de Bianca Tila
04 Dec. 2024
403
Franciza este un model popular pentru afacerile in ascensiune. Daca afacerea ta vrea sa se extinda sau este foarte cautata de clienti din alte orase poti opta pentru procesul de franciza, care va ajuta si alti antreprenori, pe langa afacerea ta.
Procesul consta in incheierea unui contract in care proprietarul unei afaceri (francizor) vinde drepturile asupra modelului sau de business, sistemele si marca comerciala unei terte parti (francizat).
Altfel spus, franciza nu este o afacere in sine, ci o modalitate de extindere prin largirea ariei geografice de distributie a serviciilor sau produselor, fara costuri financiare. Ambele parti castiga, francizatul invata sa managerieze o afacere, producand bani, in timp ce francizorul castiga popularitate si profit.
De asemenea, franciza reprezinta "o relatie contractuala intre francizor si francizat, in care francizorul este obligat sa mentina un interes continuu in activitatea francizatului, in domenii precum know-how-ul si formarea profesionala; in care francizatul isi desfasoara activitatea sub o denumire comerciala, un format sau o procedura comuna, detinuta sau controlata de francizor si in care francizatul a facut sau va face o investitie substantiala de capital, din resurse proprii", potrivit Asociatiei Internationale de Franciza (IFA).
Ce este franciza si tipuri de francize
Franciza presupune vanzarea anumitor produse sub acoperisul unui brand. In acest sens, pentru a primi dreptul de comercializare, francizatul trebuie sa respecte o serie de reguli cu privire la calitatea produselor si respectarea identitatii bradului. Acest fapt obliga francizatul sa contribuie financiar.
Cu toate acestea, francizatul va fi ajutat la orice pas. Acesta va beneficia de asistenta comerciala si tehnica din partea francizorului pe durata contractului de franciza.
Tipuri de franciza
In functie de tipul de activitate, exista:
- franciza de productie
- franciza de distributie
- franciza de prestari servicii
Franciza de productie este modalitatea prin care francizorul transmite francizatului cunostintele sale sub forma tehnologiei de productie si a expertizei tehnice. Aici, obiectul contractului de franciza este producerea anumitor bunuri conform specificatiilor si tehnologiei puse la dispozitie de francizor.
In ceea ce priveste franciza de distributie, aceasta consta in faptul ca francizorul transmite francizatului cunostintele despre afacere, care implica si dreptul de a vinde sau a distribui un anumit sortiment de produs. In acest fel, francizatul trebuie sa aiba abilitatea de a vinde produsele.
Franciza de distributie este orientata catre vanzarea bunurilor livrate de francizor. De asemenea, activitatea se desfasoara in spatiile amenajate conform specificatiilor si design-ului francizorului.
Francizele de distributie sunt incadrate in diverse categorii, precum:
- francize - cosmetice, bijuterii, cadouri
- echipament sportiv
- pompe de benzina si accesorii auto
- farmacie si sanatate
- casa si curte
- aparate electrocasnice, tehnologie, IT
- bunuri de consum
Franciza de prestari servicii presupune ca francizorul ofera francizatului cunostintele sale sub forma unor "retete" si proceduri de realizare a serviciilor. Francizatul ofera servicii, respectand standardele si marca francizorului.
Francize de prestari servicii:
- gastronomie
- educatie
- servicii financiare
- frumusete si fitness
Cat costa o franciza
Atunci cand ne gandim la cat costa o franciza trebuie sa fim constienti ca cele la domiciliu si serviciile personale sunt mult mai ieftine comparativ cu cele ce necesita spatii si echipamente.
Taxa de franciza - Inainte de a incepe afaceri in franciza, trebuie sa stiti ca francizatul va plati francizorului o taxa unica pentru dreptul de a folosi numele si conceptul de business. In prezent, taxele de franciza pot incepe de la 7.000 de euro. In general, marimea taxei reflecta costul infiintarii francizatului in afaceri si nivelul de asistenta si servicii furnizate de un anumit francizor. De asemenea, taxa de franciza include, de obicei, instruire si ajutor in recrutarea personalului, impreuna cu analiza teritoriului, marketing si promovare.
Costuri de pornire - Fiecare tip de activitate presupune un anumit cost. Daca este sa comparam o franciza la domiciliu cu un restaurant fast-food, prima idee poate fi considerata drept o franciza ieftina, avand in vedere ca restaurantul necesita echipamente, spatii si amenajari. Daca vindeti produsele francizorului, va trebui sa cumparati inventar, iar unii francizori va pot solicita sa faceti acest lucru in anumite volume. Daca este nevoie, trebuie sa achizitionati vehicule, echipamente si alte consumabile. Francizorul trebuie sa furnizeze un cost estimat al necesarului pentru deschiderea francizei.
