Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
La ce foloseste un plan de afaceri?
Un plan de afaceri este un document scris care precizeaza in ce consta afacerea, ce resurse si strategii se vor folosi si care sunt rezultatele asteptate intr-un anumit orizont de timp.
Poate ca unii vor spune - Sunt suficient de destept pentru a urmari totul in minte. De ce mi-as scrie un plan de afaceri, daca stiu deja ce am de facut?
Cultura castravetelui anti-diabet
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala
Cum sa faci bani din vanzarile pe Amazon
Exista multe motive pentru care un plan de afaceri trebuie scris. Pe unele dintre ele le vom enumera mai jos. Dar cel mai important motiv este acela ca, procedand astfel, veti fi obligat sa studiati si sa luati in consideratie fiecare aspect al afacerii, prin acest plan de afaceri, si ca urmare veti putea descoperi elementele care vor contribui la succesul sau, dimpotriva, la esecul ei.
6 argumente in favoarea intocmirii unui plan de afaceri
1. Este imposibil sa obtineti un credit pentru afacerea dvs. fara sa prezentati un plan de afaceri.
2. Dupa ce ati pornit afacerea, veti fi mereu sustras de la linia pe care v-ati propus-o de tot felul de detalii care apar pe parcurs. In acest fel, sunteti supus pericolului de a incepe sa va abateti de la ceea ce v-ati propus initial. Un plan de afaceri va canalizeaza toate actiunile spre atingerea obiectivelor.
3. Afacerile sunt batalii cu concurentii pentru banii consumatorilor. Marii generali nu pornesc niciodata la batalie fara sa-si stabileasca strategia. Un plan de afaceri complet prezinta strategia care contribuie la cucerirea pietei.
4. Ideea care sta la baza afacerii dvs. este intangibila. Ea nu poate fi vazuta sau atinsa nici de dvs., nici de investitori, parteneri sau angajati-cheie. Un plan de afaceri scris este evidenta palpabila a ideilor, conceptelor si cercetarilor dvs. El poate fi vazut, atins si studiat.
5. Un plan de afaceri arata investitorilor si dvs. insiva unde trebuie sa ajungeti si cum. Este harta rutiera fara de care sunteti in pericol sa calatoriti in cerc in jurul obiectivului, fara a ajunge niciodata la el.
6. Un plan de afaceri usureaza sarcina pornirii, conducerii si extinderii afacerii. Toti cei care au lansat afaceri in ambele moduri – cu si fara plan de afaceri – pot depune marturie in aceasta privinta.
Ce contine un plan de afaceri
Un plan de afaceri cuprinde aproximativ 12 capitole distincte, fiecare detaliind diferite aspecte ale afacerii. Unele parti pot fi comasate sau eliminate, in functie de specificul afacerii pe care o prezentati.
Ordinea in care sunt elaborate aceste capitole nu este obligatorie, cu o singura exceptie: rezumatul acestui plan de afaceri se va intocmi ultimul. Rezumatul trebuie sa contina elementele cele mai importante si mai interesante ale intregului plan de afaceri, iar dvs. va puteti da cel mai bine seama care sunt acestea numai dupa ce ati elaborat sectiunile individuale ale respectivului plan de afaceri.
Cu cat va veti organiza mai bine materialul, in asa fel incat informatiile sa fie cat mai usor identificate, cu atat el are mai multe sanse de succes in fata celor care doriti sa-l citeasca. De aceea, este bine sa numerotati capitolele cu cifre romane si sa marcati subcapitolele cu litere mari de tipar. Va prezentam in continuare cele 12 capitole pentru un plan de afaceri.
