Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

O introducere in planul de afaceri

de Robert Bratu 06 Sep. 2010 7495
67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

De ce este planul de afaceri vital pentru sanatatea afacerii tale? Citeste despre cum sa iti construiesti un plan de afaceri si iti vei da seama. Un plan de afaceri este o descriere scrisa a viitorului afacerii tale. Exact asta este - un document care descrie ce ti-ai planuit sa faci si cum ai de gand sa actionezi. Daca ai scris pe o bucata de hartie strategia ta de afaceri, inseamna ca ai facut deja un plan, sau cel putin, baza unui plan de afaceri.

Planurile de afaceri te pot ajuta sa indeplinesti o serie de sarcini, daca le scrii si apoi le urmezi intocmai. Sunt folosite de antreprenorii care cauta fonduri pentru a descrie viziunea lor potentialilor investitori. De asemenea, pot fi folosite de firme care incearca sa atraga experti spre angajare, potentiali clienti si parteneri pentru noi afaceri, firme care vor sa negocieze mai bine cu furnizorii sau pur si simplu pentru a intelege cum sa isi managerieze mai bine companiile. 



Deci, ce este inclus intr-un plan de afaceri si cum pui totul cap la cap? Ei bine, acesta cuprinde scopurile afacerii, strategiile folosite pentru a ajunge acolo, posibilele probleme cu care afacerea se poate confrunta si modalitati prin care acestea se pot solutiona, structura organizationala a afacerii (incluzand aici titluri si responsabilitati) si, in sfarsit, suma necesara pentru finantarea riscurilor.

Suna impresionant? Poate fi, daca pui totul la punct in mod corespunzator. Iti prezentam cele trei parti ale unui plan de afaceri:

•  Prima parte cuprinde conceptul de business, unde discuti despre industria din care faci parte, despre structura afacerii, despre produsul sau serviciul tau si despre cum planuiesti sa faci din afacerea ta un succes.

•  A doua parte este dedicata pietei, in care descrii si analizezi potentialii clienti: cine sunt ei, unde ii gasesti, ce ii determina sa cumpere si asa mai departe. Aici mai poti include cuncurenta si ce strategii vei aplica pentru a fi in fata lor.

•  A treia parte, sectiunea financiara, include veniturile si cashflow-ul, balanta si alte instrumente financiare si analize. Aceasta parte necesita ajutor din partea contabilului tau si un program cu un software bun.

Un plan de afaceri este compus din sapte componente cheie:

1. Cuprins
2. Descrierea afacerii
3. Strategii de piata
4. Analiza concurentei
5. Plan de dezvoltare si design
6. Plan de management si operatiuni
7. Factori financiari

In plus fata de acestea, un plan de afaceri ar trebui sa aiba o coperta, un titlu si un cuprins.

Cat de lung trebuie sa fie un plan de afaceri?

In functie de activitatea in care il folosesti, un plan de afaceri poate avea orice marime, de la cateva randuri scrise pe spatele unui plic, pana la un plan detaliat, care descrie o intreprindere complexa si care poate avea mai mult de 100 pagini. Un plan de afaceri tipic are intre 15 si 20 pagini, dar este loc pentru o variatie larga de la aceasta norma.

Acest lucru depinde mult de natura afacerii tale. Daca ai un concept simplu, trebuie sa fii capabil sa te exprimi cu foarte putine cuvinte. Pe de alta parte, daca iti propui un nou tip de afacere sau dezvoltarea unei afaceri intr-o noua industrie, este posibil sa fie nevoie de mai multe explicatii pentru a face inteles mesajul tau.

Scopul planului tau determina marimea acestuia. Daca vrei sa folosesti planul pentru a face milioane de euro si a incepe o activitate riscanta, va fi nevoie sa ai o descriere completa si convingatoare. Daca vrei sa iti folosesti planul doar pentru scopurile interne de management, o versiune abreviata ar trebuie sa fie mai potrivita.

Cine are nevoie de un plan de afaceri?

Singura persoana care nu are nevoie de un plan de afaceri este aceea care nu conduce o afacere. Nu ai nevoie de un plan pentru a avea un hobby sau pentru jobul tau actual. In schimb, orice persoana care incepe o activitate si care va cheltui sume importante de bani, energie si timp, si care asteapta sa aiba profit, trebuie sa isi faca timp pentru a schita un plan.

