Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum poti deschide o franciza in Romania?

de Bianca Tila 19 Mai. 2022 1243
Cum poti deschide o franciza in Romania?
4.75 din 2 voturi
RATING UTILIZATORI
39% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
52% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Toti mai multi romani vor sa-si inceapa viata in antreprenoriat, insa neavand indrumare renunta usor la idee. Cumpararea unei francize este o modalitate potrivita pentru cei ce nu sunt familiarizati cu lumea business-ului. Facilitatile in aceasta achizitie stau in faptul ca marii retaileri internationali au o gama variata, iar ajutorul nu va intarzia sa apara.

Odata cu increderea intr-un produs, clientii de cele mai multe ori ajung sa fie proprietari in sistem franciza ale brand-ului respectiv. Daca iti place sa te plimbi printre mancare sau produse de infrumusetare, insa nu ai idee cum sa incepi o afacere in acest domeniu, cumpararea unei francize este ceea ce iti lipseste. 
 
In alegerea unui francize stau placerile si principiile proprietarului. Mai exact, daca iti plac produsele si ai incredere in valorile brand-ului, poti avea un inceput sigur si sustinut in viata de antreprenor. Un exemplu foarte bun este Subway pe care il vedem peste tot prin Romania. Acesta este unul dintre cele mai mari lanturi de restaurante din America de Nord si are aproximativ 45.000 de francize la nivel global, 5.000 in Europa si 40 in Romania. 
 
Aproximativ 70% din noile francize sunt achizitionate de proprietarii care sunt deja detinatorii unor francize. Afacerea functioneaza precum una proprie, insa ceea ce o deoseste este ca trebuie sa tii cont de fiecare aspect al business-ului cumparat. Felul cum sunt aranjate lucrurile, uniforma angajatilor sau decorul tin de valorile brand-ului. Ajutorul este mereu din partea superiorilor, iar in acest fel viitorul antreprenor va putea intelege ce trebuie facut la orice pas.
 
Conditiile de obtinere a unei francize difera de la retailer la retailer. Un aspect important de retinut este respectarea cadrului legal. In ceea ce priveste intreg procesul de achizitionare a unei francize, totul depinde de modul de aplicare si selectie a candidatilor.
 

Cadrul legal 

Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, prin care persoana numita furnizor acorda altei persoane, denumita francizat, dreptul si impune obligatia de a exploata o afacere in conformitate cu conceptul francizorului. In acest sens, se autorizeaza si se obliga francizatul in schimbul unei contributii financiare directe sau indirecte, sa utilizeze marcile de produse beneficiind de un aport continuu de asistenta comerciala din partea francizorului, potrivit Ordonantei de urgenta nr. 52/1997. 
 
Intre cele doua parti se incheie un contract cu cadru si durata de colaborare. Insa, inainte de acest pas atat francizatul, cat si francizorul trebuie sa respecte faza precontractuala. Aceasta etapa are drept scop permiterea partilor de a-si confirma decizia de colaborare. Francizorul are obligatia de a furniza viitorului beneficiar informatii despre experienta dobandita, despre conditiile financiare, tehnologii, obiective si conditiile contractului. Acest lucru se realizeaza pentru derularea contractului de franciza in deplina cunostinta de cauza.
 
In ceea ce il priveste pe francizat, acesta trebuie sa indeplineasaca cateva cerinte:
 
- sa furnizeze francizorului orice informatie pentru facilitarea cunoasterii si analizarii performantelor 
- sa informeze cu privire la situatiile financiare neprevazute sau intalnite pe parcurs
- sa dezvolte reteaua de franciza
- sa mentina identitatea si reputatia brand-ului
- sa nu divulge unor terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor
 
Aceste cerinte se aplica atat pe durata contractului, cat si ulterior acestuia. Modalitatile de selectionare a beneficiarilor depind de informatiile oferite si rezultatele financiare previzionate ce vor trebui sa fie obiective si verificabile. Francizorul alege beneficiarul ce indeplineste competentele solicitate, precum: calitati manageriale si capacitatea financiara de exploatre a afacerii. In cazurile dificile, precum situatiile conflictuale, francizorul va avea obligatia de a nota in scris beneficiarului orice incalre a obligatiilor contractuale. acordandu-i un termen rezonabil de remediere. 


