Deschiderea unui centru de meditatii la domiciliu poate fi o alegere excelenta pentru cei pasionati de educatie. De asemenea, prsoanele interesate isi pot folosi cunostintele pentru a ajuta elevii sa-si imbunatateasca performantele scolare.
Centrul de meditatii iti va oferi flexibilitate si control asupra programului de lucru, dar iti poate aduce si venituri suplimentare consistente.
In prezent, cererea pentru meditatii private este in crestere. Acest lucru se datoreaza fie din dorinta parintilor de a oferi copiilor un avantaj educational, fie din cauza curriculumului tot mai complex.
De ce ai nevoie pentru a infiinta un centru de meditatii
O astfel de afacere este promitatoare. Pentru a incepe este esential sa urmezi cativa pasi importanti de la stabilirea unei strategii clare si obtinerea autorizatiilor necesare, pana la promovarea serviciilor si atragerea primilor clienti.
In lista calificarilor si competentelor necesare se inscriu diploma sau certificarea relevanta in domeniul in care vei oferi meditatii (ex. profesor, specialist intr-o anumita materie), experienta in predare sau lucrul cu elevii/studentii si abilitatile de comunicare si pedagogie pentru a adapta lectiile la nevoile fiecarui elev.
De asemenea, ca aspecte legale trebuie sa bifezi alegerea formei juridice (PFA sau SRL), obtinerea autorizatiilor necesare (ANAF, Registrul Comertului, eventual autorizatii sanitare si de securitate) si emiterea facturilor si respectarea obligatiilor fiscale.
In ceea ce priveste spatiul de lucru, vei avea nevoie de o camera linistita si bine iluminata pentru desfasurarea lectiilor. Incearca sa-ti organizezi camera in asa fel incat sa ai acces la resursele educationale - manuale, carti, platforme online.
Atunci cand iti faci planificarea serviciilor si a ofertei, incearca sa alegi atent materiile pe care le vei preda si sa stabilesti nivelul de studiu (elevi de gimnaziu, liceu, studenti etc). In plus, realizeaza un program flexibil, in functie de disponibilitatea ta si a elevilor. Stabileste tarifele in functie de cerere si piata locala.
Un site web te va ajuta sa atragi mai multi parinti spre servicile tale. De asemenea, te poti ajuta de retelele sociale, acolo unde sunt mai prezenti posibilii tai elevi. La inceput, poti oferi lectii gratuite.
Ca materiale si resurse didactice, vei avea nevoie de teste de evaluare pentru identificarea nivelului elevilor, platforme educationale online (Kahoot, Google Classroom, Zoom pentru lectii online) si planuri de lectii structurate si personalizate pentru fiecare elev.
Cat de rentabil este un business cu meditatii
Un business cu meditatii poate fi foarte rentabil, insa totul depinde de anumiti factori, precum cererea de pe piata, preturile practicate, numarul de elevi si strategia de promovare.
In ceea ce priveste castigurile, in Romania, preturile pentru o sedinta de meditatii (60-90 minute) pot varia intre 50 si 200 lei. Pretul este stabilit in functie de materie, experienta profesorului si orasul in care se desfasoara activitatea.
In plus, materiile mai complexe, precum matematica, informatica sau limbile straine rare, au tarife mai ridicate.
Un alt aspect de care trebuie sa tii cont este numarul de elevi. Daca ai 10 elevi care fac cate 2 sedinte pe saptamana la 80 lei/sedinta, veniturile lunare pot ajunge la 6.400 lei. Cu mai multi elevi sau sedinte de grup, venitul creste.
De asemenea, daca predai unui grup de 3-5 elevi si percepi 50 lei/persoana, venitul pe sedinta poate fi de 150-250 lei, maximizand timpul alocat.
Acest business tine si de costurile de operare. Business-ul are costuri relativ mici, insa trebuie sa le acordam atentie pentru reusita afacerii. In acest sens, vorbim despre materiale didactice (carti, fise de lucru, abonamente la platforme educationale), publicitate (promovare pe retelele sociale, site, flyere), cheltieli administrative (taxe pentru PFA/SRL, contabilitate) si echipamente (laptop, tableta grafica, tableta magnetica).
Daca desfasori meditatiile la domiciliul elevilor, trebuie sa tii cont si de costurile de transport.
