Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Sala de fitness: Ce ai nevoie pentru a deschide un astfel de business
Exista numeroase afaceri profitabile care merita sa atraga investitii banesti cat se poate de solide in 2024 si nu numai. Una dintre aceste idei este deschiderea unei sali de fitness, afacere care aduce profituri extrem de atragatoare si pentru care exista numeroase oportunitati de dezvoltare strategica.
In mod sigur, importanta exercitiilor fizice nu mai trebuie explicata. In acest sens, o idee interesanta este sa deschideti o sala de fitness.
Cultura castravetelui anti-diabet
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala
Propriul meu plan de afaceri
Oamenii stiu cat de sanatos este sa faci miscare si multi cunosc deja foarte bine sentimentul de relaxare si de pofta de viata care apare dupa un antrenament fizic.
Unele persoane, cele cu munca de birou in special, chiar simt adesea o nevoie acuta sa iasa din rutina zilnica si sa isi dezmorteasca putin oasele, ridicand greutati sau alergand, pur si simplu. Iar acestei nevoi i se adauga de cele mai multe ori si dorinta, generala, de a arata cat mai bine - o dorinta mai estompata, poate, pe timpul iernii, dar foarte prezenta vara, cand oamenii stiu ca urmeaza sa se dezbrace pe plaja.
Dar unde sa faca miscare? Acasa, cu aparatele-minune promovate la emisiunile de teleshopping? In jurul blocului, sub privirile curioase ale vecinilor? In cel mai apropiat parc? Posibil, daca exista o motivatie foarte puternica.
Solutia cea mai buna este totusi o sala de fitness - una curata, civilizata, usor accesibila, dotata cu echipamente de top si unde exista instructori care pot indruma competent orice incepator. O astfel de sala de fitness, amplasata chiar si la parterul unui bloc si avand nu mai mult de 100 mp, poate aduce un profit frumos.
Informatii pe scurt
Ideea afacerii.... sala de fitness destinata amatorilor
Situatia pietei.... foarte buna. Interesul pentru exercitii fizice se mentine permanent la un nivel ridicat
Capital initial mediu.......15.000-20.000 de euro
Aspecte sensibile..... amplasamentul salii de fitness, conditiile oferite clientilor
Afacerea se recomanda... persoanelor pasionate de fitness, care cunosc bine oferta salilor deja existente
Traseul infiintarii unei sali de fitness este relativ simplu. In principiu, tot ce aveti de facut este sa gasiti un spatiu potrivit, sa il amenajati conform viitoarei sale destinatii, sa instalati echipamentele, sa angajati personalul necesar (patru-cinci oameni) si sa atrageti primii clienti, platitori de abonamente lunare.
Ati facut aceste lucruri (ca la carte)? Inseamna ca ati depasit cea mai grea si mai costisitoare etapa, pentru ca de acum incolo lucrurile se simplifica enorm: in continuare, nu mai trebuie decat sa pastrati intacte standardele de calitate cu care ati atras primii clienti si acestia vor recomanda sala si altora, fara ca pe dvs. sa va coste un leu. Iar volumul de munca va fi mult redus: intr-o afacere ca aceasta nu trebuie sa bagati lunar bani in marfa, ca in cazul comertului, si nici in materii prime, ca in cazul productiei, nu trebuie sa va bateti capul cu stocuri nevandabile si cu parteneri rau-platnici. Sala de fitness va produce singura bani si atata tot.
Sala de fitness: Principalul factor de succes
Cel mai important element pentru reusita unei astfel de afaceri il constituie conditiile pe care le oferiti clientilor. Oricat de mare ar fi interesul lor pentru exercitiile fizice, ei vor renunta in scurt timp sa frecventeze sala daca aceasta nu le ofera suficient spatiu (in sensul ca e aglomeratie si se lucreaza incomod), daca nu au un loc unde sa-si tina hainele de strada pe durata antrenamentului sau daca nu pot sa faca un dus la sfarsit. Ca sa nu mai vorbim de gradul de curatenie: o sala murdara, igrasioasa, neaerisita, in care aparatele au vopseaua sarita sau sunt chiar stricate creeaza o impresie dezastruoasa.
