de Bianca Tila
09 Nov. 2022
640
Piata IT din Romania a resuit sa depaseasca valoarea de 9 miliarde de euro. Estimarile pentru urmatorii doi ani sunt ca aceasta piata ar putea ajunge la peste 12 milarde de euro, potrivit rezultatelor celui mai recent studiu de piata realizat de Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii.
"Observam o continua crestere a pietei de software si servicii in Romania, impactul sectorului IT in produsul intern brut national ajungand la 7%.
Exista sperante foarte mari in ceea ce priveste dezvoltarea suplimentara a acestui segment, prin intermediul marilor proiecte de digitalizare care urmeaza sa fie implementate la nivelul economiei locale. Astfel, in urmatorii doi ani, valoarea pietei IT din Romania ar urma sa depaseasca 12 miliarde de euro", a declarat Gabriela Mechea, director executiv ANIS.
Piata IT din tara este dinamica si in continua crestere. Aceste rezultate se bazeaza pe crestere, mai exact de la un volum de 4,6 miliarde de euro in anul 2015 a ajuns la 9 miliarde de euro in prezent.
Dezvoltarea pietei IT a continuat si in anul 2020, cand s-a inregistrat cresterea volumului cu 1,1 miliarde de euro. Acest segment de piata are o rata anuala de crestere de trei ori mai mare, procentajul fiind de 15 - 17% pe an.
"Si valoarea exporturilor din domeniul IT & servicii a crescut considerabil, de 2,5 ori in ultimii 5 ani. Astfel, de la cifra de 2,5 miliarde de euro, exporturile au ajuns la un volum de 6 miliarde de euro.
In plus, volumul exporturilor de servicii R&D (cercetare si dezvoltare) s-a triplat in acelasi interval de timp, de la 200 la 600 de milioane de euro", se mentioneaza in studiul citat.
In ceea ce priveste exporturile din domeniul telecomunicatiilor, acestea au inregistrat o crestere de 35% in acest interval de timp. In acest sens, de la un volum de 566 milioane de euro, cifra a ajuns la 870 milioane de euro, estimarile curente aratand cresteri viitoare de 5% anual.
De asemenea, companiile mari, cu peste 250 de angajati, au o pondere semnificativa in piata de software si servicii IT. Mai exact, acestea reprezinta 47% din totalul volumului de afaceri generate de industrie, 4 miliarde de euro. In acest caz, companiile medii cu 50 - 250 de angajati reprezinta 20% din volumul total al pietei, 2,5 miliarde de euro, in timp ce companiile mici cu 2 - 49 de angajati reprezinta 27% din volumul total al pietei, 2,5 miliarde de euro.
Intreprinderile micro cu 0 - 1 angajati reprezinta 8% dn volumul pietei, 0,7 miliarde de euro. In cazul acestora se inregistreaza o crestere stabila, de aproximativ 100 de milioane de euro anual.
"Aproape doua treimi din volumul total al pietei este concentrat in Bucuresti (60%), urmat de regiunea Nord-Vest, cu precadere zona judetului Cluj (18%). Urmeaza regiunile Vest (7%), Nord-Est (6%), Centru (5%) si Sud (4%).
Se remarca insa si o scadere a ponderii Bucurestiului in total, Capitala avand 64% din volumul pietei IT in 2015. Regiunea de Vest, pe de alta parte, si-a dublat ponderea in total intre 2015 si 2020. Sudul este singura regiune a tarii unde sunt inregistrate scaderi din ponderea totala a volumului pietei de software si servicii", releva studiul citat.
Configuratia capitalului a ramas stabila la nivel national, 64% dintre companiile IT au capital strain, iar 36% romanesc.
"Piata telecomunicatiilor este stabila si dominata de companii mari. Acestea detin 84% (4,3 miliarde de euro) din capitalul total, iar restul este detinut de companii medii, cu 4% (200 milioane euro), de companii mici, cu 10% (500 milioane de euro) si de micro-intreprinderi, care au 2% din totalul pietei (aproximativ 100 milioane de euro).
Piata telecom este puternic polarizata in Bucuresti, 93% dintre companiile prezente pe piata avand sediile aici.
In prezent, piata IT numara nu mai putin de 21.847 de firme, avand o crestere cu 60%. Dezvoltarea cea mai accentuata a avut loc in zona micro-intreprinderilor, unde a fost inregistrata o majorare cu 78% a numarului firmelor in ultimii 5 ani.
De asemenea, in sectorul telecom, pe de alta parte, se regasesc 1.965 de firme, observand o scadere cu 15% fata de numarul companiilor active in 2015. Numarul companiilor mari a ramas stabil, spre deosebire de cel al companiilor mici si mijlocii, care inregistreaza scaderi.
Sectorul IT si servicii numara 147.000 de angajati, majoritatea (47%) fiind ai companiilor mari de pe piata locala. Circa 27% dintre lucratori activeaza in companii medii, alti 21% in companii de dimensiuni mici, in timp ce in microintreprinderi lucreaza doar 6.525 de angajati. La nivelul intregului sector, insa, este remarcata o crestere constanta a numarului de angajati, de aproximativ 8-9.000 pe an", se precizeaza in studiul realizat de ANIS.
Sectorul telecomunicatiilor este considerat mai mic, avand in vedere numarul de angajati, 40.000 de angajati. Acest sector a inregistrat scaderi, in ultimii cinci ani. Numarul celor care lcreaza in aceasta industrie a scazut cu 10%, potrivit datelor.
"Capitalul uman din cele doua industrii este unul valoros. In ceea ce priveste angajatii din segmentul de IT si servicii, fiecare produce aproximativ 60.000 de euro anual, iar tendinta e de crestere. Productivitatea in sectorul telecom este chiar mai mare, ajungand la 100.000 de euro pe an, dar fiind marcata mai degraba de constanta", potrivit studiului.
Studiul arata o crestere constanta a numarului de specialisti IT din economie de aproximativ 8 - 9.000 de angajati anual. Cea mai mare parte a specialistilor IT din Rmania are studii universitare, in timp ce restul de 48.000 de lucratori au doar studii preuniversitare.
"Diferenta de gen ramane in continuare semnificativa in piata IT&C din Romania. Doar 26% din totalul angajatilor in aceasta industrie sunt femei (53.000). In privinta varstelor, 47% (95.000) dintre angajati au intre 16 si 34 de ani, iar in intervalul 35 - 75 de ani se afla 53% dintre acestia (108.000)", mai arata studiul citat.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: piata itpiata it romaniaanisit