I. Rezumat plan de afaceri
Nu uitati ca rezumatul trebuie scris la sfarsit, dupa ce intregul plan de afaceri a fost terminat, si ca el nu trebuie sa fie mai lung de doua-trei pagini. De cele mai multe ori trebuie sa incercati mai multe versiuni inainte de a-i da forma finala. Faceti toate eforturile ca el sa fie bine scris si complet. Este prima parte care va fi citita de potentialii investitori. Daca rezumatul nu reuseste sa le trezeasca interesul, acel plan de afaceri nici macar nu va mai fi citit.
A. Datele de identificare a afacerii
Se prezinta pe scurt toate datele care l-ar putea interesa pe cititor in acel plan de afaceri, in situatia in care ar dori sa afle mai multe amanunte despre firma dvs. (daca exista) sau despre principalii ei actionari. Nu trebuie in nici un caz sa lipseasca: numele, forma legala de inregistrare, adresa, telefonul, faxul, numarul de inregistrare la Registrul comertului, capitalul social, numele, meseria si procentele din afacere ale principalilor asociati.
B. Produsul (conceptul) & prezentat si planificat
Se explica ce produse sau servicii vor fi oferite imediat pietei potentiale si ce va oferi firma in viitor. Prezentati pe scurt, intrucat mai tarziu in acest plan de afaceri se va face o descriere detaliata, intr-un capitol distinct.
C. Piata
Se descriu principalii clienti, raspunzandu-se la urmatoarele intrebari: Cine sunt? Unde sunt? Cum pot fi identificati? Cum vor fi atrasi? Si acestui subiect i se va aloca un intreg capitol, asa incat nu va pierdeti in detalii.
D. Caracteristici deosebite
Ce trasaturi vor diferentia produsele sau serviciile de altele similare, oferite de concurenti? Carei nise de piata va adresati? Raspundeti cat mai concis posibil la toate aceste intrebari.
E. Propunerea de finantare
Prezentati pe scurt care este suma de bani necesara afacerii dvs., cum o veti folosi, care sunt principalele surse de finantare pe care le aveti in vedere, care va fi participarea dvs. si care este suma sau participarea celui caruia i-ati adresat planul. Precizati care vor fi avantajele pe care le va avea investitorul. Daca nu doriti investitori pentru afacerea dvs., aceasta sectiune nu va fi intocmita.
Trebuie sa evitati cu orice pret urmatoarele greseli:
a) Subdimensionarea fondurilor necesare pentru pornirea si desfasurarea afacerii. Investitorii experimentati stiu sa aprecieze nivelul investitiei. Faptul ca dvs. nu ati facut-o in mod corect le va starni indoieli cu privire la buna informare si la priceperea dvs. Pe de alta parte, acest lucru este foarte periculos pentru afacerea in sine, intrucat nu veti dispune de activele necesare functionarii si extinderii ei.
b) Supradimensionarea volumului vanzarilor si profitului estimat, ca si a numerarului generat de afacere in primii ani. Acest lucru poate fi descoperit, de asemenea, de catre investitori. Nu va amagiti singuri, intrand intr-o afacere care nu poate fi atat de profitabila pe cat ati dori dvs.
c) Subaprecierea nivelului participarii investitorului la capitalul firmei, fapt care nu-l stimuleaza pe acesta sa-si riste banii in afacerea respectiva, preferand sa le dea o alta intrebuintare.
Ce ii intereseaza pe investitori atunci cand citesc rezumatul planului?
Investitorii citesc rezumatul inainte de planul propriu-zis, cautand ineditul afacerii, dar dorind in acelasi timp sa se convinga de faptul ca aceasta se bazeaza pe date realiste si pe experienta intreprinzatorului. Investitorii doresc, de asemenea, sa se asigure ca echipa manageriala a avut realizari pozitive in afaceri similare. Asta nu inseamna ca fara aceste elemente va fi absolut imposibil sa se obtina bani. Numai ca va fi mult mai greu.