Puneti-va in locul clientilor. V-ar placea sa va calcati in picioare cu altii timp de o ora, o ora si jumatate, sa respirati un aer imbacsit, sa riscati sa luati vreo boala de piele si sa mai si dati bani pentru asta? In mod sigur, nu. Asadar...
Sala de fitness: Cum trebuie sa fie ...vestiarul?
Vestiarul este primul loc unde se opreste clientul in cadrul unei sedinte de fitness obisnuite de antrenament. Aici se descalta si se dezbraca pentru a-si pune echipamentul sportiv si tot aici executa operatia inversa dupa ce a terminat exercitiile si a facut un dus. Amenajarea vestiarului este foarte simpla: cateva banci si cateva cuiere, intr-un cadru infrumusetat cu postere. Este bine sa existe doua vestiare separate (femei/barbati), fiecare cu acces la propria sala de dusuri si la propriul grup sanitar. Varianta cu un singur vestiar, un singur grup sanitar si o singura sala de dusuri este acceptata doar in cazul in care sala este destinata strict barbatilor sau strict femeilor (au aparut si in Romania astfel de sali de fitness , numai pentru femei).
Pentru siguranta hainelor de strada pe durata antrenamentului, amplasati in vestiar dulapuri compartimentate, in genul celor din oficiile postale, dar de dimensiuni mai mari. Astfel, la sosire clientul primeste cheia unui compartiment unde isi lasa hainele sau alte bunuri de valoare (ceas, telefon mobil, chei, bani), putand pleca apoi linistit in sala propriu-zisa, avand cheia la el.
Cum trebuie sa arate sala propriu-zisa?
In principiu, o sala de fitness se poate amenaja chiar si pe o suprafata de numai 40 mp, in conditiile in care nu intentionati sa instalati decat aparatura minima, dar care permite exercitii pentru toate grupele de muschi. Aceasta dotare minima cuprinde un helcometru multifunctional, o bancheta cu 30 de pozitii de lucru si o presa pentru coapse si gambe. Nu va bazati pe ideea ca merge sa renuntati la vreunul dintre aceste aparate. Daca nu puneti in sala presa pentru coapse, clientii nu vor putea face exercitii pentru picioare si oferta dvs. va fi incompleta. Iar asta va va afecta credibilitatea - clientii se vor gandi ca nu stiti ca un corp se formeaza si se intretine in ansamblul lui, nu pe bucati.
Oricum, varianta aceasta cu sala de doar 40 mp este una fara perspective, destinata eventual unui grup foarte restrans de clienti (personalul unei firme, de exemplu). O sala destinata publicului larg porneste de la minimum 80 mp si poate gazdui 15 clienti simultan, dar foarte important este sa ofere conditii civilizate: sa fie iluminata atat natural cat si artificial, sa fie prevazuta cu sisteme eficiente de aerisire si incalzire. Iarna este frig, vara este cald, ca urmare este necesara si o instalatie de aer conditionat.
Pentru podea, criteriul esential il constituie aspectul. Ea poate fi acoperita cu tartan, cu mocheta lavabila sau cu orice alt material care arata bine sau are caracteristicile potrivite - nu se rupe, nu devine inestetic prin folosinta indelungata, se curata usor. Peretii se recomanda sa fie albi si acoperiti cu oglinzi. Acestea dau senzatia unui spatiu mult mai mare si, deci, a unei libertati mai mari de miscare; plus ca se lucreaza mai usor in fata unei oglinzi, deoarece clientul vede miscarea si o poate corecta, pentru a se apropia cat mai mult de executia optima. Si, in fine, o oglinda ofera permanent si un imbold pentru continuarea exercitiilor (se pot urmari progresele facute).
Spatiile dintre oglinzi este bine sa fie umplute cu postere color, infatisand atat campioni de culturism, cat si practicanti obisnuiti, care nu urmaresc performante sportive, ci doar sa arate foarte bine (lucru vizibil, de altfel, in posterele respective). Nu uitati, clientii unei sali de fitness au motivatii si scopuri diferite si fiecare trebuie sa gaseasca pe pereti modele adecvate scopului sau. De mare impact sunt grupajele de imagini "Inainte" si "Dupa", perioada vizata putand insemna 3-12 luni de antrenament.
