sunt relativ reduse. Este vorba de investitii pentru organizarea casei deja existente, investitii care sunt necesare pentru a putea amenaja spatii si dotari adecvate primirii turistilor si care, in acelasi timp, pun in valoare patrimoniul propriu;
• Nu sunt necesare cunostinte speciale. Pentru a avea succes in aceasta afacere trebuie sa dispuneti de o buna amplasare a gospodariei, sa aveti un puternic simt al ospitalitatii si sa stiti sa gatiti;
• Activitatea este sezoniera, iar in timpul iernii se poate limita doar la weekend-uri. Exista si posibilitatea de a limita aceasta activitate numai la sezonul de primavara-vara, practica deja folosita de mai multi intreprinzatori din acest domeniu;
• Se pot valorifica produsele obtinute in gospodaria proprie. Legea prevede in mod expres posibilitatea de a vinde produse din gospodarie, fapt care poate duce la castiguri insemnate;
• Este o afacere de familie. Activitatea se poate gestiona de catre membri unei familii (cei doi soti si copiii), deci nu este necesar sa se recruteze si sa se angajeze persoane straine;
Sinonim cu o vacanta petrecuta cu bani putini in mijlocul naturii, agroturismul place si devine din ce in ce mai popular in toata Europa. Intreprinzatorii-pionieri din acest sector au demarat activitatea prin anii ‘60, in satele din zona Muntilor Alpi.
Apoi, au fost imitati pretutindeni de altii si astfel s-a dezvoltat si perfectionat aceasta activitate, al carei scop a ramas neschimbat pana in ziua de astazi: sa ofere turistilor cazare si specialitati gastronomice din zonele rurale respective, la niste tarife accesibile – totul intr-un cadru 100% natural, nealterat in nici un fel de elementele recente ale progresului si civilizatiei.
Care sunt motivele pentru care, in ultimii ani, tot mai multe persoane apeleaza la agroturism? Pe baza chestionarii amatorilor acestui gen de turism, s-a relevat faptul ca acestia doresc in primul rand sa-si satisfaca nevoia de liniste. Ei vor sa se indeparteze de trafic, de zgomote si de stresul care caracterizeaza viata urbana. Este vorba de a petrece impreuna cu familia (cel mai adesea) o perioada linistita, in alt ritm decat cel obisnuit, si toate acestea insotite de o alimentatie sanatoasa, cu mancaruri pregatite dupa retete traditionale ale gastronomiei locale.
Apoi, este dorinta de a cunoaste natura, de a veni in contact cu simplitatea absoluta, prin intermediul unor drumetii sau practicand activitati sportive cum ar fi echitatia, canotajul, cicloturismul, care ofera satisfactiile vietii in aer liber. De asemenea, prin agroturism se pot aprofunda cunostintele despre propriul popor si poate fi satisfacuta si curiozitatea de a afla, de exemplu, cum se potcoveste un cal, cum se ridica o capita de fan, cum se face branza sau cum se obtine mustul.
Acestea sunt activitati vechi de cand lumea, dar putin cunoscute de cei care, prinsi cu viata la bloc, nu dispun nici macar de o mica gradina in care sa poata planta flori sau diverse zarzavaturi. In sfarsit, tot din punctul de vedere al turistilor, este vorba de a cheltui cat mai putin sau, in orice caz, o suma mult mai mica decat cea necesara petrecerii unei vacante intr-un hotel dintr-o statiune montana.
STOP!
Castigati bani din turism cu propria pensiune! Aflati cum sa demarati afacerea, cum sa primiti clasificarea dorita, de unde si cum sa obtineti banii necesari, care este legislatia specifica si ce servicii puteti oferi pentru a avea clienti tot timpul anului. Totul intr-o afacere la cheie speciala dedicata infiintarii unei pensiuni de succes! Detalii privind
Pensiune turistica si agroturistica.
