Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Marja de profit: ce este, cum se calculeaza si cum o poti intelege mai bine

de Bianca Tila 12 Apr. 2024 1319
Marja de profit: ce este, cum se calculeaza si cum o poti intelege mai bine
5 din 2 voturi
RATING UTILIZATORI
39% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
52% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Marja de profit este un instrument important pentru orice fondator de business. Marja de profit indica antreprenorului cat de profitabila este activitatea totala a firmei sale. Fiecarea afacere trebuie monitorizata din acest unghi, avand in vedere ca arata o imagine ampla a profitului generat in raport cu veniturile totale. Marja de profit este cheia evaluarii performantei financiare.

Ce este marja de profit?

 
Marja de profit este un indicator financiar care ajuta antreprenorul la calculul profitabilitatii unei afaceri. Mai exact, acesta se refera la venitul ramas unei companii dupa ce elimina toate cheltuielile efectuate pentru a livra produsele sau serviciile sale.
 
Marja de profit este exprimata in procente, nu in sume exacte. Pentru a fi mai profitabil, businessul trebuie sa obtina un procent cat mai mare. Anumite industrii au tendinta spre o marja de profit mai mare, datele nefiind absolute. In cazul acesta vorbim de companiile de tehnologie (IT, gaming, etc) care au un profit mai mare in raport cu serviciile si produsele lor costisitoare. Afacerile care se bazeaza pe produse alimentare sau restaurantele au un profit mai mic comparativ cu exemplul anterior, avand in vedere investitiile intr-un astfel de sector (personal, materie prima, echipamente seciale, productie, transportl bunurilor, etc.).

Daca si tu vrei sa iti deschizi o afacere, gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<

Cum se calculează marja de profit?

 
Calculul marjei de profit tine cont de vanzarile nete, costurile complexe si de pretul stabilit pentru produsele/serviciile prestate si cum se situeaza afacerea in piata. Asadar, marja de profit ia in calcul multe variabile.
 
In ciuda faptului ca vanzarile nete ale afacerii tale sunt reduse, marja de profit poate fi destul de mare. O explicatie a acestui exemplu este ca afacerea respectiva comercializeaza produse de lux, ce au pret ridicat. Astfel, profitul este mare, avand in vedere costurile de productie si distributie mici in raport cu veniturile directe din vanzarea produselor.
 
Un alt exemplu de acest gen este situatia in care afacerea ta vinde produse cu un pret foarte mic pe unitate. Aici lucrurile se schimba deoarece avem o marja de profit mica, in ciuda vanzarilor foarte extinse. Antreprenorul trebuie sa inteleaga cauza acestei scaderi si sa o imbunatateasca.
 
Marja de profit se imparte in trei tipuri:
 
- marja de profit brut
 
- marja de profit net
 
- marja de profit din exploatare
 

Marja profitului brut - formula marjei de profit

 
Marja de profit brut se refera la profitul brut comparat cu cheltuielile directe ale unei firme. Aceasta arata cat de bine isi gestioneaza compania cheltuielile si este masurata in procente. Mai departe, procentul rezultat poate fi comparat cu profitul brut al competitiei.
 
In acest sens, ca si antreprenor trebuie sa stii ca marja de profit brut se calculeaza astfel:
 
Marja de profit brut = (VANZARI - COSTUL BUNURILOR)/VANZARI x 100
 
Vanzarile nete ale firmei reprezinta totalul vanzarilor de produse si servicii pe o perioada fixa - de obicei se ia in calcul un an. Costul bunurilor reprezinta costurile directe ce tin de bunurile vandute - materii prime, cheltuieli din fabrica, personanul angajat, ambalarea produselor.
 

Marja de profit net - explicatii si formula

 
In formula acestui tip de marja de profit, se iau in calcul toate cheltuielile. Mai exact, vorbim aici de costurile directe pentru productia si distributia bunurilor, costurile operationale sau administrative, taxele si impozitele platite la stat.
 
Dupa ce antreprenorul scade toate costurile din vanzari, acesta va ramane cu profitul net al companiei. Astfel, formula pentru marja de profit net este:
 
Marja de profit net = (VANZARI - COSTURI BUNURI - COSTURI OPERATIONALE - TAXE)/VANZARI NETE x 100

Marja de profit prin exploatare - calcularea marjei procentuale

 
Atunci cand vorbim despre marja de profit prin exploatare, ne referim la costurile complexe pe care le are o companie pana sa livreze bunurile si serviciile. Pentru calcularea marjei de profit prin exploatare este nevoie de costurile administrative totale.
 