Echipamentelele pentru sala de fitness
In prezent, exista in Romania furnizori de echipamente performante, fie aduse din afara de la firme cu traditie in domeniu, fie produse aici, sub licenta. Echipamentele sunt foarte importante, pentru ca trebuie sa indeplineasca simultan mai multe conditii (esentiale): sa fie foarte fiabile (nu uitati ca vor fi utilizate intens sapte zile din sapte), sa se poata intretine usor si sa ofere o siguranta maxima in utilizare. E vorba aici de echipamente de sute de kg, ale caror parti componente, daca se desprind aiurea, pot provoca accidentari grave.
Nu este cazul sa urmariti aici economisirea unor bani, achizitionand aparate de provenienta dubioasa sau la mana a doua. Chiar nu e cazul. Un echipament care cedeaza in timpul utilizarii creeaza probleme si unui sportiv cu experienta, cu atat mai mult unui incepator. Puteti avea mari probleme si nici o economie de bani nu justifica un asemenea risc.
Instructorii
O sala de fitness nu este un loc cu care clientul sa se familiarizeze singur. Aparatele ii pot crea un sentiment de disconfort sau chiar de teama, prin prisma unei posibile accidentari. Apoi, de unde va sti el ce exercitii sa execute, la ce aparate, in ce ordine, cu ce numar de repetari s.a.m.d., pentru a ajunge cat mai rapid la rezultatul pe care si l-a propus? De aceea, in sala trebuie sa existe permanent o persoana calificata, care sa fie in masura sa rezolve toate aceste probleme. Aceasta persoana, instructorul, trebuie sa aiba cunostinte temeinice in domeniu, sa poata identifica tipul somatic al unui client si sa-i recomande exercitiile cele mai potrivite, sa fie capabil sa acorde primul-ajutor in cazul unui accident si sa vegheze ca asemenea incidente sa se intample cat mai rar.
Dar instructorul de fitness trebuie sa fie, totodata, o persoana comunicativa, careia sa ii placa sa lucreze cu oamenii. Fiecare client are nevoie de atentie si de sfaturi competente, pentru a capata incredere in el insusi si pentru a se apropia mai mult de exercitiile fizice. Rezultatele nu apar chiar dupa prima saptamana de lucru, fapt care s-ar putea sa-l dezamageasca si sa-l demotiveze sa mai vina la sala. Aici va interveni instructorul, care ii va explica respectivului client ca un corp se formeaza un timp, ca organismul trebuie mai intai obisnuit cu exercitiul fizic si ca, pe masura ce programele de antrenament vor evolua, vor aparea si rezultatele.
Cum poate fi gasita o persoana potrivita pentru acest job? Institutele de educatie fizica si sport din tara ofera o buna pregatire stiintifica si practica. Absolventii de aici sunt, in marea majoritate, si sportivi de performanta, ca urmare pregatirea lor e dublata de o experienta personala in ceea ce priveste programul de antrenament. O astfel de persoana poate fi gasita prin recomandari directe, prin urmarirea evolutiei unor sportivi sau prin anuntarea locurilor de munca vacante, impreuna cu conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca potentialul candidat.
Instructorii pot fi atat instructori-supraveghetori, care demonstreaza utilizarea corecta a aparatelor si fac recomandari generale despre circuitele eficiente in sala de fitness , cat si instructori-antrenori, care urmaresc indeaproape pregatirea fizica a clientului, in functie de scopurile pe care acesta si le propune, combinand exercitiul fizic cu recomandari legate de dieta. Serviciile instructorilor din a doua categorie sunt platite, de catre fiecare client in parte, cu 15-20 de lei pe luna.
Sala de fitness: Prezenta unui instructor este absolut necesara?
Da, instructorul este absolut necesar. In primul rand, pentru ca utilizarea incorecta a aparatelor se poate dovedi riscanta si poate duce la accidentare. In al doilea rand, pentru ca majoritatea clientilor sunt persoane care n-au practicat sportul de performanta si care nu stiu cum sa-si dozeze efortul si cum sa combine exercitiile pentru a-si atinge obiectivele. In plus, un instructor poate crea programe de antrenament personalizate, in functie de varsta, rezistenta fizica, programul de viata si starea de sanatate ale clientului, pentru a-l ajuta fie sa slabeasca, fie sa se tonifice, fie sa castige masa musculara.
Florin Sangerozan, director Florsystem, Bistrita: "Cei mai multi clienti noi sunt adusi de clientii vechi!"