Cum aplici pentru o franciza in Romania?

Acest pas este simplu, trebuie doar sa vorbesti cu detinatorii francizelor pentru a afla mai multe detalii. De la acestia poti afla de ce au ales respectiva franciza, sa incerci produsele si sa te intrebi daca te regasesti in cultura si valorile companiei. Etapa urmatoare consta in completarea unei solicitari de franciza. Reprezentantii companiei au responsabilitatea de a analiza candidatura si de a te contacta pentru interviu, in cazul in care indeplinesti conditiile. Dupa selectare, va urma un seminar, un plan de afaceri si un training pentru obtinerea francizei. In alte cazuri, trebuie compania contactata direct pentru discutii.
 

Cum esti selectat ca francizat?

Intreg procesul de selectie a francizatilor este asemanator cu o recrutare. Acesta decurge normal cu un interviu si dezvoltarea discutiilor pe baza planului de afaceri. Fiecare aplicant are obligatia de a participa la un astfel de proces, inainte ca francizorul sa ia decizia de vanzare a licentei.
 
Atitudinea este un factor important in business. Francizatul trebuie sa inteleaga filosofia si valorile companiei pentru a reusi sa dezvolte mai departe brand-ul. Multi recomanda ca inainte de a aplica pentru o franciza sa se analizeze modul angajatilor de lucru. Acesta este un mod bun de a vedea daca iti place cu adevarat franciza aleasa.  
 

Care sunt costurile deschiderii unei francize?

In Romania, costurile necesare pentru deschiderea unei francize constau in achizitionarea francizei si amenajarea spatiului conform standardelor retailer-ului. Sumele variaza in functie de optiunile francizatului, insa cele de baza sunt cuprinse intre 5.000 - 250.000 de euro. 
 
In ceea ce priveste aceste sumele de deschidere trebuie avut in vedere: orasul, zona, amenajarile si spatiul alocat. Taxa de franciza este aproximativ 7.500 de euro, variand in functie de companie. Dupa acest pas, toate costurile ce vor urma se vor axa pe amenajarea si deschiderea spatiului respectiv. Investitia poate varia intre 10.000 si 250.000 de euro si include depozitul de garantie, amenajarea, echipamentele, stocurile si costurile de promovare. Francizatul isi amortizeaza investitia cu ajutorul primilor oameni care vin.



Tags: francizefranciza romania

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.

Articole conexe

Idei de francize pentru cei cu dare de mana

de Silviu-marian Banila
25 Mai 2016
Cu o franciza putem demara o afacere cu maximum 10.000 de euro, care a testat deja piata. Sectoarele cele mai atractive la nivelul Romaniei par a fi...

2 tipuri de francize. Ce alegi: franciza de distributie sau franciza de servicii?

de Stanciu Ioana
16 Feb 2016
Dupa domeniul de activitate in care sunt utilizate, francizele pot fi: de distributie sau de servicii. Produsele vandute prin francize de...

3 afaceri cu francize ieftine si profitabile

de Marinache Paula
22 Ian 2016
Know-how-ul este un aspect vital pentru pornirea unei noi afaceri. Daca il detii, succesul afacerii e ca si garantat. Ramane doar sa-ti dovedesti...

2 elemente esentiale la lansarea unei francize

de Marinache Horia Cristian
19 Aug 2015
Cand iti transformi afacerea in franciza trebuie sa redactezi manualele care vor fi transmise francizatilor. Intre acestea sunt: Manualul de...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2022







 
[x]