de Andrioae Ruxandra
20 Sep. 2014
6347
Inainte sa iti dezvolti planul de marketing, trebuie sa ai foarte clar in minte care este scopul pe care vrei sa-l atingi. Aceasta este strategia ta de marketing si are legatura directa cu scopurile si obiectivele afacerii. Strategia ta de marketing iti arata practic ceea ce ai de facut, incluzand detalii despre modalitatea in care o vei face.
Un plan de marketing este un instrument de marketing pentru orice afacere. Pe scurt, se bazeaza pe raspunsurile a 10 intrebari:
• Strategia de marketing: In ce fel te va ajuta planul de marketing sa atingi obiectivele afacerii?
• Scopul si detaliile afacerii: Care este scopul pe care vrei sa-l indeplinesti si de ce?
• Piata de target: Cui i se adreseaza operatiunile tale de marketing?
• Analiza competitiei: Cine sunt competitorii tai si care este pozitia ta in comparatie cu nivelul lor?
• Ideea unica ce iti caracterizeaza afacerea: Ce anume este autentic la afacerea ta?
• Strategia de pret: Care sunt preturile tale si de ce le-ai fixat pe acestea?
• Lista de operatiuni: Ce sarcini trebuie sa indeplinesti pentru a iti atinge obiectivele de marketing?
• Costuri: Cum le vei implementa si unde poti imbunatati?
Misiunea afacerii tale trebuie sa raspunda la intrebarile: Ce incerci sa faci? De ce o faci? In ceea ce priveste planul tau de marketing, misiunea afacerii tale reprezinta fundatia. Desi este posibil sa nu aiba un rol direct in operatiunile de marketing, misiunea afacerii se bazeaza pe obiective si faciliteaza atingerea acestora.
De exemplu, sa presupunem ca unul dintre obiective este sa iti extinzi afacerea de distribuire a caramizilor si a cimentului pe un website. Strategia ta de marketing pentru acest obiectiv ar putea consta in introducerea produselor tale intr-un nou segment pe piata nationala. Ai putea, in acest caz, sa iti imparti strategia in obiective de scurta sau lunga durata, timp in care vei alege si sloganul de marketing specific afacerii tale.
Piata de target reprezinta audienta specifica pe care vrei sa o atingi in ceea ce priveste produsele si serviciile, precum si persoanele carora sunt destinate acestea. Cu cat incluzi mai multe detalii in momentul in care raspunzi la intrebari, cu atat planul tau de marketing isi va construi propria clientela-tinta.
Analiza de marketing te ajuta sa identifici:
• Care este audienta-target?
• Unde o poti gasi?
• Ce importanta are pentru afacerea ta?
• Care sunt temerile ei?
• Care sunt nevoile ei?
Te va ajuta cu siguranta sa creezi o schita a persoanelor sau afacerilor pe care tu le consideri "clientul sau consumatorul ideal". Nu numai ca te va ajuta sa identifici caracteristicile lor, dar te va ajuta sa personalizezi sloganul tau de marketing.
Una dintre cele mai bune metode de a cerceta piata de target si de a-ti pregati propriile activitati de marketing este sa iti analizezi competitia. Ar trebui sa stii cine vinde produse similare cu ceea ce vinzi tu, in special daca vand clientilor care se potrivesc profilului tau de client ideal. Analizeaza produsul competitiei si fii atent la ceea ce fac corect sau unde gresesc.
Odata ce stii ca ai devenit un segment din competitia de pe piata, trebuie sa identifici felul in care te vei diferentia de alte afaceri. Cum se diferentiaza afacerea, produsele si serviciile tale de piata? In ce consta unicitatea lor? De ce vor fi achizitionate de catre clientela-target? Poate pare putin straniu, dar o propozitie bine elaborata iti poate face afacerea sa fie atractiva pentru clienti. Este, de fapt, sloganul care te aduce mai aproape de client, oferindu-i posibilitatea sa incerce produsul tau, optand pentru tine in defavoarea competitiei.
Daca ai un plan traditional de afaceri, atunci inseamna ca ai petrecut destul timp cercetand avantajele produsele si serviciilor tale. Unul dintre cei mai importanti factori de evaluare este modul in care vei lucra la strategiile de fixare a preturilor si cum le vei implementa in mesajul de marketing. In majoritatea cazurilor, vei dori sa oferi clientilor o idee clara asupra valorii produselor tale si a beneficiilor de care vor avea parte. Un slogan puternic este extrem de valoros pentru afacere, este factorul decisiv care convinge un client sa achizitioneze produsele tale.
Planul de promovare a produselor include toate mijloacele de comunicare intre tine si client. Acest plan ar trebui sa raspunda la intrebari-cheie, precum: Cum iti vei face cunoscute produsele si serviciile prin intermediul sloganului? Mai pe scurt, trebuie sa fii vazut si auzit. Planul trebuie sa contina detalii despre varietatea activitatilor de marketing, cum ar fi:
• Advertising;
• Ambalare;
• Relatii publice;
• Vanzari directe;
• Marketing prin internet;
• Promotiile vanzarilor;
• Materiale de marketing;
• Alte eforturi in materie de publicitate.
Daca nu vrei sa investesti prea mult la inceput in planul tau de promovare, ar trebui sa selectezi intre 3 si 5 activitati specifice care sa te ajute in executarea strategiilor de marketing pe care le-ai stabilit in planul de marketing.
Vei avea nevoie de un buget astfel incat sa iti dai seama ce fel de activitati iti permiti sa desfasori. Din nefericire, majoritatea noilor afaceri de dimensiuni mici au bugete limitate cand vine vorba despre marketing, asadar crearea unui plan de promovare este vitala, indiferent ca ai sau nu resurse financiare.
Poti avea un buget anual destinat marketingului, dar va fi necesar sa il imparti in asa fel incat sa aloci bani modificarilor planului de promovare; sunt sanse mari sa acoperi investitiile in momentul in care afacerea ta va avea un profit rezonabil. Clarificand exact ceea ce trebuie sa faci si stabilind momentele in care o vei face este o parte importanta din planul tau de marketing. Acesta va deveni lista de sarcini care te va ghida in fiecare dintre activitatile tale. Modalitatea in care vei evalua si vei imbunatati rezultatele va depinde de tipul tacticilor de marketing in care te implici. De exemplu, marketingul online poate fi studiat folosind instrumente analitice sau instrumente din online, in timp ce metodele de marketing din offline solicita un studiu traditional in amanunt.
Iata cateva sfaturi in plus care te vor ajuta sa creezi un plan de marketing pentru mica ta afacere:
• Utilizeaza planul de marketing in mod constant si pentru activitatile de marketing.
• Evita sa te gandesti la planul de marketing ca la un document concret. Trebuie sa fie destul de flexibil astfel incat sa se adapteze modificarilor din afacerea ta.
• Nu ignora clientela. unul dintre scopurile strategiei de marketing ar trebui sa fie pastrarea aceluiasi tip de clienti.
• Nu fii distras de activitatile, performantele sau esecurile competitiei. Ceea ce functioneaza in cadrul competitiei nu inseamna ca va functiona si in afacerea ta.
• Evita sa adaugi prea multe strategii planului tau de promovare. Cu cat ai mai putine, cu atat iti va fi mai usor sa evaluezi rezultatele.
• Ai rabdare. Nu poti afla peste noapte daca o activitate sau o strategie de marketing va avea succes.
• Trebuie sa inveti din fiecare succes si fiecare esec si sa nu repeti aceleasi greseli.
Sursa: sbinformation.about.com
Tags: afacerimarketingplan marketingstrategie marketing marketing afaceri