Marja de profit prin exploatare = (VANZARI - COSTURI BUNURI - CHELTUIELI ADMINISTRATIVE)/VANZARI x 100
 
Pentru produsul finit, compania are cheltuieli legate de departamentul de cercetare si dezvoltare a produsului, chiria locatiilor sau promovarea serviciilor. Toate aceste lucruri intra in formula de calcul a marjei de profit prin exploatare.
 

Cum se poate mari marja de profit?

 
Un prim pas pe care afacerea ta il poate face pentru a mari marja de profit este accesibilitatea. Nu doar propriul site sau magazinele detinute de tine pot comercializa produsele realizate de afacerea ta, incerca sa colaborezi cu alte platforme. In acest fel, produsele tale vor avea o vizibilitate mai mare si sansa de a creste marja de profit.
 
De asemenea, pentru a mari marja de profit trebuie sa ai o vizibilitate clara asupra stocurilor tale. Urmarind permanent stocurile vei putea evita situatiile in care ai prea multe produse care nu sunt cautate sau situatiile in care esti nevoit sa faci lichidari de stoc in care vinzi produsele la un pret mult mai mic, iar profitul va fi mai mic fata de costuri.
 
De asemenea, pentru a maximiza marja de profit poti apela la evaluarea preturilor. Aici este nevoie sa compari preturile tale cu cele ale competitiei. Astfel, vei descoperi daca trebuie sa faci ajustari. Un pret prea mic iti poate aduce un profit net scazut, in timp ce un pret ridicat iti poate da in jos vanzarile.
 
O alta strategie pe care o poti folosi in afacerea ta este eficienta costurilor. Incearca sa gasesti modalitati de a reduce cheltuielile foarte mari cu productia sau distributia bunurilor. Daca reusesti sa indeplinesti acest pas, vei observa cum profitul net va creste.

TVA la marja de profit

 
Taxa pe valoare adaugata se va aplica la marja de profit astfel:
 
Pret de vanzare - costurile cu achizitia bunului
 
In acest sens, costurile cu achizia bunului sunt reprezentate de suma tuturor cheltuielilor. Mai exact, aici vorbim de costul produsului, transport, taxe, service si TVA. Taxa nu va fi mentionata diferit pe factura de vanzare, fiind inlocuita de mentiunea "TVA inclusa".

Daca si tu vrei sa iti deschizi o afacere, gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
TVA nu are legatura directa cu achizitia produselor. Aceasta taxa este deductibila, fara a aplica pro rata, in cazul in care provin din achizitii legate de activitatea economica a constribuabilului. De asemena, trebuie tinute evidente fiscale separate pentru a justifica taxa colectata prin aplicarea regimului special.
 

Cat de mare ar trebui sa fie marja de profit?

 
In cazul industriilor de bunuri de lux sau accesorii de ultima generatie, potentialul marjei de profit creste in ciuda volumului scazut de vanzari. Un produs costisitor, de cele mai multe ori, nu este fabricat pana cand potentialul client nu-l comanda. Acest proces include costuri reduse pentru producator, fara prea multe cheltuieli operationale.
 
Cand vorbim de companiile de software sau jocuri video, investitia este una substantiala. Totusi, milioanele de copii aduc cheltuieli suplimentare foarte scazute. Intreprinderile garantate prin brevet suporta costuri mari de cercetare initial, dar obtin maje mari de profit atunci cand produsele ajung pe piata.
 
Pentru o imagine clara, puteti utiliza marja de profit neta, care reprezinta toate costurile unei copanii, atat directe, cat si indirecte.

Cum se poate imbunatati marja de profit?

 
Orice afacere isi poate imbunatati strategiile, iar calcularea marjei de profit este un prim pas. Marja de profit iti ofera o imagine a cum se descurca firma ta in piata. Incearca sa te mentii sau sa iti faci un obicei din a analiza indicii financiari ai afacerii. Cu ajutorul marjei de profit poti identifica atat erori de strategie sau pret, dar si potentialul businessului de crestere.
 
Pentru a imbunatati marja de profit apeleaza la campanii de brand awareness. Cu ajutorul acestei strategii vei aduce un aer nou brandului tau si vei fideliza clientii. Cu timpul vei capata o autoritate pe piata, ceea ce te va ajuta la profit. Cu cat brandul tau este mai cunoscut, preturile vor creste. In prezent oamenii nu platesc doar produsul, ci si brandul.


Bianca Tila de Bianca Tila
Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.

Tags: marja de profitmarja de profit formulatva la marja d eprofitstrategii marja de profit

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 2 voturi.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]