Capital de lucru pentru finantarea unei francize - Francizatul va avea nevoie de suficient capital de lucru pentru a mentine franciza pana cand va incepe sa castige bani. In ciuda asteptarilor, majoritatea francizelor obtin un profit mic in primul an de activitate. Astfel, francizatul va avea nevoie de o barca de salvare pentru a plati furnizorii, personalul si cheltuielile de afaceri. Adesea, aceasta suma este subestimata de debutantii in franciza.
Taxe si drepturi de franciza - Majoritatea francizorilor percep o taxa de administrare sau redeventa. Aceasta poate fi o taxa lunara fixa pentru drepturile in curs de a gestiona franciza sau un procent din profituri sau venituri din vanzari.
Taxe de publicitate - Exista posibilitatea ca francizorul sa solicite francizatului sa contribuie cu o taxa de publicitate pentru activitatea de promovare si marketing.
Alte costuri franciza - Exista si alte costuri implicate in derularea unei francize, precum: taxa de reinnoire a francizei, taxa de revanzare a francizei, servicii profesionale si asigurare.
Avantajele, dezavantajele si riscurile asociate unei francize
Avantaje
Printre avantajele unei francize de succes enumeram produsele si serviciile testate pe piata si o recunoastere a marcii stabilita. De asemenea, exista multe exemple de francize care au reusit sa dobandeasca rapid aprecierea oamenilor.
Francizorii ofera instruire si planificare financiara si liste cu furnizori aprobati. Acest avantaj nu il au afacerile la inceput de drum, care trebuie sa se documenteze atent la fiecare pas.
Avantaje:
- formula de afaceri gata facuta
- produse si servicii testate pe piata
- recunoasterea marcii stabilita
- decizii mari deja luate
- lista de furnizori aprobati
- instruire si planificare financiara
Dezavantaje
Francizele de vanzare includ costuri mari de pornire, dar si costuri continue de redevente. Un dezavantaj al acestui proces il reprezinta taxele continue catre francizor sub forma unui procent din vanzari sau venituri. Procentul poate varia intre 4,6% si 12,5%, in functie de industrie.
Un dezavantaj major pentru viata de business este ca francizatii nu au control asupra teritoriului sau creativitatii. Finantarea de la francizor sau din alta parte poate fi dificil de gasit.
Dezavantaje:
- succesul nu este garantat
- costuri mari de pornire
- taxe curente
- lipsa alegerii teritoriului
- lipsa controlului creativ
Riscuri
Atunci cand vorbim de riscurile la care este predispusa o franciza, ne gandim la costurile mari de pornire si la costurile continue de redevente. Francizele au taxe continue care trebuie platite.
In plus, exista si posibilitatea ca francizatul sa fie pacalit de informatii inexacte si sa plateasca sume mari pentru o valoare a francizei lipsa sau mica. Francizatii sunt lipsiti de controlul asupra teritoriului si creativitatii in afacerea lor.
Finantarea de la francizor sau din alta parte este dificila de obtinut, iar francizatii ar putea fi afectati negativ de locatia sau managementul slab.
Franciza vs propria ta afacere
Atat franciza, cat si propria afacere vin la pachet cu avantaje si dezavantaje. Diferenta o faceti chiar voi, viitorii antreprenori, si cum decideti sa procedati?
Franciza este o punte usor de accesat, avand in vedere ca francizorul va pune pe masa strategii, metode si recunoastere. In acest sens, veti pleca la drum cu o vizibilitate buna, in care consumatorii au incredere si stiu la ce sa se astepte.
Propria afacere, in schimb, este o provocare. In prima faza, antreprenorul are diverse responsabilitati, precum studii de piata, implementarea startegiilor de marketing, construirea reclamelor si recrutarea oamenilor potriviti. Cu toate acestea, propria afacere nu-ti pune limita la creativitate si poti experimenta cat te lasa buzunarul. Toate elementele enumerate au nevoie de o ordine naturala stabilita intr-un
plan de afaceri.
In ceea ce priveste rata de esec pentru noile afaceri, aceasta este mare. Doua treimi din intreprinderi supravietuiesc doar doi ani, iar 50% se mentin pe piata doar cinci ani.
Propria afacere are nevoie de timp si dedicare, iar daca te aventurrezi singur cu putina experienta, drumul va parea alambicat. Stiu, suna a o provocare mare, insa exista si un alt drum ...franciza.
Francizele castiga prin povestile de succes din spate si prin pachetul avantajos pe care il primeste francizatul. Insa, nu trebuie sa uitam ca mereu francizorul va avea un cuvant important de spus.