Firma Florsystem din Bistrita are o experienta bogata in productia de aparate de fitness si bodybuilding. Aparatele produse aici se gasesc in dotarea a peste 300 de sali din tara, printre care si cele ale Federatiei Romane de Fotbal (Academia Mogosoaia), Federatiei Romane de Rugby, Centrului Olimpic de Lupte de la Predeal sau cele ale unor echipe de fotbal: Gloria Bistrita, Ceahlaul Piatra Neamt, Universitatea Cluj. Echipamentele sunt construite pe baza licentei producatorului german MKB System si sunt atat specializate pe o anumita grupa de muschi, cat si multifunctionale, care grupeaza mai multe aparate individuale.
Florsystem ofera consultanta completa celor interesati sa puna pe picioare o sala de fitness, consultanta care include planuri optimizate de dispunere a aparatelor in spatiul disponibil, transport si montaj, training pentru personalul salii, soft si logistica pentru a permite accesul pe baza de card, service in garantie si postgarantie. Achizitionarea aparatelor se poate face si in rate.
Idei de AFACERI: Domnule Sangeorzan, care ar fi cerintele minime - suprafata, dotari, personal - pentru o sala de fitness? O sala mica poate avea succes?
Florin Sangeorzan: O sala mica de fitness poate avea succes intr-un cerc restrans sau intr-un circuit inchis, cum sunt salile unor institutii sau cele din cadrul hotelurilor. In schimb, o sala destinata publicului trebuie sa aiba cel putin 300 mp: 50 mp pentru aerobic, 50 mp pentru cardio, 100 mp fitness si 100 mp culturism, plus spatii pentru vestiare, grup social, bar. Ca personal - cel putin doua persoane la receptie si trei instructori. Dotarea cu aparate a unei sali de aceste dimensiuni si cu o asemenea structura presupune o investitie de 25.000-30.000 de euro, in conditiile in care preturile aparatelor variaza intre 500 si 1.200 de euro per aparat specializat pe o grupa de muschi.
Idei de AFACERI: Exista vreo regula privind pozitionarea aparatelor in spatiul salii?
Florin Sangeorzan: Se practica, in general, o grupare a aparatelor in functie de scopurile in care sunt folosite: astfel, langa aparatele pentru cardio se amplaseaza cele pentru exercitii care pot fi efectuate si de catre femei; iar aparatele pentru lucrul cu greutati mari, precum si cele utilizate cu precadere de catre barbati sunt grupate pe o alta latura a salii.
Idei de AFACERI: Intreprinzatorul trebuie sa aiba o experienta in domeniul exercitiilor fizice sau o pregatire de specialitate?
Florin Sangeorzan: O sala de fitness este o afacere. Din acest motiv, cel care investeste in ea nu trebuie sa aiba pregatire de specialitate, atata vreme cat nu-si propune sa se ocupe direct de antrenamentul clientilor. In schimb, instructorii, adica cei care intra in contact direct cu clientii si care supravegheaza desfasurarea antrenamentelor, trebuie sa aiba o buna pregatire teoretica si practica.
Idei de AFACERI: Cine sunt clientii obisnuiti ai unei sali de fitness? Care sunt motivatiile lor?
Florin Sangeorzan: Clientii provin din diferite medii sociale si au varste cuprinse intre 10 si 60 de ani. Ceea ce au cu totii in comun este preocuparea pentru propria imagine. Unii sunt sportivi amatori, care se pregatesc pentru competitii, altii fac miscare la recomandarea medicului, pentru a-si ameliora problemele de sanatate sau a preveni riscurile asociate cu obezitatea si sedentarismul. Sunt insa si clienti care fac fitness strict pentru a arata bine, deoarece, in multe situatii, un trup frumos lucrat si radiind de sanatate este un argument tacit in afirmarea sociala si, poate, chiar in cariera.
Idei de AFACERI: Cum pot fi atrasi clientii la sala? Ce anume ii poate determina sa nu mai revina?
Florin Sangeorzan: Cei mai multi clienti noi sunt atrasi de clientii vechi. Este cea mai eficienta metoda de promovare, cu conditia ca sala sa ofere un intreg ansamblu de facilitati: aparate cat mai diverse, instructori specializati, curatenie, o ambianta placuta, siguranta in ceea ce priveste lucrurile personale lasate la vestiar, grupuri sociale perfect curate, apa calda la dusuri in permanenta, prosoape pentru utilizarea aparatelor, igienizarea periodica a tapiteriei aparatelor, aer conditionat.
