de Idei de afaceri
23 Sep. 2024
26117
Realizarea studiului de piata reprezinta procesul de prospectare, de cunoastere a pietei pe care doriti sa intrati si a consumatorilor carora va adresati produsele sau serviciile. Este vital sa strangeti toate informatiile legate de piata pe care veti activa sau activati deja si trebuie sa stiti cum functioneaza acest proces.
Fie ca doriti sa demarati o afacere, sa o imbunatatiti sau sa o dezvoltati, analiza de piata este singura unealta care va poate da un avans strategic in fata competitorilor cu care veti avea sau aveti de-a face.
Planificarea bugetului, adoptarea si implementarea strategiilor de marketing, de advertising si asa mai departe, se vor finaliza abia dupa ce realizati un studiu de piata.
In procesul de analiza trebuie sa stabiliti obiectivele si misiunea studiului pe care il efectuati, trebuie sa descrieti piata, sa va identificati competitorii si sa le efectuati un profil. Toate aceste activitati sunt menite sa va aduca pe drumul cel bun in afaceri si sa va ajute sa luati cele mai bune decizii in viata profesionala.
Ce este un studiu de piata
Studiul de piata este un instrument de marketing prin care sunt obtinute informatii relevante despre nevoile si dorintele consumatorilor, comportamentul lor, competitie, segmente de piata si tendinte.
In acest sens, cercetarea de piata cantitativa si calitativa construiesc o imagine de ansamblu si ajuta la luarea celor mai bune decizii pentru viitorul produs sau serviciu.
Cele doua tipuri de cercetari pot fi realizate intern sau de o companie specializata. In plus, un studiu de piata complet ia in calcul si analiza PESTLE.
In plus, studiul de piata iti raspunde la urmatoarele intrebari:
- Care sunt nevoile consumatorilor?
- Ce produse imbunatatite poti aduce?
- Cine sunt competitorii tai?
- Cum poti imbunatati experienta utilizatorului?
- Cum atragi potentiali cumparatori?
- Care sunt cele mai potrivite strategii de marketing pentru a creste rata de conversie?
Studierea pietei la intervale regulate de timp te ajuta sa tii pasul cu schimbarile actuale si sa ai un avantaj competitiv.
Care este rolul unui studiu de piata
Scopul unei cercetari de piata este de a obtine informatii prin care sa identifici avantajele afacerii tale. Studiul de piata este un proces continuu de obtinere si interpretare a datelor.
Instrumentele specifice pentru analiza pietei unui produs identifica metode care sa imbunatateasca performanta companiei, sa creasca vanzarile si sa genereze profit mai mare.
In mediul de business, prospectarea pietei ajuta la intelegerea schimbarilor economice, demografice, legislative si comportamentale ale clientilor. De asemenea, studiul de piata te ajuta la:
Stabilirea profilului clientilor si ce produse/servicii isi doresc acestia
Studiul de piata te va ajuta sa raspunzi la cateva intrebari cheie, oferindu-ti informatiile si instrumentele necesare pentru o intelegere deplina a nevoilor clientilor tai.
- Cine sunt clientii tai?
- Cat sunt dispusi sa plateasca?
- Cum le poti satisface nevoile?
- Cum le poti depasi asteptarile?
Alegerea locatiei
Cu ajutorul informatiilor despre comportamentul clientilor si concurenta, poti decide locatia afacerii tale. Cu datele rezultate in urma studiului de piata, vei stii cum sa-ti segmentezi clientela si sa intelegi comportamentul acesteia. Nu uita, locatia concurentei este vitala pentru profitul tau.
Intelegerea produselor si serviciilor care raspund cerintelor pietei
Studiul de piata te ajuta sa intelegi nevoia reala din piata pentru produsul tau si te va ajuta sa decizi daca trebuie sau nu sa lansezi un anumit produs. In acest sens, trebuie sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
- Care este nevoia de pe piata pe care o rezolva produsul tau si cat de mare este aceasta?
- Cine sunt clientii care au aceasta nevoie?
- Cine mai doreste sa raspunda acestei nevoi?
- Cu ce se deosebeste solutia ta de a celorlalti jucatori de pe piata?
- Cat de bine rezolva problema solutia oferita de tine?
- Care sunt rezultatele concurentei?
Stabilirea preturilor si strategiilor de promovare
Iti poti creiona strategia de stabilire a preturilor si de promovare prin realizarea studiului de piata. Pretul optim la care produsul tau poate fi vandut se va determna prin studierea informatiilor referitoare la preturile practicate in piata.
Intelegerea concurentei si trendurilor din industrie
Vanzarea si promovarea produselor tale au nevoie de cunoasterea concurentei si caracteristicilor produselor oferite de aceasta. Cercetand astfel de detalii, poti stabili preturile competitive si poti intelege care sunt aspectele pe care le poti imbunatati pentru a avea o afacere aliniata cu cerintele pietei.
Identificarea oportunitatilor
Cu ajutorul studiului de piata si analizei SWOT, poti identifica oportunitatile pietei. Acest aspect este benefic pentru cresterea si supravietuirea afacerii tale.
Oportunitatile sunt factorii care contribuie la dezvoltarea businessului. Poti sa ai in vedere urmatoarele aspecte:
- Tendintele economice
- Tendintele pietei
- Mutarea sau extinderea bazei de clienti
- Modificari ale legislatiei
- Modificari survenite in parteneriatele sau relatiile cu furnizorii sau concurentii tai
- Posibilitati de finantare
Intelegerea riscurilor
Studiul de piata te ajuta sa identifici din timp riscurile si iti ofera planuri de minimizare a acestora. Intelegerea pietei in care activezi, dar si a clientilor te ajuta ca antreprenor sa vezi potentialele riscuri pentru afacerea ta.
In acest punct, poti sa ai in vedere informatii depre noile tactici si strategii aplicate de concurenta sau despre furnizori cu practici neloiale si clienti fraudulosi.
Utilizarea acestor informatii te lasa sa intervii la timp in dezvoltarea si aplicarea strategiilor care sa vizeze fiecare tip de risc.
Pe scurt, studiul de piata te ajuta sa:
- stabilesti profilul clientilor
- vezi daca produsele sunt primite bine de piata
- decizi locatia afacerii tale
- stabilesti preturile corecte
- intelegi ce produse raspund cerintelor pietei
- intelegi concurenta si trendurile in industrie
- identifici oportunitatile
- intelegi riscurile afacerii
De ce sa faci un studiu de piata inainte de lansarea unui produs sau serviciu
Cercetarea de piata efectuata inainte de lansarea unui produs va permite sa va intalniti clientela acolo unde se afla.
Pe fondul intelegerii problemelor pe care le are cumparatorul, a punctelor slabe si a solutiilor dorite, puteti atrage atentia asupra produsului vostru intr-un mod natural. Cand sunteti gata sa va extindeti, puteti utiliza si cercetarea de piata pentru a va crea o strategie de dezvoltare.
Studiul de piata ofera si un punct de vedere asupra unei game largi de lucruri care va afecteaza rezultatul final, precum:
- unde cauta publicul tinta si potentialii tai clienti informatii despre produse
- la care dintre concurentii tai se adreseaza publicul tinta pentru informatii sau achizitii
- ce este in tendinte in industria voastra si in ochii cumparatorului
- cine formeaza piata pe care vrei sa intri si care sunt provocarile lor
- ce influenteaza achizitiile si conversiile in randul publicului tinta
- atitudinea consumatorului cu privire la un anumit subiect, produs, marca
- nevoile clientilor neabordate sau insuficient deservite, care pot fi transformate in oportunitate de vanzare
- atitudini cu privire la preturile pentru un anumit produs
Studiul de piata va permite sa obtineti informatii de la un esantion mai mare al publicului tinta, eliminand ipotezele. Astfel, puteti cunoaste comportamentul consumatorilor si puteti lua decizii de afaceri mai bune, cunoscand imaginea de ansamblu.
Studierea pietei. Cum realizezi pas cu pas un studiu de piata
Pentru un drum drept, fara greseli costisitoare, este necesara elaborarea unui plan de marketing. Multi antreprenori au impresia ca exista o cerere mare pentru produsul lor, insa realitatea spune opusul.
Preturile produsului vostru pot fi prea mari sau prea scazute sau puteti intra intr-o afacere cu atat de multe restrictii incat este aproape imposibil sa fie de succes. In acest sens, un studiu de piata va va ajuta sa descoperiti problemele sau obstacolele semnificative.
Efectuati o analiza cuprinzatoare a situatiei
In construirea planului de marketing este nevoie sa creati o analiza a punctelor forte, punctelor slabe, oportunitatilor si amenintarilor (analiza SWOT). Aceasta va fi utilizata pentru identificarea concurentei.
In momentul in care dezvolti un plan de cercetare de piata, este nevoie sa va facebi bine temele pentru a va detemina posibila baza de clienti, pentru a obtine informatii despre concurenta si pentru a avea o baza solida pentru strategia de marketing.
Dezvoltati obiective de marketing clare
La acest punct, descrieti rezultatul dorit pentru planul de marketing cu obiective realiste si realizabile, tinte si un interval de timp concis.
Cel mai obisnuit mod de a aborda acest lucru este cu obiectivele de marketing, care pot include numarul total de clienti si rata de retentie, volumul mediu de achizitii, cota totala de piata si proportia din piata potentiala care face achizitii.
Elaborati un plan financiar
Planul financiar nu trebuie sa lipseasaca din niciun
plan de afaceri.
Acesta raspunde la o serie de intrebari care sunt componente critice ale afacerii, precum cat intentionati sa vindeti, ce sume de vanzare/produs veti percepe, cat va costa furnizarea servicilor sau producerea produselor, cat vor insuma cheltuielile operationale de baza si care este suma pentru finantare de care veti avea nevoie pentru a va dezvolta afacerea.
Determina-ti publicul tinta
Odata ce stii ce te face sa iesi in evidenta in fata concurentei si cum te vei comercializa, ar trebui sa decizi pe cine sa vizati cu toate aceste informatii. Planul de cercetare trebuie sa delimiteze publicul tinta.
- Care sunt datele lor demografice si cum iti vor afecta aceste calitati planul?
- Cum afecteaza produsele si serviciile actuale ale companiei voastre consumatorii pe care ii puteti face clienti in mod realist? Se va schimba asta in viitor?
Enumerati metode de cercetare
Studiul de piata trebuie sa indice mai multe metode care vor fi utilizate pentru a determina cota de piata pe care o puteti obtine in mod realist. Asadar, obtii cat mai multe informatii din cat mai multe surse. Rezultatul este o cale catre stabilirea traiectoriei exacte pe care o doriti pentru companie.
Cu alte cuvinte, studiul de piata presupune utilizarea mai multor tipuri de cercetare pentru a obtine informatiile de care aveti nevoie.
Stabiliti o cronologie
Diagramele de management de proiect sunt adesea utile in aceasta privinta, avand in vedere ca impart sarcini intr-un interval de timp pe care l-ati stabilit. Indiferent de tipul de diagrama utilizat, incercati sa creati o oarecare flexibilitate in intervalul de timp.
Recunoasteti preocuparile etice
Studiul de piata prezinta intotdeuna oportunitati pentru pasi gresiti etici. Va trebui sa obtineti informatii despre concurenta si date financiare sensibile, care este posibil sa nu fie intotdeauna usor de gasit. Planul de cercetare de piata ar trebui sa va incurajeze echipa sa nu ia masuri neplacute pentru obtinerea acestor informatii.
Poate fi mai bine sa spunem "nu am putut obtine aceste informatii despre concurent", decat sa-l spionam pe concurent sau sa presam angajatii actuali pentru informatii. In plus, nu este nimic in neregula sa te simti mai bine cu privire la starea finala a planului tau si modul in care ai ajuns acolo.
Ce resurse ai la indemana pentru crearea unui studiu de piata
Aflarea datelor cantitative referitoare la o industrie se poate face cu ajutorul unei companii specializate. Aceasta poate percepe costuri destul de mari, insa exista si alte metode gratuite sau ceva mai accesibile.
Statisticile publice sunt o varianta buna cand vine vorba de research. Pentru studiul tau de piata te poti baza pe rapoarte economice sau date demografice date de Institutul National de Statistica, Eurostat, Registrul Comertului si Statisticile Uniunii Europene.
De asemenea, exista companii care ofera contracost studii de piata vizand diferite zone, de la consumul de vin la biotehnologie. In acest sens, puteti accesa Market Research, Euromonitor sau Statistica.
Nu te baza pe orice raport gasit pe internet, asigura-te ca este un material de actualitate, din acest an.
In plus, ca si antreprenor trebuie sa oferi o atentie deosebita competitiei:
- care este oferta lor si ce preturi au
- modelul de business
- cum comunica cu partenerii si clientii lor
- ce beneficii ofera
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: studiu de piataanaliza de piatastudierea pieteiresurse