•  Incepatorii. Scriitorul clasic de planuri de afaceri este antreprenorul care cauta fonduri pentru a incepe o noua activitate. Multe companii mari au inceput scriind totul pe hartie, sub forma unui plan care a fost mai tarziu folosit pentru a convinge investitorii sa vina cu capitalul necesar dezvoltarii afacerii.

Multe carti care trateaza planurile de afaceri par sa fie atrase de proprietarii de afaceri care sunt la inceput de drum. Exista un motiv bun pentru asta: chiar daca nu au atat de multa experienta in redactarea planului de afaceri, ei sunt cei care apreciaza cel mai mult aceste ghiduri. Oricum, este o greseala sa te gandesti ca numai incepatorii care au nevoie de capital necesita planuri de afaceri. Antreprenorii considera folositoare aceste planuri in orice stadiu al existentei companiei, indiferent ca sunt in cautare de finantari sau ca se gandesc cum sa investeasca.

•  Firmele deja intemeiate care cauta ajutor. Nu toate planurile de afaceri sunt scrise pentru incepatori. Multe sunt facute de si pentru companii care au trecut de mult de faza incepatoare.

Aceste intreprinderi, deja trecute de faza incepatoare, ar putea sa scrie planuri de afaceri pentru a cauta finantare pentru dezvoltare, asa cum fac si incepatorii, desi sumele pe care le vaneaza ar trebui sa fie mai mari si investitorii mai dornici. Acestia simt nevoia unui plan care sa ii ajute sa managerieze o afacere care este deja in dezvoltare. Planul trebuie vazut ca un instrument de valoare care trebuie folosit pentru a transforma activitatea si potentialii clienti in clienti fideli, furnizori sau altceva.

Planuieste un checklist updatat

Iti prezentam 7 motive pentru care ar trebui sa iti regandesti planul de afaceri:
 
1. O noua perioada financiara este pe cale sa inceapa. Iti poti updata planul anual, semestrial sau chiar lunar daca industria in care lucrezi este una in schimbare continua.
2. Ai nevoie de finantare sau de un surplus. Bancile si alte institutii financiare au nevoie de un plan regandit pentru a-i ajuta sa ia decizii privind finantele.
3.  Piata este in continua schimbare. Gusturile clientilor si climatul de afaceri in schimbare, atrag dupa sine nevoia de regandire a planului.  
4. Firma ta dezvolta sau este pe cale sa dezvolte un nou produs sau serviciu, o noua tehnologie sau o noua aptitudine. Daca afacerea ta s-a schimbat mult de cand ai scris prima data planul, este timpul pentru un update.
5. Ai facut o schimbare la nivelul managementului. Noii manageri ar trebui sa adune informatii proaspete despre afacerea si scopurile tale.
6. Compania ta a trecut printr-o schimbare, cum ar fi schimbarea sediului, cresterea vanzarilor sau angajarea a 100 persoane.
7. Planul vechi pare sa nu mai reflecte realitatea. Poate nu ai facut o treaba buna, sau poate lucrurile s-au schimbat mai repede decat te-ai asteptat. Daca planul tau pare irelevant, e cazul sa-l refaci. 



Tags: planafacerimarketing

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Plan de afaceri florarie. Cum incepi o afacere cu flori de vanzare

de Bianca Tila
25 Sep 2024
Un plan de afaceri ofera o imagine detaliata a viitorului business. Obiectivele si strategiile bine gandite sunt asezate strategic in calendar pentru...

Plan de afaceri cofetarie: Cum iti poti transforma pasiunea intr-un business profitabil

de Bianca Tila
05 Sep 2024
Candy barurile pentru evenimente sau micile atentii dulci sunt unele dinte cele mai ravnite lucruri pentru amatorii de dulciuri. Aceasta categorie de...

Plan de afaceri pentru o berarie. Cum poti impresiona investitorii

de Bianca Tila
05 Sep 2024
Nebunia berii artizanala era in plina desfasurare in 2010, iar pasionatii de bere se inghesuiau la berariile locale pentru a le degusta. In Romania,...

INS: Comertul cu ridicata a afisat cifre de afaceri in crestere

de Bianca Tila
22 Nov 2023
In primele noua luni ale acestui an, afacerile din comertul cu ridicata s-au majorat cu 1,4%, ca serie bruta fata de intervalul similar din 2022,...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]