Un investitor cu experienta va sti ca fara o echipa manageriala experimentata, care a mai activat in domeniu, se vor face greseli. Dar, pe de alta parte, va accepta ideea ca fara greseli nu pot exista afaceri. Ceea ce il va interesa insa, mai presus de orice, va fi ca echipa manageriala sa fie constienta ca se vor face greseli si sa fie pregatita sa le corecteze cat mai repede posibil, astfel incat urmarile sa nu fie grave. Dorinta managerului de a lasa impresia ca este infailibil ii va indeparta pe investitori.
Atunci cand discutati despre caracteristicile deosebite ale produsului sau serviciului, este bine sa faceti referire la concurenta. In felul acesta, investitorul se va convinge ca sunteti constient de existenta ei. Nu-l faceti cu nici un chip pe investitor sa creada ca subestimati calitatile concurentilor. Prezentati-i caracteristica cea mai importanta care face ca produsul sau serviciul sa se ridice deasupra concurentei, facand in asa fel incat sa va detasati de acesta in ochii investitorilor.
II. Tabla de materii
Este plasata, de obicei, dupa rezumat, separandu-l de planul propriu-zis. Este important pentru ca inlesneste accesul cititorului la informatia care il intereseaza.
III. Prezentarea si istoricul firmei
In aceasta sectiune veti face o scurta prezentare a firmei si a proprietarilor. Fiti concis si faceti astfel incat sa starniti curiozitatea cititorului. Urmariti o succesiune logica a evenimentelor care au marcat afacerea dvs. pana in momentul intocmirii planului. Prezentati faptele in asa fel incat sa scoateti in evidenta experienta proprietarilor si a echipei manageriale.
A. Datele de identificare a firmei
Precizati: Numele firmei; adresa; numarul si data inregistrarii la Registrul comertului; forma juridica de constituire; domeniul de activitate; natura si nivelul capitalului social initial; nivelul capitalului social in momentul constituirii firmei; numele asociatilor; profesia si cota lor de participare la capitalul social.
B. Dezvoltarea de la infiintare si pana in prezent
Descrieti motivele care v-au determinat sa initiati afacerea. V-a fost data ideea de o cunostinta, de un consultant, de vreo publicatie de specialitate sau propria dvs. experienta v-a facut sa identificati o necesitate a pietei, pe care ati putut sa o satisfaceti prin activitatea dvs.
Prezentati etapele de dezvoltare a afacerii pana in prezent.
C. Misiunea firmei
Aratati care sunt scopurile firmei si strategia prin care acestea vor fi atinse. Cu alte cuvinte, unde doriti sa ajunga firma si prin intermediul caror actiuni conjugate. Ce avantaje ofera aceasta afacere societatii? Prin ce se diferentiaza firma dvs. de altele de acelasi fel. Prin ce strategii de marketing atrageti atentia asupra caracteristicilor distincte ale activitatii pe care o desfasurati? Mentionati relatiile de colaborare cu alte firme care pot garanta succesul firmei dvs.
D. Perspectivele de viitor ale afacerii
Intentionati ca, pentru a mentine competitivitatea firmei, sa apelati la noi tehnologii? Sau sa penetrati noi piete? Prezentati toate posibilitatile pe care le intrevedeti pentru extinderea si diversificarea afacerii. Nimeni nu va avea pretentia sa stiti cu precizie ce se va intmpla in zece ani de acum incolo. Dar trebuie sa aveti, totusi, o viziune asupra viitorului.
IV. Produsele si/sau serviciile
In aceasta sectiune se face o descriere a produselor sau serviciilor oferite. Aceasta sectiune este adesea cea mai lunga sectiune a planului de afaceri. Desenele sau fotografiile dau mai multa culoare prezentarii, facand-o mai convingatoare. Ele nu sunt obligatorii, dar creeaza o impresie favorabila celui care citeste planul. Daca oferiti servicii si nu produse, fotografiati spatiile de care dispuneti, echipamentele sau pe angajati in timp ce deservesc clientii.