Nu trebuie sa te gandesti la afaceri mari care necesita bugete grosolane, poti incepe cu ceva mic care iti ocupa cateva ore din zi.
Abilitati de care ai nevoie daca vrei sa iti deschizi o franciza
Francizatul este un jucator de echipa - un proprietar de franciza trebuie sa fie un jucator de echipa, sa conduca afacerea spre succes cu ajutorul personalului recrutat. Conducerea unei francize implica un grup intern de oameni care opereaza in avantajul afacerii.
Abilitati analitice puternice - un proprietar de franciza are nevoie de abilitati analitice puternice pentru a dezvolta sistemul si situatia financiara. Fie ca este vorba de conturi, diagrame sau performantele angajatilor, francizatii pot pune intrebarile potrivite si pot analiza informatiile disponibile.
Conducerea unei francize - conducerea francizei este esentiala in demersul acesteia. Responsabilitatea pentru gestionarea echipei cade pe umerii francizatului care trebuie sa stabileasca obiectivele si sa se asigure ca afacerea functioneaza eficient. Astfel, francizatul trebuie sa comunice corect cu echipa, sa delege sarcini in mod eficient, sa planifice si organizeze operatiunile de afaceri, sa se adapteze la conditiile in schimbare ale pietei, sa fie responsabil si motivat.
Imaginea de ansamblu - gestionarea unei afaceri in franciza poate fi destul de automata, compania voastra jucand un rol important in brandul mare pe care il reprezentati. Intelegerea acestui rol in strategia globala a marcii este cheia pentru francize profitabile, avand in vedere beneficiile financiare.
Etica puternica - Daruirea, loialitatea si pasiunea la nivel inalt construiesc semnele eticii puternice de munca.
Exemple de francize existente in Romania
Businessurile romanesti dau ocazia multor idei de francize. Pentru imbunatatirea economiei se incurajeaza procesul in spatiul intern al tarii, mai exact contracte de francize cu brandurile romanesti.
Franciza 5 to go in Romania
Cele mai bune francize din Romania fac parte din zona de HoReCa, aceasta industrie cucereste romanul si aduce francizatului multe avantaje financiare.
5 to go este cel mai mare lant de cafenele din Romania, iar anual inregistreza cresteri importante. Taxele si conditiile le puteti afla de
aici.
Franciza Spartan in Romania
Reteua de restaurante Spartan va oferi viitorului francizat o vizibilitate buna, avand in vedere ca brandul este apreciat pentru gyros si souvlaki. De asemenea, Spartan ofera ajutor si strategii aplicabile pentru intreg procesul.
Franciza KFC in Romania
KFC se inscrie in topul francizelor din Romania. O astfel de franciza promite training pentru dezvoltarea abilitatilor, strategii de marketing, custom service si metode de business. Francizatii au obligatia de a vinde toate produsele, precum desemneaza periodic francizorul.
Cat costa o franciza KFC?
Intrebari frecvente legate de francize
Francizatul este proprietarul afacerii?
Da, francizatul este proprietarul afacerii. Acesta este autorizat sa utilizeze produsele furnizate de francizor. Obligativitatea acestui fapt este specificata in contract. Domeniul de actiune al francizatului este limitat, impreuna cu autonomia proprietarului.
Francizatul este o persoana fizica sau juridica, selectionata de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza. Conform legislatiei in vigoare, francizatul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;
b) sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;
c) sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.
Cum se deosebeste francizatul de francizor?
Francizorul acorda francizatului dreptul de a exploata o afacere, in conformitate cu perspectiva francizorului. De asemenea, francizorul va beneficia de un aport financiar continuu din partea francizatului.
In ceea ce priveste francizorul, acesta este un profesionist care:
a) este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate sau al oricarui alt drept de proprietate intelectuala sau industriala; drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
b) confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
c) asigura francizatului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;
d) utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului;
e) demonstreaza aplicarea concreta a cunostintelor pe care le detine, in cadrul unei unitati-pilot; obiectivele principale ale unitatii-pilot sunt testarea si definitivarea formulei de afaceri.
Ce legi reglementeaza francizele in Romania?
Franciza este reglementata in Romania sub aspect juridic prin OG 52/1997, modificata si republicata prin L.79/1998.
Poate fi francizatul inlocuit?
Da, un francizat poate fi inlocuit sau concediat. Francizorul are posibilitatea de a inchide unul dintre operatorii sai licentiati care incalca regulile marcii. De asemenea, francizorul are libertatea de a actiona rapid daca se descopera ca un francizat administreaza o locatie care nu respecta liniile directoare referitoare la sanatate si siguranta, printre altele.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: francizafrancize romaniacat costa o francizatipuri de francize