Lucrurile care-i pot determina pe clienti sa renunte la frecventarea unei sali sunt dezinteresul instructorilor, lipsa de curatenie si aglomeratia.
Idei de AFACERI: Cum arata o zi obisnuita din viata unui patron de sala de fitness?
Florin Sangeorzan: N-as putea sa va spun cum e o zi din viata unui patron de sala de fitness, pentru ca e foarte posibil ca patronul sa nu fie si instructor, deci sa fie foarte putin prezent la sala. Dar chiar daca nu e prezent zilnic, el trebuie sa se ocupe de aprovizionarea cu produse specifice - apa minerala, bauturi energizante, sucuri de fructe, suplimente nutritive si sa aiba grija de curatenia si intretinerea salii, precum si de efectuarea reviziilor periodice ale aparatelor si de service-ul aparatelor stricate.
Idei de AFACERI: Estimati va rog un profit lunar in aceasta afacere...
Florin Sangerozan: Intr-o sala care indeplineste cerintele minime de suprafata (300 mp) pot lucra simultan 100 de clienti. Daca luam in calcul numar de 300 de clienti cu un abonament mediu de 80 de lei, avem incasari de 24.000 de lei lunar. Desigur, din aceasta suma se scad cheltuielile - e vorba aici de chirie, de salariile personalului si de o serie de alti factori. Aceste cheltuieli variaza de la caz la caz, dar, pe ansamblu, se poate spune ca profitul net al unei sali de fitness se situeaza intre 20% si 30% din veniturile incasate.
Idei de AFACERI: Care este cea mai mare greseala pe care o poate face un patron de sala de fitness?
Florin Sangeorzan: Sa considere incheiata problema odata ce sala a fost data in functiune si si-a atras un numar multumitor de clienti. Succesul unei sali de fitness nu este garantat doar de amenajarea si echiparea corecta a salii. Desigur, echiparea este o conditie esentiala, dar cred ca succesul vine si din serviciile asociate: instructori bine pregatiti si atenti, un orar cat mai extins de functionare, o grila cat mai diversa de abonamente. De asemenea, sunt extrem de importante serviciile conexe: masaj, sauna, solar, acolo unde spatiul permite.
Dupa depasirea momentului de inceput si colectarea unui numar suficient de abonamente, in principiu sala functioneaza si aduce bani de la sine, cu cateva conditii insa. Instructorii de fitness trebuie sa-si supravegheze clientii si sa le schimbe treptat programul de antrenament, pentru a evita rutina si stagnarea.
De asemenea, trebuie avut in vedere aspectul fluctuatiei sezoniere de clienti: golirea salilor in perioada concediilor de vara si aglomerarea excesiva in perioadele premergatoare Sarbatorilor, in special a celor de iarna. Apoi, din cand in cand trebuie aduse aparate noi, cu alte functiuni decat cele existente si trebuie diversificata oferta de servicii conexe. Iar ca preocupare permanenta trebuie mentinut standardul cand vine vorba de atentia acordata clientilor.
Toate aceste lucruri sunt necesare deoarece cei mai multi clienti sunt destul de inconsecventi si nu se poate conta pe prezenta lor pe termen lung.
Sala de fitness: Lucruri de stiut pentru atragerea si fidelizarea clientilor
Simpla pozitionare a salii poate fi suficienta pentru atragerea primilor clienti. Trecatorii, adica locuitorii zonei, vor vedea firma, vor vedea fatada decorata cu imagini sugestive si vor intelege rapid despre ce e vorba. Iar cei interesati de fitness nu vor ezita sa va treaca pragul si sa vada ce conditii ofera sala dvs., amplasata atat de convenabil pentru ei.
