de Marian Curelaru
20 Mai. 2014
2365
Un studiu initial este un factor cheie pentru un startup, dar, chiar daca este bine intocmit, el nu este suficient pentru a reusi. Finalizarea ofertei si concretizarea ei pe piata cer metode si instrumente specifice, mai ales de management si marketing al produsului si de business development. Asadar, care sunt obiectivele unui studiu de piata si la ce intrebari ar trebui sa raspunda acesta?
Studiile de piata initiale sunt esentiale si - daca sunt bine facute -, startup-ul trebuie sa fie in masura cu ajutorul lor:
- Sa identifice clientelele tinta prioritare, strategia de acces pe piata, potentialii parteneri si concurenti in amonte si in aval.
- Sa valideze interesul clientelei tinta identificate fata de noua oferta de produse si servicii.
- Sa evalueze potentialul afacerii identificand piata sa reala si cu adevarat accesibila, cererea potentiala, parghiile si franele asociate investitiei.
- Sa adapteze continutul si forma ofertei sale de produse sau servicii si modelul sau economic.
- Sa poata pozitiona oferta sa in mod diferentiat in raport cu piata, cu clientii si cu concurenta directa si indirecta.
- Sa identifice mesajele si circuitele de influenta prioritare.
Dupa cum se vede, este vorba de ceva mai mult decat o simpla estimare in cifre a potentialului afacerii pe o piata data. Cu ajutorul acestui tip de studiu, start-up-ul stie incotro trebuie sa se indrepte cu prioritate, cum si cu ce oferta pentru a satisface clientii, diferentiindu-se de ceilalti actori din piata si fiind totodata rentabil.
Dar aceste studii initiale realizate in cursul dezvoltarii ofertei (adeseori in faza demonstrativa sau de prototip, ori mai in amonte, in faza de specificare) nu ajung sa concretizeze un proiect inovator si sa maximizeze sansele de reusita pe piata.
Trebuie sa poti transforma proiectul inovator in solutie completa, finalizata si vandabila, iar aceasta noua oferta de produse si servicii va deveni un business concret.
Intrebari cheie
Dintre intrebarile care structureaza studiul de piata n-ar trebui sa lipseasca urmatoarele:
Ce pui - sau nu - in produse/servicii in raport cu nevoile clientilor si ofertele existente?
Cum realizezi o solutie completa pentru a raspunde nevoii, si nu doar un "capat de solutie"?
Ce faci in plan intern sau extern?
Cum structurezi oferta si modelul sau economic?
Ce oferi gratuit si ce oferi cu plata?
Cum evaluezi rentabilitatea solutiei?
Cum urmaresti dezvoltarea afacerii?
Cum definesti strategia si actiunile de marketing si comerciale?
Cum planifici lansarea?
Cum realizezi parteneriate comerciale eficiente?
Cum dezvolti notorietatea marcii?
Tags: studiu de piataproiectarea afaceriipozitionare pe piatadiferentiere