Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Top 50 cele mai valoroase branduri romanesti in 2017

de Alina Constantinescu 04 Sep. 2017 5657
4.4 din 10 voturi
RATING UTILIZATORI
61% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

In fiecare an, firma de evaluare si strategie Brand Finance evalueaza mii de branduri globale si nationale. Cele mai valoroase branduri romanesti in 2017 sunt incluse in raportul Brand Finance Romania 50.

Brandul auto Dacia este cel mai valoros brand romanesc in 2017, si de altfel singurul care depaseste un miliard de euro. Asta nu vine ca o mare surpriza – Dacia este un brand solid, popular, si a fost practic singurul brand auto care putea fi cumparat in Romania pana in 1989. Preluarea de catre Renault in 1999 a marcat un reviriment al brandului, iar astazi Dacia este al doilea brand din portofoliul Renault ca vanzari, cu 90% din productie vanduta in 34 de tari.

In privinta industriilor prezente in clasament, in afara de categoria “auto” care este cu totul singulara, sectorul de retail se distinge prin cele 10 branduri care valoreaza impreuna peste 796 milioane euro. Cele mai valoroase intre acestea sunt platforma de e-commerce eMAG si retailerul Dedeman.

Ajuns astazi al doilea cel mai valoros brand romanesc, cu o valoare de 361 milioane euro, eMAG a fost infiintat de trei tineri antreprenori in 2001 intr-un apartament de bloc – echivalentul local al “garajului” din Silicon Valley. Alimentat de investitiile fondului global Naspers, care intre timp a devenit actionar majoritar, eMAG a crescut exponential, devenind cel mai mare retailer online din Romania. “Amazonul romanesc” si-a pastrat spiritul antreprenorial, adaugand constant noi categorii de produse pe platforma sa, in timp ce isi continua expansiunea in Europa de Est.

Al treilea cel mai valoros brand romanesc, Dedeman, a excelat in modelul de business mai degraba traditional al magazinelor de materiale de constructii si pentru amenajari interioare – dar a valorificat tendintele moderne de amenajare a casei, bricolaj de tip do-it-yourself (DIY) si comert modern (cash & carry). Cu o valoare de 206 milioane euro, este in acelasi timp cel mai valoros brand cu actionariat 100% romanesc. Brandul a crescut si prin extinderea perseverenta a retelei nationale – chiar si in timpul crizei economice – depasind competitori internationali puternici si devenind lider incontestabil de piata.

Al patrulea cel mai valoros brand romanesc, cu o valoare de 162 milioane euro este Petrom Petrol si gaze.

Digi (RCS&RDS) este pe locul 5, cu o valoare de 150 milioane euro, fiind in acelasi timp cel mai puternic brand de telecom – cu cote de piata importante in telefonia fixa si mobila, Internet si date, televiziune prin cablu in Romania si Ungaria, precum si in Italia si Spania, unde serveste mari comunitati de romani. Brandul a crescut atat organic cat si prin fuziuni si achizitii, si a avut o prezenta publica discreta pana la listarea recenta la Bursa de Valori Bucuresti. Ramane de vazut daca noile rigori de transparenta vor conduce la intarirea sau la slabirea brandului in anii urmatori.

Brandurile bancare contureaza un sector puternic in studiul Brand Finance Romania 50, iar trei dintre acestea se plaseaza intre primele zece branduri. Pe locul 6, Banca Transilvania este cel mai valoros brand bancar romanesc, evaluat la 130 milioane euro, in timp ce BCR si BRD, evaluate la 111 si respectiv 103 milioane euro, ocupa locurile 8 si 9. Fondata de antreprenori cu viziune in inima Transilvaniei in 1993, banca cu acelasi nume a depasit rand pe rand competitori cu mai multa vechime si marime, in special in ultimul deceniu, ajungand astazi a doua banca din Romania dupa active. Succesul brandului sau poate fi atribuit unei pozitionari convingatoare, care atrage cele mai dinamice segmente de clienti.

Pentru cei care isi pun numele personal la bataie intr-o afacere riscurile sunt evidente, dar reusita face ca numele sa devina o marca de incredere pentru clienti si parteneri. Ion Tiriac, faimosul si originalul jucator de tenis din anii ’70, a facut acest lucru, transformandu-si numele intr-un brand; Brand Finance a evaluat brandul Tiriac in diversele sale asocieri comerciale, ajungand la o valoare de 52 milioane euro, pe locul 15 in clasament. Experimentatul om de afaceri a dezvoltat afaceri in sectoarele auto, imobiliare, servicii financiare, energie etc. si a creat treptat un holding care promite sa dezvolte un brand puternic si durabil.