Ca sa grabiti lucrurile, puteti raspandi fluturasi publicitari, cu tipar color, grafica atractiva si mesaj incitant. Nu are rost sa va ganditi la alte forme (costisitoare) de promovare, pentru ca dvs. vizati deocamdata doar potentialii clienti din vecinatatea salii. Eventual anuntati in presa locala deschiderea salii. Si tineti cont de urmatoarele lucruri:
1) Un client care vine prima data la sala nu vine hotarat sa isi faca direct abonament. El trebuie sa ia mai intai contact cu atmosfera, sa se antreneze o sedinta sau doua, sa analizeze pretul prin prisma a ceea ce ii oferiti, urmand ca abia apoi sa ia o decizie. E foarte important, deci, sa aiba posibilitatea sa plateasca o singura sedinta si sa vina atunci cand vrea el. Oricum, fluxul de clienti se regleaza de la sine: daca la ora 19.00 este de obicei aglomeratie, atunci cei care pot sa vina mai devreme vor veni mai devreme.
2) Clientul trebuie sa isi poata face abonament pe loc, indiferent ca vine pe 10 sau pe 20 ale lunii. Nu-i spuneti: "Veniti peste doua saptamani, ca tura incepe la intai!" Daca vrea ca abonamentul lui sa inceapa chiar de atunci, de atunci trebuie sa inceapa. Poate fi un abonament lunar (cu 6 sau 12 sedinte de exemplu), un abonament "zi de zi" sau unul trimestrial, anual sau cum va avantajeaza.
Cel cu 6 sedinte este destinat persoanelor ocupate, care stiu ca nu au cum sa ajunga prea des la sala, cel cu 12 sedinte - in general incepatorilor, care trebuie sa lase cel putin doua zile intre antrenamente, pentru refacerea organismului, iar cele "zi de zi" sunt pentru avansati care lucreaza in fiecare zi o alta grupa de muschi.
3) Abonamentul inseamna o bucata de carton pe care sunt trecute numele si prenumele clientului, calendarul (un sir cu 31 de casute si altul cu lunile anului, pe care se marcheaza data pana la care este valabil), precum si numele si sigla salii. Abonamentul trebuie sa fie tiparit color, pe un carton de calitate; nu pierdeti din vedere ca el constituie cartea de vizita a salii pe care o conduceti si ca da un indiciu important despre seriozitatea cu care ii tratati pe clienti.
Echipamentele vor inghiti cea mai mare parte din investitia initiala. Dotarea completa a unui complex care sa includa mai multe facilitati (fitness, bodybuilding, gym, aerobic, sauna) depaseste 20.000 de lei aceasta suma poate parea descurajanta. Dar pentru o sala de 100 mp destinata strict fitness-ului si care poate gazdui 15 clienti simultan, un sfert din suma mentionata mai sus este suficienta. Vorbim insa doar de echipamente, nu si de amenajarea salii. Iata mai jos cateva preturi orientative, fara TVA, pentru principalele tipuri de aparate si accesorii.
Sala de fitness: Aveti grija la aceste aspecte!
La sala trebuie sa se ajunga relativ usor. Pentru clientii care locuiesc in vecinatatea salii asta nu e o problema, dar pentru ceilalti este bine sa existe in apropiere statii ale mijloacelor de transport in comun sau locuri de parcare, daca oamenii vin cu masina personala. E greu de gasit un asemenea amplasament, dar incercati. Daca nu reusiti, orientati-va spre un spatiu mai putin vizibil si propuneti-va sa va adresati doar celor din zona, care vor veni pe jos. Amatori de fitness se gasesc in numar suficient oriunde.
Impresia pe care o face sala de fitness. Impresia respectiva incepe sa se formeze inca inainte ca potentialul client sa intre pentru prima data in sala. Aspectul ingrijit al fatadei, existenta unei firme luminoase, usa de la intrare - toate acestea pot da o prima nota de credibilitate. Iar in ceea ce priveste interiorul, lucrurile sunt clare: personal amabil, curatenie luna, aparate noi. O mocheta roasa sau dezlipita, o banca de lucru cu vinilinul rupt si cusut la loc, pereti cu urme de murdarie, discuri ciobite sunt elemente care gonesc clientii.
Atmosfera. Aici intra doua aspecte: primul ar fi ca in timpul programului de functionare trebuie sa existe permanent un fond sonor. Unul placut, discret si civilizat, asta insemnand de obicei un post de radio. Evitati sa puneti casete cu propriile dvs. preferinte muzicale, efectul va fi, cu siguranta, nefericit.
