Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ei asa au inceput... (III)

de Cristian Gerea 06 Aug. 2007 3491
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Turism şi ticketing

Timp de 20 de ani, M.P. a fost director financiar la o mare intreprindere de stat. Apoi, la cativa ani dupa Revolutie, a dorit sa aiba propria firma pentru a scapa dintr-un mediu ostil, cum era cel in care lucra si unde presiunile apareau din toate partile si nu ii dadeau prilejul de a se exprima si dezvolta personal. "Trebuia sa raspund pentru toate si pentru toti, indiferent ce faceau", isi aminteste dansul.

Cu un capital de pornire de 10 lei, in 1992, infiinteaza impreuna cu patru asociati o firma cu multe activitati, inclusiv de soft. "Erau trei matematicieni si eu - analistul financiar-contabil. Aveam in statut si turismul, deoarece sotia lucra la ONT si credea ca vom putea dezvolta si aceasta activitate. Se pare ca acest "copil vitreg" a crescut cel mai bine. La 1 ianuarie 1995, am demarat efectiv activitatea."

"Se spune ca un picior in spate este un pas inainte. A avut si la mine efect aceasta vorba veche. Conducerea uzinei de stat a spus ca toti cei care aveau firme private reprezinta un pericol pentru ei, indiferent de obiectul de activitate al firmelor. Asa ca mi-am luat inima in dinti si am inceput sa ma ocup numai de firma proprie.

Nu pot sa va descriu ce sentimente poate avea un om care peste 20 de ani a fost director, atunci cand renunta la acest statut. Eram invatat sa mi se aduca de catre secretara cafeaua si toata lumea sa intre cu zambete la mine in birou. Apoi - nimic din toate acestea. Timp de doua luni nu am avut nici un client. Explicatia mi se pare foarte simpla acum - nu reusisem sa ne facem cunoscuti pe piata, n-avusesem publicitate, reclama.

Primul "spatiu" a fost o masa de 60/40cm, cu o chirie de 200$/luna, spatiu preluat de  la o alta agentie de turism mai veche. Mi-am pus computerul pe masa si am mai angajat o salariata care stia engleza, eu cunoscand numai franceza".

Dupa scurt timp, circa 5 luni de zile, agentia ii da afara, intrucat locul capatase vad. "A fost al doilea sut care m-a luat pe nepregatite. Asa ca am incercat sa ma strecor, sa iau din portia unor firme consacrate, mai ales din Bucuresti. Am dezvoltat activitatea de vanzare bilete pe linia TAROM (ticketing), am semnat cu ei un contract de 45 de pagini, de nici nu stiam ce sa mai cred, parca imi dadeam doctoratul in relatii contractuale. A fost o experienta complexa si am avut de invatat."

Acesta a insemnat inceputul dezvoltarii. Firma  a inceput sa ofere si servicii "la sol", a apelat la sistemul de inregistrare computerizata, a intrat pe internet, a aparticipat la simpozioane internationale la Paris, Madrid, Houston, Chicago alaturi de alte firme mari de turism din Bucuresti. Portile se deschid si incepe sa invete de la marile firme cu renume mondial, astfel ca in 1998 i se decerneaza la Madrid premiul pentru cel mai bun nume in turism si in februarie 1998 agentia devine membra IATA, al 14-lea membru din Romania.

[pagina_noua]

Cand clientii se joaca...

In 2004, A.S., impreuna cu achipa sa, a scos pe piata un joc de strategie inedit: "Lider". Destinat persoanelor de peste 14 ani, acesta avea marele avantaj ca era 100% adaptat realitatilor din Romania, propunand niste situatii usor de recunoscut de publicul autohton.

Scopul jucatorilor este sa configureze un personaj dintre cele sapte pe care le au la dispozitie (Sportiv, Politic, Popular, Rebel, Manager, Artist, Media), fiecare avand o varianta masculina si una feminina, iar jocul este castigat cand personajul lor reuseste sa atinga anumite criterii de performanta, clar specificate.

Acesta nu este un joc in care se castiga dand lovitura, el inseamna strategie si negociere. Calcularea riscului, plasarea investitiilor in afaceri, castigarea licitatiilor la un pret acceptabil, blocarea adversarilor, crearea de aliante - toatea acestea fac diferenta la final.

Negocierea reprezinta cel mai puternic mijloc de a castiga jocul: se negociaza resursele si totul se bazeaza pe capacitatea de a-ti asuma niste riscuri, mai mici sau mai mari. O combinatie echilibrata de informatii, proprietati, diplomatie si resurse va permite jucatorului sa faca fata oricaror provocari. Asemanarile cu realitatea nu sunt intamplatoare, de aici si atractivitatea jocului. Si, intocmai ca in viata, unele personaje sunt usor avantajate in cursa de a deveni lider.

La realizarea jocului a participat o echipa de creatie care a muncit 8 luni, cate doua-trei ore pe zi. Au fost  realizate 41 de variante de coperta a cutiei in care urma sa fie ambalat jocul, fiecare dintre acestea fiind testata pe publicul vizat. Pentru personajele care apar pe coperta jocului si in materialele promotionale a fost realizat un casting, costul acestuia si al fotografiilor executate fiind de 1.000 euro. In final costul de productie a ajuns la 5 euro, fara TVA (4 euro materialele + 1 euro manopera). Materialele folosite au fost cartonul (pentru tabla de joc), hartia (pentru bani si setul de instructiuni) si plasticul (pentru pioni si zaruri).

In tot acest timp s-a confruntat si cu diverse probleme, cea mai importanta fiind legata de distributia jocului. Cand a propus unui mare lant de magazine sa vanda jocul, i s-a spus ca acesta este bun, se vinde bine, dar ca nu poate fi distribuit singur, in sensul ca se dorea o gama diversificata, nu doar un singur produs. Solutia era sa apeleze la un distribuitor mare care sa preia si sa distribuie, pe langa celelate produse, si "Lider"-ul.

A doua problema cu care s-a confruntat a aparut la amabalarea jocului in tipografie, cand in fiecare cutie trebuiau puse cate 25 de carticele diferite cu instructiuni. Au fost cateva cazuri cand din neglijenta lucratorilor care ambalau s-au strecurat carticele identice in aceeasi cutie. In consecinta, A.S. a decis ca operatia de ambalare sa o faca colaboratorii sai, in care avea incredere.

In momentul de fata in Romania sunt disponibile jocuri de import, la pretul de 30-40 euro si jocuri romanesti, la pretul de 20-25 lei. "Lider" se pozitioneaza intre acestea: are pretul putin mai mare decat un joc autohton, dar se prezinta in conditii grafice similare unui joc din import. El poate fi achizitionat la pretul de 60-70 lei (pretul este variabil, in functie adaosul practicat de distribuitor). Profitul inregistrat este de 10-15 lei la fiecare joc vandut.

[pagina_noua]

Intretinere de lifturi

In decembrie 1990, 12 angajati ai unui atelier de reparatii si  intretinere de lifturi de la o intreprindere de stat din Brasov au hotarat sa demisioneze si sa devina intreprinzatori particulari. Au pus mana de la mana, fiecare cat a putut, si au strans suma de 60 lei, restul de 40 lei (pana la 10 lei, cat era capitalul social specificat de lege) a fost reprezentat de bunuri materiale. Obiectul de activitate al nou-nascutei firme il constituiau intretinerea si reparatia ascensoarelor si a altor instalatii de ridicat.

Unul dintre initiatorii afacerii povesteste: „Este foarte greu sa pornesti ca intreprindere privata in timp ce aproape toti din jurul tau sunt de stat. Prima problema a aparut chiar de la infiintarea firmei. Daca nu aveam spatiu, nu puteam primi autorizatia de incepere a activitatii. Pe de alta parte, daca nu aveam autorizatie, nu puteam sa inchiriem nici un spatiu.

Atunci nu stiam ca apartamentul in care locuiam putea fi considerat sediul social al firmei. Norocul nostru a fost ca eu detineam un mic atelier de service pentru schiuri si asa am putut primi autorizatia de functionare. Ulterior, am inchiriat un spatiu de aproximativ 25 mp, unde am amenajat birouri si am depozitat materialele.

Astfel, la 1 ianuarie 1991, firma si-a inceput activitatea. Nu aveam insa nici macar unelte cu care sa lucram. Sculele detinute de la intreprinderea de stat a trebuit sa le depunem la magazie. Ca sa incepem lucrul,  fiecare a adus de acasa surubelnite, clesti, chei si altele, pana cand am reusit sa alcatuim niste truse de scule cu care sa ne putem desfasura activitatea.

Prima comanda pe care am avut-o a fost de la o asociatie de locatari. Un administrator la un bloc de apartamente proprietate personala a acceptat sa lucreze cu o intreprindere privata. Mi-aduc si acum foarte bine aminte ca era o comanda de intretinere a patru lifturi si primeam 0.46 lei/luna/instalatie. Au urmat apoi si alte comenzi, astfel ca in cateva luni am ajuns sa intretinem 60 de ascensoare, iar dupa doi ani numarul lor a crescut la 300."

"Curand, insa, ne-am dat seama ca aceasta activitate nu era de-ajuns pentru ca firma sa se dezvolte. Asa ca ne-am diversificat, orientandu-ne spre intretinerea podurilor rulante industriale. Am contactat firmele de stat, producatoare de instalatii de ridicat, pentru a deveni partenerul lor oficial in Brasov, dar am fost refuzati categoric. Asa ca am luat legatura cu firme straine si am avut mai mult succes. Astfel, in anul 1994, am devenit colaboratori si reprezentanti in exclusivitate pentru Romania, in domeniul instalatiilor de ridicat , ai firmei  germane MANNESMANN DEMATIC AG, lider mondiat in echipamente de ridicat.

Ulterior, in toamna anului 1996, am incheiat un contract de importator exclusiv pe teritoriul Romaniei a stivuitoarelor produse de societatea germana LINDE AG. Iar in tot acest timp am creat si alte compartimente in firma, astfel ca acum realizam intreaga paleta de activitati in domeniul instalatiilor de ridicat pana la sarcini de 300 de tone: consulting, proiectare, constructie, import componente, livrare, montaj, punere in functiune si service pentru ascensoare, elevatoare, macarale, echipamente de depozit, sisteme de parcare.

Clientii nostri sunt in general firme din sectorul privat. Nu conteaza daca sunt mari sau mici, atat timp cat sunt investitori si doresc sa beneficize de o tehnologie inalta.

Datorita diversificarii serviciilor, activitatea de intretinere a ascensoarelor reprezinta doar o mica parte din ceea ce facem acum, aproximativ 2-3%. 



Tags: turismbaniimport

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

Afaceri cu bani putini: idei de afaceri care iti aduc profit imediat

de Idei de afaceri
23 Feb 2023
Orice idee de afacere, trebuie sa fie sustinuta de rezultate concrete. Dintr-o multitudine de idei, timpul le pastreaza doar pe cele pregatite sa...

Masurile de protectie sanitara la birou. Cat de importante sunt pentru bunastarea angajatilor

de Idei de afaceri
14 Dec 2021
Pandemia de Covid-19 a schimbat radical felul in care privim si abordam munca de la birou. Odata cu masurile de protectie, interactiunile dintre...

Cinci aspecte importante atunci cand alegi spatiul de birouri

de Idei de afaceri
29 Ian 2021
Atunci cand esti pe punctul de a-ti deschide propria afacere, trebuie sa tii cont de foarte multe aspecte, care, desi par neimportante la prima...

Cea mai simpla si ieftina idee de afacere post-pandemie. Banii vor veni sigur!

de Florin Amariei
22 Sep 2020
Daca vrei sa pornesti pe cont propriu, dupa ce reusim sa controlam raspandirea coronavirusului chinez, atunci avem cea mai simpla si ieftina idee de...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]