A. Produsele si/sau serviciile oferite in momentul elaborarii planului
Enumerati aceste produse si servicii. Precizati care sunt caracteristicile lor, precum si avantajele pe care le aduc ele clientilor. Aceasta sectiune va fi citita cu atentie de catre potentialii investitori.
B. Produsele si/sau serviciile pe care le veti oferi in viitor
Atunci cand o firma realizeaza un singur produs sau serviciu, pericolul esecului este mare. Chiar si atunci cand exista multi potentiali clienti si nu exista concurenta, ceea ce se intampla foarte rar, trebuie sa aveti in vedere ca aceasta situatie nu va dura un timp indelungat. Succesul firmei dvs. ii va face si pe altii sa intre in scena.
Patentele si drepturile de autor nu va vor putea proteja un timp foarte indelungat. Pe de alta parte, dorintele si necesitatile consumatorilor se modifica si se diversifica in permanenta. De aceea, gama de produse si servicii oferite trebuie in permanenta diversificata si modificata.
De obicei, investitorii sunt atrasi de firmele care au in vedere fabricarea de produse si organizarea de servicii noi, care se adreseaza aceluiasi segment de piata ca si cele anterioare.
C. Din ce considerente vor cumpara clientii?
Exista un numar de raspunsuri standard la aceasta intrebare,cum ar fi: "Pretul convine cumparatorului", "Calitatea este cea dorita" sau "Serviciile sunt ireprosabile". Aceste argumente sunt general valabile pentru toate afacerile. De aceea, este bine ca raspunsul dvs. sa se bazeze pe rezultatele unor cercetari ale pietei. Altfel, nimeni nu va accepta declaratiile dvs.
V. Piata
A. Descrierea pietei
Aratati carui segment de piata va adresati, dand toate precizarile necesare de ordin geografic si demografic. Aflati care sunt venitul mediu si obiceiurile grupurilor de clienti vizati. Potentialul investitor se va simti mai in siguranta sa investeasca intr-o afacere al carei proprietar s-a documentat cu atentie asupra pietei potentiale.
B. Dinamica pietei
Prezentati schimbarile care intrevedeti ca vor avea loc in ceea ce priveste pietele pe care le vizati pentru produsul sau serviciul dvs. Explicati cum urmeaza sa moficiati produsele si strategiile de marketing pentru a va adapta acestor schimbari ale pietei. Investitorii si creditorii vor aprecia in mod deosebit faptul ca anticipati schimbarile si sunteti pregatit sa le faceti fata.
C. Piete secundare
Dupa ce ati stabilit care este piata careia va adresati, continuati sa cautati piete noi, pe care le veti deservi si planificati-va penetrarea pe aceste piete.
D. Testarea pietei
Pentru a-si vinde produsele, companiile trebuie sa cerceteze permanent piata pentru a descoperi ce doresc clientii lor. Stabiliti esantioane de cumparatori, reprezentative pentru piata careia i se adreseaza afacerea dvs. si studiati, prin raspunsurile la chestionarele pe care le inaintati acestora, reactia fata de produsele/serviciile pe care le oferiti. Pentru intocmirea chestionarelor, se poate apela la ajutorul specialistilor sau al diferitelor publicatii.
VI. Concurenta
Concurenta va exista intotdeauna in lumea afacerilor. Nu o minimalizati, ci priviti-o cu seriozitate. Cunoscandu-i pe concurentii dvs., puteti elabora strategiile necesare pentru a reusi pe aceeasi piata cu a lor. Ignorandu-i sau minimalizandu-le importanta, va semnati condamnarea la esec. Nu aveti concurenti in momentul respectiv? Fiti sigur ca ei nu vor intarzia sa apara.
Investitorii si creditorii nu vor avea niciodata incredere in oamenii de afaceri care se simt siguri pe ei in mod nejustificat. Convingeti-i ca ii cunoasteti pe concurentii dvs. si ca stiti cum sa folositi punctele slabe in avantajul dvs. si ca va veti perfectiona activitatea, pentru a nu va lasa doborati de punctele lor tari.