Servicii suplimentare
In afara cazarii propriu-zise, un intreprinzator din acest domeniu poate oferi clientilor sai si alte servicii. In cea mai mare parte a cazurilor, rolul acestor servicii nu este sa creasca castigurile, ci sa fidelizeze clientii. Iata cateva exemple obisnuite la care, daca aveti putina fantezie, puteti adauga si altele, pe baza solicitarilor clientilor si a caracteristicilor locului in care este amplasata gospodaria:
1. Inchirierea de biciclete, canoe si barci. Este un serviciu care satisface nevoile unor clienti ce doresc sa aiba o experienta deosebita, sa dea vacantei lor un plus de placere, divertisment, varietate si un strop de aventura. Serviciul poate deveni operativ cu o investitie relativ scazuta si fara nici o alta obligatie suplimentara.
2. Organizarea de excursii calare. Daca ferma nu dispune de un manej propriu, se poate face un contract cu un centru hipic din zona. Se poate aranja cu titularul manejului sa aiba trei-patru persoane care sa insoteasca oaspetii pe post de ghizi.
3. Organizarea unei zone de sport si atletism. Se poate folosi o pajiste situata in imediata vecinatate a gospodariei pe post de teren de fotbal sau de volei. De asemenea, se poate amenaja o zona pentru practicarea tirului cu arcul sau se pot construi, chiar si artizanal, vreo zece piste de minigolf, oferind totodata clientilor cele necesare pentru acest sport.
4. Organizarea de degustari etno-gastronomice. Daca zona in care se afla gospodaria ofera conditii, merita sa-i conduceti pe oaspeti in crame, unde sa aiba posibilitatea de a degusta vinurile specifice sau chiar in alte ferme agricole faimoase si recunoscute pentru diferite produse ce se pot comercializa fie pe loc, fie in magazine specifice. Nu este neaparat necesar ca, pentru a organiza acest serviciu, sa aveti un autocar. Deplasarea se poate face cu masinile oaspetilor sau se poate merge pe jos ori cu bicicleta, imbinand astfel latura sportiva cu cea gastronomica.
5. Vanzarea de produse din propria gospodarie. Clientii prefera autenticitatea produselor naturale, mai ales dupa ce au vazut la fata locului cum se obtin acestea. Adesea, la sfarsitul vacantei ei isi manifesta chiar si dorinta de a cumpara unele produse pentru acasa. Este vorba despre branzeturi, carnati, vin si alte bauturi alcoolice obtinute artizanal, ulei de masline, paste proaspete, dulciuri, biscuiti si miere.
De obicei, intreprinzatorul agroturistic vinde produsele la pretul pietei, cu avantajul vanzarii imediate, cu un castig net superior fata de cel obtinut prin vanzarea produselor la angrosistii locali.
In concluzie, activitatea este rentabila si de aceea mai multe ferme agroturistice, care nu dispun de spatiile necesare pentru a oferi servicii de cazare si masa, se limiteaza numai la vanzarea de produse din propria gospodarie. Este posibil ca aceste ferme sa fie mentionate intr-un catalog, pentru comenzi prin corespondenta. Pentru a putea realiza acest lucru trebuie sa existe o capacitate de organizare bine pusa la punct si eficienta care sa editeze catalogul respectiv la o tipografie de incredere, sa-l promoveze, sa obtina o lista de adrese si sa rezolve totodata problema expedierii lui si a incasarii contravalorii abonamentului prin posta sau curier.
Activitati care evita pericolul plictiselii turistilor
In fiecare gospodarie exista o serie de activitati care asigura familiei veniturile sau alimentele necesare traiului. Unele activitati tin de cultivarea pamantului, altele de cresterea animalelor, altele inseamna servicii prestate catre consateni.
Putem vorbi astfel de prelucrarea lemnului, a pieilor sau a lanei, de obtinerea branzeturilor, a tuicii sau a vinului, precum si de cultivarea pomilor fructiferi, a vitei de vie, legumelor, florilor, ciupercilor etc. Cresterea pasarilor este o activitate raspandita, iar speciile crescute sunt foarte diverse: gaini, rate, gaste, prepelite, bibilici, pauni, porumbei, chiar si struti.
Pentru mare parte dintre orasenii sositi in gospodariile rurale, multe dintre aspectele vietii locuitorilor sunt inedite. Participarea oaspetilor poate fi in calitate de spectatori, de beneficiari sau chiar de lucratori.
Antrenarea orasenilor in activitatile specifice mentionate mai sus da o nota aparte sejurului si prezinta multiple avantaje:
• permite o mai buna apropiere si comunicare intre gazda si oaspeti;
• asigura gazdei o mana de ajutor (chiar daca simbolica), fapt ce poate fi luat in consideratie la evaluarea serviciilor de plata, fie printr-o diminuare a costurilor, fie printr-o oferta suplimentara de alimente/fructe daruite oaspetilor la plecarea din pensiune;
• permite fidelizarea clientilor, prin legaturile sentimentale create. Nu este exclus ca din partea oaspetilor sa apara initiative de colaborare pentru valorificarea produselor pe piata orasului sau pentru publicitate si aducere de noi clienti.
[pagina_noua]
Riscurile ce pot aparea
Mai ales pentru cei ce sunt la inceputurile aventurii de intreprinzator, este necesar sa se defineasca foarte clar si sa urmareasca evitarea riscurilor ce pot compromite reusita activitatii. Iata care sunt acestea:
•
Urmarirea unor castiguri mari inca de la inceput. Dupa ce ferma a fost cunoscuta si functioneaza in regim normal, sunt necesari cel putin doi ani pentru ca profiturile sa inceapa sa apara, dar nu numai. Agroturismul este o initiativa cu caracter preponderent sezonier;
•
Evaluarea gresita a concurentilor directi si mai ales a celor indirecti. Daca primii dintre ei pot fi usor evaluati prin vizitarea atenta a structurilor existente, pentru concurentii indirecti – restaurante specifice, manejuri cu restaurant si hotel anexa – este mai greu de calculat cati clienti ar putea atrage de la ferma dvs.;
•
Demararea activitatii intr-o zona saraca in atractii, care nu se poate ridica la nivelul asteptarilor clientilor. Daca structura este bine localizata si se afla intr-o zona peisagistica atractiva, nu vor fi probleme sa gasiti clienti. Dar daca aceasta conditie nu se realizeaza, trebuie sa fiti foarte inventivi pentru a reusi sa convingeti turistii sa va viziteze ferma. De exemplu, se pot organiza turnee sportive sau alte intreceri, pentru care sa se faca o publicitate adecvata;
•
Neglijarea oaspetilor. Clientii trebuie urmariti, ingrijiti. Nu este suficient sa va limitati la a le oferi o camera confortabila si mancaruri bune. Trebuie sa-i introduceti in cultura rurala, sa le faceti cunostinta cu natura si sa le oferiti motive de interes, ocazii de distractie si de relaxare;
•
Proasta gestionare a resurselor umane. Activitatea are un caracter sezonier si nu poate fi desfasurata in tot cursul anului. E bine sa va asigurati insa ca nu veti ramane fara ajutoare tocmai in acele perioade cand e posibil sa se inregistreze un aflux de clienti. De aceea stabiliti foarte clar cu membrii familiei cine si cat timp are voie, de exemplu, sa plece din localitate.
Exemplul turismului rural in Italia
De cand a luat fiinta in aceasta tara, agroturismul a cunoscut o popularitate remarcabila datorita cresterii ofertei. Cele 7.000 de ferme agroturistice la nivel national lucreaza in ritm sustinut, iar cererea nu da semne de diminuare. Se considera ca 99% dintre persoanele care au petrecut o vacanta intr-o gospodarie rurala doresc sa revina si cu alte ocazii.
Clientii pot fi impartiti in mai multe categorii: in primul rand sunt
clientii ocazionali, reprezentati mai ales de persoane cu varste cuprinse intre 30 si 40 de ani, aflate in perioada de maxim efort la locul de munca si care doresc o evadare din lumea grijilor, la sfarsit de saptamana.
Lor li se alatura persoanele care sunt in trecere prin zona, cum ar fi excursionisti care fac un traseu si care, de-a lungul drumului, se opresc pentru scurt timp la o ferma agroturistica. Acestia doresc sa petreaca o noapte linistita si sa se odihneasca, pentru a putea pleca a doua zi mai departe. Din acest motiv, ei se limiteaza la a consuma o gustare si eventual un mic dejun si care, de obicei, nu doresc alte servicii.
Tinerii. Sunt clienti ce pot avea varsta intre 20 si 26 de ani, care petrec de obicei o vacanta platita de parinti si care, ca urmare, nu dau mare importanta pretului. Organizati in grupuri de 6-8 persoane, tinerii frecventeaza fermele agroturistice exclusiv pentru serviciile sportive si activitatile recreative pe care acestea le ofera. Putin interesati de calitatea hranei ce li se serveste, ei isi petrec cea mai mare parte a timpului in aer liber. Se bucura de existenta unui teren pentru jocurile cu mingea si pentru jocul de minigolf, de excursiile calare, cu bicicleta sau cu o canoe.
Varstnicii. Dornici de odihna, de a manca lucruri bune si de a face excursii placute si linistite, ei sunt o categorie de clienti usor de multumit. In general, dispun de resurse materiale pentru a se rasfata cu tot felul de servicii, dar, uneori, se pot limita la a-si cumpara produse naturale si la a intinde la soare sau la a citi o carte la umbra unui copac.
Gurmanzii. Provin din cel mai apropiat centru urban si practica agroturismul exclusiv pentru a degusta mancarurile, pe care le apreciaza pentru naturaletea lor. Este vorba, printre altii, de clienti cu exigente culinare deosebite, dornici mai ales de meniuri traditionale, vinuri de colectie si orice fel de dulciuri de casa.
Pentru a-i cuceri si pentru a aduce si alti clienti, de obicei amici, este necesar sa le fie oferite specialitati deosebite: trufe, ulei de masline din prima stoarcere, carne de vanat, struguri din via proprie, vinuri de colectie, salam si branzeturi bine uscate. Indiferent de pretul pe care-l platesc pentru masa, acesti clienti au o singura pretentie: calitatea produselor.
Cupluri de varsta medie cu copii. Reprezentand 50% din clientela fermelor existente, au varste cuprinse intre 30 si 40 de ani si sunt categoria cea mai interesata. Pot petrece in ferma chiar si o luna intreaga, sunt dispusi sa solicite si servicii suplimentare in cadru organizat (in functie si de virsta copiilor). Petrec clipe de odihna in spatiile amenajate cu scaune si mese din imediata vecinatate a casei sau fac excursii cu bicicleta, cu barca sau calare. Au posibilitati rezonabile de cheltuiala si sunt dispusi, mai ales pentru copiii lor, sa cumpere produsele fermei, contand pe prospetimea garantata.
Concurenta
Nu este vorba numai de celelalte ferme agroturistice din zona, pot fi si restaurantele si hanurile amplasate in apropierea fermei. La nivel national sunt aproximativ 15.000 de astfel de unitati. Impreuna cu fermele agroturistice, ele majoreaza incasarile din acest sector la peste 300 de milioane de euro, provenind de la un total de 5,5 milioane de turisti.
Cel ce doreste sa porneasca o noua activitate in acest sector este sfatuit sa faca o cercetare atenta la nivel local, pentru a verifica daca mai exista alte structuri de acelasi tip in imediata vecinatate si pentru a afla care sunt punctele lor de interes pentru turisti.
S-a ajuns la concluzia ca in regiunile unde concentratia de centre agroturistice este mare exista si un numar insemnat de atractii turistice, fapt ce justifica existenta atator locuri de cazare si afluenta de turisti si, deci, motivatia pentru deschiderea unui nou centru. Iar acolo unde fermele agroturistice sunt putine, s-a constatat ca nu exista de fapt atractii turistice care sa justifice prezenta oaspetilor, nici chiar in centrele existente.
Portretul fermelor agroturistice
In general, acestea se afla in zone situate intre 300 si 600 m deasupra nivelului marii, au o capacitate de 10 locuri cu baie proprie si 8 fara baie proprie, o sala de mese pentru circa 30 de persoane (10% dintre ele sunt in masura sa organizeze un banchet pentru 100 de persoane), intre 20 si 50 de ha de teren cultivat, sunt in gestiune familiala si, in 25% din cazuri, pot oferi clientilor posibilitatea de a lua lectii de echitatie.
Gama de produse oferite cuprinde: vin, carne de porc, fructe, smantana, miere, bauturi alcoolice, ciuperci, salam, fructe de padure, dulceturi, struguri, branzeturi, pasari de curte, conserve, carne de vita, ulei, vanat etc. Nu exista nici o diferenta intre situatia in care vanzarea se face turistilor care poposesc la ferma si cea a celor care vin special sa cumpere.
Daca este vorba de vanzarea prin corespondenta, se realizeaza un catalog aspectuos, pe hartie lucioasa, in culori naturale, cu ilustratii care pun in evidenta fabricarea manuala a produselor si cu texte care sa informeze despre beneficiile utilizarii acestor produse naturale. Ambalajele vidate, in plastic sau celofan, au etichete scrise de mana, iar comenzile sunt livrate in termen de 7, maximum 10 zile de la primirea comenzii.
Politica de promovare a produselor si serviciilor
Pentru a atrage clientii, intreprinzatorii italieni investesc sume apreciabile in publicitate. In acest domeniu, numarul clientilor este direct proportional cu numarul actiunilor promotionale, de aceea publicitatea poate fi considerata ca o rubrica permanenta in cadrul bilantului firmei.
Cele mai importante metode utilizate sunt:
• prin clienti;
• publicand anunturi in cotidiane si in anuarele de specialitate;
• colaborand cu o agentie de turism;
• prin afilierea la organizatiile de turism locale;
• prin afise si anunturi;
• cu ajutorul articolelor publicate in ziare;
• participand la festivaluri, serbari campenesti, sarbatori;
• prin reclama platita in buletinele asociatiilor si in publicatiile organizatiilor profesionale;
Fara indoiala, publicitatea prin clienti este una dintre metodele cele mai eficace pentru acest tip de activitate. Fiecare client, multumit de serviciile oferite, poate recomanda ferma si altor persoane si poate aduce astfel noi clienti. Conditia cea mai importanta pentru ca aceasta metoda sa functioneze este aceea de a fi pregatiti pentru a oferi servicii de inalt profesionalism.
Apoi, asociatiile profesionale care reunesc mai multi operatori din domeniul agroturismului realizeaza un anuar al sectorului de activitate, care se distribuie tuturor celor care-l solicita. In acest anuar pentru fiecare centru agroturistic sunt indicate numerele de telefon, adresa, caracteristicile, serviciile oferite etc. Colaborarea cu agentiile de turism presupune furnizarea catrea acestea a unui stoc de pliante si a unei liste cu preturile la zi. Pentru activitatea lor promotionala, agentiile percep un comision ce poate oscila intre 10 si 15%.
Foarte eficiente sunt insa si anunturile in cotidianele centrale si locale si, bineinteles, Internetul. Mesajul promotional transmis comunica date despre: • frumusetea peisajului natural in care este amplasata ferma; • posibilitatile de transport; • calitatea serviciilor oferite; • hrana naturala care este oferita clientilor; • posibilitatile de distractie. El pune in evidenta faptul ca o vacanta petrecuta intr-o ferma agroturistica este o placere, ca preturile sunt accesibile tuturor si ca odihna si distractia sunt garantate.
Chiar si numele fermei face parte dintr-o politica promotionala eficienta. In acest sens, se recomanda alegerea unui nume scurt si care sa nu lase dubii in ceea ce priveste tipul de activitate. Se poate face referire la nume care sa fie in legatura cu natura sau cu numele zonei in care se afla ferma.
Aici gasiti detalii despre Pensiune turistica si agroturistica
Articole conexe
De ce spalatoria auto self-service este o idee buna de afacere
de Idei de afaceriAfacere cu gemuri. Viziune si strategie
de Idei de afaceriCresterea lipitorilor. O afacere dezvoltata in Romania
de Idei de afaceriAvantajele investitiei intr-o afacere cu flori in ghiveci
de Idei de afaceriAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit