Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Piata Marketing - "Produsul nu se gaseste? Atunci il vreau!"

de Silvia Bucsan 18 Iun. 2008 9671
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Va mai amintiti de cozile pe care le vedeati si la care erati obligati sa stati inainte de 1990, in Romania? Va amintiti de acea navala a trecatorilor care aflasera ca s-a bagat carne la macelaria din colt?



Ei bine, in urma cu ceva timp, scoaterea la vanzare pe piata franceza a lui Play Station 2 de catre firma Sony a provocat la Paris busculade asemanatoare.

Motivul pentru care s-a ajuns la aceasta situatie a fost insa, cu totul altul decat acela pentru care noi, romanii, ne ingramadeam odinioara sa asteptam la “ce pica”. In spatele acelui iures al consumatorilor francezi s-a aflat o noua strategie comerciala, numita “penurie dirijata”.

Aceasta strategie, la care analistii de la marile firme au lucrat o vreme destul de indelungata, presupune trei lucruri:

1. Mai intai, este indispensabil sa il previi pe consumator de lansarea respectivului produs. In cazul firmei Sony, lansarea noului joc Play Station 2 a fost anuntata cu un an inainte ca acest lucru sa se si petreaca, suspansul fiind intretinut pana in ziua Z. Presa a fost si ea prinsa in aceste manevre.

2. Apoi, firma japoneza a facut un adevarat eveniment din lansarea Play Station 2. Au fost selectate cu mare atentie punctele de vanzare, s-au stabilit precis data si ora. Suportul publicitar a fost si el impresionat.

3. Pentru ca strategia sa reuseasca a fost nevoie insa de ceva mai mult. Si anume sa se anunte ca produsul in cauza nu este disponibil decat intr-o cantitate limitata. Sony, de pilda, a folosit sloganul “La 24 noiembrie, el va fi pentru toti, insa nu toti il vor avea!”. Se observa ca nu s-a precizat clar o cantitate – “Avem numai 1.000 de bucati!” – ci doar s-a lasat sa se inteleaga ca cine ajunge primul la magazin are sanse sa si cumpere…

Exemplar unic sau de colectie
Exista deja mai multe strategii de “penurie dirijata”. In fapt, ideea este de a-l face pe consumator sa creada ca are de-a face cu un produs pe care, daca si-l va procura, nu-l va mai vedea si la vecini. Exemplele in acest sens se inmultesc pe zi ce trece.

In Statele Unite, de pilda, societatea Ty Inc. a provocat un fenomen al raritatii cu produsul “Beanie Babies”, o variata gama de jucarii din plus. Ea a scos pe piata, la intervale de timp regulate, cantitati limitate in asa fel incat ele sa se epuizeze imediat. Vandut initial cu numai 6 dolari, un exemplar este socotit astazi extrem de rar, deci foarte scump, iar acest lucru se poate constata urmarind bursele de schimburi organizate in reteaua Internet.

In acelasi timp cu firmele care regizeaza penuria produselor lor, altele au mers pe ideea de a scoate cu adevarat serii limitate. Si in acest caz exista mai multe tendinte:

1. A propune consumatorilor produse in cantitati mici, dar mai ales la preturi atractive. Astfel, in fiecare zi este scos pe piata un alt produs, sloganul folosit fiind “Daca nu te grabesti sa-l cumperi azi, maine nu ai sa-l mai gasesti!”

2. Scoaterea pe piata a unor serii limitate. Aceasta politica a fost adoptata de mai multi producatori, indeosebi de aceia care opereaza in industria alimentara, in cea de automobile sau in domeniul telefoniei mobile. Daca un mare “boom” s-a produs la sfarsitul anului 1999, cand toata lumea a facut tam-tam pe seama trecerii in anul 2000, in noiembrie/decembrie anul trecut seriile limitate au vizat produsele de sezon. 