Acest business este avantajos, avand in vedere:
-
investitia initiala redusa
-
programul flexibil
-
posibilitatea de a lucra remote
-
cererea mare, mai ales in orasele mari
Totusi, afacerea prezinta si cateva dezavantaje, precum:
-
venitul fluctueaza in functie de sezon (mai putin meditatii in vacante)
-
necesita timp pentru a construi o baza stabila de clienti
-
posibila competitie mare in anumite domenii
Ce forma juridica sa alegi
In acest sens, PFA include costuri mai mici de infiintare si administrare, contabilitate simplificata (in sistem real sau norma de venit) si se pot incasa banii direct, fara formalitati complexe.
Totusi, fiecare forma juridica prezinta si unele dezavantaje. Aici va veti intalni cu venituri impozabile in functie de normele fiscale (CAS, CASS, impozit pe venit), raspunderea cu bunurile personale pentru eventualele datorii si dezavantajul de a nu avea mai multi asociati sau angajati, decat cu restrictii.
Cantarind aceste aspecte, persoana fizica autorizata este ideala daca desfasori activitatea singur si vrei venituri moderate.
Pe de alta parte, societatea cu raspundere limitata (SRL) protejeaza bunurile personale (raspunderea se face doar cu capitalul firmei). De asemenea, ca antreprenor si fondator al firmei poti angaja profesori si ai posibilitatea de extindere.
Ca un plus pe langa PFA, pot mentiona ca SRL permite mai multi asociati.
Totusi, exista si aici cateva dezavantaje precum costurile mai mari de adminitrare si contabilitate, impozitarea mai complexa (15% impozit pe venit sau 1%/3% pe cifra de afaceri) si biocratia mai mare la infiintare si gestionare.
Societatea cu raspundere limitata este potrivita daca vrei sa dezvolti o afacere mare, cu multi profesori si servicii.
In ceea ce priveste codurile CAEN ale acestei afaceri trebuie sa ai in vedere:
-
Cod CAEN 8559 - Alte forme de invatamant - Se refera la actvitati educationale private, inclusiv meditatii, cursuri online sau pregatire pentru examene
-
Cod CAEN 8560 - Activitati de servicii pentru invatamant - Daca oferi materiale auxiliare
Cum inregistrezi un centru de meditatii la ONRC
Firma trebuie inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului pentru a se desfasura legal. Procedura difera in functie de forma juridica aleasa, insa in general urmeaza aceleasi etape.
Inainte de a merge la ONRC, trebuie sa alegi cum va functiona afacerea, ca PFA sau SRL.
In conditiile in care vrei sa-ti desfasori activitatea ca persoana fizica autorizata, vei avea nevoie de:
-
Cerere de inregistrare (formular ONRC)
-
Act de identitate (copie si original)
-
Dovada sediului profesional (contract de proprietate, inchiriere sau comodat)
-
Dovada calificarii (diploma, certificat care atesta competentele)
-
Specimen de semnatura (semnat la notar sau la ONRC).
-
Declaratie pe proprie raspundere privind desfasurarea activitatii conform legislatiei
-
Taxe ONRC (costuri mici, variabile)
Daca alegi SRL, vei avea nevoie de:
-
Cerere de inregistrare (formular ONRC)
-
Act Constitutiv (unde se mentioneaza asociatii, capitalul social si obiectul de activitate)
-
Rezervarea denumirii firmei (se face online sau la ONRC)
-
Dovada sediului social (contract de inchiriere/comodat/proprietate)
-
Specimen de semnatura (pentru administrator)
-
Declaratie privind beneficiarul real al firmei
-
Capital social minim de 200 lei (depozitat intr-un cont bancar)
-
Cod CAEN 8559 – Alte forme de invatamant n.c.a. (pentru activitatea de meditatii)
-
Taxe ONRC (in jur de 200-300 lei)
Al doilea pas, dupa ce ai pregatit documentele ai doua posibilitati. Te poti duce fizic, la ghiseul Registrului Comertului din judetul unde ai sediul sau online, prin portalul ONRC sau prin e-mail (daca ai
semnatura electronica).
In aproximativ trei zile lucratoare, ONRC iti va emite Certificatul de inregistrare (CUI) si Certificatul constatator (care atesta ca poti desfasura activitatea).
Urmatorul pas se muta la ANAF pentru obtinerea unui vector fiscal si inregistrarea in SPV (Spatiul Privat Virtual). Vectorul fiscal stabileste impozitul de 10% pe venit pentru PFA sau 1%/3% pe cifra de afaceri pentru SRL. Spatiul Privat Virtual este necesar pentru depunerea declaratiilor online.
In plus, daca alegi PFA trebuie sa depui Declaratia Unica pentru impozit si contributii.
Pe langa aceste aspecte legale, nu uita de deschiderea unui cont bancar si pregatirea contabilitatii. Contul bancar pe firma este obligatoriu pentru SRL, iar pentru PFA este optional.
In ceea ce priveste persoana fizica autorizata, contabilitatea se poate tine de catre antreprenor, daca e la norma de venit.
Pe de alta parte, la SRL, antreprenorul trebuie sa angajeze un contabil.
Obligatii fiscale specifice pentru un centru de meditatii
Indiferent de ce forma juridica alegi, trebuie sa tii cont de taxele si contributiile pe care le ai de achitat catre stat.
In ceea ce priveste persoana fizica autorizata, aceasta are doua modalitati de impozitare:
-
PFA impozitat la norma de venit - Se plateste un impozit fix, indiferent de cat se castiga, stabilit de ANAF pe baza unor norme specifice fiecarui judet. Nu are obligatia de a tine contabilitate complexa, iar in cazurile in care veniturile depasesc un anumit prag, se platesc contributii sociale.
-
PFA impozitat in sistem real - Se plateste pe profitul net (venit minus cheltuieli deductibile) si necesita evidenta contabila mai detaliata.
De asemenea, taxele si contributiile pentru PFA sunt:
-
Impozit pe venit - 10% din venitul net (daca este in sistem real) sau conform normei de venit stabilite
-
Constributia la sanatate (CASS) - 10% daca veniturile anuale depasesc 6 salarii minime brute (adica 6x3.300 lei = 19.800)
-
Contributia la pensie (CAS) - 25% daca veniturile depasesc 12 salarii minime brute (39.600 lei)
-
TVA - Daca veniturile anuale depasesc 300.000 lei, trebuie sa te inregistrezi ca platitor de TVA
In cadrul obligatiilor declarative, persoana fizica autorizata trebuie sa depuna anual Declaratia Unica (formular ANAF), pana pe 25 mai. Prin acest formular se declara veniturile estimate si este necesar pentru plata taxelor.
In cazul unei societati cu raspundere limitata, lucrurile stau altfel. Astfel ca, taxele pentru un SRL microintreprindere sunt:
-
Impozit pe venit - 1% din cifra de afaceri (daca ai cel putin un angajat) sau 3% din cifra de afaceri (daca nu ai angajati)
-
Contributii sociale (daca esti angajat in propria firma) - CAS (pensii) 25%, CASS (sanatate) 10%, impozit pe salariu 10%
Pentru un SRL platitor de impozit pe profit, taxa este de 16% daca veniturile firmei depasesc 500.000 euro/an. In ceea ce priveste TVA, acesta este obligatoriu daca cifra de afaceri depaseste 300.000 lei/an.
Un SRL trebuie sa depuna declaratii fiscale lunare/trimestriale prin contabil si situatiile financiare anuale.
Intrebari frecvente de la operatorii economici care desfasoara activitati de meditatii
Probabil deja s-au instalat unele intrebari, asa ca hai sa lamurim cateva. Explicatiile sunt oferite de catre specialistii site-ului
PortalContabilitate.ro.
Un PFA cu norma de venit, care emite facturi catre persoane fizice si incaseaza prin banca, este obligat sa raporteze facturile in SPV/RO e-Factura?
La art. 10 ind. 1 alin. (2) din OUG 120/2021, se arata ca:
(..)
(2)Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform titlului VII Taxa pe valoarea adaugata din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n1), au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Fac exceptie bonurile fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3)Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care nu se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscala sau opteaza sa se identifice prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C. Daca beneficiarul, persoana fizica, nu se identifica prin niciun cod de identificare fiscala, facturile se emit utilizand un cod format din 13 cifre de zero in locul codului de identificare fiscala a beneficiarului.
(4)Furnizorii prevazuti la alin. (1) si (2) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform art. 2 alin 1 lit (n ind. 1) - relatia B2C - tranzactia avand ca obiect executia de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si o persoana neimpozabila, alta decat cea pentru care se aplica prevederile lit. m) si ale art. 9 ind.1.
La art. 2 alin (1 ) lit. b) din ordonanta se arata ca:
b)operator economic - orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii;
Asadar, persoana fizica care desfasoara o activitate economica este operator economic, iar facturile emise in relatia B2C -respectiv catre persoane fizice, trebuie sa fie transmise prin sistemul national RO e-Factura incepand cu 01.01.2025.

Un SRL cu cod CAEN 8559, administrat de un profesor, depaseste 300.000 lei cifra de afaceri. Poate beneficia de scutirea de TVA conform art. 292 (1) lit. h) Cod Fiscal? Se aplica scutirea si pentru SRL sau doar pentru PFA/II/IF? Care sunt obligatiile legale pentru conformitate?
Potrivit prevederilor de la art. 292 (1) lit. f) si h) din Codul fiscal, urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa:
( )
f)activitatea de invatamant prevazuta in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate. Scutirea se acorda in conditiile prevazute in normele metodologice;
( )
h)meditatiile acordate in particular de cadre didactice din domeniul invatamantului scolar, preuniversitar si universitar;
Astfel, activitatea de meditatii acordata in particular, in mod individual, de catre cadre didactice din domeniul invatamantului scolar, preuniversitar si universitar este scutita de tva. Aceasta activitate poate fi desfasurata ca PFA, II si necesita inregistrare fiscala ca persoana fizica. Pe site-ul anaf.ro se gasesc materiale informative si un ghid privind tratamentul fiscal pentru veniturile obtinute din meditatii acordate in regim particular de catre persoane fizice.
Dpdv al activitatii de invatamant desfasurate de catre o societate, potrivit prevederilor de la pct. 42 din NM,
(1) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru formarea profesionala a adultilor se aplica de persoanele autorizate in acest scop conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de persoanele autorizate pentru formarea profesionala a personalului aeronautic civil navigant prevazut de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici pentru activitatea de perfectionare profesionala. Sunt de asemenea scutite serviciile de formare profesionala prestate de furnizorii de formare profesionala in baza contractelor de parteneriat incheiate cu Institutul National de Administratie.
(2) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal nu se aplica pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens a fost pronuntata hotararea Curtii Europene de Justitie in Cazul C-287/00.
(3) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal se aplica si pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii strans legate de serviciile educationale, precum vanzarea de manuale scolare, organizarea de conferinte legate de activitatea de invatamant, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate pentru activitatile de invatamant sau pentru formarea profesionala a adultilor, prestarea de servicii de examinare in vederea obtinerii accesului la serviciile educationale sau de formare profesionala a adultilor.
(4) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal nu este aplicabila pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate pentru activitatile de invatamant sau pentru formare profesionala a adultilor, destinate activitatii scutite de taxa prevazute la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
Asadar, pentru ca societatea sa fie scutita de TVA, aceasta trebuie sa fie autorizata(acreditata de Ministerul Educatiei Nationale sau autorizata conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor. Altfel apreciez ca activitatea de invatamant desfasurata de catre societate nu este operatiune scutita de TVA.
Poate o persoana fizica autorizata infiintata in ianuarie 2025, cu activitate de meditatii limba engleza, opta pentru norma de venit pana la plafonul de 25.000 euro? Ce registre sunt obligatorii pentru norma de venit vs. sistem real? Este necesara casa de marcat? Trebuie descarcate facturile de achizitii din SPV in fiecare caz?
Activitatea desfasurata de meditatori se incadreaza la codul CAEN
8559: Alte forme de invatamant n.c.a.
Prin urmare, avand in vedere faptul ca acest cod CAEN se incadreaza in categoriile pentru care poate fi aplicata norma de venit, in opinia mea puteti opta pentru impozitarea la norma de venit pana atingeti pragul de 25000 euro anual.
In cazul in care optati pentru norma de venit nu este necesara intocmmirea registrului de incasari si plati . Veti completa acest registru doar la rubrica incasari.
ART. 69 - Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit
(9) Contribuabilii, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.
(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila.
Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
In cazul impozitarii in sistem real veti completa registrul de incasari si plati dar si registrul inventar si fisa de operatiuni diverse.
In opinia mea aveti nevoie de casa de marcat deoarece realizati prestari de servicii catre populatie, baza legala fiind OG 28/1999, art. 1 alin, (1) din codul fiscal.
Facturile de achizitii se vor descarca din SPV in cazul ambelor tipuri de impozitare deoarece relatia dintre furnizori si PFA este de tip B2B pentru care apare obligatia emiterii e-facturilor conform OUG 120/2021 art. 10 alin. (1).