Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Micul ghid al micului patron
Daca viata de angajat nu este tocmai ce ti-ai dorit, o poti incerca pe cea de patron. Mintea ta poate nascoci o infinitate de idei de afaceri, in concordanta cu realitatea cotidiana sau dincolo de ea. “Vreau sa-mi deschid ceva, orice”, spun unii si bine fac gandindu-se la o asemenea varianta de castig a existentei. In loc sa robim la stat sau la privat, mai bine devenim noi proprietarii unei mici intreprinderi, fie ea magazin, ghereta, salon de infrumusetare. O sa fim sefii propriei persoane si in cel mai fericit caz, al mai multora. Pentru o mai buna intelegere a ceea ce avem de facut, trebuie sa urmam cativa pasi importanti. In consecinta, va prezint “Micul ghid al micului patron”.
Meseria, bratara de aur invocata de batrani, poate deveni un cutit cu doua taisuri, care nu mai reuseste sa taie felia de paine necesara traiului zilnic. La rascruce, avem nevoie de idei noi, pentru “a ne deschide ceva”. Initial, putem fi si patroni si angajati, nu este o rusine. Legislatia din Romania nu ofera foarte multe oportunitati acestor doua specii umane, mai degraba le baga intr-un malaxor aiurit. Ca sa avansezi in afaceri, trebuie musai sa te faci frate cu dracul, ca sa treci puntea. Asadar, unde si cum ne vindem sufletul?
1. Mai putine idei, mai multe afaceri
Pentru a incepe o afacere, trebuie sa alegem sau sa dam forma unei idei de afaceri. Necesitatea acestui inceput este indiscutabila, chiar daca multi oameni se lasa manati de dorinta de a deveni un antrepenor, in defavoarea unor strategii solide. Pentru tipul care tace si face, avem alte solutii: o franciza, o afacere deja existenta sau idei provenite de la prieteni, apropiati, rude. Cand te-ai decis asupra ideii, poti incepe si afacerea, fara niciun fel de ingradire intelectuala.
2. Planul de afaceri, intre coala alba si cea scrisa
Conceperea unui plan serios de afaceri reprezinta un pas absolut necesar. Astfel, tu si ceilalti puteti evalua oportunitatea si fezabilitatea afacerii respective. Cand cauti finantare, te vei confrunta cu niste tipi cheliosi cu cravate asortate, gata sa citeasca numai planuri financiare de exceptie, care sa-i determine sa scormoneasca in buzunarele lor adanci si pline. Ca urmare, liniutele de pe foaia ta trebuie urmate de idei simple, concise si calculate, demne de luat in seama. Jungla moderna numita “mediu de afaceri” iti va inchide lianele in nas, daca nu faci fata inceputului. Scrierea acestui plan ambitios este valabila si in cazul autofinantarii, pentru a sti intotdeauna cat si unde trebuie sa dai. Un element cheie in afacerea ta este planul de marketing, in cadrul caruia expui strategiile de marketing si promovare a produselor sau serviciilor tale. Scopul ultim al acestui plan de afaceri este previziunea pe o perioada mai indelungata, anticiparea succesului si a capitalului necesar afacerii in cauza.
3. De unde cerem bani?
Cand eram mici, ne dadeau mama si tata. Desigur, daca mama si tata au ceva la ciorap, ne pot ajuta si la maturitate, dar uneori simtim nevoia sa fim pe picioarele noastre. Cu planul de afaceri in mana, mergi sa cauti finantare.
Cele trei optiuni financiare sunt simple: prieteni si familie, investitori sau imprumuturi bancare. Investitorii si chiar rudele tale vor cere o parte din “cascaval”, pentru a avea un anumit control asupra afacerii voastre. Afacerea ta va deveni afacerea voastra. Pe de alta parte, bancile aduc dobanzi obraznice si costuri suplimentare, menite sa puna bete in roate minunatei tale afaceri. Vei fi nevoit sa alegi raul cel mai mic, si cu totii ne pricepem la asta.
