de Bianca Tila
04 Iul. 2024
110
In economia unei afaceri, antreprenorul are un rol esential. Acesta trebuie sa puna in aplicare diferite ecuatii care vor cantari enorm in balanta succesului.
Indiferent daca ne referim la o firma mica sau la o afacere cu peste 100 de angajati, ROI-ul (rata de recuperare a investitiei) este un pas care trebuie bifat periodic.
Pentru a reusi ca antreprenor trebuie sa te documentezi cu privire la conceptele de baza pentru a-ti dezvolta afacerea. Rentabilitatea investitiei iti va oferi modalitati eficiente de crestere si nu va minti cand va arata adevarata fata a afacerii - daca este sau nu profitabila.
Ce este ROI (return on investment)?
ROI reprezinta retun on investment, adica rata de recuperare a investitiei sau rentabilitatea investitiei. Aceasta este o masura de performanta utilizata pentru a evalua eficienta sau profitabilitatea unei investitii sau pentru a compara eficienta unui numar de investitii diferite.
De asemenea, incearca sa masoare direct valoarea rentabilitatii unei anumite investitii, in raport cu costul investiei.
Rentabilitatea investitiei este o masura populara de profitabilitate utilizata in vederea evaluarii de functionare a investitiei. Aceasta se dovedeste o unealta importanta atunci cand antreprenorul vrea sa compare aspecte similare si pentru a clasifica investitiile in diferite proiecte sau active.
Totusi, ROI nu ia in considerare perioada de detinere sau trecerea timpului. In acest fel, poate rata costurile de oportunitate ale investitiei in alta parte.
Daca ceva ofera sau nu o
rentabilitate buna a investitiei ar trebui comparat cu alte oportunitati disponibile.
Cum se calculează ROI-ul?
In ceea ce priveste calcul rentabilitatii investitiei, beneficiul unei investii este impartit la costul investitiei. Astfel, rezultatul este exprimat ca procent sau raport.
Acesta este exprimat ca procent si este calculat prin impartirea profitului net (sau pierderii) unei investitii la costul sau cheltuielile initiale.
Formula rentabilitatii investitiei este:
ROI = (Valoarea curenta a investitiei - Costul investitiei)/Costul investitiei
Cand vorbim de "valoarea curenta a investitiei" ne referim la venturile obtinute din vanzarea investitiei de interes. Rentabilitatea investitiei este masurata ca procent, pentru a fi mai usor de comparat cu randamentele altor investitii, permitand masurarea unei varietati de tipuri de investitii in raport cu unul pe altul.
Importanta ROI-ului in evaluarea investitiilor
Datorita versatilitatii si a simplitatii, ROI si-a castigat popularitatea. In esenta, rentabilitatea investitiei poate fi utilizata ca un indicator al profitabilitatii unei investitii.
Calculul este unul simplu si relativ usor de reinterpretat pntru gama sa larga de aplicatii. In cazul in care rentabilitatea investitiei este net pozitiva, probabil ca merita. Daca sunt disponibile alte oportunitati cu rentabilitate mai mare a investitiilor, aceste semnale pot ajuta investitorii sa elimine sau sa selecteze cele mai bune optiuni.
Un lucru de luat in calcul pentru investitori este acela de a evita rentabilitatea investitiei negative, care implica o pierdere neta.
ROI in functie de industrie
De-a lungul timpului, rentabilitatea medie a investitiei pentru S&P 500, indice bursier ce contine 500 de companii publice mari - majoritatea americane, a fost de aproximativ 10% pe an.
Totusi, pot exista variatii considerabile in functie de industrie. Pe parcursul anului 2020, multe companii de tehnologie au generat profituri anuale cu mult peste acest prag.
Companiile din alte industrii, precum companiile energetice si utilitatile, au generat o rentabilitate mult mai mica a investitiilor si s-au confruntat cu pierderi de la an la an, in unele cazuri.
In plus, este normal ca rentabilitatea medie a investitiei unei industrii sa se modifice din cauza unor factori precum concurenta crescuta, schimbarile tehnologice si schimbarile in preferintele consumatorilor.
Studii de caz si exemple practice
Pentru a intelege mai bine demersul acestui calcul, va las mai jos cateva exemple.
O investitie cu un profit de 100 de euro si un cost de 100 euro ar avea un ROI de 1 sau 100%, atunci cand este exprimat ca procent. Cu toate ca rentabilitatea investitiei este o modalitate rapida si usoara de a estima succesul unei investitii, are unele limitari serioase.
In acest sens, rentabilitatea investitiei nu reflecta valoarea in timp a banilor si poate fi dificil sa comparati rentabilitatea investitiilor in mod semnificativ, avand in vedere ca unele investitii vor dura mai mult pentru a genera profit decat altele. Investitorii profesionisti tind sa utilizeze alte valori, precum valoarea actuala neta sau rata interna de rentabilitate.
Sa luam drept exemplu o afacere de comert electronic. Antreprenorul detine un site de comert electronic care vinde marfuri cu tematica de pisici. Situatia aceasta se petrece in preajma sarbatorilor, iar antreprenorul vrea sa creasca gradul de constientizare si vanzari. O decizie ce poate fi luata este cea de a investi in reclame pe retelele sociale.
In acest fel, pe promovare se investeste un total de 1.000 de euro pentru reclame pe canalele de retele sociale in vederea atragerii de cumparatori.
Dupa ce perioada sarbatorilor se incheie, antreprenorul poate calcula profitul net si poate afla ca magazinul sau a castigat cu 5.000 euro mai mult decat a castigat in aceeasi perioada a anului trecut. In acest sens, se poate calcula rentabilitatea investitiei reclamelor ca:
ROI = (5.000 euro/1.000 euro) x 100
Pentru fiecare euro investit in reclame, antreprenorul a primit 5 euro in profit net. Incurajat de aceasta rentabilitate puternica a investitiei, antreprenorul poate incepe sa bugeteze pentru o cheltuiala sporita pentru urmatorul sezon de vacanta.
De aceasta data, haideti sa schimbam domeniul. Un antreprenor are un
restaurant de pizza si observa ca afacerile sunt lente. In acest sens, organizeaza un brainstorming pentru a gasi modalitati de imbunatatire a afacerii. Antreprenorul banuieste ca produsul nu corespunde asteptarilor clientilor si decide sa schimbe cuptorul sau de pizza cu unul de ultima generatie.
Noul cuptor de pizza costa 500 de euro. Pana la sfarsitul anului, pizzeria ajunge sa castige cu 2.000 de euro mai mult fata de rezultatele anului trecut.
In conditiile in care cuptorul a fost singura investitie facuta de antreprenor in cursul anului, randamentul investitiei pentru anul respectiv poate fi calculat astfel:
ROI = (2.000 euro/500 euro)x 100
Fiecare euro pe care antreprenorul l-a investit pe noul cuptor de pizza a generat un profit net de 4 euro. Noul cuptor va continua sa genereze vanzari crescute in timp, iar rentabilitatea investitiei va creste pe masura ce trece timpul.
Recomandari pentru maximizarea rentabilitatii și ROI-ului
Determinarea unui ROI bun este esentiala pentru investitorii care doresc sa-si maximizeze rentabilitatea in timp ce gestioneaza riscul. Cu toate ca nu exista un punct de referinta universal, mai multi factori influenteaza ceea ce ce este considerat satisfacator:
-
Toleranta la risc - Investitorii variaza in ceea ce priveste disponibilitatea lor in a tolera riscul. Unii investitori accepta o rentabilitate mai mica a investitiilor in schimbul unei stabilitati mai mari si unei predictibilitati. Investitorii toleranti la risc pot cauta rentabilitatea mai mare a investitiilor, dar sunt dispusi sa accepte o mai mare incertitudine si volatilitate.
-
Durata investitiei - Orizontul de timp al unei investitii joaca un rol semnificativ in determinarea unui ROI bun. Investitiile pe termen lung necesita o rentabilitate mai mare a investitiilor pentru a justifica blocarea capitalului pentru o perioada lunga de timp. Investitiile pe termen scurt pot oferi rentabilitate mai mica, dar ofera lichiditate si flexibilitate.
-
Norma din industrie - Industriile au asteptari diferite pentru rentabilitatea investitiei pe baza unor factori precum conditiile de piata, peisajul competitiv si mediul de reglementare. Industriile cu barierele mari la intrare sau cerintele semnificative de capital pot necesita o rentabilitate mai mare a investitiilor pentru a atrage investitii.
-
Obiective personale - Indiferent daca vizeaza acumularea de avere, generarea de venituri sau conservarea capitalului, investitorii ar trebui sa-si alinieze asteptarile privind rentabilitatea investitiei cu obiectivele si circumstantele lor individuale.
Pentru a creste ROI puteti aborda cateva strategii universale, precum:
-
Analizeaza preferintele din social media
-
Cunoaste-ti piata
-
Fii dispus sa experimentezi
Avantajele si dezavantajele ROI-ului
Datorita simplitatii sale, rentabilitatea investitiei a devenit o masura standard, universala a profitabilitatii. Ca masura, nu este posibil sa fie inteles sau interpretat gresit, avand in vedere ca are aceleasi conotatii in fiecare context.
Sa presupunem ca investitia X genereaza un ROI de 25%, in timp ce investitia Y produce un ROI de 15%. Nu se poate presupune ca X este investitia superioara decat daca se cunoaste si intervalul de timp al fiecarei investitii. In acest sens, este posibil ca 25% ROI din investitia X sa fi fost generat pe o perioada de cinci ani, in timp ce 15% ROI din investitia Y sa fi fost generat in doar un an.
Acest exemplu subliniaza un dezavantaj major al ROI-ului, acela de a nu lua in considerare perioada de detinere. Calcularea rentabilitatii anuale a investitiei poate depasi acest obstacol atunci cand se compara optiunile de investitii.
In determinarea rentabilitatii si a ROI-ului trebuie sa aveti in vedere ajustarea la risc, completarea corecta a costurilor si valorilor.
Rentabilitatea investitiei nu se adapteaza la risc, lucru ce pune in pericol randamentele investitiei. Cu cat randamentele potentiale sunt mai mari, cu atat riscul posibil este mai mare. Acest caz se poate observa direct pe piata de valori, unde actiunile cu capitalizare mica au randamente mai mici decat actiunile cu capitalizare mare care au riscuri semnificative.
Un investitor care vizeaza un randament al portofoliului de 12% ar trebui sa-si asume un grad de risc substantial mai mare fata de un investitor al carui obiectiv este un randament de 4%. Daca acel investitor se concentreaza asupra numarului de rentabilitate a investitiei fara a evalua si riscul asociat, eventualul rezultat poate fi foarte diferit de rezultatul asteptat.
Cifrele ROI pot fi umflate daca toate costurile posibile nu sunt incluse in calcul. Acest lucru se poate intampla in mod deliberat sau din neatentie. In evaluarea rentabilitatii investitiei pe un imobil ar trebui sa fie luate in calcul toate cheltuielile asociate. Aici vorbim de dobanzi ipotecare, impozite pe proprietate, asigurari si costurile de intretinere. Toate aceste cheltuieli pot diminua rentabilitatea investitiei asteptate. Fara a le include pe toate in calcul, valoarea ROI poate fi exagerata.
De asemenea, unele probleme pot fi ignorate. La fel ca valorile de profitabilitate, ROI-ul ia in considerare doar castigurile financiare atunci cand evalueaza randamentul unei investitii. Acesta nu ia in calcul beneficiile auxiliare, precum costurile sociale sau de mediu.
O valoare relativ noua a rentabilitatii investitiei, cunoscuta sub numele de rentabilitate sociala a investitiei, ajuta la cuantificarea unora dintre aceste beneficii pentru investitori.
Rentabilitatea investitiei este o masura simpla si intuitiva a profitabilitatii unei investitii. Exista unele limitari ale acestei valori, inclusiv faptul ca nu ia in considerare perioada de detinere a unei investitii si nu este ajustata pentru risc. In ciuda limitarilor, ROI este o masura cheie utilizata de analistii in afaceri pentru a evalua si clasifica alternativele de investitii.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: roirata de recuperare a investitieirentabilitatea investitieireturn on investment