de Florin Amariei
27 Mai. 2020
2597
O noua analiza releva faptul ca pentru a evita o recesiune cu urmari nedorite Romania ar trebui sa se concentreze si sa investeasca in productia autohtona si exporturi.
"Romania trebuie sa se focuseze pe incurajarea productiei autohtone si a exporturilor, in contextul in care oportunitatile pentru produsele 'made in Romania' vor fi semnificative pe termen mediu si lung. Temerile investitorilor privind siguranta investitiilor si a produselor 'made in China' sunt de natura sa accentueze fenomenul de relocarea a unor facilitati de productie in Europa, iar Romania trebuie sa faca toate eforturile administrative si logistice pentru a se afla pe lista tarilor atractive pentru investitii greenfield”, arata o analiza realizata de expertii de la Moneycorp Romania.
De la #cumpararomaneste la #produsinromania, economia romaneasca se afla in blockstart pentru relansarea economica, spun ei.
"Cu ce va veni Romania in fata cererii de produse si servicii la nivel european, in conditiile in care peste 70% din exporturile tarii sunt catre tarile UE? Cum vom reusi sa depasim aceasta criza economica si de ce sunt importante exporturile in reconstructia economica?”, se intreaba analistii.
Expertii de la Moneycorp sustin ca intr-o economie puternic afectata de efectele pandemiei de coronavirus, multi investitori vor privi cu destule rezerve piata chineza, principalul exportator al lumii.
"Faptul ca lanturile de aprovizionare s-au intrerupt atat de usor, urmare a crizei sanitare, ii va face pe multi sa isi regandeasca portofoliul de furnizori si locatia acestora, focusul fiind pe apropierea productiei de zona de desfacere, de clientul final”, adauga ei.
In noul context international, in care SUA si UE isi regandesc strategiile macroeconomice, firmele romanesti au sanse sa castige contracte semnificative, in conditiile in care gama de produse de export a crescut semnificativ in ultimii ani.
"Romania a inregistrat in 2019 cel mai bun rezultat din istorie in materie de exporturi, de 69 miliarde de euro, in linie cu estimarile noastre. 2020 a inceput bine insa perioada de lockdown, generata de pandemie, precum si urmatoarele luni de relansare graduala a activitatii vor eroda puternic din potentialul de export. In acest context, estimarile noastre indica un nivel al exporturilor de 60 miliarde de euro in acest an si o revenire catre granita de 70 de miliarde de euro in 2021”, spune Cosmin Bucur, directorul general Moneycorp Romania.
Spre comparatie, in 2010, economia romaneasca raporta exporturi de 37,3 miliarde de euro, la jumatate fata de cele din 2019. 76,6% din exporturi au mers, anul trecut, catre tarile din Uniunea Europeana.
"Evolutia exporturilor romanesti va depinde, in principal, de modul in care principalii nostri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia si Franta isi vor reveni din punct de vedere economic. Premizele sunt inca in zona incertitudinii insa, avand in vedere pachetele financiare uriase anuntate de Bruxelles pentru relansarea economiei europene, totul va depinde de modul in care economiile din zona euro vor conlucra pentru revenirea economica”, a mai spus Bucur.
Pentru Romania, urmatoarea perioada va aduce o serie intreaga de oportunitati in conditiile in care, din punct de vedere al raportului pret-calitate, produsele romanesti se afla intr-o zona atractiva, de la materiale de constructii la produse agroalimentare, textile si masini, spun expertii de la Moneycorp.
"Europenii vor fi mai atenti la pret si la provenienta marfurilor”, estimeaza Claudiu Ghebaru, senior dealer Moneycorp Romania. In acest context, spune expertul, dand exemplu sectorul auto, ”noile modele Dacia – Logan 3 si Sandero, ce vor fi lansate in toamna, alaturi de noul Ford Puma produs la Craiova, se vor afla in prim-plan, asa cum Logan-ul si Duster-ul s-au vandut excelent in timpul crizei financiare din 2009”.
Principalele produse de export ale Romaniei au fost, in 2019, masinile si dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de constructii si alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice si mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confectii, pielarie, incaltaminte (7,8%) si produsele minerale (4%).
Romania a exportat cel mai mult produse si servicii in Germania, de 15,4 miliarde euro (29,3% din total), Italia – 7,7 miliarde euro (14,7%), Franta – 4,7 miliarde euro (9%), Ungaria – 3,3 miliarde euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 miliarde euro (4,9%), Polonia – 2,4 miliarde euro (4,6%), Bulgaria – 2,4 miliarde euro (4,6%) si Cehia 2,1 miliarde euro (4,1%).
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: romaniaproductie autohtonaexporturicriza