de Florin Amariei
26 Iul. 2019
3333
Antreprenorii sunt unii dintre cei mai "ghinionisti" oameni, intrucat ei pornesc pe un drum pe care trebui sa il construiasca singuri. Strategia pentru o afacere de succes, asadar, se individualizeaza si devine o marca proprie a omului implicat intr-un anumit tip de business. Exista, totusi, o reteta care poate fi aplicata de catre toti cei care-si deschid propria aventura in acest domeniu? Sa urmarim cateva exemple.
Cum puterea exemplului da intotdeauna cele mai bune rezultate, inainte de a porni pe calea succesului trebuie sa privim in urma, spre inceputurile celor mai mari si mai profitabile afaceri din lume. Poate printr-o astfel de analiza gasim si noi o solutie care sa ne garanteze mai usor succesul dorit.
Internetul deschidea inainte de mileniul III o uriasa poarta inspre noi posibilitati de afaceri. Chiar daca, la vremea respectiva, riscai sa fi considerat nebun daca investeai in Internet, Jeff Bezos, fondatorul site-ului
Amazon.com, si-a asumat toate riscurile si a inceput sa construiasca de la zero ceea ce s-a transformat in una din cele mai profitabile afaceri de pe piata, in clipa de fata.
Bezos a fost primul antreprenor care a indraznit sa provoace librariile si magazinele traditionale, cumparand depozite imense pentru stocurile sale impresionante de carti, pe care le le vindea apoi, in mod direct, prin intermediul site-ului sau.
Fondatorul
Amazon.com a inteles si a reusit sa-si convinga si investitorii ca trebuie sa aiba, in primul rand, multa rabdare si ca banii nu vor veni peste noapte. Scopul sau? Construirea unei comunitati imense de utilizatori ce, incantati de posibilitatile nelimitate oferite de site-ul sau si de libertatea de exprimare, continua sa verse in fiecare secunda bani in conturile Amazon, sume ce aduc dobanzi frumoase companiei.
Desi compania a devenit profitabila abia la inceputul anilor 2000, Amazon.com a reusit sa supravietuiasca exploziei domeniilor ".com", care au inchis, de exemplu, Geocities, fostul campion al Yahoo!, la vremea respectiva.
Amazon.com a inceput apoi sa vada aproape orice, de la CD-uri cu muzica si filme, pana la electronice si haine.
Dell
Cele mai multe companii se mandresc cu stocuri imense, cu depozite uriase ce ii asteapta dintr-o clipa in alta pe clienti sa dea buzna si sa le goleasca. Cum lucrul acesta nu se intampla foarte des, stocurile inseamna, de cele mai multe ori, cheltuieli in plus si bataie de cap suplimentara pentru companii.
Pana la Dell, detinerea unui inventar impresionat era considerat un rau necesar, un risc asumat cu speranata unui castig mai mare, in viitor. Dell a schimbat aceasta perceptie, imprumutand un concept folosit de Toyota inca din anii '60, denumit Just-in-Time, sau "exact la momentul potrivit", gratie caruia producatorul de calculatoare nu a mai fost nevoit sa anticipeze cererea de piese de schimb, renuntand treptat la marfa ce se uza moral, in fiecare clipa, pe rafturi.
Eliminarea stocurilor a dus la scaderea costurilor, la aparitia unor preturi extracompetitive si a unor servicii extrem de rapide.
Combinand aceasta metoda cu vanzarile directe, Dell s-a transformat, peste noapte, intr-un model ideal de afacere, reusind sa renunte treptat la retailerii intermediari si sa-si vanda produsele in mod direct, incasand si profitul intreg.
McDonald`s
Cand fratii McDonald's au scos pe piata hamburgerii deliciosi si serviciul rapid ce i-a facut celebri in lumea intreaga, nu s-au gandit mai departe de micul lor restaurant de familie, ce le oferea un profit bun si sigur, fara nicio legatura insa cu ce avea sa urmeze.
La inceputul anilor '50, cei doi l-au cunoscut pe Ray Kroc, un distribuitor de mixere, care le-a propus acestora sa-si extinda afacerea, a devenit partener si, in cele din urma, a preluat controlul micutei companii, pe care a transformat-o in cea mai de succes franciza din lume.
Conceptul nu era, desigur, nou, la vremea respectiva, insa Kroc a fost cel care a reusit sa treaca la nivelul urmator, speculand la maxim imensul potential al industriei fast-food.
Pentru ca urmarea cu o strictete extrema respectarea regulilor de curatenie si preparare impuse, Kroc nu a reusit sa lucreze cu marii investitori, preferand, insa, sa-si subinchirieze spatiile existente micilor francizori interesati de McDonald's.
Cu banii obtinuti, acesta a continuat sa cumpere alte terenuri si spatii comerciale, dupa modelul unui joc de Monopoly, reusind, in cele din urma, sa construiasa cel mai mare lant de restaurante din lume.
In clipa de fata, McDonald's are peste 30.000 de restaurante.
Intelegem, asadar, ca pentru a construi in real imperiu ai nevoie de o intelegere a viitorului sau de inventivitate. Oricum le-am numi, orice astfel de masura este un risc pe care antreprenorul si-l asuma.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: strategiaafacere de succesromania