de Marian Curelaru
08 Mai. 2014
4070
Sa pornesti la drum cu un nume de firma care nu e memorabil inseamna sa iti limitezi din start impactul afacerii tale. Etapa cruciala si totodata delicata, alegerea numelui implica reflectie si precautie. Daca vrei notorietate si profit, n-o sa te opresti la propriul nume (oricat ti-ar fi de drag) si nici la combinatii din numele asociatilor care dau formule neinteligibile sau ridicole. Un nume de companie bine ales te poate scoate din mediocritate, poate atrage potentialii clienti si poate deveni un adevarat brand.
Iata sapte sfaturi simple pentru a evita denumirile nepotrivite:
1. Sa fie simplu
Numele cele mai scurte sunt cele mai bune. Un nume lung se retine mai greu. Potrivit unui studiu facut in noiembrie 2010, mintea noastra retine in secvente de 3 sau 4 elemente. Asadar, cuvintele de una sau 2 silabe sunt mai usor de memorat. Specialistii in branding recomanda alegerea unei denumiri formate dintr-un singur cuvant, considerand aceste denumiri cele mai creative si reusite. Folosirea cratimelor si a altor semne ortografice nu este indicata.
2. Sa fie nou
Asigurati-va ca numele pe care l-ati ales nu este deja inregistrat. Fiecare denumire se poate verifica accesand pagina oficiala a Oficiului National al Registrului Comertului. Pentru a evita erorile nefericite, puteti inregistra denumirea si la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). Aceasta nu este obligatorie, dar astfel puteti opri alte firme sau persoane fizice sa utilizeze aceeasi denumire in acelasi domeniu de activitate. Aceeasi regula este valabila in cazul in care ati ales un nume de domeniu pentru site-ul firmei.
3. Sa aiba rezonanta internationala
Majoritatea startup-urilor opteaza pentru nume in limba engleza. Pentru a cuceri pietele straine este logic sa alegi un nume cu rezonanta internationala, fie ca este vorba de engleza fie ca sunt termeni abstracti, universal valabili. Singura conditie: sa fie usor de pronuntat si nu foarte dificili pentru populatia tinta autohtona. Atentie la verificarea sensului in toate limbile (cele principale, in orice caz) pentru a nu descoperi mai tarziu ca termenul ales are o semnificatie oribila sau jenanta intr-o alta limba.
4. Sa fie atemporal
Candva a fost la moda folosirea dublelor vocale, dupa modelul Google sau Yahoo. Inspirandu-se de aici, unii antreprenori au sperat in virtutile "magice" ale unor astfel de formule, dar n-au reusit de cele mai multe ori decat sa frizeze ridicolul. Daca alegeti un nume in voga, riscati sa va datati un pic prea rapid afacerea. La fel precum neinspiratii care si-au inclus in denumirea firmei anul infiintarii.
5. Sa aiba un inteles
Trebuie ca numele ales sa le "vorbeasca" cat mai multor interlocutori. El trebuie sa indice activitatea desfasurata sau solutiile pe care le aduceti. Poate fi descriptiv si sa spuna precis ce faceti sau poate fi un pic mai conceptual, dar trebuie oricum sa spuna ceva despre dumneavoastra. In general, firmele din domeniul B2B aleg nume descriptive, pentru a fi lesne de identificat de catre potentialii clienti. Atentie totusi la eventualele schimbari de activitate pe parcurs, care risca sa faca numele depasit.
6. Sa stimuleze imaginatia
Dincolo de descriptiv, numele este bine sa contina si o forma de imaginar, sa vehiculeze anumite valori ale marcii pe care vreti s-o creati. Numele face parte din istoria pe care firma le-o propune consumatorilor. In cazul companiei Amazon, legenda spune ca Jeff Bezos ar fi optat pentru ca incepe cu prima litera a alfabetului. Apoi, el s-a gandit la fluviul Amazon, cu cel mai mare debit de apa din lume, asemanator dorintei sale de a se impune la nivel mondial.
7. Sa fie sprijinit de un logo bun
Cele doua etape trebuie sa fie simultane. Cand va ganditi la un nume, ganditi vizual. Imaginati-va viitorul dumneavoastra logo si forma pe care o va lua. Alegeti lizibilitatea si totodata eleganta. Cel mai bun logo este cel care se intelege usor si rapid. Ganditi-va si la culori! Un bun logo trebuie sa functioneze atat pe un fond clar, cat si pe unul inchis.
Tags: pregatirea afaceriialegerea numelui companieisfaturidrepturi de proprietate intelectuala