4. Planul, banii si entuziasmul. Ce urmeaza?
Credeai ca asta este totul. Ei bine, nu. Birocratia din Romania tocmai iti bate la usa. Hartogaraia aferenta afacerii tale va fi la fel de voluminoasa ca lunile de asteptare. Dai bani in stanga, dai bani in dreapta, poate-poate vei obtine o accelerare a lucrurilor. Ca sa intri in legalitate, trebuie sa te hotarasti asupra formei de afacere. Vrei sa fii “persoana fizica”, vrei un parteneriat, vrei o corporatie? Numai tu stii ce vrei. Deciziile tale in privinta banilor vor avea un efect direct asupra caracteristicii pe care o va avea afacerea.
5. Operatiunea “Usi deschise”
Este timpul sa faci niste banuti. Unde o sa-ti desfasori activitatea? Un birou, un spatiu comercial, o hala? Clientii tai vor fi multumiti cu aceste amplasamente? Ai nevoie de angajati multi, pentru a-ti desfasura afacerea in bune conditii? Cum stai cu gestiunea, ai nevoie de un gestionar de meserie, sau te descurci OYO (on your own)? Ce taxe trebuie sa platesti si ce taxe trebuie sa incasezi? Raspunsurile la aceste intrebari iti vor lamuri multe din necunoscute, oferindu-ti o mai mare siguranta.
6. Legende urbane si rurale
Pe alocuri sau mai mult adevarate, legendele urbane si rurale privind noul venit intr-un mediu de afaceri sunt arhicunoscute. Se spune ca noul Mic Patron va fi luat la ochi de concurenta locala, mai ales daca exercita preturi mai mici. Se mai spune ca la usa magazinului sau vor bate tot felul de indivizi imbracati in albastru, de la taxe, impozite si alte entitati statale, de la apa, de la Greenpeace, de la ONG-uri, pe langa controalele de rutina. In cele mai multe cazuri, e bine sa fii cinstit si cu actele in regula. Daca nu, vei fi nevoit sa platesti spagi. Vei umbla dupa “atentii” pentru duduile durdulii si parfumate, in caietul carora scrie numele tau. Da, te-au luat in colimatoriu. Dar daca est cinstit si cu actele in regula, nu preau ce sa-ti faca.
7. Incurajari finale
Viata de patron nu pare a fi asa simpla. De la chioscul mediocru din spatele satului, la supermarketul cochet din centrul Bucurestiului, regulile sunt aceleasi. Lupta pentru supravietuire pe piata libera se lasa cu scantei, victorii, infrangeri, renuntari, renasteri din cenusa capitalista. Nu va lasati speriati de criza, speriati-o voi pe ea.
Si gandeste pozitiv. In momentul in care ajungi in imposibilitatea de a avea un sediu pentru afacerea ta, te poti muta pe online, unde se intampla lucruri extraordinare. Iti faci un cont si vinzi orice iti trece prin cap, la preturile tale. Tot afacere se numeste si asta, chiar daca nu vorbesti “afacereza” la cote maxime.
Cat despre ce zone merita abordate in aceasta perioada postcriza, lista este generoasa: IT, resurse umane, marketing, publicitate, call center, educatie, prestari servicii si multe altele. Micul Patron ar trebui sa se fereasca de sectoarele moarte, cum ar fi constructiile, arta sau mass media pe hartie, aflata in colaps. Pentru fornetistii din noi, vor exista intotdeauna francize gata sa fie explorate, ca si cavernele preistorice ale unui tinut apropiat, gata inverzit.
Pentru idei, sfaturi, noi tendinte in afaceri si multe altele, consultati Revista Idei de Afaceri!
Articole conexe
BNR: Deficitul contului curent a crescut
de Bianca TilaCum sa-ti echipezi sala de sedinte, pentru a fi functionala si moderna
de Idei de afaceri3 metode de imbunatatire a performantei manageriale
de Idei de afaceriBuget de casa noua: cum sa iti gestionezi eficient cheltuielile de instalare
de Idei de afaceriAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit