Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Piata Marketing - Cat de importanta este prima impresie?

de Anca Georgescu 22 Oct. 2007 4187
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Imaginati-va ca trebuie sa va prezentati pentru un interviu de angajare. Sau ca sunteti un vanzator care merge sa viziteze un potential client. Sau un manager care il intalneste pentru prima oara pe presedintele societatii in care lucreaza si caruia ii cere sa fie promovat.

Elementul comun al acestor intalniri este o anumita asimetrie intre parti, dintre care una are nevoie sa obtina ceva de  la cealalta si de aceea trebuie sa se prezinte cat mai bine.

Si-aici intervine prima impresie: aceasta prima impresie este in masura sa il influenteze foarte mult pe interlocutorul dvs. si il determina sa-si formeze o parere care nu se modifica prea mult in timp. In primele cinci minute, impactul este in mare masura emotiv si doar in mica parte rational si, tocmai din acest motiv, alegerea comportamentului adecvat se va face tinand cont de persoana pe care o aveti in fata.

Iata in continuare cateva sfaturi pentru a fructifica primele 300 de secunde ale unei intalniri, maximizand propriile sanse de succes, oricare ar fi situatia in care va gasiti:

Minutul 1: A fi inseamna a face impresie
"Doar superficialii nu judeca dupa aparente", scria Oscar Wilde. Si, intr-adevar, mai ales in cazul intalnirilor scurte, aspectul are o importanta fundamentala, deoarece el este elementul in baza caruia, pe drept sau pe nedrept, suntem judecati.

Impactul vizual este ca un puzzle compus din mai multe piese: imbracamintea, postura, expresia. Totul trebuie ingrijit cu cea mai mare atentie, altfel exista riscul de a pierde ocazii bune din cauza unor detalii. Astfel:
- Igiena personala si aspectul ingrijit sunt imperative categorice;
- Hainele trebuie sa se potriveasca imprejurarilor; se recomanda evitarea excentricitatilor;
- Alegeti haine usoare (nervozitatea face sa creasca temperatura corpului);
- Pentru barbati: barba trebuie bine rasa sau bine ingrijita;
- Pentru femei: nu subevaluati importanta pieptanaturii. Parul buclat inspira feminitate, parul drept duce cu gandul la rigoare si precizie;
- Strangerea de mana trebuie sa fie scurta si precisa, nu moale si inerta;
- Nu va apropiati prea mult de interlocutor si nici nu cautati cu insistenta contactul fizic (strangeri de mana, batai pe umar);
- Un gest ce poate exprima apreciere este impingerea inainte a bustului, in timpul conversatiei, inspre interlocutor.  Dar nu e cazul sa abuzati: cel mai bine este sa pastrati acest gest pentru a sublinia o afirmatie cu care sunteti pe deplin de acord

Minutul 2: Empatie pe toata linia
Henry Ford, fondatorul fabricii de automobile cu acelasi nume, sustinea ca cel mai bun truc pentru a comunica foarte bine cu cineva este sa vezi lucrurile din punctul lui de vedere. Pentru ca intalnirea sa aiba rezultatul scontat este foarte important sa creezi un feeling adecvat in relatia cu interlocutorul. In acest scop, exista doua abordari opuse: a cameleonului si a leopardului.

Cameleonul este acela care doreste cu orice pret sa adopte atitudinea grupului cu care interactioneaza, pentru a se simti parte integranta si pentru a fi acceptat. O alta abordare este cea a leopardului (din versetul biblic al lui Isaac: "Poate leopardul sa isi schimbe petele de pe blana?"): individualist la maximum, ramane totusi el insusi in orice imprejurare, in ciuda tuturor. Si, cateodata, poate actiona chiar si impotriva propriilor interese.

Cameleonul devine un interpret abil al personalitatii unei alte persoane si invata sa isi controleze propriile reactii in public, dar si sa  le modifice, de indata ce isi da seama ca nu obtine rezultatele pe care le spera. Aceste persoane inteleg foarte repede care sunt trasaturile relevante ale mediului ce le inconjoara si se adapteaza rapid, atat din puncte de vedere al aspectului, cat si al comportamentului.

Cameleonii sunt mai numerosi in anumite categorii, anume acelea ale actorilor, vanzatorilor, politicienilor, diplomatilor si avocatilor. Viceversa, leopardului putin ii pasa daca este acceptat de interlocutor.

Formula magica: "camepardul"! De obicei, cei care au succes sunt o combinatie intre cele doua tipuri de personalitate descrise mai sus: cameleon si leopard. Lee Iacocca, parintele masinii Ford Mustang si artizanul relansarii automobilului Chrysler, este un exemplu in acest sens. Inca de pe vremea cand vindea masini in sudul Statelor Unite, el a adoptat o stratagema pentru a se face acceptat de ceilalti.

Dat fiind ca avea un nume destul de straniu pentru americani, Lido Iacocca, si l-a schimbat in Lee Iacocca. Sau, si mai bine, Iacocca Lee. El sustinea chiar ca Iacocca era prenumele (ciudat si deci usor de identificat), iar Lee numele de familie (fiind un nume foarte raspandit, il ajuta sa intre in "marea familie" a americanilor). Odata ce a ajuns in varf, s-a transformat insa in leopard, exprimandu-se pe un ton foarte dur: "Ei bine, am ascultat parerile tuturor. Iata ce am decis sa fac". Si asa a iesit la iveala dubla sa natura: cameleon si leopard.

Oricum, niciodata nu e cazul sa va dati peste cap propria personalitate in functie de exigentele situatiei si nici sa va modelati propria vointa dupa dorintele altora. Un exemplu graitor in acest sens este tehnica de recrutare a propriilor colaboratori adoptata de un cunoscut director de ziar.

Acesta le spunea aspirantilor la functia de redactor: "Hitler era, cu siguranta, sever. Sever, dar drept". Cei care isi exprimau acordul cu acest punct de vedere, doar ca sa nu il contrazica, erau imediat trimisi la plimbare.

Minutul 3: Sa stiti sa ascultati
"Avem doua urechi si o limba pentru a asculta mai mult decat vorbim", se spune. Intr-adevar, este foarte important sa va ascultati cu atentie interlocutorul pentru a putea pregati terenul propriei interventii. Ascultandu-l, puteti lua cele mai potrivite masuri pentru a fi in armonie cu asteptarile celuilalt.

A va asculta interlocutorul este ca si cum ati respira adanc inainte de a pronunta un cuvant. Nu supara pe nimeni un interlocutor lent, dar atent. Viceversa, ne calca pe nervi un interlocutor care vorbeste prea repede, eventual departe de subiect, si care nu a ascultat intrebarea.

In plus, este important sa ascultati si "cu ochii", adica sa priviti atent in jurul dvs., sa observati acele detalii care va pot da o idee despre interlocutor si despre mediul din care face parte. Tocmai de aceea, perioada de asteptare in anticamera, inainte de a intra in biroul celui cu care v-ati fixat o intalnire, nu trebuie vazuta ca o pierdere de vreme, ci ca o oportunitate de a acumula, intre timp, informatii utile (privind in jur, punand cateva intrebari secretarei etc.)

Minutul 4: Cum spuneti ce aveti de spus?
Iata patru premize fundamentale de luat in consideratie inainte de a deschide gura si care va pot ajuta sa comunicati in mod eficient si placut.

Dictie clara: Evitati regionalismele si nu mancati cuvintele; daca interlocutorul nu este foarte tanar, este mai bine sa scandati cuvintele pentru a va face bine inteles.

Ritm moderat: nu vorbiti prea repede (interlocutorului i-ar putea fi greu sa inteleaga), nici prea lent (consecinta ar fi ca cel care va asculta si-ar putea pierde atentia).

Ton placut al vocii: nu vocilor stridente, nazale sau prea guturale. Nu urlatorilor (considerati agresivi) sau balbaitilor (timizi prin definitie). Cel mai bine este sa va adaptati tonului interlocutorului.

Atitudine relaxata: interlocutorul ar putea fi stanjenit daca i s-ar vorbi pe un ton stresat. De aceea este de preferat sa va domoliti stresul, respirand adanc si regulat inainte de a incepe sa vorbiti.

Odata indeplinite aceste conditii, puteti in sfarsit, sa vorbiti. Dar cu moderatie. Daca raspundeti la intrebari, trebuie sa fiti la obiect, sa nu divagati. Puteti intra in detalii doar daca vi se cere acest lucru.

Pentru conversatia introductiva, este mai bine sa va limitati la subiecte generale si impersonale (timpul, stirile de actualitate, evolutia sectorului economic), in loc sa abordati teme mai delicate si posibile surse de polemica (politica, religia).

Minutul 5: Atentie la greseli
Prezentarile au fost facute, iar dupa amabilitatile de rigoare a fost lansata discutia propriu-zisa. Conversatia se desfasoara fara probleme si totul pare sa mearga bine.

Dar, atentie, acesta este momentul cel mai greu.  Intr-adevar, cand va simtiti in largul dvs. si va ia valul conversatiei, este usor sa va pierdeti vigilenta si sunteti mai vulnerabil la comiterea unor erori.

A va simti in largul dvs. va face sa afirmati fraze de genul: "Cand ma pornesc, nimeni nu ma poate opri" (omnipotentul), "Nu am probleme prea mari si, oricum, situatia se va intoarce la normal in cateva luni" (usuraticul), "Punctualitatea nu e punctul meu forte" (cel care intarzie), "Pe biroul meu e un adevarat haos" (dezordonatul) si asa mai departe.



Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Top 3 tendinte in decorul de nunta: ce este la moda in acest an?

de Idei de afaceri
11 Nov 2024
Decorul de nunta evolueaza constant, reflectand nu doar stilurile si preferintele individuale ale cuplurilor, ci si tendintele globale in design si...

Cercetarea de marketing in 2024. Ce este, la ce ajuta si cum o poti folosi

de Bianca Tila
07 Mai 2024
Antreprenorii recurg adesea la datele calitative si cantitative pentru a analiza modul in care activeaza firma. Cercetarea de marketing realizeaza...

Influencer marketing: ce inseamna si cum poti dezvolta o strategie

de Bianca Tila
06 Iun 2024
In urma cu un deceniu, scena marketingului cu influente era limitata la celebritati si cativa bloggeri dedicati. In prezent, retelele sociale au...

Analiza PEST(LE): Ce este si cum iti ajuta compania sa evolueze

de Bianca Tila
08 Apr 2024
In mediul afacerilor, PEST este un instrument puternic de analiza a situatiilor strategice. Managerii au responsabiliutatea de a-si cunoaste mediul...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]