Serii limitate, dar de ce?
Ce avantaje poate avea un producator din lansarea acestor serii limitate? Iata o intrebare pe care, fireste, o va formula imediat oricine. In fapt, avantajele pot fi mai multe, dupa cum urmeaza:

a) Intretin imaginea unei marci sau a unei intreprinderi.  Seduse de aceasta initiativa par a fi marii producatori de textile, insa ei nu sunt singuri. Pentru a sarbatori trecerea in anul 2000, Reebok, de pilda, a lansat un model numerotat in numai 2.000 de exemplare! Iar amatorii s-au calcat in picioare pentru a-l obtine, mai cu seama ca a fost distribuit in numai 50 de magazine (cate 40 de perechi).

b) Suscita dorinta cumparatorului prin raritatea produsului. Un exemplu elocvent in acest sens l-a dat firma Levis. Extrem de atenta cu imaginea ei, ea a trecut la o “distribuire selectiva” a 20 de modele “de legenda” pentru a-i face sa viseze pe reprezentantii tinerei generatii.  Marca “New Man” a fost scoasa intr-o serie cu adevarat limitata, adica in numai 200 de exemplare, iar cativa mari campioni din lumea sportului si-au pus autograful pe fiecare exemplar.

c) Recruteaza noi consumatori. Lansand colectia “Lara Croft”, compusa din bluze si limitata la 2.000 de bucati, firma Redskins a urmarit in principal sa atraga clienti mai tineri decat aceia pe care ii avea de obicei. Tot in scopul de a-si largi clientela, Mars a lansat, in aprilie 2000, batonul de ciocolata in versiunea “Negru si Auriu” pentru o durata de numai doua luni.

d) Readuce un produs in centrul atentiei. Fabricantul de jucarii Vulli a lansat o serie limitata de girafe Sophie pentru a sarbatori 40 de ani de la prima lansare a produsului. Ea a mizat pe faptul ca multi dintre tinerii parinti vor fi atinsi sentimental de reaparitia primei jucarii a copilariei lor!

e) Stabileste o diferenta fata de concurenta. Producatorul de bere “Bavaria” a lansat o serie limitata (pana la 4 milioane de bucati) din marca sa de varf, in prima cutie in relief de 50 cl.

Auriul marcheaza seriile limitate
Interesant este ca pe ambalajele produselor realizate in serii limitate apare cel mai adesea culoare aurie. A folosit-o Mars atunci cand a lansat batonul de ciocolata “Negru si Auriu”.

Firma Evian, producatoare de sticle de apa imbuteliata,  a utilizat-o si ea, iar seria limitata scoasa la sfarsitul anului 1999 s-a bucurat de un mare succes. Motiv pentru care produsul a fost relansat pe piata, insa avand in plus un dop auriu.

Producatorul de incaltaminte Clarks a sarbatorit cei 50 de ani de existenta lansand o noua serie din primul sau model, fiecare fiind marcat cu un siret auriu… 



Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

Influencer marketing: ce inseamna si cum poti dezvolta o strategie

de Bianca Tila
04 Dec 2023
In urma cu un deceniu, scena marketingului cu influente era limitata la celebritati si cativa bloggeri dedicati. In prezent, retelele sciale au creat...

Analiza PEST(LE): Ce este si cum iti ajuta compania sa evolueze

de Bianca Tila
16 Nov 2023
In mediul afacerilor, PEST este un instrument puternic de analiza a situatiilor strategice. Managerii au responsabiliutatea de a-si cunoaste mediul...

Sony a lansat flagship-ul Xperia 5V. Cat costa noul produs?

de Bianca Tila
04 Sep 2023
Xperia 5V este ce mai nou smartphone Sony. Acesta incearca sa continue traditia producatorului japonez, punand accent pe multimedia si fotografie....

YouTube lanseaza facilitati noi pe desktop

de Bianca Tila
07 Aug 2023
Abonatii YouTube Premium pot utiliza noua facilitate de streaming "1080p enhanced" si pe desktop-uri, dupa lansarea pe mobil. In urma cu patru...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]