A. Descrierea concurentilor importanti
Descrieti-va concurentii, clasificandu-i in functie de dimensiunea lor. Aceasta dimensiune poate fi stabilita tinand seama de cifra de afaceri, de numarul de localuri, de active sau de capitalul lor propriu. Aplecati-va cu atentie asupra caracteristicilor care diferentiaza produsele fiecarui concurent, preturilor practicate de acestia, calitatile serviciilor. Aratati care sunt strategiile de marketing si tehnologiile folosite, in general, tot ceea ce considerati semnificativ.
B. Punctele tari si slabe ale concurentilor
Stabiliti cum se prezinta fiecare concurent important din punctul de vedere al puterii financiare, numarului de localuri, numarului de ani de functionare etc.
C. Avantajele concurentiale
Dupa ce analizati punctele tari si slabe ale concurentilor, trebuie sa stabiliti din ce punct de vedere aveti avantaje asupra lor. Stabiliti cum vor fi percepute aceste avantaje de catre clienti. In acest fel va veti putea contura mai bine nisa de piata.
D. Modificari previzionate ale situatiei concurentei
Faceti-l intotdeauna pe cititor sa inteleaga faptul ca sunteti constient de importanta urmaririi permanente a reactiei concurentilor la modificarile pe care le sufera afacerea dvs. Ca stiti ca acestia vor reactiona la fiecare miscare a dvs.
VII. Vanzarea produselor
V-ati identificat piata, ati creat produsul sau serviciul care credeti ca va avea succes si v-ati analizat concurentii. Acum trebuie sa va decideti asupra modului in care ii veti anunta pe potentialii clienti ce le oferiti si asupra persoanelor care vor urmari permanent satisfactia clientilor.
Multi intreprinzatori neexperimentati nu se gandesc sau se gandesc prea putin la aceste puncte importante inainte de a incepe afacerea, iar asta le va afecta succesul. Nu uitati importanta strategiei pe care o veti folosi pentru a va face cunoscut clientilor si a-i multumi si nici importanta acestei sectiuni a planului de afaceri.
A. Modalitati de vanzare
Cum va veti vinde produsele? Prin reteaua proprie de magazine? Folositi agenti de vanzari? Sau veti folosi sistemul de vanzari prin posta? Daca uneori vanzarea este usoara, facandu-se fara complicatii, direct din rafturile magazinului propriu, alteori lucrurile se complica, necesitand decizii complexe. De exemplu: cum va veti proteja impotriva fraudelor, in special in magazinele de autoservire? Cum ii veti ajuta pe clienti sa-si transporte la domiciliu produsele foarte voluminoase pe care le cumpara? Veti asigura service-ul in perioada de garantie cu proprii angajati sau veti subcontracta aceasta activitate?
Toate aceste sisteme trebuie gandite inainte de deschiderea afacerii, chiar daca nu vor fi perfecte de la inceput. Acest lucru va face o impresie buna si cititorului planului de afaceri.
B. Reclama, promovarea, relatiile cu publicul
Descrieti principalele modalitati de reclama pe care le veti folosi si motivele care va determina sa faceti aceasta alegere. Ce trasaturi ale produsului sau serviciului veti pune in lumina pentru a genera vanzarile? Ati pus la punct metode de monitorizare a rezultatelor diferitelor metode de marketing pe care le veti folosi, pentru a le studia eficienta? Ce suma veti folosi pentru activitatea de marketing?
Explicati in detaliu cum o veti cheltui. Daca aveti brosuri de marketing, reclame aparute in diferite publicatii, referinte ale clientilor sau ale diferitelor organaizatii, este bine sa le anexati.
C. Urmarirea reactiei consumatorilor
Acordand importanta modului in care consumatorii percep produsele si serviciile dvs., veti obtine informatii extrem de utile pentru perfectionarea afacerii si veti castiga increderea si respectul acestora, determinandu-i sa va devina fideli. Intrebati-i ori de cate ori este posibil ce le place si ce nu le place. Si mai presus de orice, fiti pregatiti sa luati masuri pentru a corecta ceea ce nu le place. A intreba fara a actiona apoi conform raspunsurilor lor este o treaba inceputa, dar neterminata.
VIII. Fabricarea produsului (sau realizarea serviciului)
A. Furnizorii
Fiecare companie are propriii furnizori, care ii asigura de la rechizitele necesare in activitatea cotidiana pana la materiile prime, componentele si produsele finite care urmeaza a fi revandute. In aceasta sectiune a planului afacerii veti descrie furnizorii la care veti apela si motivele care va determina sa o faceti. Pentru acest lucru trebuie sa consultati listele de preturi ale diversilor furnizori si conditiile de livrare. Intalniti-va cu ei si formati-va o prima impresie asupra lor. Interesati-va daca sunt corecti in afaceri.
B. Spatiile si echipamentele
Mai mult ca sigur ca veti avea nevoie de un birou sau de un spatiu de lucru unde sa va desfasurati activitatea. Puteti sa planificati inceperea activitatii in propria casa. Dar daca previzionati insa o extindere a afacerii, veti avea nevoie cu siguranta de un spatiu de sine statator.
Cautati sa incheiati un acord cu proprietarii. Includeti acest contract in plan, ca anexa. Descrieti avantajele spatiului respectiv. Stabiliti planul de organizare al spatiului respectiv, decizand asupra modului in care veti amplasa mobilierul si echipamentele de lucru. Gandindu-va din timp la aceste detalii, veti evita intarzierile inutile ale inceperii activitatii.
C. Personalul
Personalul necesar desfasurarii activitatii nu poate fi gasit peste noapte. De aceea, trebuie sa va ganditi din timp de cati angajati veti avea nevoie si ce calificari trebuie sa aiba acestia. Interesati-va de nivelul salariilor pentru aceste categorii de angajati, in asa fel incat sa puteti previziona cheltuielile cu forta de munca. Veti folosi acest nivel in sectiunea financiara.
D. Depozitarea
Este necesara in special pentru activitatea productiva. Insa, de multe ori, pentru prestarea unor servicii, este de asemenea nevoie de spatiu de depozitare a unor materiale. Asa ca nu trebuie sa neglijati acest aspect.
E. Controlul calitatii si garantiile
Indiferent de activitatea pe care o desfasurati sau o veti desfasura, trebuie sa puneti pe primul plan satisfactia clientului. Fara aceasta, reclama pe care o veti face va fi inutila. Pentru a-l satisface pe client, trebuie ca in primul rand sa-l tratati cu maxima atentie, pentru a intelege exact ce-si doreste.
Apoi, este absolut necesar ca pretul produsului sa fie corect stabilit. In al treilea rand, produsul trebuie sa respecte cu strictete standardele de calitate. Iar in al patrulea rand, sa fie la indemana clientului atunci cand are nevoie de el. Asa ca trebuie sa stabiliti, inca de la inceput, procedurile de control prin care veti asigura livrarea la timp si de calitate a produsului.
IX. Structura companiei
A. Forma de asociere
Firma poate fi individuala sau societara, potrivit Legii nr. 31/1990. Intreprinzatorii se pot asocia in diferite moduri, in functie de obiectivele urmarite si de posibilitatile financiare de care dispun.
In momentul in care incepeti afacerea, trebuie sa alegeti forma de asociere. Discutati cu un avocat si cu un contabil, pentru a vedea care dintre ele va avantajeaza mai mult. Dupa ce v-ati decis sub ce forma va veti inregistra afacerea, explicati motivele, in aceasta sectiune a planului.