Iar al doilea aspect se leaga de comportamentul clientilor: clientii mai vechi ajung sa se cunoasca sau se cunosc deja si au tendinta sa-si povesteasca vrute si nevrute, folosind adesea un limbaj mai colorat. Nu permiteti asemenea discutii. Clientii noi se vor simti intimidati si nu vor mai reveni. Cu atat mai prost stau lucrurile daca sala nu are sectiuni speciale pentru femei si acestea vor fi nevoite sa auda toate prostiile barbatilor. Foarte deranjante sunt si icnetele scoase in timpul efortului de diversi clienti. Rugati-i sa se controleze, sala nu e numai pentru ei.
Lipsa aglomeratiei. Nimanui nu ii place sa lucreze in aglomeratie. Clientii trebuie sa aiba un pic de libertate de miscare si sa poata face cativa pasi ca sa-si revina dupa efort, intre seriile de exercitii. Cel mai rau este cand sunt nevoiti sa stea la coada pentru a putea lucra la un anumit aparat. E-adevarat, fluxul de clienti se regleaza de obicei de la sine, dar puteti influenta si dvs. lucrurile: oferiti abonamente speciale, cu pret redus, pentru intervalele in care nu prea este nimeni la sala, in jurul orei 14.00 de exemplu. Astfel, clientii care vor putea veni la 14.00 nu vor mai veni la 10.00 sau la 19.00 si la aceste ore sala se va mai elibera putin.
Stabilirea unor reguli pentru clienti. Mai intai, acestia nu au voie sa intre in sala cu incaltamintea de strada, cu care au venit pe jos la sala. Apoi, fiecare trebuie sa aiba un prosop de dimensiuni mai mari, pe care sa il intinda pe banchete atunci cand lucreaza, pentru ca in timpul efortului ei transpira si transpiratia lor nu trebuie sa ajunga pe echipamente. Sunt reguli foarte simple si foarte usor de respectat, dar care contribuie in mod esential la asigurarea unui mediu civilizat.
Sala de fitness: Cat de profitabila este afacerea?
Consideram cazul unei sali de 80 mp, amplasate la parterul unui bloc de cartier, intr-un fost spatiu comercial. Chiria este de 8 euro/mp. Sala este una cu standarde medii si isi atrage clientii din zona. Are cinci incaperi: receptie, vestiar, baie cu dusuri si doua sali a cate 30 mp cu echipamente - una mai soft, destinata femeilor si incepatorilor, cealalta vizand clientii "cu greutate", care urmaresc performanta. Abonamentul lunar costa in medie 55 de lei (sunt mai multe tipuri de abonamente), dar clientii au posibilitatea sa plateasca si sedinte singulare, cu 9 lei/sedinta. Numarul de abonati intr-o luna este de cca 180.
Personalul este format din trei instructori colaboratori care vin cu randul, cateva ore pe zi fiecare sau dupa cum este nevoie. Toti mai au si alte slujbe si, pentru activitatea la sala, sunt platiti cu salariul minim pe economie, in baza unui contract de munca. Patronul se ocupa de receptie si de vanzarile de bauturi energizante (la receptie exista o mica vitrina frigorifica) si, daca este cazul, il poate suplini pe unul dintre instructori. Programul de functionare este intre orele 9.00 si 22.00, luni-sambata, si 9.00-15.00, duminica.
Desigur, fiecare situatie are specificul ei. Sala poate fi mai mare si situata intr-o zona mai centrala (cu marirea corespunzatoare a chiriei), abonamentul poate costa chiar si 100 de lei, iar numarul de clienti poate trece de 300. Cazul de mai sus prezinta o situatie mai accesibila din punctul de vedere al startului, cu un nivel al veniturilor care poate fi mult imbunatatit, dar de remarcat faptul ca, oricum, profitul este multumitor.
*s-a considerat o investitie totala de 60.000 de lei (amenajare sala si aparatura), de recuperat in 5 ani;
**atragerea clientilor noi se bazeaza in principal pe recomandarile clientilor deja existenti.
Cezar Gregoriev, director Swedish Business Club S.R.L.: "Atmosfera din sala conteaza enorm!"
Cezar Gregoriev a descoperit fitnessul, ca afacere, in Suedia, unde a lucrat o perioada de 16 ani. Intors in tara, a inregistrat, in colaborare cu mai multi parteneri suedezi, o firma de consultanta in domeniul fitness-Spa si a preluat reprezentanta unor producatori renumiti de echipamente (Panatta, Tylo etc.). Astfel, Swedish Business Club S.R.L. este in acest moment in masura sa ofere clientilor sai, viitori proprietari de sali de fitness, un sprijin complet.
Idei de AFACERI: Domnule Gregoriev, este oportuna infiintarea in acest moment a unei sali de fitness in Romania? Ce ar trebui sa aduca nou aceasta sala pentru a putea concura cu succes salile deja existente?
Cezar Gregoriev: Fara discutie, fitnessul in Romania, ca si in multe alte tari, este si va fi intotdeauna deosebit de util si de profitabil. In ultimii 35 de ani au aparut permanent noi metode de antrenament, noi echipamente si noi activitati complementare. Toate acestea in ideea ca individul societatii moderne are din ce in ce mai putin timp liber, timp pe care si-l doreste petrecut intr-un mod cat mai folositor si beneficiind de servicii de cea mai inalta calitate.
O sala de fitness care sa reziste profitabil in urmatorii 10-15 ani trebuie sa nu faca nici un fel de compromisuri, nici in constructie, nici la echiparea salii si nici in service-ul prestat. Aportul unei persoane care se pricepe in aceasta bransa, al unui consultant, mi se pare decisiv in reusita afacerii.
Idei de AFACERI: Ati intalnit in Romania sali cu adevarat bine puse la punct? Cum arata o sala de fitness in Suedia sau, mai general, in Occident?
Cezar Gregoriev: In proportie de 95 %, salile din Romania, atat cat am vazut sau auzit, sunt facute dupa acel slogan vechi si pagubos - „Las' ca la noi merge!". Asta inseamna fie ca locatia a consumat cea mai mare parte a banilor si n-a mai ramas mare lucru pentru echipamente, promotie sau service de calitate, fie ca proprietarul, in general, considera ca stie el mai bine ce si cum trebuie facut. Compromisuri si lipsa de viziune!
Salile reusite din Suedia sau din alte tari dezvoltate dau mare importanta atmosferei. Pentru ca scopul comercial unic si final al oricarei sali de fitness este sa-l faca pe client sa vina, sa se simta bine si sa stea cat mai mult acolo.
Idei de AFACERI: Ce urmareste un client care frecventeaza o sala de fitness? Ce ar putea sa il determine sa nu mai vina?
Cezar Gregoriev: Cei care vin intr-o sala de fitness doresc in primul rand sa-si refaca sau mentina conditia fizica, in al doilea rand sa socializeze cu oameni din aceeasi categorie sociala si, in al treilea rand, sa scape de stresul cotidian. Problema, in general, este cum sa-i pastrezi drept clienti ai clubului tau pentru o perioada cat mai lunga (ani).
Sunt multe cauze care duc la pierderea clientilor dar, in general, se pot sintetiza in: atmosfera violenta si nesigura din club, lipsa unor functiuni complete, deservirea superficiala si nepersonalizata a clientilor, murdaria etc.
Sala de fitness: O afacere care merge aproape singura
In incheiere reluam o idee importanta, care a mai fost mentionata pe parcursul acestui articol: treburile sunt mai dificile doar la inceput, pana puneti sala pe picioare. Odata ce ati realizat acest lucru, apele se linistesc si totul devine mult mai simplu: sala este gata, clientii incep sa vina, banii la fel. Nu trebuie sa va aprovizionati cu materii prime, nu trebuie sa alergati dupa comenzi, asa cum se intampla in cazul altor afaceri. Trebuie doar sa aveti grija ca sala sa arate permanent ca in ziua cand ati inaugurat-o: curatenie luna, decor bine intretinut, aparate in stare perfecta de functionare.
Si un ultim aspect: afacerea aceasta e de durata si poate aduce venituri frumoase ani buni la rand. Ea creste de la luna la luna si are un grad de siguranta ridicat, in sensul ca nu depinde de diverse conjuncturi de pe piata sau de factori pe care nu ii puteti controla. Interesul pentru exercitiile fizice va exista permanent (oricine vrea sa fie sanatos si sa arate bine), important este sa oferiti conditii in genul celor pe care le-am prezentat in acest articol. Clientii mai vechi isi conving prietenii si cunostintele sa vina la sala, iar argumentul pe care il folosesc il constituie tocmai aceste conditii.
Redactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit