de Florin Amariei
08 Dec. 2020
4062
O noua analiza releva ca piata de avertising este in continua scadere, dar tendinta globala nu se resimte in Romania.
Piata globala de publicitate va scadea cu 7,5% in acest an, la 587 miliarde de dolari, in timp ce in Romania scaderea va fi de 3,5%, potrivit analizei Zenith Advertising Expenditure Forecasts, care arata ca mediul digital din Romania va atrage 25% din bugetele de media pana la sfarsitul anului 2023, in timp ce publicitatea pe site-urile magazinelor online va creste cu 46% in 2020, la nivel global.
"Piata globala de publicitate si-a revenit mai rapid decat fusese prognozat, dupa caderea severa din trimestrul 2 cauzata de pandemia de coronavirus, iar potrivit analizei Zenith Advertising Expenditure Forecasts, va incheia anul 2020 cu o scadere de 7,5%, la valoarea de 587 miliarde de dolari. Este o imbunatatire semnificativa fata de prognoza Zenith din iulie, care prevedea o scadere de 9,1%”, spun analistii.
Zenith estimeaza ca, la nivel mondial, investitiile in publicitate vor creste cu 5,6%, atingand 620 milliarde de dolari in 2021, crestere ajutata de situatia exceptionala din 2020, precum si de amanarea Jocurilor Olimpice de vara si a turneului de fotbal UEFA Euro. In ciuda acestui stimul, cheltuielile vor ramane sub valoare de 634 miliarde de dolari cheltuita in 2019. In 2022, investitiile in publicitate vor creste cu 5,2% si vor ajunge la 652 miliarde de dolari, depasind anul 2019 cu 18 miliarde de dolari; cu toate acestea, vor fi mai mici cu aproximativ 70 miliarde de dolari decat ar fi fost daca ar fi urmat cursul pre-pandemic.
In Romania, analiza preconizeaza o scadere cu 3,5% a investitiilor media pana la sfarsitul anului, cinema, presa, radio si outdoor fiind mediile cele mai afectate. Incepand cu 2021, este asteptata o usoara revenire a pietei de publicitate, iar pentru 2022, o crestere de 2,2%, sustinuta in principal de investitile din TV si Digital.
Aceste previziuni se bazeaza pe ipoteza ca economia globala va incepe sa se redreseze in ritm sustinut, dupa introducerea in 2021 a vaccinurilor impotriva COVID-19, si sunt supuse incertitudinii despre cat de rapida va fi aceasta redresare.
Analiza estimeaza ca investitiile globale in publicitatea digitala vor creste cu 1,4% in 2020 si isi vor mari cota din totalul investitiilor in publicitate la 52%, de la 48% in 2019.
"Pandemia a fortat brandurile sa-si accelereze transformarea digitala, deoarece e-commerce s-a dovedit a fi un instrument vital pentru mentinerea relatiilor cu clientii existenti, atenuarea scaderii vanzarilor in magazin si chiar atragerea de noi clienti. Euromonitor International estimeaza ca vanzarile e-commerce vor creste cu 25% in acest an, in timp ce vanzarile in magazin vor scadea cu 5%. Brandurile si-au marit cheltuielile in mediile digitale pentru a promova si a conduce traficul catre propriile operatiuni de e-commerce, precum si catre partenerii din retail. Motoarele de cautare si social media, in crestere cu 8%, respectiv 14%, s-au dovedit a fi deosebit de utile in aceste scopuri”, spun autorii analizei.
Cresterea e-commerce nu este de asteptat sa regreseze odata ce lumea va incepe sa isi revina din pandemia de coronavirus. Acum, cand brandurile au cunoscut valoarea transformarii digitale sub stres, este probabil sa urmeze in continuare cu entuziasm acest curs, dedicand si mai mult din bugetele lor publicitatii digitale. Zenith prognozeaza ca publicitatea digitala va reprezenta 58% din investitiile globale in publicitate pana in 2023.
"Romanii s-au adaptat schimbarilor – numarul de ore petrecute online a crescut, tot mai multi au inceput sa foloseasca noi servicii online din cele mai diverse domenii: activitati educative, recreative, diverse aplicatii online, cumparaturi. In 2020, aproape un sfert dintre romani au facut cumparaturi online cel putin o data pe luna, procent in crestere fata de anul trecut. Astfel, Zenith se asteapta ca mediul digital sa atraga tot mai multe investitii si pana la sfarsitul anului 2023 sa cumuleze 25% din totatul bugetelor de media din Romania (fata de 21%, cat a preconizat pentru 2020)”, mai spun ei.
Publicitatea pe smart TV este sustinuta de cresterea utilizarii platformelor video pe baza de abonament.
"Obiceiurile de vizionare ale consumatorilor evolueaza de ani buni, dar 2020 a cunoscut o schimbare reala, deoarece platformele video online au beneficiat de un impuls pe termen lung in ceea ce priveste nivelul de notorietate si cererea. Fortati sa petreaca mult mai mult timp acasa, consumatorii s-au indreptat catre platformele specializate in distributia de continut video pe baza de abonament (SVOD) existente, precum Netflix, care si-a marit portofoliul cu 25 de milioane de noi abonati in prima jumatate a anului si catre altele noi, cum este Disney+, care si-a atins obiectivul de crestere pe cinci ani in doar noua luni”, potrivit analizei.
Cererea pentru continut video la cerere finantat prin reclame (AVOD) a fost mai mare decat cea pe baza de abonament (SVOD), in special pe televizoarele smart conectate. Intre ianuarie si aprilie 2020, acoperirea serviciilor SVOD pe smart TV in SUA a crescut cu 5%, iar cea a serviciilor AVOD a crescut cu 9%, cumuland 58,5 milioane de locuinte, sau 48% din total.
AVOD combina mediul de vizionare premium al televiziunii cu capacitatile publicitatii digitale de targetare pe baza datelor. Ofera un ad recall (amintire a reclamei) ridicat si o acoperire mare in randul publicului tanar, greu de obtinut prin televiziunea traditionala. Pe masura ce continua sa creasca in urmatorii ani, va contrabalansa pierderea publicului in favoarea SVOD si va contribui la o crestere medie anuala de 8,4% a investitiilor in publicitatea video online intre 2020 si 2023.
"Acum ca ofera o acoperire larga pe pietele cheie, este momentul potrivit pentru branduri sa investeasca in publicitatea pe smart TV. Brandurile ar trebui sa utilizeze smart TV-ul atat pentru branding, cat si pentru performanta, exploatand nivelul ridicat de ad recall si capacitatile complete de targetare si urmarire, pentru a stimula nivelul de constientizare si rata conversiei in vanzari, in acelasi timp", a declarat Christian Lee, global managing director Zenith.
Cresterea e-commerce din acest an a alimentat avansul rapid al cererii pentru retail media – reclame afisate pe platformele online ale magazinelor, care directioneaza utilizatorii catre produsele disponibile in vederea achizitionarii. Acesta este un canal consacrat in China, dar relativ nou in alte parti.
Prin promovarea produselor la punctul de cumparare, acesta actioneaza mai curand ca publicitatea la punctul de vanzare decat publicitatea traditionala, iar brandurile platesc in mod obisnuit din bugetele comerciale rezervate pentru negocierea cu retailerii, mai degraba decat din bugetele de marketing. Prin urmare, aceasta poate creste fara a canibaliza cheltuielile publicitare existente. Amazon este principalul furnizor de retail media din afara Chinei, iar veniturile sale au inregistrat cresteri year-on-year de peste 40% in fiecare trimestru din 2020.
Retail media are un potential urias de crestere la nivel global, avand in vedere cota sa de piata din afara Chinei (3%), mai mica de o sesime din cota de piata in China (19%) anul trecut.
Conform estimarilor Zenith, clientii de publicitate au cheltuit 35 miliarde de dolari pentru retail media in 2019 si vor cheltui alte 51 miliarde in 2020, in crestere cu 46% comparativ cu anul precedent.
"Platformele de retail isi alimenteaza cresterea punand presiune pe profitabilitatea marcilor. Concentrarea lor pe razboiul preturilor si imbunatatirea experientei consumatorilor avantajeaza consumatorii, in timp ce brandurile suporta costurile. In acest scenariu, brandurile trebuie sa-si arate propria putere, prin selectarea partenerilor de retail care ofera valoare demonstrabila prin date transparente si masuratori, precum si prin capacitatea de a se ridica la asteptarile consumatorilor, care vor sustine cresterea unor categorii atat de necesare", afirma Ali Nehme, global chief commerce officer, Publicis Groupe.
Se estimeaza ca investitiile in publicitate vor reveni la nivelurile din 2019 in 2021 atat in Asia Pacific, cat si in Europa Centrala si de Est. Limitarea cu succes a infectiilor cu COVID-19 in multe piete din Asia Pacific a limitat daunele economice si a pregatit regiunea pentru o recuperare rapida in 2021. Tarile din Europa Centrala si de Est au suferit in general mai mult, dar pietele lor publicitare sunt mai putin dezvoltate – reprezentand 0,4% din PIB comparativ cu 0,7% in Asia Pacific – si au o rata de crestere mai rapida.
Analiza prognozeaza ca investitiile in publicitate din ambele regiuni vor scadea cu 6% in 2020, dupa care vor creste cu 7% in 2021.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: piata advertisingreclameanalizascadere