B. Structura proprietatii
In aceasta sectiune, prezentati asociatii si numarul de procente pe care le detin acestia in capitalul social, explicand cum vedeti dvs. modificarea structurii sale in situatia in care investitorul va accepta propunerea dumneavoastra de afacere si va investi.
C. Modificari anticipate
Aceasta sectiune se va completa numai daca planificati modificarea ulterioara substantiala a afacerii, prin diversificare sau achizitia altor firme.
X. Managementul firmei
Anumite capitole ale planului de afaceri vor fi citite cu prioritate. Acesta este unul dintre ele. Investitorii, in special, vor dori sa se asigure daca managerii se completeaza unii pe altii, ca o conditie esentiala a succesului.
Membrii unei echipe manageriale valoroase prezinta urmatoarele calitati:
* Experienta in aceeasi afacere sau intr-o afacere similara, preferabil una de succes.
* Maturitate conferita de traversarea unui ciclu complet de viata a unei afaceri, constand in lansare, dezvoltare si recesiune, singura experienta care ii poate convinge pe manageri ca orice afacere cunoaste perioade favorabile si nefavorabile.
* Un trecut incununat de succes, care sa dovedeasca faptul ca persoana cunoaste conditiile acestuia
* Cunostinte complementare care sa acopere toate domeniile manageriale esentiale: organizare, marketing si desfacere, finante.
Daca echipa pe care ati ales-o indeplineste toate aceste conditii, aveti in fata dumneavoastra toate sansele. Daca una sau mai multe dintre aceste cerinte nu sunt indeplinite, ar fi indicat sa reconsiderati componenta ei.
A. Memoriul de activitate al proprietarilor si managerilor
Daca sunteti de parere ca echipa manageriala selectionata de catre dvs. intruneste conditiile necesare succesului, prezentati in cadrul planului motivele care va fac sa credeti acest lucru, bazandu-va pe fapte concrete si pastrand amanuntele pentru anexa, unde veti atasa curriculum vitae al fiecarui manager.
B. Structura organizatorica
Aceasta demonstreaza faptul ca stiti care sunt pozitia si atributiile fiecarui membru al echipei manageriale. Ea ii va ajuta pe manageri sa-si defineasca aria de responsabilitate si legaturile dintre ei, iar pe investitori sa se asigure de faptul ca planul dumneavoastra de actiune este bine pus la punct.
C. Descrierea posturilor cheie
Prezentati pe scurt responsabilitatile si aptitudinile necesare. Descrierea aceasta va va ajuta, de asemenea, in procesul de recrutare, pregatire si evaluare a personalului.
D. Demonstrarea potentialului de anticipare a riscurilor
Anticiparea riscurilor este esentiala pentru alegerea celui mai favorabil plan de actiune. Investitorii doresc sa se asigure de faptul ca intreprinzatorul si echipa sa manageriala sunt pregatiti sa faca fata oricarei situatii neprevazute.
Printre riscurile care pot afecta viitorul afacerii se numara: o evolutie defavorabila a ramurii in care se incadreaza afacerea • depasirea costurilor de productie estimate • dificultati in aprovizionarea cu materiale • aparitia de concurenti neasteptati • Trebuie sa va mai ganditi ce se intampla daca: concurentii fac reduceri mari de preturi • ramura in care veti activa va trece printr-o perioada dificila • vanzarile estimate nu sunt realizate • echipa manageriala se destrama.
XI. Planul financiar
Acest capitol prezinta un interes deosebit pentru investitori, dar si pentru dumneavoastra insiva. El este menit sa demonstreze viabilitatea proiectelor pe care le aveti. Va fi afacerea profitabila sau nu?
A. Definirea clara a sumei necesare, a surselor de finantare avute in vedere si a modului in care vor fi utilizate fondurile
Este foarte important ca investitorul sa se convinga de faptul ca va asumati la randul dumneavoastra propriile riscuri, investind in afacerea pe care i-o propuneti investitorului respectiv.
