de Dragos Craciun
07 Oct. 2014
3387
Cele mai dificile obstacole intalnite de cei care lucreaza in domeniu sunt legate de obtinerea de informatii specifice. Cei care cer chiar si cele mai banale informatii (inclusiv de la cei care sunt obligati, conform legii sa ofere aceste informatii) sunt priviti cu multa suspiciune.
De aceea, trebuie sa va inarmati cu multa rabdare (tutunul e daunator sanatatii) si putere de convingere. De unde puteti face rost de informatii pentru campanii si cercetari de piata?
Inainte de toate, trebuie identificate sursele pentru datele secundare. Daca, asa cum se intampla de cele mai multe ori, datele secundare sunt insuficiente pentru luarea unei decizii, trebuie stranse date primare.
I. Sursele pentru date
1. Clientul
Cea mai importanta sursa o constituie insusi clientul.
2. Baze de date
Aceste baze de date este foarte probabil sa contina nume, adrese ale clientilor si istoria relatiilor acestora cu organizatia si pot fi foarte utile pentru a identifica grupurile de cumparatori cu caracteristici similare. Pot fi utilizate pentru identificarea tendintelor in obiceiurile de cumparare si pentru prognozarea cererii viitoare.
3. Documentele contabile
Acestea contin o multime de date despre costuri si venituri. Ele pot releva profitabilitatea diferitelor linii de productie si pot sugera directiile pentru alocarea bugetelor de marketing.
4. Rapoartele agentilor de vanzari
Departamentul de vanzari este intr-o organizatie cel mai aproape de clienti, de aceea observatiilor lor sunt deosebit de valoroase. Ei pot depista rapid necesitatea unui nou produs, pot oferi informatii despre concurenta, sa identifice problemele calitative si sa depisteze deficientele serviciilor.
5. Alte cercetari de marketing
Cu toate ca probabil sunt depasite, rezultatele cercetarilor pot fi folosite ca termen de comparatie cu noile rezultate, depistandu-se astfel tendintele, mai ales daca cercetarile s-au facut regulat.
II. Alte surse
Alt tip de date utile pot veni dintr-o diversitate de surse, unele dintre ele fiind disponibile gratis, sau foarte ieftin, altele apartinand unor organizatii care pot cere o taxa pentru a permite accesul la ele.
1. Statistici guvernamentale
Guvernul publica statistici care sunt realizate pentru a le ajuta sa identifice tendintele sociale si economice in scopul de a conduce economia si a realiza bunastarea sociala. Chiar daca in Romania actualizarea statisticilor se face cu foarte mare greutate, datele sunt totusi utile pentru identificarea unor tendinte generale la nivelul intregii societati, dar si al anumitor ramuri industriale.
2. Asociatiile si corpurile profesionale
Ele reprezinta de obicei interesele unei anumite profesii sau industrii si, in general, realizeaza propriile lor cercetari pe subiecte comune membrilor lor. De asemenea, pot oferi (sau vinde) lista membrilor, care poate fi folosita ca esantion reprezentativ pentru acea industrie pentru o cercetare primara. Alte agentii de reprezentare, cum ar fi Camerele de Comert, Institutele Nationale de Management, Confederatii Industriale, realizeaza cercetari care acopera un numar ceva mai mare de sectoare industriale.
3. Universitatile
Deoarece ele sunt si institutii de cercetare, universitatile sunt sunt surse excelente de date obiective. De obicei sunt bine aprovizionate cu publicatii stiintifice, iar corpul profesoral si studentii sunt angajati si in munca de cercetare, unele dintre ele fiind publicate doar in forme de teze sau dezertatii, nefiind disponibile in aleaga parte. Universitatile tind sa se specializeze fiecare pe diferite subiecte, astfel incat inceperea cautarii datelor secundare despre o anumita industrie la universitatea de profil este o decizie inteleapta.
4. Presa
Romania este in general bine acoperita de ziare si reviste economice, comerciale, tehnice si academice, iar multe din publicatiile straine apar si la noi, cu toate ca multe sunt mai greu de gasit, mai ales cele de stricta specialitate. Acestea pot constitui o sursa inestimabila de informatii despre activitatile concurentilor, lansarile de noi produse, dezvoltari tehnologice si tendintele populatiei. Pentru a profita de acestea, o agentie de marketing trebuie sa-si stabileasca un catalog al publicatiilor relevante pentru clientii sai, actuali si potentiali, pentru a putea accesa informatile necesare la un moment dat.
5. Internetul
Nu cred ca mai are rost sa discutam despre importanta acestuia ca sursa de informatie si ca vehicul de informare.
6. Cercetarea sindicalizata si sondajele de tip omnibus
Institutiile de sondaje si cercetari publica regulat rapoarte despre investigatiile lor asupra anumitor piete sau industrii, pe care le vand fie numai prin abonament, fie liber. Cercetarea continua este un tip de cercetare deseori sindicalizata datorita costurilor enorme ale culegerii datelor pe termen lung.
Audienta mass mediei, profilul ascultatorilor, cititorilor sau telespectatorilor unui organ de presa, de exemplu, sunt utile pentru toate agentiile si departamentele de marketing pentru a decide cel mai convenabil mod de a-si atinge publicul tinta. Un alt mod de a imparti costurile unei cercetari de marketing este prin intermediul sondajelor omnibus, care sunt sondaje facute pe esantioane mari de consumatori, prin care firma de cercetare sub-contracteaza alte organizatii care doresc sa puna intrebari specifice despre produsele lor.
Tags: marketingcercetare de piatapiataclienti