Cu o valoare de 112 milioane euro si plasandu-se pe locul 7, Bitdefender este cel mai valoros brand de tehnologie al Romaniei. Brandul de software antivirus a crescut puternic, alimentat de nevoia globala de protectie in era revolutiei digitale. In mod constant clasat ca fiind cea mai buna solutie antivirus in topurile internationale, solutiile Bitdefender ajung la sute de milioane de utilizatori in toata lumea – cu un mare potential de crestere in Europa si USA.

Branduri noi ca eMAG, Dedeman, Digi, Bitdefender or Tiriac – create si dezvoltate de antreprenori in ultimii 28 de ani – ocupa mai mult de jumatate din clasamentul Brand Finance Romania 50, generand o valoare totala de peste 1,5 miliarde euro. Alte branduri valoroase au adunat insa o istorie lunga, uneori de peste un secol, iar unele dintre acestea sunt inca in proprietatea statului. Din pacate, astfel de branduri atat de importante pentru public – cum ar fi Tarom sau CFR – sunt neglijate de catre statul-proprietar, in ciuda potentialului lor considerabil. Cu toate acestea, exista si o exceptie notabila, respectiv brandul CEC Bank, evaluat la 56 milioane euro. Acesta este un exemplu perfect despre cum lideri vizionari si manageri performanti pot intoarce soarta unui business de stat in declin, si il pot plasa intre cei mai puternici concurenti.

“Evaluarea brandurilor face vizibila valoarea generata de acestea. Raportul Brand Finance Romania 50 este un prim pas in a intelege mai bine mecanismul prin care brandurile creeaza valoare, si in a folosi aceasta analiza in beneficiul partilor interesate. Europa de Sud-Est devine tot mai importanta in economia globala, iar rolul brandurilor locale creste pe masura – si este momentul ca acestea sa primeasca o atentie sporita.” David Haigh, CEO Brand Finance.

“Brandurile sunt frecvent neglijate deoarece, in general, reglementarile contabile curente nu permit reflectarea valorii reale a activelor necorporale in situatiile financiare. Pentru a depasi acest neajuns, jucatorii economici experimentati urmaresc valoarea brandurilor prin evaluarea lor periodica. A venit timpul ca brandurile romanesti sa faca acelasi lucru.” Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania

In plus fata de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance a inclus in prezentul studiu si cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploateaza mai mult de un brand pe piata. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase au fost incluse individual in clasamentul Romania 50 2017. Astfel, Ursus Breweries are cel mai valoros portofoliu multi-brand local, evaluat la 115 milioane euro. Producand una din fiecare trei beri cumparate in Romania, portofoliul poarta cu mandrie numele Ursus, cunoscuta bere premium veche de 140 de ani.

Cele mai valoroase 50 de branduri romanesti:

    Dacia Auto – 1,216 mil. euro
    eMAG Retail – 361 mil. euro
    Dedeman Retail – 206 mil. euro
    Petrom Petrol si gaze – 162 mil. euro
    DIGI / RCS&RDS Telecom – 150 mil. euro
    Banca Transilvania Banci – 130 mil. euro
    Bitdefender Tehnologie – 112 mil. euro
    BCR Banci – 111 mil. euro
    BRD Banci – 102 mil. euro
    Electrica Utilitati – 80 mil. euro
    Arctic
    Pro TV
    CEC Bank
    Altex
    Tiriac
    Timisoreana
    Fragedo
    Tinmar
    Rompetrol
    Catena
    Ciucas
    Tarom
    Cris-Tim
    TVR
    Neumarkt
    Ursus
    Bancpost
    Fan Courier
    Antena 1
    Blue Air
    Delaco
    Agricover
    Sensiblu
    Azomures
    Akta
    Golden Brau
    Bergenbier
    Dero
    Arabesque
    CFR
    Omniasig
    Agricola
    Flanco
    Network One Distribution (NOD)
    Helpnet
    Bucegi
    Terapia
    Borsec
    Mobexpert
    Siveco

Vezi aici raportul anual realizat de Brand Finance >>


Tags: branduri romanestibrand autodaciaemag

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 4.4 din 5 - 10 voturi.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]