B. Prezentarea istoricului financiar
Exste menita a demonstra investitorului caruia va adresati seriozitatea firmei. In acest scop, va trebui sa includeti documentele financiare (Bilantul contabil si Situatia veniturilor si cheltuielilor) pentru ultimii trei ani, sau daca nu aveti o istorie atat de indelungata, de la infiintarea firmei si pana in prezent. Investitorul va dori sa se convinga de faptul ca vanzarile si profitul au avut o evolutie favorabila, sa cunoasca evolutia competentei patrimoniului si datoriilor firmei.
C. Prezentarea estimarilor financiare
Aceasta sectiune trebuie sa demonstreze, din punct de vedere financiar, viabilitatea afacerii pe care o aveti in vedere. In acest scop, va trebui sa prezentati proiectiile Bilantului, Situatiei veniturilor si cheltuielilor si fluxului de numerar pe urmatorii trei ani.
Bilantul previzionat va arata situatia financiara a firmei la sfarsitul fiecaruia din urmatorii trei ani. Va prezenta activele cu ajutorul carora se va realiza nivelul previzionat al vanzarilor si modul de finantare al acestora (datorii si capital). Investitorii vor studia bilantul pentru a vedea daca diferiti indicatori de lichiditate si profitabilitate se incadreaza in limite care justifica finantarea afacerii respective.
Situatia previzionata a veniturilor si cheltuielilor va prezenta rezultatele financiare previzionate in urma desfasurarii activitatii (profit sau pierdere) in urmatorii trei ani. Este necesara previzionarea veniturilor din vanzari pe baza datelor din capitolul de marketing, costurile de realizare a produsului sau serviciului (fixe si variabile).
Fluxul previzionat de numerar. Prezinta o importanta deosebita pentru previzionarea profitabilitatii viitoarei afaceri, de aceea trebuie sa i se acorde importanta deosebita. In functie de nivelul previzionat al vanzarilor, el va scoate in evidenta capitalul suplimentar necesar si momentul in care acesta va fi necesar. Managementul firmei trebuie sa decida modalitatile in care acest capital va fi atras (prin atragerea de investitori sau prin credite bancare) si va fi rambursat.
Un flux de numerar bine inteles si intocmit va atrage atentia investitorului asupra problemelor care pot aparea in viitor, inainte ca acestea sa devina ireparabile.
In toate cele trei documente va trebui sa precizati pe ce v-ati bazat atunci cand ati facut previziunile. Explicati fiecare data. Nu considerati nimic ca fiind dat. Precizati, de asemenea, cine a elaborat documentele respective, mai ales daca ati consultat un specialist din afara firmei.
Calculul si graficul pragului de rentabilitate trebuie sa apara in aceasta sectiune a planului. Pragul de rentabilitate arata nivelul vanzarilor la care profitul este zero (acest concept a fost prezentat in articole anterioare ale sectiunii de management a suplimentului). El trebuie sa fie neaparat inferior nivelului previzionat al vanzarilor, altfel, veti fi in pierdere. Nu este posibil acest lucru? Atunci analizati cum puteti modifica factorii care ii influenteaza pretul, costurile fixe si costul variabil unitar. Daca nu se poate face nimic pentru ca diferenta dintre vanzari si pragul de rentabilitate sa fie pozitiva, renuntati la idee, inainte de a fi prea tarziu.
Adresa utila: www.bplans.com – site dedicat realizarii unui plan de afaceri
Articole conexe
Plan de afaceri florarie. Cum incepi o afacere cu flori de vanzare
de Bianca TilaPlan de afaceri cofetarie: Cum iti poti transforma pasiunea intr-un business profitabil
de Bianca TilaAfacere cu lemn: Cum infiintezi un business in industria lemnului
de Bianca TilaPlan de afaceri pentru o berarie. Cum poti impresiona investitorii
de Bianca TilaAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit